FZ testar Red Dead Redemption 2 – Rockstar levererar värld och handling utan motstycke

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att köpa konsol; jag skulle tycka att God of War är värt att köpa en PS4 för. Så jag hade lätt köpt en PS4 och lirat båda spelen.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

https://www.webhallen.com/se/product/291370-Playstation-4-Pro...
Antar att du menar en sådan eller en med ett skin på?

Jag bryr mig inte riktigt om designen, men skulle vilja att priset ligger på 3000-3500 om jag får drömma

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas Battle Royal läge också annars blir det ju minuspoäng

Permalänk
Medlem

Så jävla pumpad nu, blir på PS4 PRO + 4K HDR imorgon

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Med rockstars resume kan man utgå från att det är bra men efter gow har jag fått nog av ps4. Pc versionen är värd att vänta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får hoppas det kommer till pc. Påminner mig om det gamla men underhållande spelet gun. Har en period där jag spelar lite gamla spel nu. Just nu är det skyrim HELT sönder moddat såklart 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så jävla pumpad nu, blir på PS4 PRO + 4K HDR imorgon

Samma här Dock inte förrän efter jobbet..... :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har som tur är en PS4 så man slipper vänta

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Är det ens bekräftat att det kommer till PC?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Är det ens bekräftat att det kommer till PC?

Det är det nog inte men tror dom tjänat för mycket på GTA V till PC för att inte göra detta till PC. It's all about the money.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bättre att köpa fysiska versionen ju, klara av det på konsollen sälj skiten sedan och skaffa den riktiga versionen på PC sedan:D

Tänkte så jag med, men nu gick jag in på PS-store för en stund sedan och såg att det fanns en billigare version där med allt extra innehåll för SP men utan det extra för MP som jag aldrig kommer spela, så det blev digitalt endå
Är ledig imorrn så kan sitta uppe sent och spela ikväll istället för att behöva sitta och vänta på post som kanske inte ens kommer imorgon.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Det är det nog inte men tror dom tjänat för mycket på GTA V till PC för att inte göra detta till PC. It's all about the money.

https://www.resetera.com/threads/grand-theft-auto-v-approachi...

Steam sålde 10 miljoner GTA V kopior (PC) Exklusive kopiorna utanför Steam.

Så jag tror nog de tjänade en del på GTA V till PC.

15 miljoner GTA V kopior såldes till PS4, Xbox X (Exklusive X360 Ps3)
https://www.gamepur.com/news/28401-gta-v-sold-90-million-unit...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.resetera.com/threads/grand-theft-auto-v-approachi...

Steam sålde 10 miljoner GTA V kopior (PC) Exklusive kopiorna utanför Steam.

Så jag tror nog de tjänade en del på GTA V till PC.

15 miljoner GTA V kopior såldes till PS4, Xbox X (Exklusive X360 Ps3)
https://www.gamepur.com/news/28401-gta-v-sold-90-million-unit...

Precis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Var helt ointresserad tills jag såg lite reviews. Nu är jag på hype-tåget!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.resetera.com/threads/grand-theft-auto-v-approachi...

Steam sålde 10 miljoner GTA V kopior (PC) Exklusive kopiorna utanför Steam.

Så jag tror nog de tjänade en del på GTA V till PC.

15 miljoner GTA V kopior såldes till PS4, Xbox X (Exklusive X360 Ps3)
https://www.gamepur.com/news/28401-gta-v-sold-90-million-unit...

Enligt Gamepur artikeln var det inte totalt 15 miljoner till konsoler, utan 15 miljoner sålda exemplar av GTA V totalt under 2017.

Här är en bättre sammanställning av sålda exemplar per plattform: vgcharts - GTA V sold copies per platform

Tar visserligen inte upp digital försäljning kanske (som ex Steam), men ger ju ändå en klar bild av att konsolerna står för ca 80-90% av försäljningen av de ca 100 miljoner kopior som sålts.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

https://www.resetera.com/threads/grand-theft-auto-v-approachi...

Steam sålde 10 miljoner GTA V kopior (PC) Exklusive kopiorna utanför Steam.

Så jag tror nog de tjänade en del på GTA V till PC.

15 miljoner GTA V kopior såldes till PS4, Xbox X (Exklusive X360 Ps3)
https://www.gamepur.com/news/28401-gta-v-sold-90-million-unit...

Vem köpte GTA V 2017? De flesta hade tröttnat på spelet för länge sedan.

Hur marknaden vid försäljning påverkas av lansering till fler plattformar beror helt på produkt. Pokemon Goo är ett typ exempel på spel som ej hade fått detta genombrott om det endast fanns till iPhone. Medan andra spel säljer bra för att det är så självklart val för de som äger plattformen.

Undra hur många här i tråden som äger en nyare konsol som får Red dead Addemption 2 men säger, nej jag tänker ej köpa spelet eller senare låna det av en polare, jag tänker invänta några år tills den kommer till pc och uppleva spelet i högre fps. Argument som att då har väl redan GTA6 kommit till konsolerna och allt fokus ligger på det spelet hjälper ej. De vill spela Red dead Addemption 2 när vi andra lirar gta6.

