Överklockningsprofil "deliddar" Intel Core i9-9900K och Core i5-9600K

Permalänk
Melding Plague

Överklockningsprofil "deliddar" Intel Core i9-9900K och Core i5-9600K

Överklockningsprofilen "der8auer" testar "delidding" med Intels senaste processorer, och finner att den fastlödda värmespridaren fortfarande lämnar lite att önska för riktiga entusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så man måste fortfarande delidda Intel för att få bra resultat. trots Intel skröt att de hade fixa det.

rätt trist att de inte bara kan fixa det orenligt fungerande out of box.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Det låter minst sagt läskigt att slipa på själva kislet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

så man måste fortfarande delidda Intel för att få bra resultat. trots Intel skröt att de hade fixa det.

rätt trist att de inte bara kan fixa det orenligt fungerande out of box.

Det är väl snarare så att man minskar livstiden genom denna proceduren och Intel inte gör det pga detta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

Den intressanta och lite perversa slutsatsen kanske kan vara att i7-8700K ändå är bättre än i7-9700K för de som vill överklocka hårt, eftersom en delid är enklare att få till på en i7-8700K.

Permalänk
Medlem

Bara att ta fram sandpapper och ögonmått.
Får man en 2600k om man råkar ta 2.0mm istället för 0.20

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holic:

Bara att ta fram sandpapper och ögonmått.
Får man en 2600k om man råkar ta 2.0mm istället för 0.20

Tveksamt. Men prova!

Permalänk
Medlem

Bah, trist! Inte för att jag sysslar med överklockning och ser ingen tjusning i det, men hade ju gärna velat att intel kostade på (relativt) så bra kyllösning som möjligt till CPUn (ignorera medföljande fläkt, om någon) så man får låg temperatur och slipper delidda å grejja själv och därmed bryta garantin.

Får hoppas det är åtgärdat den dagen jag upgraderar min antika 10-nånting-år gamla CPU (i7-920) och skaffar mig en ny monster dator.

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se hur många som gör detta till praxis. sTIM är bättre än pasta, men förmodligen inte så bra som det kan vara.

Att man kan ta bort lödningen mekaniskt tyder på en dålig lödning, fick jag lära mig i skolan, men det kanske inte gäller här?

Tänker då närmast på hur det är att köra delid på Ryzen. Visst, det går, men inte utan preheat, flussmedel och allt vad det är, och du tjänar bara ca 4c på delid och Conductonaut jämfört med att inte delidda, så det ligger en hund begraven någonstans, vad det verkar.

om folk insisterar på att 9900K har bra lödning.... Eh... Varför går det då delida med en vanli die-mate... Helt mekaniskt? Medans på Ryzen så får man ta i satan och värma och greja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det känns lite som en kurs som kunde vara med i utbildningsradions grundkurs bland datorer:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Annars intressant att det ändå gör så mycket, men det är bara något för en liten skara. Det dyra är ju inte om processorn skulle gå sönder, utan om den skulle få en defekt så att den skulle skapa korrupta filer.

Permalänk
Medlem

Men det är fortfarande bättre än tidigare CPU:er? Dvs bättre nu men inte så bra som det kan bli? Tänker så de inte bara gjort det halvdant bara för att kunna säga att man gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det dyra är ju inte om processorn skulle gå sönder, utan om den skulle få en defekt så att den skulle skapa korrupta filer.

@anon159643: Huh, är det något som faktiskt händer? Känns som att om du väl får en defekt av att slipa ner så lär den väl vara heldöd isåfall, inte specifikt känslig för bitflips? Men ja, tvivlar på att någon skulle få för sig att delidda och slipa CPU för en server eller annat där du har "dyr" data

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det låter minst sagt läskigt att slipa på själva kislet.

Var ett relativt vanligt ingrepp innan heatspreaders. Har slipat två av mina CPUer tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Detta är smart.

