Permalänk
Medlem

Vad gör PWM o DC

Yo! Köpte nya fläkar till datan o d är 3pin så jag antog att man inte kunde styra ur fort de går men gick in i bios och upptäckte att d typ går.

Man kan typ välja mellan standard silent turbo o max men blev funderasam över an switch där man kunde välja antingen PWM eller DC.

När jag kör på DC ligger fläktarna runt 1000rpm men när jag kör på PWM ligger de på 1500 utan att ha ändrat de olika kategorierna som max, turbo silent osv.

Så min fråga är vad skön gör de och finns det nackdelar att använda sig av viss Sådan.

Permalänk
Inaktiv

DC står för Direct Current, och betyder i princip att man reglerar fläktens varvtal genom att variera spänningen. Detta fungerar på fläktar med 3-pins kontakt, men det har inte lika brett varvtalsområde som PWM.

PWM står för Pulse Width Modulation och det är ett sätt att styra fläktar med 4-pins kontakt genom att modulera frekvens. Detta är generellt bättre än DC men fungerar bara på fläktar som är avsedda för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

DC står för Direct Current, och betyder i princip att man reglerar fläktens varvtal genom att variera spänningen. Detta fungerar på fläktar med 3-pins kontakt, men det har inte lika brett varvtalsområde som PWM.

PWM står för Pulse Width Modulation och det är ett sätt att styra fläktar med 4-pins kontakt genom att modulera frekvens. Detta är generellt bättre än DC men fungerar bara på fläktar som är avsedda för ändamålet.

Okey så jag ska hålla mig på DC alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofflann:

Okey så jag ska hålla mig på DC alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

För alla fläktar som är 3pin ja

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+