Nvidia antyder om nästa generations Geforce inför Gamescom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Icte
Kasta?

Jag satte ut mitt evga 1080 classified på tradera 500kr köp nu.
Tog 3 min sedan va det sålt, du borde få några hundra iallafall för det.

Det finns en väldigt udda känsla när man står ovanför en grovavfallscontainer, precis intill kanten, och kollar ner, för att sedan släppa sitt älskade grafikkort... Stå kvar, lyssna... Du hör en dov vind susa förbi samtidigt som det silverfärgade Founders Edition hittar sin plats i mörkret...

Du hör det... ett tyst klang av grafikkortet...

... vid detta ögonblick lyser telefonen upp som du har i din hand. Du kollar upp, du står utanför containerparken och hör fåglarna kvittra. Kolla ner, mobilen lyser fortfarande - vit bakgrund med svart text på Komplett.se där det står "ditt köp av RTX 2080 har registrerats och kommer att skickas inom två arbetsdagar".

Perfectly balanced, as all things should be.
Skrivet av Sveklockarn:

PER 11, eller kollade du flera gånger?

När jag ser den här videon så vill jag spontant hoppa runt och göra apljud à la Jackass samtidigt som jag kastar sedelbuntar på Nvidia.

Detta kommer bli fett najs.

Återstår bara att se hur mycket snabbare det blir än mitt 980 Ti, och om det är värt att vänta på 2080 Ti istället.

PER 3 i FO4 faktiskt Nej men tyckte det verkade lite udda hur pass siffrorna dök upp, gick tillbaka några sekunder och kollade igen!

Ska bli väldigt intressant att se hur pass väl 2080 presterar, blir förmodligen en väldigt fin uppgradering från 980 Ti/1070 skulle jag tro iaf!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

I videon heter ena användaren Mac20 och den andra eight tee.
2080 på mac?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Så vill man ha deras toppkort av deras nästa generation så finns det att köpa om 1½-2 år ungefär... Just thinking...

Förra gången tog det tre veckor från att korten utannonserades tills de fanns att köpa. Sedan har det de senaste gångerna tagit ca 9 månader innan Ti-varianten kommer. Så tio månaders väntan låter rimligare än 18-24 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

I videon heter ena användaren Mac20 och den andra eight tee.
2080 på mac?

Mac = Son = Son av 2080 = 2180 confirmed?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tänk nu om detta kort funka alldeles utmärkt för mining och det blir en ny miningvåg. skulle inte förvåna mig om jag är ärlig. men då kan någ medelsvensson glömma att köpa det. blir säkert 2x MSRP pris om det händer.

Turing lär väl inte vara mycket snabbare än GTX1080Ti på det området (tensor cores of raytracing gör väl inget för mining), är det viable med 1080Ti idag? Trodde det varit för dyrt att mina på grafikkort ett tag nu.

Dessutom så skulle jag tro att dom isf snarare är intresserade av alla gamla grafikkort som säljs billigt när gamers vill byta till nya serien. Andrahandsvärdet på 10 serien kommer ju störtdyka den 20:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Turing lär väl inte vara mycket snabbare än GTX1080Ti på det området (tensor cores of raytracing gör väl inget för mining), är det viable med 1080Ti idag? Trodde det varit för dyrt att mina på grafikkort ett tag nu.

Jag gissar att det är många som ser dubbla användningsområden, men samtidigt har jag sett många annonser med folk som säljer ut travar av kort ur 10-serien från miningriggar baserade på GPUer.

Skrivet av murklor:

Dessutom så skulle jag tro att dom isf snarare är intresserade av alla gamla grafikkort som säljs billigt när gamers vill byta till nya serien. Andrahandsvärdet på 10 serien kommer ju störtdyka den 20:e.

Tja, folk verkar ju fortfarande köpa 980 Ti för uppåt 2500 kr, så jag tror inte folk med 10-serien behöver svettas riktigt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tänk nu om detta kort funka alldeles utmärkt för mining och det blir en ny miningvåg. skulle inte förvåna mig om jag är ärlig. men då kan någ medelsvensson glömma att köpa det. blir säkert 2x MSRP pris om det händer.

borde förbjuda mining, 10års fängelse + internetförbud i 3 veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Förra gången tog det tre veckor från att korten utannonserades tills de fanns att köpa. Sedan har det de senaste gångerna tagit ca 9 månader innan Ti-varianten kommer. Så tio månaders väntan låter rimligare än 18-24 månader.

Då Nvidia proggresivt blivit sämre och tagit längre tid på sig och släppt fler varianter inom en given generation så tror jag inte det kommer sluta här. Jag skulle inte vara förvånad om vi 1½ år efter släpp för ett nytt kort inom serien. Sedan om de hittar på något nytt namn är inte omöjligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

I videon heter ena användaren Mac20 och den andra eight tee.
2080 på mac?

