EU bötfäller Google för konkurrensbrott – rekordnota på 44 miljarder

Permalänk
Melding Plague

EU bötfäller Google för konkurrensbrott – rekordnota på 44 miljarder

Trots fjolårets rekordböter på 23,5 miljarder kronor är inte stridsyxan mellan Google och EU begraven. Nu döms Google till ytterligare 44 miljarder kronor i böter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Ja nej, fy fan om man köper en borrmaskin som kommer bundlat med tillverkarens borr.

Man borde få en låda med ett borr ifrån varje tillverkare i världen så att det blir.... rätt...vist... hm...

Permalänk
Medlem

Skulle säga att vi konsumenter tjänar på detta, så det är väl bra. Mindre bloat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ja nej, fy fan om man köper en borrmaskin som kommer bundlat med tillverkarens borr.

Man borde få en låda med ett borr ifrån varje tillverkare i världen så att det blir.... rätt...vist... hm...

Detta är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra, Google förtjänar pengapungsparkar och det vore trevligt med Google Apps-fritt Android (som i dagsläget är svårt i praktiken pga att många appar kräver Google Play Services, t.ex. BankID).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är bra för oss konsumenter.

Generellt sett skulle jag säga att marknadsreglerna är bra för konsumenten.
Men frågan är om det egentligen blir bättre på något sätt i det här fallet.

Jag ser faktiskt inte någon uppsida för oss konsumenter i det här läget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Generellt sett skulle jag säga att marknadsreglerna är bra för konsumenten.
Men frågan är om det egentligen blir bättre på något sätt i det här fallet.

Jag ser faktiskt inte någon uppsida för oss konsumenter i det här läget.

När microsoft hamnade i en liknande situation med webbläsarna i windows 7 så blev det ju bra. Många som knappt visste att man kunde välja webbläsare själv fick möjlighet att prova annat.
Nu kanske folk får möjlighet att prova annat än Google apps eller vad det kallas. Man vill ju inte bli "påtvingad" allt google erbjuder i onödan bara för att man vill ha en av tjänsterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är bra för oss konsumenter.

Alltid bra att det hålls koll på läget i branschen men vem förlorar på att ha Chrome förinstallerat i telefonen? Kanske 0,00001% av användarna, som tänker "INGEN BLOATWARE TACKK!!!!11!!1!!"

Hellre en app som är optimerat och säker, än en random sådant som Lars, 55, kommer att istället installera på sin "smart telefon" för att han såg en blinkande länk någonstans...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja nej, fy fan om man köper en borrmaskin som kommer bundlat med tillverkarens borr.

Man borde få en låda med ett borr ifrån varje tillverkare i världen så att det blir.... rätt...vist... hm...

Nog för att liknelsen haltar på andra plan också, men det hade snarare vart för att man borde få välja själv vilket borr man vill få med när man köper borrmaskin.

Dessa lager kan kännas orättvisa, men finns en rätt bra poäng i att avskräcka bolag från att hamna i monopol-situationer, då dessa regler bara gäller i de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Detta är bra för oss konsumenter.

På vilket sätt?

Skrivet av jOnÄTÄn:

När microsoft hamnade i en liknande situation med webbläsarna i windows 7 så blev det ju bra. Många som knappt visste att man kunde välja webbläsare själv fick möjlighet att prova annat.
Nu kanske folk får möjlighet att prova annat än Google apps eller vad det kallas. Man vill ju inte bli "påtvingad" allt google erbjuder i onödan bara för att man vill ha en av tjänsterna.

Det får folk ändå, på min galaxy s7 så var Samsungs appar standard appar, bara det att Googles appar fanns förinstallerade samt att google var default sökmotor.
På Sonys telefon har dom egna default appar, men google är den förvalda sökmotorn.

Android är "gratis" i den form att vi är produkten, om detta slutar gälla och android börjar kosta pengar så vet jag inte om det är bra för oss.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Alltid bra att det hålls koll på läget i branschen men vem förlorar på att ha Chrome förinstallerat i telefonen? Kanske 0,00001% av användarna, som tänker "INGEN BLOATWARE TACKK!!!!11!!1!!"

Hellre en app som är optimerat och säker, än en random sådant som Lars, 55, kommer att istället installera på sin "smart telefon" för att han såg en blinkande länk någonstans...

Google skulle kunna underlätta för Lars att välja en bra alternativ browser, istället för att tvinga telefontillverkarna att förinstallera alla värdelösa google bloat appar.
Men detta skulle ju kunna skada deras affärsmodell (svälta ut konkurrensen genom fulspel).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av birdman:

Alltid bra att det hålls koll på läget i branschen men vem förlorar på att ha Chrome förinstallerat i telefonen? Kanske 0,00001% av användarna, som tänker "INGEN BLOATWARE TACKK!!!!11!!1!!"

Hellre en app som är optimerat och säker, än en random sådant som Lars, 55, kommer att istället installera på sin "smart telefon" för att han såg en blinkande länk någonstans...