Snart kan du köpa Intel upgrading kit med sandpapper och allt du behöver för att få ut maximalt av din 9900K.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Men det är fortfarande bättre än tidigare CPU:er? Dvs bättre nu men inte så bra som det kan bli? Tänker så de inte bara gjort det halvdant bara för att kunna säga att man gjort det.

Tror det var LTT som gjorde ett test där de gjorde delid och satte dit samma sorts pasta som 8700K har, och det blev sämre än att bara låta det vara stock, så ja deras lödning är bättre än deras pasta men....

Man kan säga såhär. Pasta är som blodpudding och fastlödd IHS är som oxfillé. Gör man den bra så steker man den "rare", medans intel gör den "well done", dvs gör så den blir seg och inte alls sådär gott som det kan vara, men fortfarande betydligt bättre än blodpudding.

(hoppas det här kan ge lite variation till de otaliga billiknelserna som annars florerar)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall bli intressant att se hur många som gör detta till praxis. sTIM är bättre än pasta, men förmodligen inte så bra som det kan vara.

Att man kan ta bort lödningen mekaniskt tyder på en dålig lödning, fick jag lära mig i skolan, men det kanske inte gäller här?

Tänker då närmast på hur det är att köra delid på Ryzen. Visst, det går, men inte utan preheat, flussmedel och allt vad det är, och du tjänar bara ca 4c på delid och Conductonaut jämfört med att inte delidda, så det ligger en hund begraven någonstans, vad det verkar.

om folk insisterar på att 9900K har bra lödning.... Eh... Varför går det då delida med en vanli die-mate... Helt mekaniskt? Medans på Ryzen så får man ta i satan och värma och greja.

Flussmedel behövs inte när man lossar IHSen utan det är bara till för att hålla undan syre och andra oönskade föreningar när man skall sätta dit lödningen.

En delid die mate hade fungerat på AMDs processorer också om processorn bara passat.
Så lödningsmässigt är det inte någon större skillnad mellan hur ledningen är gjord på nya intelprollarna och ryzen.

Ett alternativ som kan användas för både intels nya processor och AMDs processor är att istället värma upp indiumlödningen till smältpunkten och då behövs inte något delidverktyg för någon av prylarna.

Det du lärt dig om att lödningar inte kan gå sönder är kanske lite väl hårt dragen linje tror jag.
Utsätter man en lödning för mekansik stress så kan den ge vika. Sedan är det väl antagligen lite skillnad i hårdhet på indiumlödningar och det vanliga lödtennet man använder till vardags.
Syns i videon att det går att skära bort indiumresterna med kniv så det är antagligen ganska mjukt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Flussmedel behövs inte när man lossar IHSen utan det är bara till för att hålla undan syre och andra oönskade föreningar när man skall sätta dit lödningen.

En delid die mate hade fungerat på AMDs processorer också om processorn bara passat.
Så lödningsmässigt är det inte någon större skillnad vill jag påstå.
Ett alternativ som kan användas för både intels nya processor och AMDs processor är att istället värma upp indiumlödningen till smältpunkten och då behövs inte något delidverktyg för någon av prylarna.

Det du lärt dig om att lödningar inte kan gå sönder är kanske lite väl hårt dragen linje tror jag.
Utsätter man en lödning för mekansik stress så kan den ge vika. Sedan är det väl antagligen lite skillnad i hårdhet på indiumlödningar och det vanliga lödtennet man använder till vardags.
Syns i videon att det går att skära bort indiumresterna med kniv så det är antagligen ganska mjukt.

Jo, indium är ju metallen man kan bita av med tänderna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

@Johan86c: Huh, är det något som faktiskt händer? Känns som att om du väl får en defekt av att slipa ner så lär den väl vara heldöd isåfall, inte specifikt känslig för bitflips? Men ja, tvivlar på att någon skulle få för sig att delidda och slipa CPU för en server eller annat där du har "dyr" data

Problemet med korrupt data gäller alla maskiner som man använder för att hantera viktiga filer. Öppnar man ett exceldokument hemma ändrar lite och sparar ner och får ett fel samtidigt, så kan detta fel i många fall kosta mer än vad ens hemmadator är värd.
Nu uppstår sällan fel i excel där processorn inte precis brukar vara maxad.

Permalänk
Skrivet av Holic:

Bara att ta fram sandpapper och ögonmått.
Får man en 2600k om man råkar ta 2.0mm istället för 0.20

hahahah! bästa inlägget! Akta så att du inte slipar dig tillbaka till en pentium II!!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Problemet med korrupt data gäller alla maskiner som man använder för att hantera viktiga filer. Öppnar man ett exceldokument hemma ändrar lite och sparar ner och får ett fel samtidigt, så kan detta fel i många fall kosta mer än vad ens hemmadator är värd.
Nu uppstår sällan fel i excel där processorn inte precis brukar vara maxad.

Såvida man inte har en Pentium P5 eller P54C och råkat ut för FDIV buggen ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Såvida man inte har en Pentium P5 eller P54C och råkat ut för FDIV buggen ^^

Den buggen minns jag väl, folk diskuterade om de skulle fortsätta med att köpa 486a.

Nu behöver inte kostnaden för fel blir superdyr för vanligt folk. Jag ville bara belysa att det för många finns problem med korrupt data och man inte på något sätt behöver sitta på en facebook datacenter för att de ska bli problematisk.
En helt vanlig text, excel etc fil räcker för att det för många ska kunna bli dyrt. Men det är självklart då cpun går långt över 5GHz som risken ökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Detta är smart.

Snart kan du köpa Intel upgrading kit med sandpapper och allt du behöver för att få ut maximalt av din 9900K.

I en special designad låda,pris endast 1495 kr.😎😎😎😎😎

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Gäller även att se upp med vilka moderkort man kombinerar en i9-9900k med.

Välj fel så kommer du få en betydligt svalare 9900k, men den kommer också att springa in i strömbudgeten vilket kommer resultera i en CPU som boostar betydligt lägre. (t.ex. 4,2 GHz istället för 4,7 GHz på samtliga kärnor.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Bara att ta fram sandpapper och ögonmått.
Får man en 2600k om man råkar ta 2.0mm istället för 0.20

Sandpapper? Bah, halvmesyrer!
https://youtu.be/p--HEpXoJsw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annars intressant att det ändå gör så mycket, men det är bara något för en liten skara. Det dyra är ju inte om processorn skulle gå sönder, utan om den skulle få en defekt så att den skulle skapa korrupta filer.

Om du påverkar dess funktion så undrar jag om ditt OS kommer kunna laddas eller installeras. Om månen och venus samt alla planeter står i linje kanske.

Skrivet av anon159643:

Den buggen minns jag väl, folk diskuterade om de skulle fortsätta med att köpa 486a.

Nu behöver inte kostnaden för fel blir superdyr för vanligt folk. Jag ville bara belysa att det för många finns problem med korrupt data och man inte på något sätt behöver sitta på en facebook datacenter för att de ska bli problematisk.
En helt vanlig text, excel etc fil räcker för att det för många ska kunna bli dyrt. Men det är självklart då cpun går långt över 5GHz som risken ökar.

Git, office365 ... man får inte spara saker lokalt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem

@Epic har du en länk till källan?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CCWarlock:

@André har du en länk till källan?

Videon som syns högst upp i artikeln.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hjälpsam

- Mamma, titta vad farbrorn gör med CPU:n!
- Hysch titta inte på honom, kom så köper vi en glass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Epic:

Videon som syns högst upp i artikeln.

Cool, tack! Den försvann i min adblocker..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Sandpapper? Bah, halvmesyrer!
https://youtu.be/p--HEpXoJsw

Skickades från m.sweclockers.com

Gamla tricket för att låsa upp överklockning ser jag

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water