PS4 Pro Extern hårddisk Hjälp!!!!

Permalänk
Medlem

PS4 Pro Extern hårddisk Hjälp!!!!

Tja! Jag köpte för någon månad sen en PS4 Pro 1TB men den tog ganska snabbt slut.

1. Jag har googleat runt lite och tydligen så är inte alla externa hårddiskar kompatibla?

2. Om man köper en extern hdd och den inte funkar med mitt ps4 pro så kan man väl knappast lämna tillbaka en
fullt fungerande extern hdd bara för att den inte funkar med en ps4?

3. Alla externa Hårddiskar som heter något med HUB ska tydligen inte fungera? Detta ska bero på att externa hårddisken inte
får direkt kontakt med PS4an utan den går Via HUB USB uttaget först? Låter skumt men jag undviker dessa om ingen kan motbevisa.

4. Den hårddisk som är billigast i GB/krona är såklart en med HUB hur kommer det sig? Väldigt irriterande då jag letar efter en prisvärd extern hårddisk till mitt PS4 pro.

Slutgiltiga frågan Dessa är de Externa hårddiskar jag funderar på att köpa och behöver hjälp om någon vet själva som har dessa om de fungerar med ps4 pro eller om de har någon referens till online sida att den kommer att fungera eller om ni har något annat råd varför jag borde köpa just den externa hårddisken som ni rekommendera om den är dyrare eller lite dyrare och vad är motivationen?:

Här är den jag funderar på mest:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3233319 Seagate Backup Plus Portable V2 USB 3.0 4TB ( Mest prisvärda jag kan hitta)
(1099kr)

Jag var först mest extremt sugen på denna:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3831126 Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 8TB

Men denna fungerar ju inte enligt vad jag googleat? och alla andra externa hårddiskar vid 8tb är minst 250-1000kr dyrare vad jag kan se, vilket är väldigt surt denna kostade "bara" 2089kr från netonet. Hade lätt köpt den på en gång om jag visste den fungerade med ps4 pro och mest prisvärda per gb, vet dock inte hur tyst den är men sjuk lagring.

Den sista jag funderade på är:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290 Seagate Expansion Portable Drive 4TB

Den är ca 170-200kr dyrare än den 4tb externa jag egentligen ville ha mitt första val och kanske bättre att gå till 6TB istället om man ska behöva lägga ut extra pengar för samma lagringsmängd? Det enda jag kan finna motivering är ifall den som kostar 1099kr Seagate Backup Plus har någon koll på om den lever om jättemycket mer än PS4 Pro?

Allt som allt vet någon ifall dessa hårddiskar funkar med mitt PS4 PRO eller vilken extern hårddisk ska jag köpa? Det är typ akut kris och uppskattar all hjälp jag kan få, man blir ju inte jätteglad om man beställer hem en hårddisk för 1000-2100kr och sedan funkar den inte och man kan inte lämna tillbaka den, jag behöver inga hårddiskar till min PC endast PS4 pga många spel och de tar sjukt mycket plats och ska kunna klara mig framöver, det är så irriterande att avinstallera hela tiden och vänta flera timmar på att spela.

/Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem

Se nedan länk för officiellt från Playstation håll, kan inte se att det skulle vara någon speciell begränsning ...

https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste...

Det här behöver du för att komma igång
När du formaterar en USB-lagringsenhet som utökat lagringsutrymme kan du använda den för att installera program. Du kan också flytta program från PS4™-systemets lagringsminne till det utökade lagringsutrymmet.

PS4™-system
PS4™-systemet måste ha systemprogramvara version 4.50 eller senare.
USB-hårddisk
USB 3.0 eller senare
Lägsta kapacitet 250 GB, högsta 8 TB
Det här kan du lagra på den formaterade USB-hårddisken
Du kan bara installera program och tillägg på enheter för utökad lagring.
Du kan ladda ned tillägg till det utökade lagringsutrymmet även om det program som tillägget hör till är installerat i lagringsminnet.
Uppdateringar laddas ned till samma plats som det program de hör till.
Det går inte att spara sparade data i programmet, teman eller skärmbilder/videoklipp på enheter för utökad lagring.

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det står om du läser en bit ner där också att det är inte garanterat att alla externa hårddiskar kommer att fungera med din PS 4 på engelska. Så man blir väldigt nojig o vet inte vilken man ska köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jögge75: Handla på netonnet, dom tillåter att du öppnar och provar varan, fungerar det inte får du lämna tillbaks..

Permalänk
Medlem

@Jögge75:

Jag hade köpt denna:
https://www.webhallen.com/se/product/279533-Seagate-Extern-Ha...

