Windows ljud plingar till rätt ofta och vet inte varför

Permalänk

Windows ljud plingar till rätt ofta och vet inte varför

Störigt problem, kortfattat så låter det som om man kopplar in en usb sticka och jag hör det här flera gånger per dag, jag får ingen information från windows vad som händer utan bara ljudet, hur får jag redo på vad det är?

har inga problem med mus eller tangentbord kan inte se några konstigheter i enhetshanteraren heller.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Windows har normalt sparfunktioner kvar och kan stänga av enheter när det tycker passar, valbar frånkoppling i energiinställningar, du har där också möjligheten att sätta om du vill stänga av hårddiskar efter en viss tid. Du kan också ändra detta för typ varje USB hub (samt andra enheter som nätverkskort, mus...) i enhetshanteraren. Har du telefon, handkontroll, extern hårddisk eller annat inkopplat?

Alla dessa bör dock inte ge ett ljud när de kopplas ifrån eller aktiveras. De gånger jag har fått ljuden är när USB portarna haft felaktiga drivrutiner (ASMedia) eller att hårddisken håller på att gå sönder.

Kan ju vara en drivrutin till någon enhet som inte hanterar frånkopplingen speciellt bra.

Permalänk

@Dalton Sleeper: jag ska dubbelkolla energisparfuntionerna men tror inte att de borde vara nåt sånt, jag har igentligen ingenting inkopplat förutom mus och t-bord via usb, nu när jag tänker på det så kommer det här ljudet alltid när jag startar datorn och sen kan det komma flera gånger när jag använder datorn, spelar eller vad som helst.

undrar om det kan ha med cpu kylaren att göra, för den listades som en "borttagbar enhet" typ som en usb sticka men jag klickade i att den inte skulle visas, förstår heller inte varför den listades som det (H150i pro rgb)

jag har tagit alla drivrutiner från asus hemsida nyligen då datorn är nybyggd

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@Dalton Sleeper: jag ska dubbelkolla energisparfuntionerna men tror inte att de borde vara nåt sånt, jag har igentligen ingenting inkopplat förutom mus och t-bord via usb, nu när jag tänker på det så kommer det här ljudet alltid när jag startar datorn och sen kan det komma flera gånger när jag använder datorn, spelar eller vad som helst.

undrar om det kan ha med cpu kylaren att göra, för den listades som en "borttagbar enhet" typ som en usb sticka men jag klickade i att den inte skulle visas, förstår heller inte varför den listades som det (H150i pro rgb)

jag har tagit alla drivrutiner från asus hemsida nyligen då datorn är nybyggd

Intressant. Jag har samma problem. Det låter som att en USB-enhet kopplas ur i tid och otid. Och jag har också en Corsair vattenkylare med LED (H100i).

Permalänk
Medlem

Tog den lätta vägen ut själv och stänger alltid av systemljud på mina datorer

Permalänk

har fortfarande inte fått ordning på det, är det nån som har nån idé om varför cpu kylaren listas som en borttagbar enhet? är det nåt jag har kopplat fel? den funkar givetvis som den ska dock.

kollar jag i windows loggbok under "windows loggar/ system" så är det massa fel och en del varningar
verkar nästan bara vara samma sorts fel , (DistributedCOM 10016) nåt jag behöver göra något åt?

även ett fel som listas som (asus update check 7043) inget jag känner till att jag har installerat

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Utan att veta - det är inte så att du har satt fläkten på nån PVM styrning som gör att den stannar och då blir det hus i helvete för systemet, typ att moderkortet rapporterar defekt fläkt? Bara en ren spekulation och det är säkert inte så. Men som sagt, stäng av ljudet om du vet med dig att det inte är något fel

Permalänk

Måste ta upp det här problemet igen då jag ännu inte har fått fram nån lösning och det stör mig nåt kopiöst, har även märkt att det laggar till i spel när det händer, jag kan inte fatta vad det är

hur får jag fram info om vad som sker? kan inte hitta nåt i windows loggboken.

jag har inte samma kylning längre så det va inte nåt corsair relaterat.

PWM styrning på fläktar kör jag absolut men kan inte se nåt konstigt med RPM på fläktarna, inga dippar eller så enligt HWinfo

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Låna annan mus, tangentbord för att vara säker. Testa andra portar. Kolla att du inte glömt att ta bort USB kablar, USB prylar, kringutrustning mm.

Ta bort kablarna som går från chassit till moderkortet. Den enda av dom som behövs är Power SW som startar datorn. Vill man vara säker så kan den ersättas av en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.

Ta bort lagrings diskar, DVD, kablarna till dom, chassifläktar, fläktkontroller mm som inte behövs. Vill man utesluta Windows disken så behöver man ta bort den och låna en annan disk som man testar att installera på. Det är inte alltid Windows och program upptäcker fel. Tex har diskar dött några dagar efter att program sa att disken var ok.

Ta bort, kolla och sätta tillbaka grejer och kablar har ibland löst konstiga fel trots att man aldrig upptäckte något fel.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är fokusstöd som plingar när du får mail i bakgrunden ?

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Det är inte så att det är fokusstöd som plingar när du får mail i bakgrunden ?

Vad är det för ljud för det då? Det ljudet som uppstår för mig låter som usb/enhet som ansluts/tas bort.

Helt klart värt att kolla om det kan vara problemet, men stt spel laggar till av den orsaken verkar konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb