Mastercard sneglar på bitcoin

Permalänk
Medlem

Mastercard sneglar på bitcoin

Mastercard sneglar på bitcoin i sina betalkort

Amerikanska Mastercard har vunnit ett patent om att få använda bitcoin i sina betalkort. Men än så länge finns det inga planer på att ta produkten till marknaden, på grund av en rad osäkerheter kring den digitala valutan.

I framtiden kan det bli möjligt att använda sitt betal- eller kreditkort för att genomföra köp med bitcoin. Det rapporterar CNBC sedan Mastercard nyligen vunnit ett patent som berör hantering av kryptovalutan. I dagsläget kan kortjättens kunder bara betala för produkter och tjänster med en valuta som regeringen godkänt som laglig.

Av handlingar som skickats in till det amerikanska patent- och registreringsverket framgår att Mastercard sett en "ökad användning" av valutor som bygger på blockkedjor bland konsumenter som "värdesätter anonymitet och säkerhet".

https://digital.di.se/artikel/mastercard-sneglar-pa-bitcoin-i...

Intressant vad tror ni andra hiss eller diss?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Utan att ha läst artikeln eller patentet så skulle jag rent spontant säga att det vore väldigt trevligt att kunna dra kortet i butiken och få pengarna dragna från en kryptowallet istället för traditionellt bankkonto, men samtidigt tycker jag det är tråkigt att ett amerikanskt storföretag patenterar metoden och därmed stänger ute konkurrensen. Sen är det väl inte säkert att det leder till någonting eftersom det verkar finnas juridiska oklarheter eller hinder.

Permalänk
Medlem

Inte läst jag heller, men jag skulle tro att det bara är opportunistiskt, för att som @anon78208 säger kunna stänga ute eventuell konkurrens alternativt tjäna licenspengar, samtidigt som det förstås lämnar öppet för dem att faktiskt implementera det om de känner för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Blir väl en rätt smal grej ändå kan jag tänka. Transaktionsverifieringen för bitcoin lär väl inte skala nå vidare vad jag förstått så frågan är väl hur mycket protokollet mäktar med i antal genomförda transaktioner per sekund globalt. Över mastercard görs i nuläget ofantligt många fler transaktioner än bitcoin i befintlig form kan hantera...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled