Windows ändrar skärmens ljusstyrka efter omstart.

Permalänk
Medlem

Windows ändrar skärmens ljusstyrka efter omstart.

Jag har en LG-skärm och efter en omstart så har jag skärmens brightness på 55%. Jag vet inte om det är windows 10 som gör det eller skärmen själv men det är irriterande och meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag har en LG-skärm och efter en omstart så har jag skärmens brightness på 55%. Jag vet inte om det är windows 10 som gör det eller skärmen själv men det är irriterande och meningslöst.

Låter väldigt suspekt. Alla skärmar jag ägt har sin inställning för brightness i sina egna menyer som Windows knappast kan komma åt. Måste vara skärmen som jobbar sig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Det verkar som om Windows inte lyckas ladda färgprofilen för skärmen vid omstart, men om man manuellt går in i inställningarna och väljer profilen igen så fungerar det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ni alla LG-skärmar? För en herrans mass år sedan (tja, kanske fem år sedan) hade jag en LG-skärm inne för test med hårdvarukalibrering och den hade precis det beteendet att den gick tillbaka någon slags default som gav runt 100 nits och en egen tonkurva. Först när jag klev in i en meny så hoppade allting rätt igen och färgprofilen som fanns stämde nu mot LUT:en i skärmen.

Detta default-beteende upprepades varje gång signalen synkade om på något sätt, till exempel efter viloläge, omstart och byte av anslutning eller att man ändrade signalen på något sätt.

Skickade tillbaks apparaten, inget hände inget fixades, så waste of flera dagar där.

För övrigt en ganska vanlig bugg/felkonstruktion att TV-apparater, projektorer och skärmar beter sig så. Ändringarna du gör ersätts med något slags återställningsminne vid omsynk. Först när du kliver in i en meny eller ändrar något reglage hoppar bilden rätt igen.

Permalänk
Medlem

Jag har också en LG, men jag går inte in i några menyer på skärmen, utan det är i Bildskärmsinställningarna i Windows. Det händer bara vid omstart, det började med någon av de där roliga uppdateringarna som man inte kan stoppa, och det händer aldrig med Macen som använder samma skärm. Tror bara att det är Windows som inte laddar rätt färgprofil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är skärmen som fular sig, den startar upp på 55% oavsett om datorn är på eller inte. Verkar inte gå att ändra heller...