Project Hovercar, eller rättare sagt, 4WD Brushless trampbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej det bästa är nog att köra på som du gjort hittills, men hur funderar du på att göra när det kommer till fyrhjulsdrift?

/Lifooz

Jag tror att mina två senaste inlägg beskriver lösningen för fyrhjulsdrift rättså bra. Det är ungefär samma tillvägagångsätt som jag använde på trampbilen. Förutom att nu svetsar jag istället för att skruva fast det. Är det något som är oklart så förklarar jag gärna mer i detalj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Hejsan. Hur går det? Blir alltid så glad när du uppdaterar denna tråden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

1 steg framåt, 2 steg bakåt

@SCORPIUS
Tja , det går sådär... haha.

Man har ju inte direkt fått mer fritid sen man blev farsa. Haft lite andra grejer på mitt bord med. Srolla ner några dm för att hoppa över tramset och bortförklaringarna till varför det ej hänt så mycket.

Ursäkt 1.
Råkade klicka hemma en gammal MZ shiver DC. Var bara tvungen att ha den då det var en av mina drömgafflar när jag började med cykling för alldeles för många år sedan.

Tyvärr såg insidan ut som den legat på en sjöbotten de senaste 10 åren. Men den är nu ihop igen och läcker endast olja från 3 ställen numera.

Ursäkt 2.
Tantens DTR behövde lite kärlek då soppan rann rätt igenom förgasaren och ut på golvet....

Back on topic:
Buck convertern kom hem i dagarna. Woohoo tänkte jag. Stressad och dum som man var så kopplade man in den. Slog på strömmen. Tänkte va fan är de som luktar... 2 sekunder senare ser jag den magiska röken som gör att elektronik fungerar, sippra ut..... Brände det mesta av 12v elsystemet. Relän, all belysning i fronten (förutom den stora ledbaren som jag glömt och koppla in för testet).
Buck convertern var DOA, 40v in, 40v ut. Fuck.

Men en positiv sak har hänt iaf. Jag hade framhjulen av när jag skulle mocka upp de nya spindlarna till gokarten. Skruvade tillbaka de på trambilschassiet för jag skulle köra ner till macken o hämta lite bensin. Då provade jag att flippa infästningarna så hjulaxlarna hamnade bakom rotationspunkten istället för framför. HELLS YEAH, nu känns de ju som de ska. Styrningen blir trögare desto fortare man kör och självcentrerar sig. Har bara hunnit provköra en gång men nu känns de riktigt gött.

Jag kommer dock fortsätta med gokart chassiet för trampbilen kommer gå sönder i styrningen. Det glappar rätt mycket mer nu än de gjorde när jag köpte den.

Bild på flippad infästning:

Så som det såg ut tidigare:

Kanske självklart om man tänker efter, ett kundvagnshjul självcentrerar ju för att det släpar efter. Well well, the more you know....

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Tack så mycket för det här. Jisses vad det händer saker med ditt bygge o din vardag ^^
En kämpe är du

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@klimtachakka: Tack så mycket för det här. Jisses vad det händer saker med ditt bygge o din vardag ^^
En kämpe är du

Ingen uppdatering nu tyvärr, men såna här inlägg värmer. tack.

Permalänk
Avstängd

@klimtachakka:

https://www.facebook.com/marketplace/item/213942209494525

Hitta denna och då kom jag tänka på dig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset. Dammsuger för tillfället blocket efter batterier.
36 -48v min 10ah ifall nån snubblar över nåt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klimtachakka:

Tackar för tipset. Dammsuger för tillfället blocket efter batterier.
36 -48v min 10ah ifall nån snubblar över nåt...

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att få tag på batterier men en skrotad Tesla som har en högspänning batteri hade nog funkat bra för din hovercar.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Tesla/TESLA-MODEL-S/2013_20...

Dock verka även dom vara svåra att få tag på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kul bygge!

Permalänk
Medlem

When stars align

Alright boys and girls.
Tiden har gått. Det har varit vinter och kallt. Men ikväll fick jag lite tid över och hittade några oöppnade kalla.

Vintern har dock inte varit sysslolös. Någon ny moppe inhandlades och skulle ut på äventyr. (TET ) utforskades i detalj och vi flyttade på gruset i södra sverige.

Började även mixtra med ett dataspel. Testa gärna om ni har tid över. Kritik mottages som sig bör med tacksamhet.
Testare bör varnas med att spelet ej är färdigt och är i nuvarande läge mest en sandbox.
Fungerare endast på PC/CHROME såvitt jag vet.
SPELET

Så slut med spam, back to business...

Fan ibland händer det. (andra svetsar är ej på bild för jag vill ej spamma)

Så detta är ungefär vad vi har nu:

Någon öl senare och det blev mörkt och klockan blev mycket. Nu står pärlan i garaget igen:

Har fortfarande inte löst problemet med batterier. Men chassiet är nu första prio , dels för att batterier är dyrt som satan och jag behöver öva mer med svetsen..

