Permalänk

110 C på modermodemet

Satt och spelade när jag plötsligt hör hur fläktarna varvar upp och tänker va fan nu då.
En snabb koll på temperaturerna i Ausus AI suit och hittar inget som borde vara något som gör att fläktarna får för sig att börja jobba.
Öppnar HW Monitor från Cpuid och där får jag hicka och ett allvarligt fall av "nästan" hjärtattack

Hwmonitor

Temperature 0 114 degC (237 degF) [0x72] (Mainboard)
Temperature 1 24 degC (75 degF) [0x18] (CPU)
Temperature 2 114 degC (237 degF) [0x72] (TMPIN2)
Temperature 3 33 degC (91 degF) [0x21] (TMPIN3)
Temperature 4 31 degC (87 degF) [0x1F] (TMPIN4)
Temperature 5 108 degC (226 degF) [0x6C] (TMPIN5)
Temperature 6 107 degC (224 degF) [0x6B] (TMPIN6)

Är detta något att vara orolig över ?
Asus rapporterar:
32 C på moderkortet
32 C cpu
49 C GPU
diskarn ligger runt 30 C de med

Hårdvara
Ausus z170i pro gaming
cpu i5 6600k
gpu Asus gtx 1070 Strix OC
16 gig ram
ssd 850 Evo 250gb (system)

Stoppat i Fractal design Define nano S

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att såna felaktiga värden visas, särskilt HWMonitor brukar vara skyldig till det. Moderkortet har troligtvis en eller max två temperatursensorer, resten är bara skräpdata som HWMonitor hittat. Så inget jag skulle vara orolig över, särskilt inte när du i övrigt har så låga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Har du kollat moderkorts VRM?

För enda ställen jag kan tänka mig kan nå de nivåerna är där, om du överklockat/kör med asus auto OC/kör asus MCE och den vridit upp spänningen, och VRM inte är bra kylda (tex om du har en torn/AIO kylning).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nightbubble:

Satt och spelade när jag plötsligt hör hur fläktarna varvar upp och tänker va fan nu då.
En snabb koll på temperaturerna i Ausus AI suit och hittar inget som borde vara något som gör att fläktarna får för sig att börja jobba.
Öppnar HW Monitor från Cpuid och där får jag hicka och ett allvarligt fall av "nästan" hjärtattack

Hwmonitor

Temperature 0 114 degC (237 degF) [0x72] (Mainboard)
Temperature 1 24 degC (75 degF) [0x18] (CPU)
Temperature 2 114 degC (237 degF) [0x72] (TMPIN2)
Temperature 3 33 degC (91 degF) [0x21] (TMPIN3)
Temperature 4 31 degC (87 degF) [0x1F] (TMPIN4)
Temperature 5 108 degC (226 degF) [0x6C] (TMPIN5)
Temperature 6 107 degC (224 degF) [0x6B] (TMPIN6)

Är detta något att vara orolig över ?
Asus rapporterar:
32 C på moderkortet
32 C cpu
49 C GPU
diskarn ligger runt 30 C de med

Hårdvara
Ausus z170i pro gaming
cpu i5 6600k
gpu Asus gtx 1070 Strix OC
16 gig ram
ssd 850 Evo 250gb (system)

Stoppat i Fractal design Define nano S

Temperaturerna är ju helt klart inom marginalerna men lär slita rätt mycket bättre än om du var runt 90°.

Vad har du för cpu-kylare är den viktigaste aspekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DDavidtheDoom @Paddanx

Har en AIO så vad gäller luftpassage över moderkortet är det väl mindre än vid tornkylare skulle jag gissa.
Var in och tittade på temp i bios och de är nog som @perost säger det är spök-siffror. Och skulle inte en så het vrm få hela kortet att vara varmare än 31-32 C som bios rapporterar?

