PC fryser, Video Scheduler Internal Error, massa blå streck på skärmen. Skrota eller inte?

Permalänk
Medlem

PC fryser, Video Scheduler Internal Error, massa blå streck på skärmen. Skrota eller inte?

Hej.
Jag har ett problem som jag hoppas någon av er kan hjälpa till med.

PC
Stationär PC
Komplett Gamer i30, Crazy Edition
Intel core i7-4770 processor
GeForce GTX 770
Windows 10, vers 1803

PROBLEMET:
* Problemet har uppstått för ca 2 veckor sedan. Uppstått då jag har kollat på en video, youtube eller WMP etc. Allting fryser.
Därefter en blåskärm med stoppkod: Video Scheduler Internal Error.
Omstart och sedan har det fungerat en tid innan det uppkom igen.
* Vid några tillfällen då datorn startats har det var en massa blå små streck på skärmen (inget fel på skärmen) och ibland med fel upplösning.

VAD JAG HAR GJORT:
* Jag har hämtat de senaste drivrutinerna till grafikkortet.
* Jag har rengjort PCn invändigt. Det var inte speciellt mycket damm.
* Windows är uppdaterat.
* chkdsk /f /r gav inga fel.
Jag har studerat råden på denna sidan:
https://www.drivereasy.com/knowledge/video-scheduler-internal...

PCn är 5 år gammal. Problemen uppstod som sagt för ca 2 veckor sedan. Ingen speciellt installation har gjorts förutom windows uppdatering.

Vad jag har förstått efter att ha läst på nätet är att problemet troligtvis kan vara relaterat till grafikkortet. Att köpa ett nytt grafikkort till en 5 år gammal PC lockar inte. Att baka grafikkortet har jag inga planer på. Att prova och installera om windows vill jag i största möjligaste mån undvika.

Har ni kloka killar och tjejer några goda råd att ge?

Permalänk
Medlem

@Boppo: Har du provat köra med interna grafiken, dvs skärmen kopplad i moderkortet?
Funkar detta så är det troligtvis grafikkortet som gett upp, är det samma problem så är det troligen en ominstallation av windows som krävs.

Permalänk
Medlem

Lite mer info:
sfc /scannow: Verification 100% complete. Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Ingen som har någon lysande idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Boppo: Har du provat köra med interna grafiken, dvs skärmen kopplad i moderkortet?
Funkar detta så är det troligtvis grafikkortet som gett upp, är det samma problem så är det troligen en ominstallation av windows som krävs.

Tack för svaret. Jag har kollat igenom alla mina kablar. Har VGA hane-hane, men ingen adapter med VGA hona att koppla vidare till skärmen (som inte har VGA-uttag). Kan därför inte testa med skärmen kopplad till moderkortet.

Om man nu antar att det är grafikkortet som strular. Går det att åtgärda, utan att baka eller köpa nytt?

Något annat förslag?

Permalänk
Medlem

@Boppo: Är det ett hårdvarufel på kortet är där inget annat att göra än att byta det.

Permalänk
Medlem

Jag är med på resonemanget att är det ett hårdvarufel på grafikkortet så måste det bytas ut.

Finns det något sätt att säkerställa huruvida det är fel på grafikkortet (förutom förslaget att koppla skärmen till moderkortet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

PC
PCn är 5 år gammal. Problemen uppstod som sagt för ca 2 veckor sedan. Ingen speciellt installation har gjorts förutom windows uppdatering.

Vad jag har förstått efter att ha läst på nätet är att problemet troligtvis kan vara relaterat till grafikkortet. Att köpa ett nytt grafikkort till en 5 år gammal PC lockar inte. Att baka grafikkortet har jag inga planer på. Att prova och installera om windows vill jag i största möjligaste mån undvika.

Har ni kloka killar och tjejer några goda råd att ge?

Den burken har mycket kvar att ge ännu, onödigt att skrota den ur ålderssynpunkt enl. min mening.
Skulle nog säga att ett nytt grafikkort är precis vad jag hade skaffat åt den i så fall.
Grafikkortet är nog den komponent som åldrats sämst i ditt fall.

Du kan prova med att byta ut grafikkortet mot något nyare eller äldre kort, antingen om du har något kort liggandes eller om du kan låna från någon bekant. Fungerar datorn med annat grafikkort kan man relativt lätt härleda problemet till den komponenten.

Nätaggregatet är ju en annan komponent som kan ge med sig efter ett tag, men då brukar datorn snarare bli instabil, starta endast ibland och annat fuffens.

Att installera om Windows 10 går ju enkelt att göra via en återställning, inget installationsmedia behövs och du kan behålla dina övriga filer, enbart OS-systemfiler ominstalleras.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Jag är med på resonemanget att är det ett hårdvarufel på grafikkortet så måste det bytas ut.

Finns det något sätt att säkerställa huruvida det är fel på grafikkortet (förutom förslaget att koppla skärmen till moderkortet)?

Antingen testar du annat grafikkort i din dator eller så testar du det aktuella grafikkortet i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt efter annan stationär PC att prova mitt grafikkort i, alt prova annat grafikkort i min PC.
Hittade tyvärr ingen stationär PC som var tillgänglig.

Jag körde testverktyget DirectX. Resultat: "Det är problem med NVIDIA GeForce GTX 770-enheten. Sök efter "felkod 43 för grafikdrivrutin" om du vill ha mer information."
Gav inget. Jag har de senaste drivrutinerna redan.

Att lägga X tusenlappar på ett nytt grafikkort på en 5 år gammal PC känns som en dålig lösning.

Permalänk
Medlem

@Boppo: Här är någon som löst felkod 43 på nvidia.
https://forums.geforce.com/default/topic/861231/geforce-drive...

Funkar inte det så prova backa drivrutinerna till någon äldre som du vet fungerat.

edit: Har du kollat så kortet sitter ordentligt i moderkortet?
Om det av någon anledning hoppat ut lite så kan det ge en massa fel, bästa vore om du plocka ut det och tryckte in det igen ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Jag har sett den tidigare men hade ingen framgång.

Ja, jag har kollat grafikkortet sitter fast ordentligt.

Det kanske är lika bra att skaffa ett nytt grafikkort.
Jag har nollkoll på aktuella grafikkort.

Kortet som sitter i nu är GeForce GTX 770. Jag kikar på komplett.se.

Vilket grafikkort skulle ni rekommendera mig att skaffa? Eftersom PCn är 5 år gammal vill jag inte lägga för mycket pengar på det.

Permalänk
Medlem

Kanske läge att prova:

Windows refresh

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Tack för länken. Jag har sett den tidigare men hade ingen framgång.

Ja, jag har kollat grafikkortet sitter fast ordentligt.

Det kanske är lika bra att skaffa ett nytt grafikkort.
Jag har nollkoll på aktuella grafikkort.

Kortet som sitter i nu är GeForce GTX 770. Jag kikar på komplett.se.

Vilket grafikkort skulle ni rekommendera mig att skaffa? Eftersom PCn är 5 år gammal vill jag inte lägga för mycket pengar på det.

Varför inte kolla på Marknaden här på SweC?
https://www.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=afc4e9bf-281...

Permalänk
Medlem

Fick samma blue screen på Vinterdatorn2019 som jag köpte. Det löste sig efter att jag uppdaterade BIOS till senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Ett begagnat r290x på Swec. marknaden som föregående skrev så blir det ett lyft för datorn också.
Brukar väl ligga på mellan 5-800kr.
Har själv ett över men har inte lust att skicka, så då får du bo runt Gbg.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti