Vattenkylning till Radeon Vega

Permalänk
Medlem

Vattenkylning till Radeon Vega

Skulle vilja få ner ljudnivån i min dator vid krävande spel. Är det någon som provat köra ett färdigt slutet vattenkylningssystem till Vega 56/64? Känns som ett någorlunda prisvärt alternativ som borde kyla bra. HBM2-minnena sitter ju dessutom på samma ställe som GPUn.

Permalänk
Medlem

Tänker du ungefär som att montera en NZXT Kraken med valfri AIO, eller rent av bara AIO-blocket direkt?

Kanske funkar, såg den här tråden som kanske är relevant: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524363-billig-vattenkylning-av-grafikkort

Det som gör mig lite orolig är att 1060-kortet i tråden ovan har en värmeutvecklingseffekt på 120W, medan Vega-korten kan bränna till 200W (och kanske lite till).

Jag har inte testat den här produkten, och inte heller sett några recensioner, men den kanske är värd att fundera på? Priset känns i alla fall rimligt: https://www.inet.se/produkt/5320418/alphacool-eiswolf-240-gpx-pro-ati-rx-vega-m01

Jag är själv supernöjd med vattenkylda Vega-kort, men jag gick den dyra vägen...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Tänker du ungefär som att montera en NZXT Kraken med valfri AIO, eller rent av bara AIO-blocket direkt?

Deras lösning fungerar inte riktigt med alla AIO de kräver asetek infästningen men jag kunde ex inte använda min Fractal celsius ihop med den utan fick nöja mig med en Corsair kylare.

Citat:

Det som gör mig lite orolig är att 1060-kortet i tråden ovan har en värmeutvecklingseffekt på 120W, medan Vega-korten kan bränna till 200W (och kanske lite till).

Mitt vega 64 hade en tdp på 350w men det var det som var vattenkylt från fabrik. Det hade en 120mm radiator (dock ganska tjock) och höll temp okej.
Innan det körde jag en kraken g10 med en första generationens corsair h50 tillsammans med ett referens r9 290 kylde så bra att jag kunde klocka det till runt 1150 på kärnan innan det blev för varmt för VRM.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Mitt vega 64 hade en tdp på 350w men det var det som var vattenkylt från fabrik. Det hade en 120mm radiator (dock ganska tjock) och höll temp okej.

Aha, de luftkylda svarta modellerna är märkta för TDP på 210W (56) och 295W (64). Vågade inte måla fan på väggen eftersom mina kort inte kommer upp i de nivåerna. Hela mitt system (1x Vega 56 + 1x Vega 64 + Ryzen 7 1700) drar (uppmätt) 500W från väggen vid full belastning. Har dock sänkt spänningen och maximala klockfrekvensen något.

Vilka temperaturer fick du då? Jag trodde knappt det var sant när jag bytte till vattenkylning, hade ca. 60 grader på luft och 35 på vatten.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

Aha, de luftkylda svarta modellerna är märkta för TDP på 210W (56) och 295W (64). Vågade inte måla fan på väggen eftersom mina kort inte kommer upp i de nivåerna. Hela mitt system (1x Vega 56 + 1x Vega 64 + Ryzen 7 1700) drar (uppmätt) 500W från väggen vid full belastning. Har dock sänkt spänningen och maximala klockfrekvensen något.

Vilka temperaturer fick du då? Jag trodde knappt det var sant när jag bytte till vattenkylning, hade ca. 60 grader på luft och 35 på vatten.

Minns inte exakt men kunde i alla fall överklocka det till 1700mhz utan överhettning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb