EU-omröstning - Ändra eller behålla sommar- och vintertid

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sommartid året runt tack!

Då finns det en chans att se solljus efter jobbet på vintern. Klockan 7 på morgonen är det ändå mörkt i stort hela vintern så en timma extra mörker där kvittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar att solen går ned mellan 22-23 idtället som nu mellan 23-24.
Jag klarar mig utan den lilla eventuella sol/dagsljus detta skulle ge efyer jobbet i någon kvart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Utrymningsplan: ca 80% var emot vad jag har sett, tror inga officiella resultat är släppta dock.

Permalänk
Avstängd

Trevlig omröstning för vad det än blir så är jag nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem

Välj mitten och var nöjd. Jävla ofog det här, jag känner mig påverkad av det en vecka. Dessutom har jag dlera klockor jag varvar med på armen och bara jobbigt att behöva ställa om. Jag har missat jobb och skit för att tiden ställs om och jag missat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Alltså är det ju mörkt när man slutat jobbet.

NEJ! Det är ljusare en timme LÄNGRE på em/kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Flytta fram? Då blir det ju mörkare tidigare. Alltså, endast ljust när du befinner dig i arbete.

Glöm inte att det är liksom mörkt som fan vid ~15-16 en vanlig dag på vintern.

Flyttar man fram klockan blir det ljusate längre på kvällen. Två timmar så är det mao lika ljust klockan 19 som det skulle varit kl 17

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har folk alltid varit såhär anti sommar/vintertid eller är det bara en fluga som blossat upp det senaste året?
Ser inga nackdelar med nuvarande system.

Personligen tycker jag det är jättebra med sommar o vintertid då jag får mer sol och ljus under min vakna tid.
Stor skillnad på morgonen när det är ljusare på väg till jobbet, lättare att vakna till och lättare att se alla djur som skuttar runt här ute i vildmarken.
Har jag riktigt tur så är det fortfarande ljust när jag åker hem från jobbet!

Jetlag för en timme?
Har folk så ynklig disciplin att dom inte kan gå o lägga sig en timme tidigare en gång om året vid omställningen?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: ett bra exempel/argument varför det här är ett bra ide är min egen tidigare inlägg: #17507632
försök nästa gång att tänka lite längre än bara dig själv.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Hur gick omröstningen ? Eller var resultatet dolt?

Här är resultaten:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5302_en.htm

TLDR: 84% vill slopa tidsomställning och Kommisionen komme förbereda detta för omröstning i Parlamentet.

Intressant är att de södraste medlemsstaterna (Malta, Cypern, Grekland) gillar sommartid mycket mer än resten av oss.

Permalänk
Medlem

Hellre permanent vintertid än att man ställer om klockan.
Jag ställer dock hellre om klockan än att ha permanent sommartid.

Permalänk
Inaktiv

Jag har blivit motståndare till en gemensam sommar/vinter tid nu.

Orsak är allt fler drivers kräver att klockorna på olika datorer går exakt samma, problemet uppstår efter kommunikationen har gått ner och ska starta om. Genem att då ha sommar och vintertid, så går mängder av pengar till såna som mig som ska krångla datorerna. Detta istället för att pengarna gick till skola, vård, omsorg etc..
Om ni ej förstår var jag ironisk. Det är på tiden att de gör något åt detta nu och det är positivt att hela EU verkar gå emot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Mindboggle: ett bra exempel/argument varför det här är ett bra ide är min egen tidigare inlägg: #17507632
försök nästa gång att tänka lite längre än bara dig själv.

Så ditt argument mot sommar/vintertid är för att du jobbar inom hemtjänsten och det blir jobbigt 2 dagar om året?

Permalänk
Medlem

Opartisk person som leder utredningen? Alexander Winterstein

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att vi slopar själva tidsomställningen, men normaltid ("vinetertid") är enligt mig att föredra framför sommartid. Det heter normaltid av en anledning, nämligen att det är det normala. Med normaltid står solen i söder klockan ~12. Tittar man på en tidszonskarta ser man att Sverige ligger i precis rätt tidszon, och det finns ingen anledning att ändra på detta.

Vissa hävdar att solen går ner en timme senare när det är sommartid, men det är inte sant. Det som händer när det är sommartid är att klockan slår 12 en timme tidigare än vanligt. Det är så man ska se det. Vi kan inte kontrollera tiden genom att bara ändra på klockan. Och även om man levde i illusionen att det var så, så tycker jag ändå att det bättre att få solljuset på morgonen då det blir lättare att somna på kvällarna när man ska somna och lättare att piggna till på morgnarna när man ska piggna till.

