Bästa färginställningarna på TV:n som är kopplad till datorn?

Permalänk
Medlem

Bästa färginställningarna på TV:n som är kopplad till datorn?

Hej på er!

Använder min TV som skärm när jag är på datorn, där jag spelar en hel del.

På min förra dator, en ASUS ROG G20 så körde jag på YCbCr 4:4:4 pixel format och upplevde en stor förbättring, det tog inte så mycket på ögonen men hade även en 2014 års modell 46" platt-tv.

Nu har jag mixtrat lite fram och tillbaka med denna tv, som är en SONY 75" av 2017 års modell, en smart-tv och en ny speldator som köpte nyligen.

Om ni behöver några detaljer om datorn/tv:n säg bara till, men det är alltså inga gamla apparater, så tänkte att detaljerna kring dom kanske inte är så nödvändiga, kanske finns någon bra s.k universal lösning.

Har NVIDIA (1080 grafikkort) och har bifogat bilder och en länk nedan (som har försökt att läsa på, men kanske missat något där):

https://imgur.com/a/z2SxGJm

https://pcmonitors.info/articles/correcting-hdmi-colour-on-nv...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Undraren: Sonys TV har en HDMI-inställning som låter dig växla manuellt ifall den ska tolka signalen som dator- eller videonivåer, inklusive ett Auto-läge. Det brukar fungera och du kan enkelt välja utgångsignal efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Undraren: Sonys TV har en HDMI-inställning som låter dig växla manuellt ifall den ska tolka signalen som dator- eller videonivåer, inklusive ett Auto-läge. Det brukar fungera och du kan enkelt välja utgångsignal efter behov.

Okej, har pluggat in HDMI kabeln ifrån datorn in i TV:n på HDMI plats 1 och ser ofta när jag t.ex. är inne på redigerar program som Cyberlink Powerdirector eller kör något spel, så kommer det titt som tätt upp "1080i" samt "1080p" banderollen som meddelar om signalen, den liksom hoppar mellan signalerna och det kan vara störande när man håller på att redigera en video t.ex. Läste om att den ska känna av själv, och det som kunde hitta är:

https://imgur.com/a/87A1EP4

(TV modell: KD75XE8596BAE)

Tack för ditt svar, undrar också om man behöver göra något annat i NVIDIAS kontrolpanel gällande färginställningen, bifogade bilder på alternativ, men valde att köra via NVIDIAs färginställningar och då på pixel formatet YCbCr444, finns det något bättre alternativ som är skonsam för ögonen och som passar mellan PC > TV?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Undraren: Sonys TV i den här klassen hanterar YCbCr- och RGB-signaler på rätt sätt med identiskt resultat (som det ska vara). Vill du skona ögonen är det inte signalen du ska ändra utan TV:ns inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Undraren: Sonys TV i den här klassen hanterar YCbCr- och RGB-signaler på rätt sätt med identiskt resultat (som det ska vara). Vill du skona ögonen är det inte signalen du ska ändra utan TV:ns inställningar.

Okej, så egentligen kunde jag ha låtit den vara på standardinställningarna på NVIDIAs kontrolpanel gällande färginställningarna, okej :).

Skickade ett par bilder i förra länken, är det där som är bäst att ändra i, något förslag? Känner ju ändå att bilden är okej, inte det, bara tänkte om det är något viktigt jag missar som jag borde ha när jag har PC:n pluggat in i TV:n.

Tack igen!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Undraren: Skärpe-reglaget var något högt inställd, men det brukar inte störa på Sony. Reglaget ger mängder av finjusteringsnivåer. Kan påverka framför allt text och ge konturskuggor. Med 4K-testbilder brukar reglaget landa på runt 20-någonting för ett neutralt läge.

Annars är det Bio, Pro-läget som ger minst fel och mest rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Undraren: Skärpe-reglaget var något högt inställd, men det brukar inte störa på Sony. Reglaget ger mängder av finjusteringsnivåer. Kan påverka framför allt text och ge konturskuggor. Med 4K-testbilder brukar reglaget landa på runt 20-någonting för ett neutralt läge.

Annars är det Bio, Pro-läget som ger minst fel och mest rätt från början.

- Okej, gick in på Bild > Bildinställning > Bio, pro, skippar nog ljussensorn och skippar då att ändra på skärpan, ah, tack för dina tankar, hoppas det blir en bra avnjutning nu när datorn är kopplad och så i TV:n, tycker ändå att har bra bild, ändrade i datorns GPU NVIDIA också färginställningen, blev väl något skonsammare mot ögonen.