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightbubble:

@DDavidtheDoom @Paddanx

Har en AIO så vad gäller luftpassage över moderkortet är det väl mindre än vid tornkylare skulle jag gissa.
Var in och tittade på temp i bios och de är nog som @perost säger det är spök-siffror. Och skulle inte en så het vrm få hela kortet att vara varmare än 31-32 C som bios rapporterar?

VRM kan bli varma speciellt på vissa moderkort med dålig kylning etc.
Har du klockat cpun något?

Ett annat problem varm VRM kan orsaka är att din dator throttlar så även om den inte brinner upp så kanske det är dags att ta tag i problemet.

Bättre kylning och mindre belastning ger kallare temp.

Permalänk

@gabriel15:
Om du / ni tittar på länken i min post så finns en screen från HW monitor där volt och andra nörd siffror står och med min högst begränsade kunskap om vad som är normalt. Men det sagt så rapporterar HW monitor max 4202 MHz alla fyra kärnor

Men med tanke på att det är ett mini itx kort och den lilla yta det är så borde VRM temp på 110C + göra att den rapporterade tempen i bios är högre än 32 C

Kan även tillägga att jag får samma skit värden från HWmonitor i idle.

Men mysteriet kvarstår varför mina fläktar helt plötsligt varvade upp tycker jag borde ha sett betydligt högre temperaturer direkt efter.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightbubble:

@gabriel15:
Om du / ni tittar på länken i min post så finns en screen från HW monitor där volt och andra nörd siffror står och med min högst begränsade kunskap om vad som är normalt. Men det sagt så rapporterar HW monitor max 4202 MHz alla fyra kärnor

Men med tanke på att det är ett mini itx kort och den lilla yta det är så borde VRM temp på 110C + göra att den rapporterade tempen i bios är högre än 32 C

Kan även tillägga att jag får samma skit värden från HWmonitor i idle.

Men mysteriet kvarstår varför mina fläktar helt plötsligt varvade upp tycker jag borde ha sett betydligt högre temperaturer direkt efter.

Kanske grafikkortet som vart varmt och därför varvade upp när du spelade? Det är ganska normalt när man kör krävande spel.

6600k=(3.5 GHz, Max turbo 3,9 GHz) så om du kör den i 4,2ghz så överklockar ditt moderkort och förmodligen ändrar spänningen med vilket bidrar till varmare VRM också.

Varma VRM kan orsaka att din cpu throttlar dvs klockar ner sig för att inte ditt moderkort ska brinna upp därav gör din dator segare.
Bättre kylning och klocka ner cpun är lösningen i så fall om detta skulle vara ett problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nightbubble:

@DDavidtheDoom @Paddanx

Har en AIO så vad gäller luftpassage över moderkortet är det väl mindre än vid tornkylare skulle jag gissa.
Var in och tittade på temp i bios och de är nog som @perost säger det är spök-siffror. Och skulle inte en så het vrm få hela kortet att vara varmare än 31-32 C som bios rapporterar?

110 °C på VRM på ett mitt-kort med en AIO låter fullt möjligt och närmast väntat. Sätt en fläkt över CPU sockeln och se om du får lägre värden?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

@DDavidtheDoom @Paddanx

Har en AIO så vad gäller luftpassage över moderkortet är det väl mindre än vid tornkylare skulle jag gissa.
Var in och tittade på temp i bios och de är nog som @perost säger det är spök-siffror. Och skulle inte en så het vrm få hela kortet att vara varmare än 31-32 C som bios rapporterar?

AIO brukar resultera i varm VRM, då du får inget luftflöde runt dem.
Och de "klarar" typ 120-130 grader innan de nöd-bromsar/brinner upp typ direkt.

100+ grader (om det stämmer dock) är seriöst kortande på moderkortets livslängd. Så du bör kolla upp om de stämmer. Antingen försiktigt känn på ev kylfläns för VRMerna, eller rikta en fläkt mot dem. Ser du tempen på sensorerna gå ner... har du inte falska uppgifter, utan ett moderkort som inte mår bra.