Det lär knappast hända, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hmmmmm... lite intressant att nya rykten antyder att vi ändå kommer se GTX2080Ti direkt också... Vilket skulle vara en första. Men tyvärr inte mycket nytt om priser. Skulle jag gissa, skulle jag säga 6000kr 2080, 1080Ti sänks till 7000kr, 2080Ti 8000kr. Jag har svårt att se 2080 stiga mot 7000kr då det går in en annan prisklass än x80 som tidigare nämnts, men Nvidia kan göra som dom vill och säga att RTX är ny skrot, glöm GTX priser. Hm. 5 dagar kvar är en plåga

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hmmmmm... lite intressant att nya rykten antyder att vi ändå kommer se GTX2080Ti direkt också... Vilket skulle vara en första. Men tyvärr inte mycket nytt om priser. Skulle jag gissa, skulle jag säga 6000kr 2080, 1080Ti sänks till 7000kr, 2080Ti 8000kr. Jag har svårt att se 2080 stiga mot 7000kr då det går in en annan prisklass än x80 som tidigare nämnts, men Nvidia kan göra som dom vill och säga att RTX är ny skrot, glöm GTX priser. Hm. 5 dagar kvar är en plåga

Var har du sett rykten om 2080ti direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Det beror väldigt mycket på hur det ser ut lagren (har iof rapporterats om ett överflöd). Annars i vanliga fall så försöker man ju planera sina lagersaldon så att de är ätt låga när nästa generation kommer så att man slipper sänka priserna. Kollar man historiskt på Intels CPUer så har det ju varit väldigt bra på detta, det är sällan tidigare generations droppar speciellt mycket i pris.

Vi får väl vänta att se, men hade inte tagit för givet att 1080Ti kommer tokreas (det var inte fallet med 980TI om jag mins rätt, eller ja det blev billigare men 1080 höjde fps/kr så är ju naturligt att det blev lite billigare).

Angående 2080, så tror jag inte heller att det kommer lägga sig över 8000kr och ligga runt 10-20% snabbare över 1080TI. Best case tror jag är en MSRP på 699 och ett butikspris i Sverige på 7499.

True, true. Det är just på grund av det stora, kvarstående lagersaldon som jag tror dom kommer att reas ut snart, dock svårt att säga just till hur mycket. Priserna är rätt uppblåsta fortfarande på grund av kryptovalutan men det ligger nära msrp iaf.

Jag köpte mitt 980 ti samma år som det kom ut men kan inte komma ihåg hur mkt jag gav för det. Har letat i mina gamla mejl efter kvittot men jag har lik förbannat inte hittat det. Det är nackdelen med att inte köpa alla datadelar från samma återförsäljare. >.< Tror, dock att jag inte gick över 7000kr.

Ska bli intressant att se hur priserna sätts när de nya korten släppts, inte minst hur dom jämför sig i prestanda. Ett RTX 2080 hade varit najs men ett 1080 ti blir nog mer passande för mig som fortfarande sitter på win 8.1.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jag köpte mitt 980 ti samma år som det kom ut men kan inte komma ihåg hur mkt jag gav för det. Har letat i mina gamla mejl efter kvittot men jag har lik förbannat inte hittat det. Det är nackdelen med att inte köpa alla datadelar från samma återförsäljare. >.< Tror, dock att jag inte gick över 7000kr.

Vad är det för kort? Jag köpte mitt Asus 980 Ti Strix DC3 OC vid releasen hösten 2015 för 8200 kr, de billigaste korten som fanns samtidigt kostade ca 7500 kr. Personligen ville jag ha Asus kylare samt custom-PCB, och jag betalade ~700 kr mer för att få det.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det för kort? Jag köpte mitt Asus 980 Ti Strix DC3 OC vid releasen hösten 2015 för 8200 kr, de billigaste korten som fanns samtidigt kostade ca 7500 kr. Personligen ville jag ha Asus kylare samt custom-PCB, och jag betalade ~700 kr mer för att få det.

Jösses! Det var säkert dyrare än 7000kr. Mitt minne är helt blankt. Fan, att jag inte hittade kvittot. Detta kortet är det iaf.

https://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6...

Synd att dom inte finns kvar på prisjakt för då hade jag kunnat se prisutvecklingen från början.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Jösses! Det var säkert dyrare än 7000kr. Mitt minne är helt blankt. Fan, att jag inte hittade kvittot. Detta kortet är det iaf.

https://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6...

Synd att dom inte finns kvar på prisjakt för då hade jag kunnat se prisutvecklingen från början.

Min minnesbild säger att 980Ti brukade ligga runt 8000Kr - strax under i början, om jag inte missminner mig.

Jämförelsevis kostade mitt 1080Ti strax under 8500Kr.