I vilket fall som helst kommer dagarna bli exakt lika långa vare sig det är sommartid eller normaltid. Kvällarna slutar exakt samma tid vara sig det är sommartid eller normaltid, nämligen då solen går ner. Vill man ha längre lediga utekvällar i solljuset är det bara att börja lite tidigare.

Permalänk
Medlem

Gör varken till eller från för min del. Stäng hellre parlamentet i Bryssel. Låt samtliga av dessa politiker gå vidare till att skapa något av riktigt mervärde istället.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tycker sommartid aldrig skulle ha inrättats. Är bara en massa bekymmer att växla och folk är uppe alla möjliga tider på dygnet ändå.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: inte bara hemtjänsten men hela vården och många andra sektorer då du i onödan bryter folks dagrutiner 2 gånger om året. men ja, det märks att du helt avsakna empati, så varför ska du bryr det. eller hur.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Sista gången det blir vintertid eller?
Själv hade jag ju inte tänkt så mycket på skillnaderna förutom att det blir lite ljusare en månad till när man far till jobbet nu på hösten och att det är störande att behöva ändra tiden, men eftersom jag inte ens ser dagsljus dagtid(när man jobbar på lager) året runt så spelar det egentligen ingen roll för mig vad som blir bestämt.
Men man borde ju ändå lyfta in forskares argument i det hela vilket borde väga in mer än vad folk tycker, samtidigt som det är stor skillnad på att bo i Spanien och här när det gäller sol, värme och klimat, då det är sommar året runt i vissa delar av Europa.

Forskare varnar för slopad vintertid: ”Ett jättelikt experiment med vår hälsa”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-om-slopad-vintert...

Och det finns ju även väckarklockor som hjälpmedel och undrar lite om denna forskare vägt in dessa till hjälp...
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s379606438

Själv har jag mer problem att sova, somna in på sommaren jämfört med tidigare så än så länge är en timme mer/mindre ljus på morgonen inget jag kan säga är livsavgörande och depression är inte bara beroende på ljuset utan på så många olika saker.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Anledningen till att jag föredrar normaltid (också kallad vintertid) är att solen är högst eller lägst vid 12-slaget och det är mer balanserat. Det är för mig Celsius-skalan där vatten fryser vid 0 och kokar vid 100 medan Fahrenheit är som sommartid, fungerar men ingen referens till verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Har folk alltid varit såhär anti sommar/vintertid eller är det bara en fluga som blossat upp det senaste året?
Ser inga nackdelar med nuvarande system.

Personligen tycker jag det är jättebra med sommar o vintertid då jag får mer sol och ljus under min vakna tid.

Har folk så ynklig disciplin att dom inte kan gå o lägga sig en timme tidigare en gång om året vid omställningen?

Håller helt med btw @Mindboggle Folk på SweC e imot kritiskt tänkande folk, e på lur att de e mest V folk här ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Har folk alltid varit såhär anti sommar/vintertid eller är det bara en fluga som blossat upp det senaste året?
Ser inga nackdelar med nuvarande system.

Personligen tycker jag det är jättebra med sommar o vintertid då jag får mer sol och ljus under min vakna tid.
Stor skillnad på morgonen när det är ljusare på väg till jobbet, lättare att vakna till och lättare att se alla djur som skuttar runt här ute i vildmarken.
Har jag riktigt tur så är det fortfarande ljust när jag åker hem från jobbet!

Jetlag för en timme?
Har folk så ynklig disciplin att dom inte kan gå o lägga sig en timme tidigare en gång om året vid omställningen?

Nackdelar med att byta är just att det förvirrar för en del personer, tidszonen ökar med en hel timme till alla länder som har normaltid, när det är dags får man mindre sömn. För alla som har en inre klocka så får man ju inte mer sömn när klockan skjuts fram då man har en vana att vakna efter x antal timmar. Varför inte vända på det hela istället, om du vill ha mer ljus så kan du väl lägga dig och stiga upp tidigare/senare på vintern/sommaren? Istället för att hela länder skall anpassa sig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Varför inte vända på det hela istället, om du vill ha mer ljus så kan du väl lägga dig och stiga upp tidigare/senare på vintern/sommaren?

Du förespråkar vintertid året om då. Visst kan det vara en tänkbar förutsättning, men folk i södra Sverige får det mörkt innan dom slutar jobbet å utomhusarbete blir lidande då för att inte nämna den ökande säkerheten för hemfärd i mörkret.

Svaret är inte så enkelt, det innefattar mer än just det vardagliga.
Visst blev det till från våran tid som jordbruksamhälle. Men jag är tämligen säker på att många sektorer förlitar sig på ljuset under arbetsdagarna.

Och detta är inget nåt som EU ska bestämma över oss. Återigen vi är en egen nation å ska ta dessa beslut själva.
Att EU kommer med råd/expertis är annan utsago.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du förespråkar vintertid året om då. Visst kan det vara en tänkbar förutsättning, men folk i södra Sverige får det mörkt innan dom slutar jobbet å utomhusarbete blir lidande då för att inte nämna den ökande säkerheten för hemfärd i mörkret.

Svaret är inte så enkelt, det innefattar mer än just det vardagliga.
Visst blev det till från våran tid som jordbruksamhälle. Men jag är tämligen säker på att många sektorer förlitar sig på ljuset under arbetsdagarna.

Och detta är inget nåt som EU ska bestämma över oss. Återigen vi är en egen nation å ska ta dessa beslut själva.
Att EU kommer med råd/expertis är annan utsago.

Mer ljus på sommaren när det alltså redan är betydligt ljusare under en längre tid på dygnet än vintern. Köper inte ditt argument för fem öre. Det kan vara mörkt redan kl16 när dom flesta skall hem på vintern, då använder man något som kallas gatubelysning.

Permalänk
Medlem

En meningslös diskussion. Om tidsomställningen avskaffas kommer det givetvis bli permanent sommartid i Sverige.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Ge mig mer ljus på eftermiddagen när man kommer hem från jobbet. Konstant sommartid mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

En meningslös diskussion. Om tidsomställningen avskaffas kommer det givetvis bli permanent sommartid i Sverige.

Varför? Normaltid är vintertid, inte sommartid.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Ge mig mer ljus på eftermiddagen när man kommer hem från jobbet. Konstant sommartid mao.

Du skjuter det bara några veckor framåt innan det återigen blir mörkt när du går hem.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

@Leoms:
Det låter ju vettigt
Sen har vi ju all möjliga olika åsikter om vad som är rätt och fel, och får Jean-Claude Juncker bestämma så tror inte jag alls han har vägt in alla nackdelar och fördelar med sitt beslut. Tänk även på att ju längre norrut man bor desto större variation på dagen blir det varje dag, då det pendlar väldigt mycket mellan Sommarsolståndet och Vintersolståndet, vilket betyder att vi dagligen påverkas av nya tider i större utsträckning än de längre söderut.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Du skjuter det bara några veckor framåt innan det återigen blir mörkt när du går hem.

So what? Det är ett steg i rätt riktning, inte en lösning på problemet att jag bor i Sverige.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vi har diskussionen över huvud taget är väl att vi har skaffat oss en del konventioner som inte funkar särskilt bra inbördes:

  1. Solen förväntas stå som högst klockan 12

  2. Vi förväntas göra vissa saker när klockan visar ett visst tal:

    • Vi förväntas vara på plats på jobb/skola klockan 8 vilket kräver att vi går upp vid 6-7

    • Vi förväntas äta lunch runt klockan 12

    • Vi förväntas ägna oss åt fritidsaktiviteter klockan 17-19

    • När tablå-TV var en grej slutade de populära programmen vid 22 varvid det var dags att gå att lägga sig

Punkterna 1 och 2 fungerar inte så bra ihop eftersom vår aktiva dag (i allmänhet) ligger mer efter när solen står som högst än före (givet normaltid).

Att vi allihop gör ungefär samma saker när klockan visar ett visst tal för ju med sig en väldans massa samordningsfördelar, så det kommer vi nog inte ifrån.

Jag bryr mig personligen inte ett dugg vad klockan visar för tal när jag ska göra en viss sak eller när solen står som högst, så jag hade gärna kört UTC över hela Europa/världen.

Då hade vi kunnat ta diskussionen från där den borde börjat:

  • Vid vilken tid (i förhållande till soluppgång och solnedgång) ska vi börja och sluta arbetsdagen för att så många som möjligt ska må bra?

  • Bör vi verkligen jobba lika mycket på vinterhalvåret som på sommarhalvåret?