Ska beställa i veckan. Någon hundra lapp mer men då vet jag att det fungerar bra. Det är piss i nilen om man ska köra i flera år.

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår vad du menar nu, står även på den sidan jag länkade ...

Det finns inte stöd för anslutning via USB-hubb. Du måste ansluta USB-lagringsenheten direkt till PS4-systemet.

Om du tycker det är lurigt att reda ut vilken hhd som inte har en inbyggd hub så kolla gärna här där de listar kompatibla modeller ...

https://www.ps4storage.com/ps4-usb-external-hdd-guide/

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Jag funderar på det här också och har aldrig riktigt förstått meningen med det om man nu läser nedan, och varför ska man ens ha det om man nu inte kan lägga spelen där?

Det här kan du lagra på den formaterade USB-hårddisken:
Du kan bara installera program och tillägg på enheter för utökad lagring.
Du kan ladda ned tillägg till det utökade lagringsutrymmet även om det program som tillägget hör till är installerat i lagringsminnet.
Uppdateringar laddas ned till samma plats som det program de hör till.
Det går inte att spara sparade data i programmet, teman eller skärmbilder/videoklipp på enheter för utökad lagring.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag funderar på det här också och har aldrig riktigt förstått meningen med det om man nu läser nedan, och varför ska man ens ha det om man nu inte kan lägga spelen där?

Det här kan du lagra på den formaterade USB-hårddisken:
Du kan bara installera program och tillägg på enheter för utökad lagring.
Du kan ladda ned tillägg till det utökade lagringsutrymmet även om det program som tillägget hör till är installerat i lagringsminnet.
Uppdateringar laddas ned till samma plats som det program de hör till.
Det går inte att spara sparade data i programmet, teman eller skärmbilder/videoklipp på enheter för utökad lagring.

Eh, jo, man kan lägga spel på den externa disken.
Var kommer din text från?

Permalänk

@Jögge75: Nu kommer jag inte ihåg exakt modell som det blev till slut, men jag tog ett par vändor till Elgiganten i somras i jakt på en extern hårddisk som skulle funka till PS4.

Försök 1: Kollade på nätet efter kompatibla 8TB:are, hittade en lista och såg att de hade samma på EG. Åkte dit och köpte en, Seagate vill jag minnas. Väl hemma funkar den inte, vare sig i PS4:an eller dator.

Försök 2: Åker tillbaks med den, men eftersom det var sista exemplaret de hade bytte jag mot en motsvarande 6TB:are (samma märke och modell). Väl hemma funkar den inte heller. Googlade lite till och insåg att jag hade missat den lilla HUB-detaljen.

Försök 3: Åker tillbaka med den och lämnar in med motiveringen att den inte funkar till det jag tänkt. Inga problem! Byter mot en lite dyrare (än från försök 1) 8TB:are från WD som inte är HUB, och den fungerar perfekt! Det enda som kan vara lite störande med den är att den knattrar ganska högt när något skrivs till den.

Kontentan är att HUB-varianter ej funkar till PS4, men åtminstone Elgiganten kan man byta hos om det blir knas.

Lycka till!

/Pottsorken

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Eh, jo, man kan lägga spel på den externa disken.
Var kommer din text från?

Hm, från länken längre upp i tråden, https://www.playstation.com/sv-se/get-help/help-library/syste...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Låter ju inte bra det där att så många externa hdd inte funkade innan du hittade rätt. Var alla de som inte funkade för dig med USB Hub inbyggd eller var någon utan? Och pottsork666 vad sa du till Elgiganten när de lät dig att byta en helt felfri hårddisk öppnad ur förpackningen och plasten? Vad sa du i exakta ord och har de en policy de måste ta tillbaka varan oavsett om man ångrar sig samma dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jögge75:

Låter ju inte bra det där att så många externa hdd inte funkade innan du hittade rätt. Var alla de som inte funkade för dig med USB Hub inbyggd eller var någon utan? Och pottsork666 vad sa du till Elgiganten när de lät dig att byta en helt felfri hårddisk öppnad ur förpackningen och plasten? Vad sa du i exakta ord och har de en policy de måste ta tillbaka varan oavsett om man ångrar sig samma dag?

Skickades från m.sweclockers.com

De båda som inte funkade var HUB:ar, men den första var defekt helt och hållet, så HUB-problemet hann inte uppenbara sig.
Har ingen aning om vad de har för policy, försökte på vinst och förlust och det gick! Jag sa rakt av att den inte funkade till det som var tänkt, nämnde inget om PS4 eller så. Minns dock inte om jag formulerade det som att jag ville ha pengar tillbaka eller om jag ville byta mot annan modell.

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum