Nätverket blir extremt långsamt helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Nätverket blir extremt långsamt helt plötsligt

Hej!

Jag har fiber i huset med ComHem med en 250/100 anslutning och den verkar strula lite eller så är det något annat. Min router är en server som kör pfSense så där är det inte något flaskhalsande, har kollat och cpu usage går aldrig över 30% och minnet ligger på ca 35% (1GB).

Mitt problem är att datorn jag använder typ hela dagarna får extremt långsam uppkoppling. Sidor laddar inte alls och jag får oftast starta om datorn och då fungerar allt som vanligt igen. Det händer ca 1-2 gånger om dagen. Det inträffar vanligtvis efter längre tittande på YouTube men kan hända vid andra tillfällen också. Datorn är speccad med en i7 6700k med mera så den ska inte heller ha några som helst problem med den hastigheten.

Snälla hjälp då det är mycket frustrerande!

Permalänk
Medlem

Har du ett killer-nic i datorn? Avinstallera mjukvaran till det.
Har du senaste drivrutinen till nätverkskortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@hugo0814:
Vilket modem har du fått från comhem?

Vissa laggar igen totalt efter lite streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har du ett killer-nic i datorn? Avinstallera mjukvaran till det.
Har du senaste drivrutinen till nätverkskortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder nic:en som sitter i moderkortet, har inte något specifikt produktnummer men det ska vara det senaste drivrutinerna iallafall. Jag får testa att ominstallera när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@hugo0814:
Vilket modem har du fått från comhem?

Vissa laggar igen totalt efter lite streaming.

Modemet är av märket: CTS och modellen: HES-3106

Permalänk
Medlem

Seriös fråga: är micron igång när du upplever lagg?

En micro kan störa ut WiFi och om du sätter i en frysrätt på 5-7 minuter så hinner du nog både lessna på segt nät och starta om datorn under ungefär samma tidsspann som micron är igång.

Permalänk
Avstängd

@hugo0814: Ok bara en ren fibermedia converter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Seriös fråga: är micron igång när du upplever lagg?

En micro kan störa ut WiFi och om du sätter i en frysrätt på 5-7 minuter så hinner du nog både lessna på segt nät och starta om datorn under ungefär samma tidsspann som micron är igång.

Nej micron har inte varit igång faktiskt. Bör inte vara några störningar av det ändå eftersom jag använder trådat-nätverk till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo0814:

Jag använder nic:en som sitter i moderkortet, har inte något specifikt produktnummer men det ska vara det senaste drivrutinerna iallafall. Jag får testa att ominstallera när jag kommer hem.

Kolla upp moderkortet så det inte är ett killernic då. Finns trådar med andra som haft liknande problem med just de nätverkskorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla upp moderkortet så det inte är ett killernic då. Finns trådar med andra som haft liknande problem med just de nätverkskorten

Mitt moderkort heter "MSI Z170A-S02" och det verkar inte vara killernic vad jag kan hitta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo0814:

Mitt moderkort heter "MSI Z170A-S02" och det verkar inte vara killernic vad jag kan hitta.

Stämmer bra. Det är ett Intel® I219-V Gigabit LAN controller

Permalänk
Medlem

Ifall du bara skiter fullständigt i att starta om datorn när det händer så fortsätter problemet i "all evighet" eller?

Permalänk
Medlem

Testa (när allt är ok) att pinga med både namn och ip och kolla dina tider mot lokalt nät och mot "sunet.se"
<Ta fram en CMD, kör:>
ping <din router>
ping ping.sunet.se
ping 192.36.125.18

(anteckna vad du får för tider, testa några ggr för medelvärden)
(ping avslutas efter 3ggr eller med ctrl-C>

När felet uppstår, testa om du kan pinga din router och vilka tider du har då lokalt.
Om det funkar, testa att pinga utanför det egna nätet mot "sunet.se" med både namn och ip.
<CMD>
ping ping.sunet.se
ping 192.36.125.18

(Att pinga med namn kräver att dns funkar i din dator, är det något strul med dns kan man pinga med ip-nummret.)
Funkar inget av detta utåt kan det vara fel med routing för maskinen, testa om du har routing (vidarekoppling utåt i nätet)
<CMD>
route

Testa även om du har ip-adressen rätt i maskinen med:
<CMD>
ipconfig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Ifall du bara skiter fullständigt i att starta om datorn när det händer så fortsätter problemet i "all evighet" eller?

Efter ett tag ((varierar hur länge) så blir det lite bättre, men fortfarande jobbigt långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Testa (när allt är ok) att pinga med både namn och ip och kolla dina tider mot lokalt nät och mot "sunet.se"
<Ta fram en CMD, kör:>
ping <din router>
ping ping.sunet.se
ping 192.36.125.18

(anteckna vad du får för tider, testa några ggr för medelvärden)
(ping avslutas efter 3ggr eller med ctrl-C>

När felet uppstår, testa om du kan pinga din router och vilka tider du har då lokalt.
Om det funkar, testa att pinga utanför det egna nätet mot "sunet.se" med både namn och ip.
<CMD>
ping ping.sunet.se
ping 192.36.125.18

(Att pinga med namn kräver att dns funkar i din dator, är det något strul med dns kan man pinga med ip-nummret.)
Funkar inget av detta utåt kan det vara fel med routing för maskinen, testa om du har routing (vidarekoppling utåt i nätet)
<CMD>
route

Testa även om du har ip-adressen rätt i maskinen med:
<CMD>
ipconfig

För ett någon vecka sedan när det var långsamt testade jag faktiskt att pinga IP-adresser. Jag pingade 8.8.8.8 (Google DNS) och då var average på ca 8ms och det är lika mycket som det brukar vara även när det inte är långsamt. Någon intern IP-adress testade jag dock aldrig med, men det kan jag göra nästa gång problemet uppstår.

Permalänk

Har du satt fast ip på pcn,eller erhåll ip? Om du satt statiskt ip har du satt det utanför pfsense dhcp range?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Har du satt fast ip på pcn,eller erhåll ip? Om du satt statiskt ip har du satt det utanför pfsense dhcp range?

Ja den är statisk och är utanför dhcp range:n

Permalänk
Medlem

@hugo0814:

Du har inte fler datorer att prova med om du upplever samma sak med dom? För när jag hade ComBort (ComHem) så upplevde jag liknande saker men det visade sig bero på att ComHem's basstation var överbelastad vissa tidpunkter. Har du även provat att starta om deras modem så det inte är den som krånglar?

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av GSXswe:

@hugo0814:

Du har inte fler datorer att prova med om du upplever samma sak med dom? För när jag hade ComBort (ComHem) så upplevde jag liknande saker men det visade sig bero på att ComHem's basstation var överbelastad vissa tidpunkter. Har du även provat att starta om deras modem så det inte är den som krånglar?

Nej det har jag tyvärr inte. Ja den har jag startat om utan framgång.