Jag blir glad om man slipper ex Google chrome pga att tillverkaren blev tvungen att skicka med den bara för att de ville installera google play.

Skrivet av issue:

På vilket sätt?

Försvårar google att få för står marknadsandel inom allt fler områden.

Citat:

Det får folk ändå, på min galaxy s7 så var Samsungs appar standard appar, bara det att Googles appar fanns förinstallerade samt att google var default sökmotor.
På Sonys telefon har dom egna default appar, men google är den förvalda sökmotorn.

Android är "gratis" i den form att vi är produkten, om detta slutar gälla och android börjar kosta pengar så vet jag inte om det är bra för oss.

Ja och du får dras med både samsungs och googles appar. Om det skulle varit mer valbart för dom att skicka med ex google play store, men inte bli tvingade att skicka med resten av apparna från google hade det troligtvis gjort så att man fått en bättre upplevelse.
Tror du priset på operativsystemet verkligen hade påverkat priserna? Kanske på en 500Kr mobil men på dom är det ju bara att fortsätta skicka med googles grejer så blir det gratis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jävla trams

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Google skulle kunna underlätta för Lars att välja en bra alternativ browser, istället för att tvinga telefontillverkarna att förinstallera alla värdelösa google bloat appar.
Men detta skulle ju kunna skada deras affärsmodell (svälta ut konkurrensen genom fulspel).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo tjena.

iOS tillåter ingen annan renderingsmotor än sin egna.
iOS tillåter inte att man byter standardbrowser.

Är det iOS man ska köra för att slå ett slag för den fria konkurrensen och öppenheten eller är det något annat mobilt OS du tänker på?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och du får dras med både samsungs och googles appar. Om det skulle varit mer valbart för dom att skicka med ex google play store, men inte bli tvingade att skicka med resten av apparna från google hade det troligtvis gjort så att man fått en bättre upplevelse.
Tror du priset på operativsystemet verkligen hade påverkat priserna? Kanske på en 500Kr mobil men på dom är det ju bara att fortsätta skicka med googles grejer så blir det gratis.

Men då.sitter vi där om några år igen, att Samsungs telefoner kommer med Samsungs appar och inga google appar, då blir Samsung bötfällda för att bara deras appar finns på mobiler, och det är inte bra för konkurrensen.
Och så blir Sony bötfällda för att bara deras appar finns på deras mobiler, och det är inte bra för konkurrensen.

Om problemet är att folk inte vet hur man byter en app eller en sökmotor så kommer folk fortfarande inte veta hur man byter ut Samsungs kassa webläsare mot en annan webläsare.

Tänk dig en guide för ALLA appar/funktioner.
* Jaha, du vill skicka ett sms, välkommen till Store där du kan installera en valfri.
* Jaha, du vill surfa på nätet, välkommen till Store där du kan installera en valfri webläsare.
* Jaha, du vill xxx, välkommen till Store där du kan installera en valfri yyy.

En sån telefon skulle inte jag köpa.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Jo tjena.

iOS tillåter ingen annan renderingsmotor än sin egna.
iOS tillåter inte att man byter standardbrowser.

Är det iOS man ska köra för att slå ett slag för den fria konkurrensen och öppenheten eller är det något annat mobilt OS du tänker på?

Google är störst och är därför de som attackeras. Gör väl inget om det blir svårare för google att bli dominanta, förenklar ju för andra alternativ till google foto, google chrome, google maps osv att växa fram.
IOS ligger väl på max 20% i marknadsandel och Apple kanske inte går anklaga för riktigt samma sak eftersom de använder IOS på sina egna produkter.

@issue
Eller så skickar de med en app som gör det precis som de gör idag bara att det inte är Samsungs egna + googles variant Osv. Skulle Samsungs webbläsare vara kass så är det ju en god anledning för Samsung att förbättra den så det inte blir av med kunder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Google är störst och är därför de som attackeras. Gör väl inget om det blir svårare för google att bli dominanta, förenklar ju för andra alternativ till google foto, google chrome, google maps osv att växa fram.
IOS ligger väl på max 20% i marknadsandel och Apple kanske inte går anklaga för riktigt samma sak eftersom de använder IOS på sina egna produkter.

Min kommentar hade inget med domen eller lagen att göra utan om valet som man själv står som användare.
Om browseralternativ är det man bryr sig om är det iOS man ska välja då? Oavsett monopol eller dominant aktör, dvs.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

När microsoft hamnade i en liknande situation med webbläsarna i windows 7 så blev det ju bra. Många som knappt visste att man kunde välja webbläsare själv fick möjlighet att prova annat.
Nu kanske folk får möjlighet att prova annat än Google apps eller vad det kallas. Man vill ju inte bli "påtvingad" allt google erbjuder i onödan bara för att man vill ha en av tjänsterna.

Well. Det är ju knappast så att det den där popupen för val av webläsare finns kvar i senare windows utan allt är tillbaka som vanligt. Inte mycket blev bättre där mot hur det ser ut idag. Däremot var det ett kännbart straff för microsoft.

I fallet med google känner jag inte ens att de gjort nå större fel ens. Google ger ut ett OS som man får dra hem och rota i.
Vill man ha deras app-paket så får man betala för denna bundle.
Jag ser en teoretisk möjlighet till anpassning där tillverkarna bara skulle betala för app store och att resterande appar var frivilliga. Men jag har svårt att se att det skulle bli så mycket bättre egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja nej, fy fan om man köper en borrmaskin som kommer bundlat med tillverkarens borr.

Svårt att komma på en sämre jämförelse.
Man borde snarare separera operativsystem helt och hållet från de som tillverkar applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@issue
Eller så skickar de med en app som gör det precis som de gör idag bara att det inte är Samsungs egna + googles variant Osv. Skulle Samsungs webbläsare vara kass så är det ju en god anledning för Samsung att förbättra den så det inte blir av med kunder.

Och vem ska skapa den appen? Och om appen tillverkas av företag U, då blir det ju skitsvårt för företag M att konkurrera för att appen från företag U är standard.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Om Microsoft fälldes för att ha fulat sig med Internet Explorer, ska Google fällas för samma sak med Chrome. Det var inte direkt någon som klagade då vad jag kan minnas.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jo tjena.

iOS tillåter ingen annan renderingsmotor än sin egna.
iOS tillåter inte att man byter standardbrowser.

Är det iOS man ska köra för att slå ett slag för den fria konkurrensen och öppenheten eller är det något annat mobilt OS du tänker på?

Man kan kanske fråga sig hur mycket Apple betalar till politiker för att de skall tillåta det här och mycket annat som var omöjligt förr i tiden

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Well. Det är ju knappast så att det den där popupen för val av webläsare finns kvar i senare windows utan allt är tillbaka som vanligt. Inte mycket blev bättre där mot hur det ser ut idag. Däremot var det ett kännbart straff för microsoft.

Microsoft har inte i närheten av lika stor marknadsandel med edge som Internet explorer hade 2008 då låg IE runt 80% i vissa regioner idag vet jag inte om edge ens har 10% så nej allt är inte som vanligt igen utan folk verkar ha hittat något annat (chrome)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av issue:

Och vem ska skapa den appen? Och om appen tillverkas av företag U, då blir det ju skitsvårt för företag M att konkurrera för att appen från företag U är standard.

Ja men då förstår du ju varför det är dumt om google kan fortsätta göra som de gör utan konsekvens. Blir det enklare för företag M så är det ju positivt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Microsoft har inte i närheten av lika stor marknadsandel med edge som Internet explorer hade 2008 då låg IE runt 80% i vissa regioner idag vet jag inte om edge ens har 10% så nej allt är inte som vanligt igen utan folk verkar ha hittat något annat (chrome)

Aja. Det skiftet tror jag inte hade något att göra med kravet på microsoft "välja webläsare"-mjukvara.
Skiftet till chrome skedde även på andra plattformar än windows så jag tror inte det har nån vidare positiv effekt här.

Oavsett så tycker jag inte microsoft gjorde fel som erbjöd egen webläsare till sitt OS på samma sätt som att jag inte tycker det är fel att notepad kommer med, miniräknaren, en kommandotolk, ett ritprogram och även en filhanterare.
På samma sätt tycker jag inte att det är så fel att google vill få ut sin mjukvara i sitt säljpaket för android om det nu är denna mjukvarusfär är relevant för att få ihop deras businessmodell.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men då förstår du ju varför det är dumt om google kan fortsätta göra som de gör utan konsekvens. Blir det enklare för företag M så är det ju positivt.

Men va? Det blir ju samma monopol fast för en annan som inte heter Google. Det kanske blir Microsoft som får skapa standardwebläsare för alla androider, fortfarande bra?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Skrivet av issue:

Men va? Det blir ju samma monopol fast för en annan som inte heter Google. Det kanske blir Microsoft som får skapa standardwebläsare för alla androider, fortfarande bra?

Grejen är ju att det inte behöver vara någon "standardwebläsare" Sony kanske vill skicka med firefox. Huawei kanske väljer Opera. Samsung väljer Edge. HTC väljer Chrome. Det kan de göra idag, men Chrome är alltid med vilket ger den en stor fördel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra, Google förtjänar pengapungsparkar och det vore trevligt med Google Apps-fritt Android (som i dagsläget är svårt i praktiken pga att många appar kräver Google Play Services, t.ex. BankID).

Jag kör utan Gapps och använder BankID.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hund:

Jag kör utan Gapps och använder BankID.

What?
Intressant!
Utveckla gärna. Det här är en ganska relevant del till att jag inte har övergivit googles app-paket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

What?
Intressant!
Utveckla gärna. Det här är en ganska relevant del till att jag inte har övergivit googles app-paket.

microG antar jag.