AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - ASUS Vega 56 ROG - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Är väl inte direkt förvånad, jag förväntar mig inget upphetsande alls från RTG innan Arcturus.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Ja, självklart, det krävs dedikerad del i GPUn för att få hyffsad prestanda. Det nyheten handlar om är ju att det inte kommer i en AMD GPU inom snar framtid. Däremot vore det ju intressant om det var möjligt för tredjepart att bygga ett PCIe-kort. Lite så som Ageia PhysX började.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Jink:

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

I teorin är väl tekniken cool, men håller med att jag ser hellre vanlig prestanda, än att offra 3/4 av den, för detta.

Det lär iaf behöver gå till rev 2 innan det blir något vettigt ändå, som de flesta tekniker. Version 1 blir sällan stor succé. Just nu får du som 2080Ti ägare välja... 4k "vanlig" eller RT 1080. Väljer personligen 4k för det priset. Och skulle nu tekniken bli en... "hairworks", så är det bara bortkastad tid och pengar att utveckla för det. Och om det är standardiserat för DX, så är det ingen brådska

När Nvidia kan släppa den för vanligt folk... dvs de som köper 2000-3000krs GPUer, inte 13kkr GPUer, så kanske AMD ser nyttan också. Men som det är nu är den precis lika meningsfull som VR... förutom att VR faktiskt "har något unikt" att ge, och flera plattformar att göra det på, men i båda fall en nischad produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Jink:

Det gör mig absolut ingenting. Raytracing känns ofärdigt, lite som en "halo feature". Ser hellre att de satsar på gammal hedlig Direct X 11/12 prestanda.

Ja det är nog där dom behöver lägga resurserna. Till både och har dom kanske inte råd med i dagsläget om dom ska hänga på i utvecklingen nu när även Intel kommer äntra scenen. Jobbigt bara om Intel också har en bra lösning för strålspårning för då står AMD där med byxorna nere.

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Bra, RayTracing är en gimmick som inte är värd att satsa på än. det krävs minst 2 generationer till innan det kan vara okej.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

15000:- kort svettas i 1080P med RTS på..

Jag håller med AMD, bättre att fokusera på DX12 och göra det som var planerat innan man hoppar på nästa tåg.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av dlq84:

Ja, självklart, det krävs dedikerad del i GPUn för att få hyffsad prestanda. Det nyheten handlar om är ju att det inte kommer i en AMD GPU inom snar framtid. Däremot vore det ju intressant om det var möjligt för tredjepart att bygga ett PCIe-kort. Lite så som Ageia PhysX började.

Det har du rätt i.

Precis som du säger så började Ageia med sina PhysX kort och senare blev de uppköpta och integrerade i nVidias GPUer.

Jo det hade faktiskt varit något med dedikerade RT kort.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

/Lifooz

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av fermia:

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

HAHAH, nej förvisso, hade varit bättre att de sålde RT kort vid sidan om istället som Ageia gjorde med PhysX
Där håller jag med @dlq84 som citerade mig innan.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Bra. Ray tracing i spel kommer förbli en meningslös och dyr gimick i flera år framöver. Satsa på att få upp prestandan vid vanlig rasterisering istället och leverera kort till rimliga priser så kommer de sälja som smör.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Enligt tidigare rapporter kommer AMD med Navi fokusera på mellansegmentet istället för toppskiktet

Känns fel att sätta sitt hopp till Intel för en prisvärd uppdatering...

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Tidiga demos folk har sett tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Det tråkiga är att det känns som om en del folk HOPPAS att RayTracing inte är bra. Det vore grymt om det kunde fungera bra efter lite optimering, förhoppningsvis redan nästa generation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av ClintBeastwood:

Tidiga demos folk har sett tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

snarare Alpha demo’s. tekniken är ofärdigt och kommer blir nästa hairworks än så länge. vi är långt ifrån att kunna har RT som en vanligt feature. kommer nog tar 4 -5 år innan vi är där.
AMD gör rätt med att satsa sina pengar på saker som faktist gynnar köparen och inte bara en massa novilty features.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Som vissa skriver blir det problematiskt när allt tyder på att man måste välja mellan RTS i 1080p eller vara utan funktionen och få ungefär samma fps i 4K. Det är lite för stor uppoffring.

Hoppas dock RTS blir bra för mer realistisk ljussättning är inte vilken feature som helst. Det är en ganska efterfrågad del i min värld

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Anledningen till att det saknas spel med stöd för RT är att stödet även saknas i Windows.
Först efter att oktoberuppdateringen rullats ut på bred front kommer RT till spelen.

Skrivet av Lifooz:

Heh, deras kort skulle nog dö rätt bra om de satte in RT, så det är bättre att de låter bli tills de kan göra det på kort som klarar av det.

Man får nog räkna uttalandet "kan" som "kan, med vettig prestanda".
Slänga in dedikerade kretsar rent fysiskt i mellanklass- och budgetkort är nog inte så svårt.
Att få ut prestanda med RT som faktiskt blir användbar är betydligt svårare.

Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Man kan ju bara kolla uttalanden från utvecklarna, som gått i stil med: "Vi har dragit ner RT rejält för att inte prestandan ska lida alltför mycket."
Ju mer faktisk RT man vill ha desto mer blir prestandan lidande.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Intressant att vi har så många experter här på forumet som är djupt insatta i hur bra RT funkar med Nvidias kort och har sett det med egna ögon för att kunna rättfärdiga ett totalt fördömande av tekniken. Resten av oss dödliga har bara sett akut programmerade teknikdemos och inför E3-mässan snabbt inpatchade funktioner i spel inför E3-mässan där vi sett inledande prestanda och där vi absolut inte tror att detta kan ha en viss påverkan på prestandan, och att det absolut kan vara betydligt snabbare när de väl lägger in funktionen skarpt i nuvarande och kommande spel....

En annan idiot väntar väl på att de släpper det live, färdigpatchat och optimerat så att man faktiskt får se vad man får för prestanda innan man dömer ut tekniken. Men gissar på att ni var lika misstänksamma och utdömande när shaders (det som då kallades för T&L, Transform & Lighting) och tessellation kom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Hagge:

Har jag missat någon benchmark eller? Hur är ni så säkra på så dåliga fps när det kommer till ray tracing med 20xx serien?

Spelutvecklare visade upp sina stöd av RTX efter att de haft 3 dagar på sig med korten att optimera. Vissa verkar tro att allt nu är packat och klart och det endast tar 3 dagar att fixa drivrutiner och stöd för ett helt spel. I verkligheten har utvecklare sagt att det kommer gå att hämta ut en hel del mera och att de bara skrapat på ytan.

Sedan gissar jag att de som klagar på att det inte behövs, att de sitter med Ultra Low inställningar eftersom snygg grafik inte verkar vara så viktigt för dem? Om ingen startar med tekniken kommer den för evigt att vara omogen som ingen har stöd för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Men har dom stöd för raytracing i Vulkan då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av rektor:

Men har dom stöd för raytracing i Vulkan då?

Det finns, men det är ungefär samma situation som med DX12, det vill säga att det inte har rullats ut i praktiken än.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Vulkan-1....

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

Går väl att stänga av distance drawing eller annat för att få ray tracing att lira i ok fps?

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Finns ju inte ens några spel som har stöd för detta ännu ändå.

https://www.guru3d.com/news-story/final-fantasy-xv-pc-cancell...

Och precis som en annan skrivit längre ner:

1. Shadow of the Tomb Raider demo in the NV RTX release event showed an fps counter showing 30ish framerates on FHD with a 2080Ti.
2. SotTR was supposed to have the RT in a patch, but no release date yet.
3. BF V developer DICE announced in early September that they downgrade the Ray Tracing effects to get suitable performance.
4. As far as I know (correct me if I'm wrong) BF V was supposed to include RT features at start - now it is delayed.
5. Now Square Enix announces that they cancel Ray Tracing development for FF XV.

DLSS däremot är mer intressant.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 580 Sapphire nitro+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Flygplanet:

Det tråkiga är att det känns som om en del folk HOPPAS att RayTracing inte är bra. Det vore grymt om det kunde fungera bra efter lite optimering, förhoppningsvis redan nästa generation.

Ja, jag håller med. Och känner igen det hos mig själv till viss del! Och det är egentligen fel, eftersom jag älskar dessa teknologiska språng och hade gärna lekt med lite raytracing. Men det beror på att _jag_ upplever nVidia som giriga och verklighetsfrånvända. Men jag kanske får justera min världsuppfattning så småningom - vi får se.

Med det sagt så kommer jag säkert köpa en RTX2080ti om de kommer ner en bit under 10k, och det visar sig att de inte har en ovanligt stor andel som behöver RMA's. Det kanske det är värt att få 20-30% mer prestanda och möjlighet leka med DLSS och RT, när man har en 1080ti att sälja. I dagsläget känns det som att early adopter-skatten är både enorm, omotiverad och ologisk. Jag önskar jag kunde få veta hur stora volymer RTX som sålts. Har en känsla av att det inte är så många exemplar globally speaking.

Och eftersom jag ändå håller på med lite rambling nu. Ett av huvudargumenten för RTX enligt nVidia är ju att utvecklare kan spendera mindre tid på ljussättning (sanning med modifikation eftersom man måste utveckla för vanliga shader-kort samtidigt). Det låter ju toppen och är förmodligen den absolut viktigaste USPen - men varför inte då pressa ut denna teknik till massa mer konsumenter genom mer överkomliga priser. Varför ska konsumentledet betala för en feature som i bästa fall sparar tid i utvecklarledet och i sämsta fall leder till att vi måste spela i gammal 1080p? Ja, säger du är det inte alltid konsumenten som bär kostnaden? Jovisst men det måste ju erbjudas en fördel till konsumenten för att konsumenten skall betala och som sagt så ser jag inte den just nu.

</tinfoil>

Intel 5820k @ 4,5GHz | Asus X99-A | MSI GTX 1080 Ti | Corsair 32Gb DDR4 | Samsung 950 Pro NVMe 512Gb | Samsung 850 Evo 512Gb | QNAP TS-251 w/ 2xWD Red | Focusrite Scarlett 6i6 | KRK rokit6 | Sennheiser PC360 / Siberia v2 | Logitech G900 Chaos Spectrum | Logitech G810 Orion Spectrum | Asus PG-348Q | Panasonic PT-AT5000 | Harman Kardon HKTS60 | XTZ SUB AMP 1 DSP | 2x99W12.18p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Känns helt klart viktigare i dagsläget att vi kan börja använda DX12 än att gå över till Ray tracing, flera har nytta av DX12 än ray tracing i dagsläget.

Processor: I5 4670k Moderkort: Asus Z87 A Grafikkort: Asus Strix 1070 Ram: Corsair ProBlack 8gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: Fractal Design Meshify C Lagring: Samsung 840 Evo 120gb, Crucial MX300 750gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av fermia:

Ja till och med Nvidias 20xx klarar ju knappt av RT själva

Man lägga märke till att inget spel i Nvidias presentation verkade använda strålspårning fullt ut:
Shadow of the Tomb Raider: skuggor
Battlefield V: reflektioner
Metro Exodus: indirekt global ljussättning

Anledning är troligtvis att dagens RTX-hårdvara inte klarar av full strålspårning i realtid, utan får kämpa även med bara delmängder. Jag antar att Nvidia och spelutvecklarna försöker optimera så mycket som möjligt, speciellt som det ska vara spelbart även på RTX 2070, och att det är därför det dröjer. Vill man vara lite elak, kanske man kan säga att det inte bara fungerade?

Förmodligen kommer de därför även att reducera kvaliten på strålspårningen, och försöka spara in där de kan, för att kunna möta kraven på att göra det i realtid. Det senaste uttalandet från Dice och Nvidia ang Battlefield V tyder på en viss tillnyktring: "An early release of DXR real-time ray tracing will be available in an upcoming patch, ...". Just språkbruket, att de känner behov av att poängtera att det är en "early release" tolkar jag som ett försök att dämpa förväntningarna. Det är inte lika mycket fyrverkeri över det längre.

Jag hoppas dock det går bra, för strålspårning tror jag är framtiden, och det bara bra att Nvidia sätter bollen i rullning, Och är det några som kan lyckas optimera strålspårning så är det nog programmerarna på Dice,

Och sen också påpeka att AMD har :Radeon Rays

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av kotz:

Går väl att stänga av distance drawing eller annat för att få ray tracing att lira i ok fps?

Raytracing tillhör inte ordinarie renderingen (körs på separata cores) och beräkningskapaciteten är därmed begränsad. Möjligen går det att ställa in antal rays per pixel eller tillåmed undersampla, men kvalitén kommer att suga (förmodligen mer än att köra utan). När väl strålarna är ute så är det väll mest antal bounces (och kollisioner) som avgör prestandan. Man vill ju inte terminata strålen för tidigt då man förmodligen får färgen av sky sphere/boxen (typ blå) eller vad de nu skulle defaulta till, vilket inte är så upphetsande. För skuggor så lär det endast användas på extremt närma håll, på grund av prestanda och kvalitet. Strålarna kommer inte att räcka till för att ge ett bra resultat på längre avstånd.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |