[Dota 2] The Kuala Lumpur Major

Permalänk
Hedersmedlem

[Dota 2] The Kuala Lumpur Major

Årets första major börjar imorgon, så kände att det behövdes en tråd. En miljon dollar och 15 000 DPC-poäng står på spel. Vad tror vi – vilka vinner, vilka överraskar? Secret känns som garanterad topp 3 i alla fall, med tanke på att de vann ESL One Hamburg. Annars hoppas jag återigen att EG kan börja prestera bra, tror det finns mycket potential i laget.

Eftersom det är i Kuala Lumpur kommer det dock bli svårt att följa live. Tur att det finns VOD:s.

Länk till Twitch-streamen
DotaVods för att se matcherna i efterhand [Reddit]

Medverkande lag:

  • Team Secret

  • Ninjas in Pyjamas

  • Alliance

  • Virtus.pro

  • Gambit Esports

  • PSG.LGD

  • Vici Gaming

  • Team Aster

  • Fnatic

  • TNC Predator

  • Evil Geniuses

  • Forward Gaming

  • J.Storm

  • paiN Gaming

  • paiN X

  • Tigers

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Tror mer eller mindre på PSG.LGD, VP och Secret som topp 3. I vilken ordning är svårt att säga, men dessa är väl favoriter. EG kommer med hög sannolik möta VP, vinner de den matchen så kan de gå långt. Förutsatt att de vinner mot NiP och VP vinner mot Fnatic.

I övrigt hejar jag på svenska lag så jag hoppas Alliance blir det lag som överraskar oss alla. Vill gärna se NiP gå långt (svensk organisation)

Kul med en tråd om Dota 2. Inte ofta det snackas om på Sweclockers

Permalänk
Entusiast

Det behövs mer esport här

Jag håller på Alliance, EG och NiP

Alliance spelar bra nu, så hoppas det går fint. Framförallt Boxi och Taiga som imponerar, de andra är stabila.

Permalänk
Medlem

Var är våra TI8 vinnare då?

Permalänk
Avstängd

Saknar liquid och OG men det kanske är för lite pengar för de ska orka bry sig eller någon annan anledning att de inte är med?

EG brukar prestera bra men när de hade zai var de nästan för bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Tror mer eller mindre på PSG.LGD, VP och Secret som topp 3. I vilken ordning är svårt att säga, men dessa är väl favoriter. EG kommer med hög sannolik möta VP, vinner de den matchen så kan de gå långt. Förutsatt att de vinner mot NiP och VP vinner mot Fnatic.

I övrigt hejar jag på svenska lag så jag hoppas Alliance blir det lag som överraskar oss alla. Vill gärna se NiP gå långt (svensk organisation)

Kul med en tråd om Dota 2. Inte ofta det snackas om på Sweclockers

Känsn som en rimlig topp 3. Har också lite förhoppningar på NiP, gillar ppd och hans drafting. Ace är också riktigt grym.

Håller med om att det är för lite Dota på Swec, så kul med lite svar i tråden.

Skrivet av Nätälskare:

Var är våra TI8 vinnare då?

Skrivet av gabriel15:

Saknar liquid och OG men det kanske är för lite pengar för de ska orka bry sig eller någon annan anledning att de inte är med?

EG brukar prestera bra men när de hade zai var de nästan för bra.

OG verkar ha tagit en lång paus efter TI, lite synd tycker jag. Tror att det är samma med Liquid. Tror dock knappast det beror på pengarna, det här är ändå en av årets viktigaste turneringar med chans att få ihop massa DPC-poäng. Snackas ju om att det är lite problem i Liquid, så en shuffle kanske är nära förestående.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ja OG tar en paus och hoppar över denna Major. Tror det är Ana eller Notail som stått för det största behovet av en paus, de övriga tre verkar ha fortsatt träna som vanligt.

Liquid däremot tror jag behöver "snacka ihop sig". De åkte ut ur Major-kvalet och kvalade istället in till Minor. Men innan de hann spela den så hoppade de av pga hälsoskäl (vinnaren av Minor fick en plats i denna Major).

På samma sätt som spelaren Solo i VP tog en paus av "hälsoskäl" när det sedan framkom att han gjorde det för att det fanns spänningar inom laget som han trodde skulle försvinna om han tog en paus. (det hjälpte inte så de sparkade Lil som var ganska jobbig mot övriga i laget)

Men jag hoppas Liquid kan resa sig igen

Edit: Menar inte att hälsoskälet är ett svepskäl, men det är inte omöjligt att det är det.

Permalänk
Entusiast

Skulle också gärna se mer OG och Liquid. Men samtidigt kul att andra lag får chansen, bara det inte bara blir Secret, LGD eller VP i top 3. Några skrällar skulle vara kalas!. Ska bli väldigt spännande att se hur DPC fungerar denna säsong. Det var ju inte helt bra förra säsongen.

Permalänk
Entusiast

Oof... Första matchen mellan PSG.LGD och Alliance...

Vilken spelare Fy är alltså!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grukk:

Oof... Första matchen mellan PSG.LGD och Alliance...

Vilken spelare Fy är alltså!

Hann bara se slutet på andra matchen, men LGD överlag spelar riktigt bra. Spännande build med aghs på CK support också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem

Att NiP vann mot EG var lite oväntat. Gissningsvis åker de ner i lower bracket efter matchen mot VP sen, eller så kanske de fortsätter överraska.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Att Alliance åkte ur på det sättet känns ändå lite tråkigt. De gav VP en match. De gav LGD en match. Men mot TNC såg det ut som om de inte hade en chans. Hade de vunnit och förlorat nästa, d.v.s. topp 8 placering så hade jag personligen tyckt det var en OK prestation. Sett från förutsättningarna. Aja, får hoppas på att de kvalar till nästa Major och kniper en högre placering.

Gissar på LGD mot VP i upper bracket final. Håller inte på någon av dem så jag hoppas jag har fel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alotiat:

Att Alliance åkte ur på det sättet känns ändå lite tråkigt. De gav VP en match. De gav LGD en match. Men mot TNC såg det ut som om de inte hade en chans. Hade de vunnit och förlorat nästa, d.v.s. topp 8 placering så hade jag personligen tyckt det var en OK prestation. Sett från förutsättningarna. Aja, får hoppas på att de kvalar till nästa Major och kniper en högre placering.

Gissar på LGD mot VP i upper bracket final. Håller inte på någon av dem så jag hoppas jag har fel

Jag har inte sett matcherna, men hörde att det var lite väl mycket slakt.

TNC kan spela väldigt högt tempo och om Alliance inte fått kontroll early game så har de haft det rätt svårt i andra matcher.

Jag har hopp om att Alliance kan bli ett av de lag som kvalar in sig åtminstone till flera Minors med chans till majors.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, synd med Alliance som sagt. Förhoppningsvis kan de fortsätta kvala in till kommande turneringar. Nu får vi sätta all vår tro till s4 och zai, de sista svenska hoppen. Matchen mellan FWD och EG ser ju jämnare ut än väntat än så länge.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

@Grukk

Ja om Alliance forsätter att utvecklas så kommer de vara uppe och nosa vid topplagen. Skulle kategorisera lagen såhär:

De bästa
Här tillhör absoluta eliten. Top of the line. De spelar nästan ALLTID bra. D.v.s. deras lägstanivå är extremt hög. Så på en "dålig dag" så kan de fortfarande vinna, vilket resulterar i frekvent hög placering. Dessa lag förväntas vinna turneringen de spelar i (Minor eller till och med Major).
Lag: Secret, LGD och VP.

Topplag
Definitionen av ett topplag enligt min mening är ett lag som skulle kunna vara jämbördigt med de bästa lagen och kan slå dem. De saknar det där lilla extra men de är fortfarande farliga. Dessa lag slutar oftast högt likt en topp 3 placering men kan samtidigt svaja ner till topp 6.
Lag: EG, Team Aster och VG.

Bra lag
Ett lag som sällan kommer långt i turneringar om de inte råkar ha superflyt enstaka gång. De förlorar nästan alltid mot topplag och kan ibland visa på brister som topplagen utnyttjar. Ligger oftast och pendlar kring topp 8 placering.
Lag: Pain, Alliance, TNC, Mineski och Forward Gaming.

Underdogs
Ingen förväntar sig någonting från dessa lag. Inte ens de själva. På intervjuer så säger de att de bara tycker det är rolig att få vara där och spela en Major. Kommer oftast sist eller näst sist.
Lag: Pain X, Gambit, Tigers

Har otroligt svårt att placera ut Fnatic och NiP. Det beror nästan på hur denna Major slutar. På papper har Fnatic urstarka spelare och skulle likväl kunna vara ett topplag. De behöver tid att spela ihop sig. Om de inte reser sig och gör det bra i lower bracket d.v.s.. Att förlora med 2-0 mot VP säger egentligen inte så mycket.

Samma sak med NiP, bra spelare men det är ett nytt lag och svårt att placera. Förväntar mig runt en topp 6 placering sett till spelarna. Men de behöver tid att spela ihop.
Jag skulle lägga dessa betyg beroende på placering för NiP och Fnatic:
Topp 4: Väldigt Bra.
Topp 6: OK.
Topp 8: Knappt godkänt. Beroende på vem man mötte.

PS
Har inte med OG/Liquid för de har knappt spelat något sedan TI8.

PS2
Ja jag är en extrem dota 2-nörd haha

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alotiat:

@Grukk

Ja om Alliance forsätter att utvecklas så kommer de vara uppe och nosa vid topplagen. Skulle kategorisera lagen såhär:

De bästa
Här tillhör absoluta eliten. Top of the line. De spelar nästan ALLTID bra. D.v.s. deras lägstanivå är extremt hög. Så på en "dålig dag" så kan de fortfarande vinna, vilket resulterar i frekvent hög placering. Dessa lag förväntas vinna turneringen de spelar i (Minor eller till och med Major).
Lag: Secret, LGD och VP.

Topplag
Definitionen av ett topplag enligt min mening är ett lag som skulle kunna vara jämbördigt med de bästa lagen och kan slå dem. De saknar det där lilla extra men de är fortfarande farliga. Dessa lag slutar oftast högt likt en topp 3 placering men kan samtidigt svaja ner till topp 6.
Lag: EG, Team Aster och VG.

Bra lag
Ett lag som sällan kommer långt i turneringar om de inte råkar ha superflyt enstaka gång. De förlorar nästan alltid mot topplag och kan ibland visa på brister som topplagen utnyttjar. Ligger oftast och pendlar kring topp 8 placering.
Lag: Pain, Alliance, TNC, Mineski och Forward Gaming.

Underdogs
Ingen förväntar sig någonting från dessa lag. Inte ens de själva. På intervjuer så säger de att de bara tycker det är rolig att få vara där och spela en Major. Kommer oftast sist eller näst sist.
Lag: Pain X, Gambit, Tigers

Har otroligt svårt att placera ut Fnatic och NiP. Det beror nästan på hur denna Major slutar. På papper har Fnatic urstarka spelare och skulle likväl kunna vara ett topplag. De behöver tid att spela ihop sig. Om de inte reser sig och gör det bra i lower bracket d.v.s.. Att förlora med 2-0 mot VP säger egentligen inte så mycket.

Samma sak med NiP, bra spelare men det är ett nytt lag och svårt att placera. Förväntar mig runt en topp 6 placering sett till spelarna. Men de behöver tid att spela ihop.
Jag skulle lägga dessa betyg beroende på placering för NiP och Fnatic:
Topp 4: Väldigt Bra.
Topp 6: OK.
Topp 8: Knappt godkänt. Beroende på vem man mötte.

PS
Har inte med OG/Liquid för de har knappt spelat något sedan TI8.

PS2
Ja jag är en extrem dota 2-nörd haha

Jag håller med om din summering, skulle nästan villa lägga Team Aster med Alliance då de går väldigt upp och ner, speciellt då de spelat med standin tidigare pga Visun-problem om jag inte missminner mig samt nyligen bytte ut sin midspelare.

Det är svårt att säga var NiP ska placeras, och det är svårt även om de placerar bra i denna Major just för att Mind_Control är standin för 33 just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

@Alotiat Kul med nån mer som är riktig Dota 2-nörd, haha. Håller med om de flesta av dina placeringar.

Toppen känns ganska klockren, både VP och Secret är garanterade topp 3 i turneringen. Känns som LGD kommer ta sig vidare i lower bracket också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Epic:

@Alotiat Kul med nån mer som är riktig Dota 2-nörd, haha. Håller med om de flesta av dina placeringar.

Toppen känns ganska klockren, både VP och Secret är garanterade topp 3 i turneringen. Känns som LGD kommer ta sig vidare i lower bracket också.

Hoppas verkligen EG tar sig vidare! Det skulle vara kul med icke-kinesisk topp 4 😉

Permalänk
Avstängd

Lite kul att mindcontrol carryade sönder game 1 mot tnc och spelade bra i game 2 också när han inte ens spelar i NIP.

Hoppas Secret går vidare till final, YapzOr och Zai spelar alltid sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Lite kul att mindcontrol carryade sönder game 1 mot tnc och spelade bra i game 2 också när han inte ens spelar i NIP.

Hoppas Secret går vidare till final, YapzOr och Zai spelar alltid sjukt bra.

På tal om Zai, någon som vet varför han var medioker i Optic men i Secret är han superbra? Känns som om att han gått och blivit en spelare i världsklass på bara ett par veckor. Kul att det går bra för Secret iaf, hejar på svenska spelare/lag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alotiat:

På tal om Zai, någon som vet varför han var medioker i Optic men i Secret är han superbra? Känns som om att han gått och blivit en spelare i världsklass på bara ett par veckor. Kul att det går bra för Secret iaf, hejar på svenska spelare/lag

Optic var ju ett riktigt skitlag så det är antagligen därför du uppfattade honom som medioker.

Helt otroligt hur nip förlorade mot EG med den ledningen de hade i game 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte ändå Optic var hyfsade, men väldigt ojämna. 7/8 i TI är inte fy skam. Tror Zais prestation har mycket att göra med att han bytt roll från 4 till 3 i Secret. Han är väldigt duktig på båda, men uppenbarligen bäst på offlane.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Epic:

Jag tyckte ändå Optic var hyfsade, men väldigt ojämna. 7/8 i TI är inte fy skam. Tror Zais prestation har mycket att göra med att han bytt roll från 4 till 3 i Secret. Han är väldigt duktig på båda, men uppenbarligen bäst på offlane.

Jag tror han spelar den roll som behövs för laget. I Optic började han som 3, men gick över till 4 då 33 inte kändes speciellt bekväm på position 4.Jag har alltid sett honom som vassare på 4-rollen. Men det kanske berodde på att han spelade 3 under tiden det inte gick så bra för Optic nu senast. Offlane-rollen har ju även ändrats väldigt mycket sedan han spelade offlane i Secret under 2015. Då. Arvodet mycket juggernaught på offlane.

Han har ju spelat mest offlane för Secret, ett lag som ofta har haft några av de bästa på sina respektive positioner beroende på iteration. Då kanske det är lättare att briljera på sin position än i ett lag som inte är riktigt lika maxat, speciellt inte på en supportroll. Han kommer alltid vara en av mina favorit 4or i alla fall. Kommer så väl ihåg när han spelade support Wraith King och Ursa och det bara funkade.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker s4 gjorde några konstiga beslut mot nip? Kändea inte alls lika bra som vanligt

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Bara jag som tycker s4 gjorde några konstiga beslut mot nip? Kändea inte alls lika bra som vanligt

Jag tycker det är vanligt för s4 att han ibland har riktigt dåliga matcher ibland men det kanske handlar om lagbeslut också.

Riktiga clownmatcher det vart igår med nip vs eg

Permalänk
Medlem

I game 2 grand final Secret mot VP så visade lagen vilken nivå de besitter. Tycker VP hade en bättre draft och tog tag i tempot. Men när ett bra lag möter ett annat lag som är lika bra så kommer ingen av dessa göra "bra plays" eller "krossa" sin motståndare. Då handlar det istället om en sak: den som gör flest misstag förlorar.

Det kan man även se i vanlig sport när två precis jämnstarka lag möter varandra. Ingen av lagen briljerar men det slutar med att det ena laget har gjort misstag som det andra laget kapitulerar på. Och just game 2 så tyckte jag VP gjorde fler misstag och Secret tog vara på dessa.

Detta är den höga nivån av Dota som jag ville se i finalen