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: ÄNTLIGEN <3 Som vi har väntat

Spelet var rätt kul faktiskt ))))

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Fan ibland händer det. (andra svetsar är ej på bild för jag vill ej spamma)
https://i.imgur.com/GANjlSb.png

Varför stannar du så ofta? En sån liten svetssträng, uppskattningsvis, 4-5cm gör man i ett drag.

Härlig tråd, grymt bygge!

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Varför stannar du så ofta? En sån liten svetssträng, uppskattningsvis, 4-5cm gör man i ett drag.

Härlig tråd, grymt bygge!

skulle tippa att han först bara punktat fast dom lite halvdant på några ställen för att få till exakt rätt vinkel utan att behöva köra allt för mycket med vinkelslipen om man blir tvungen att ta isär det och sedan kört resten när han är nöjd rätt vanlig metod att göra så.

tyckte svetsen så ganska ok ut inte perfekt men defenetivt fullt funktionsduglig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gött med lite action igen, ser fram emot att följa fortsättningen.
Svetsning är ett hantverk, bara att fortsätta nöta. Porer och ojämn vilket är underkänt
Skämt å sido, älskar garagebyggen i samband med lite öldrickande!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tippa att han först bara punktat fast dom lite halvdant på några ställen för att få till exakt rätt vinkel utan att behöva köra allt för mycket med vinkelslipen om man blir tvungen att ta isär det och sedan kört resten när han är nöjd rätt vanlig metod att göra så.

tyckte svetsen så ganska ok ut inte perfekt men defenetivt fullt funktionsduglig.

Tippa stryktipset då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@klimtachakka: ÄNTLIGEN <3 Som vi har väntat

Spelet var rätt kul faktiskt ))))

Tack för din provflygning !

Skrivet av Falcon:

Varför stannar du så ofta? En sån liten svetssträng, uppskattningsvis, 4-5cm gör man i ett drag.

Härlig tråd, grymt bygge!

Jag har dragit den i ett drag, om din definition är densamma som min definition av ett drag vill säga. Jag är nöjd sålänge bitarna sitter ihop och jag inte kört pinnen rakt igenom materialet.

Skrivet av bardbard:

Gött med lite action igen, ser fram emot att följa fortsättningen.
Svetsning är ett hantverk, bara att fortsätta nöta. Porer och ojämn vilket är underkänt
Skämt å sido, älskar garagebyggen i samband med lite öldrickande!

It is what it is.

Jag tror att ni överskattar mina svetskunskaper å de grövsta. Jag har ca 4-6h erfarenhet
och det finns en anledning till att jag inte visade de andra svetsarna. Då hade ni mobbat mig på riktigt..

Permalänk
Medlem

Nu är det sommar..

...så då jävlar drar vi igång grillen !

Och när resten av familjen börjar bli trötta och solen gått ner så smyger pappa ut i garaget.

Om jag inte tänkt helt fel så kommer sätet bli justerbart 100-150mm i längsled.

Tjuvade sätet från trehjulingen.

Fick hjälpligt på en fyrkantstång till rattstagen med. Idag kör vi inga närbilder på svetsarna för nu var inte ens jag nöjd

Och nu ser det ut ungefär såhär.

Dags att smyga in igen och ta ett glas rött. Det har jag läst man ska göra efter man svetsat för att motverka de farliga man inandas. Eller var det efter radioaktiv strålning... Aja, ett två glas rött skadar aldrig.
Glad påsk!

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Heja heja

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Det blev en sista tur med gamla bettan.

Sen var det dags att skrida till verket. En ny bakaxel.

Stal hjulen från den gamla bilen.
Ungefär här började man få lite ångest. Plocka isär den gamla som jag lagt ner så mycket tid på. Bestämde mig för att endast ta hjulen så att den går att bygga ihop igen ifall jag ångrar mig.

Det står en ny sak till höger. Den vispades ihop lite snabbt och lätt. Behövde nåt att köra ner till macken och fylla dunken med.
Sidospår...

Gamla härliga blybatteri i paralell och serie. 24v 14ah.

Snabbt och lätt

På med dunken och susa ner till macken

Tur man kör elektriskt dit, soppan är ju inte direkt gratis längre

Åter till bilen.

Försöker lista ut hur sätet ska monteras på skenor.

Det justerbara sätet blev riktigt bra

Dock inga stopp på det, så vid kraftig acc/broms så glider man lite.

Kattastryparnas mecka:

Nu står den här, redo för provtur:

Den går riktigt bra. Inget skrammel och ratten känns stabil.
Den är dock väldigt bred. ca 30cm bredare än den gamla. Den hade gärna fått vara smalare men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få ner framvagnen i bredd...

Lite större än den gamla

Om allting går i lås så ska jag hämta upp ett par riktigt gosiga batterier nästa vecka. Den som lever får se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Det blev en sista tur med gamla bettan.

Gött att se att du är tillbaka.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!