Jag själv fördrar att spela på konsol före pc av hur många orsaker som helst.
Man har ofta konsolen i sovrummet och smidigt kan spela i sängen med handkontroll.
Det bara fungerar och man behöver ej röra datorn. För vem vill installera en massa skit som steam och liknande på sitt main operativsystem? Det blir att trixa med dualboat och ha ett separat operativsystem för spel. Så om man sitter och jobbar och tänker ta en spelrast så ska man starta om datorn?
Man kan låta datorn jobba med annat under tiden osv..

Konsol kommer nog alltid vara nummer 1 spelplattform för mig, även om nu mobiler har sin fördel med portabilitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Enligt Gamepur artikeln var det inte totalt 15 miljoner till konsoler, utan 15 miljoner sålda exemplar av GTA V totalt under 2017.

Här är en bättre sammanställning av sålda exemplar per plattform: vgcharts - GTA V sold copies per platform

Tar visserligen inte upp digital försäljning kanske (som ex Steam), men ger ju ändå en klar bild av att konsolerna står för ca 80-90% av försäljningen av de ca 100 miljoner kopior som sålts.

Fast Steam sålde 10 miljoner exemplar av GTA V..den sidan sniffar på 1,3miljoner..

Men vi får nog inte se RDR2 till PC. (Även om jag är ointresserad av RDR2 så ogillar jag låsta titlar)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fast Steam sålde 10 miljoner exemplar av GTA V..den sidan sniffar på 1,3miljoner..

Men vi får nog inte se RDR2 till PC. (Även om jag är ointresserad av RDR2 så ogillar jag låsta titlar)

Verkar som VGchartz enbart tar upp försäljning av fysiska kopior, inte digital försäljning till vare sig konsol eller PC.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@pskjonte: ps4'an är bara 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

@pskjonte: ps4'an är bara 1080p

Han skulle ju spela på en Pro iofs...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur man har ett Xbox One ståendes när sonen tagit över mitt PS4. Lade precis en beställning på en digital kopia. Kommer bli en fin helg med smörgåstårta och RDR2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon159643:

Undra hur många här i tråden som äger en nyare konsol som får Red dead Addemption 2 men säger, nej jag tänker ej köpa spelet eller senare låna det av en polare, jag tänker invänta några år tills den kommer till pc och uppleva spelet i högre fps. Argument som att då har väl redan GTA6 kommit till konsolerna och allt fokus ligger på det spelet hjälper ej. De vill spela Red dead Addemption 2 när vi andra lirar gta6.

Hyfsat många ändå, verkar det som, jag själv inkluderad.

Skrivet av anon159643:

Jag själv fördrar att spela på konsol före pc av hur många orsaker som helst.
Man har ofta konsolen i sovrummet och smidigt kan spela i sängen med handkontroll.
Det bara fungerar och man behöver ej röra datorn. För vem vill installera en massa skit som steam och liknande på sitt main operativsystem? Det blir att trixa med dualboat och ha ett separat operativsystem för spel. Så om man sitter och jobbar och tänker ta en spelrast så ska man starta om datorn?
Man kan låta datorn jobba med annat under tiden osv..

Konsol kommer nog alltid vara nummer 1 spelplattform för mig, även om nu mobiler har sin fördel med portabilitet.

Det här fick mig att fnissa ganska rejält

Separat operativsystem och dualboot för att man inte vill installera Steam. Det var nog den absolut sämsta anledningen i världshistorien för att försöka få konsol att verka bättre
Det där med kontrollen stämmer såklart inte heller, det funkar lika bra till PC.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Hyfsat många ändå, verkar det som, jag själv inkluderad.

Det här fick mig att fnissa ganska rejält

Separat operativsystem och dualboot för att man inte vill installera Steam. Det var nog den absolut sämsta anledningen i världshistorien för att försöka få konsol att verka bättre
Det där med kontrollen stämmer såklart inte heller, det funkar lika bra till PC.

Hur många som avvaktar är svårt att veta, men undantag finns alltid. Jag själv köper alltid konsolversioner före pc även när de släpps samtidigt, detta trotts att att mina datorer är hyfsat snabba.

Steam och annan dritt ska självklart inte in på en main operativsystem, den ska var så ren som möjligt. Typ Office, brandväg, antivirus, 7-zip, notepad++ sedan dockers och hypervisors. Det ska typ vara allt.
Så det blir att trixa med dualboat för att spela på datorn.

Sedan går det skicka bilden från datorn till "tvn" och få kontroller att fungera, Frågan är om känslan blir bättre än att enbart köra det direkt på konsolen? Liksom konsolversionerna är gjorda för handkontroller, pc versionen är väl gjord för mus + tangentbord. Kanske går det väldigt bra att köra med handkontroller om tillverkaren har tänkt till.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får mitt från Elgiganten idag... fick aldrig något mail om att det skickats, men kollade med kundtjänst igår och dom sa att det var på väg.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-red-de...

För er som funderar på vilken version ni ska köpa.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon159643:

Hur många som avvaktar är svårt att veta, men undantag finns alltid. Jag själv köper alltid konsolversioner före pc även när de släpps samtidigt, detta trotts att att mina datorer är hyfsat snabba.

Steam och annan dritt ska självklart inte in på en main operativsystem, den ska var så ren som möjligt. Typ Office, brandväg, antivirus, 7-zip, notepad++ sedan dockers och hypervisors. Det ska typ vara allt.
Så det blir att trixa med dualboat för att spela på datorn.

Sedan går det skicka bilden från datorn till "tvn" och få kontroller att fungera, Frågan är om känslan blir bättre än att enbart köra det direkt på konsolen? Liksom konsolversionerna är gjorda för handkontroller, pc versionen är väl gjord för mus + tangentbord. Kanske går det väldigt bra att köra med handkontroller om tillverkaren har tänkt till.

Ja, på tal om undantag... har nog aldrig hört att att man ska göra det så besvärligt för sig helt i onödan.

Själv vill jag absolut inte förstöra ett mästerverk genom att spela det med dålig grafik låst till 30fps... Men jag är väl ett undantag då

Angående kontrollerna blir väl inget bättre, det blir likvärdigt, vilket är poängen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Enligt Gamepur artikeln var det inte totalt 15 miljoner till konsoler, utan 15 miljoner sålda exemplar av GTA V totalt under 2017.

Här är en bättre sammanställning av sålda exemplar per plattform: vgcharts - GTA V sold copies per platform

Tar visserligen inte upp digital försäljning kanske (som ex Steam), men ger ju ändå en klar bild av att konsolerna står för ca 80-90% av försäljningen av de ca 100 miljoner kopior som sålts.

Fast ger det verkligen en klar bild på hur det ser ut på platformsnivå? Jag skulle säga att GTA 5 är nog en av de sämre exemplen att prata om när det gäller normen.

Viktigt att tänka på är att Rockstar släppte först GTA 5 till 360/PS3 september 2013, sedan släppte de spelet "remastrat" med "onlineläge som nu är bättre än aldrig förr" till Xbox One/PS4 november 2014 med argument om att man kan flytta med sin gamla karaktär från gamla konsolgenerationen. Till slut släppte Rockstar spelet till PC april 2015. Rockstar var ju väldigt tysta och väntade alltid så länge de kunde innan de annonsera sina re-releaser för respektive platform. Det geniala Rockstar lyckades med var att sälja samma produkt till samma kund flera gånger om. Med andra ord är det vissa som köpte spelet 3 gånger, så 100 miljoner kopior betyder ju inte 100 miljoner olika kunder.

Alltså - vid det här laget när PC släppet väl blev officiellt så hade de flesta konsumenter som kunnat tänka sig att köpa spelet till PC redan kört klart spelet på antingen 360/PS3 eller Xbox One/PS4.

Hade Rockstar släppt spelet till alla platformar samtidigt så är jag övertygad om att fördelningen per platform sett väldigt annorlunda ut.

Det som är intressant med Red Dead Redemption 2 är ju att det länge tisslat och tasslat om att nästa konsolgeneration (PS5/Xbox Two) är runt hörnet och att 2019 är då vi kommer att få höra mer om det. Med tanke på succén Rockstar hade med GTA 5, varför skulle de inte göra samma sak med Red Dead Redemption 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, på tal om undantag... har nog aldrig hört att att man ska göra det så besvärligt för sig helt i onödan.

Själv vill jag absolut inte förstöra ett mästerverk genom att spela det med dålig grafik låst till 30fps... Men jag är väl ett undantag då

Angående kontrollerna blir väl inget bättre, det blir likvärdigt, vilket är poängen.

”Dålig grafik” är väl magstarkt. Tycker det ser bättre ut i 4K native på min Xbox one X än vad tex AC Odyssey gör på min PC. Jag kan köpa 30fps argumentet dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Teval:

”Dålig grafik” är väl magstarkt. Tycker det ser bättre ut i 4K native på min Xbox one X än vad tex AC Odyssey gör på min PC. Jag kan köpa 30fps argumentet dock.

Då måste det antingen vara extremt (verkligen extremt) optimerat (inte troligt), eller så tycker du bara att det är subjektivt finare (mer troligt). Eller så har du ställt ner grafikinställningarna på PC?
Men visst, jag kanske skulle skrivit sämre istället för dålig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är ett fantastiskt vackert spel. Miljöerna är enastående, speciellt när man rider och använder "cinematic view".

Man skulle kunna kalla detta för ett extremt segt GTA-spel, då man får ta sig fram på hästryggen eller till fots. Efter några timmars spelande har förtjusningen falnat lite. Det tar helt enkelt för lång tid att ta sig mellan olika platser mellan uppdragen. Har dock provat nu att slå på cinematic view samt följa vägen automatiskt, sedan gått och gjort något annat under tiden, fungerar hyffsat tycker jag.