Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Råd om val av Dac

Hej, jag har ett par Sennheiser x Massdrop HD6XX hörlurar och söker nu en Dac att använda till dem. Ska användas som en stationär dac till den stationära datorn.

Förstärkaren stod mellan Darkvoice Tube amplifier, Emotiva BasX A-100 eller någon av Schiits förstärkare. Av dem blev det Emotiva BasX A-100.

Dac har jag svårare att välja. Där står det mellan Schiits Bifrost, Chord Electronics Mojo eller Pro-Ject Pre Box S2 Digital. Jag lutar mot den sistnämnda pga priset, som idag ligger på 3990kr. Jämför det med Mojo:n som ligger på 5900kr, och Schiit Bifrost som ligger på 450 dollar inklusive frakt, plus tull/ skatt. Jag an tänka mig att totalen inklusive frakt och tull för bifrost skulle hamna någonstans kring 5500 men om någon vet eller har erfarenhet av vad det blir får ni gärna nämna det. Vilken tycker ni jag bör välja och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Hej, jag har ett par Sennheiser x Massdrop HD6XX hörlurar och söker nu en Dac att använda till dem. Ska användas som en stationär dac till den stationära datorn.

Förstärkaren stod mellan Darkvoice Tube amplifier, Emotiva BasX A-100 eller någon av Schiits förstärkare. Av dem blev det Emotiva BasX A-100.

Dac har jag svårare att välja. Där står det mellan Schiits Bifrost, Chord Electronics Mojo eller Pro-Ject Pre Box S2 Digital. Jag lutar mot den sistnämnda pga priset, som idag ligger på 3990kr. Jämför det med Mojo:n som ligger på 5900kr, och Schiit Bifrost som ligger på 450 dollar inklusive frakt, plus tull/ skatt. Jag an tänka mig att totalen inklusive frakt och tull för bifrost skulle hamna någonstans kring 5500 men om någon vet eller har erfarenhet av vad det blir får ni gärna nämna det. Vilken tycker ni jag bör välja och varför?

Ska det vara en stationär dac så går Mojo bort, batteriet klarar inte av kontinuerlig drift. Skulle spontant rekommendera Pro-Ject av dem du listat upp, fått fin kritik, är snygg, väldigt transparent och tar inte så mycket plats. Schiit är populära, så det är säkert ett bra köp också, men då får du problem med 1) att du köper något som inte har ÅF i Sverige 2) De har rätt dålig CS och 3) Kvaliteten är sådär.

Skulle du av någon anledning köpa Mojo så gör det från UK, där kostar den ~4k.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad Schiit Modi eller liknande, på en A-100 kommer du inte märka någon skillnad.
Inte den renaste hörlur ampen på planeten även om du vågar dra ur resistorerna.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Köp en begagnad Schiit Modi eller liknande, på en A-100 kommer du inte märka någon skillnad.
Inte den renaste hörlur ampen på planeten även om du vågar dra ur resistorerna.

Varför skulle förstärkaren påverka hur stor skillnad valet av dac gör?
Sen hade jag planerat köra direct drive mode: http://emotivalounge.proboards.com/thread/50874/basx-100-dire...
Vad menar du med "Inte den renaste hörlur ampen på planeten även om du vågar dra ur resistorerna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Varför skulle förstärkaren påverka hur stor skillnad valet av dac gör?
Sen hade jag planerat köra direct drive mode: http://emotivalounge.proboards.com/thread/50874/basx-100-dire...
Vad menar du med "Inte den renaste hörlur ampen på planeten även om du vågar dra ur resistorerna."

För att skillnaden mellan en bra DAC och en utmärkt DAC extremt liten och kan omöjligen uppskattas med en mediocre AMP.

Direct drive är vad jag menade med dra ur (kringå) resistorena.

Det är en högtalar AMP, självklart kommer den inte vara lika ren som en utmärkt renodlad hörlurs amp.

Permalänk

@Sinery: Jag har läst på flera ställen att den i direct drive mode är bättre än många renodlade hörlursförstärkare. Talar du från erfarenhet eller har du läst detta nånstans som jag? Att den är avsedd för högtalare talar ju inte nödvändigtvis för att den inte skulle kunna vara lika bra som en likt prissatt hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

@Sinery: Jag har läst på flera ställen att den i direct drive mode är bättre än många renodlade hörlursförstärkare. Talar du från erfarenhet eller har du läst detta nånstans som jag? Att den är avsedd för högtalare talar ju inte nödvändigtvis för att den inte skulle kunna vara lika bra som en likt prissatt hörlursförstärkare.

Spelar ingen roll hur prisvärd den är, poängen är att spendera mycket pengar på en DAC till den är pengar i sjön.
Om det är något du ska köpa är det en DAC med volymkontroll för gud vet att du kommer behöva den.

Hypokritiskt inlägg?
Ljudkvalité vs funktionalitet.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Spelar ingen roll hur prisvärd den är, poängen är att spendera mycket pengar på en DAC till den är pengar i sjön.
Om det är något du ska köpa är det en DAC med volymkontroll för gud vet att du kommer behöva den.

Hypokritiskt inlägg?
Ljudkvalité vs funktionalitet.

På tal om det. Hur påverkar ändringar av volymen i datorn, dac:en och förstäkaren ljudkvaliten? Vilken ljudinställning bör jag ha i de tre stegen för bäst ljudkvalite och vilken volymkontroll ska jag använda om jag vill ändra volymen? dåligt ställd fråga men du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

På tal om det. Hur påverkar ändringar av volymen i datorn, dac:en och förstäkaren ljudkvaliten? Vilken ljudinställning bör jag ha i de tre stegen för bäst ljudkvalite och vilken volymkontroll ska jag använda om jag vill ändra volymen? dåligt ställd fråga men du förstår vad jag menar.

OS sänker bit depth för sänkt volym, vilket givetvis är dåligt.
Ampen har analog kontroll vilket är lossless men har någon del channel imbalance vilken ofta är extremt märkbart nära 0, där du kommer vara.
Beroende på DAC använder den första tekniken eller digitalt kontrollerad analog vilket är det bästa från båda teknikerna.

Spelar detta någon roll?
Får du fråga spekulanterna men du vill aldrig använda en analog kontroll nära 0.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

OS sänker bit depth för sänkt volym, vilket givetvis är dåligt.
Ampen har analog kontroll vilket är lossless men har någon del channel imbalance vilken ofta är extremt märkbart nära 0, där du kommer vara.
Beroende på DAC använder den första tekniken eller digitalt kontrollerad analog vilket är det bästa från båda teknikerna.

Spelar detta någon roll?
Får du fråga spekulanterna men du vill aldrig använda en analog kontroll nära 0.

Så OS på maxvolym, amp så högt som möjligt eftersom den är så kraftfull och inte bör användas på högre volymer för mina hörlurar, och dac:ens volymkontroll är den jag använder för att ändra volym när jag lyssnar då den inte påverkar ljudkvaliten (eller åtminstone inte lika mycket) om den har digitalt kontrollerad analog. Har jag förstått det rätt? Vet du var jag kan hitta den informationen för Pro-ject dac:en, hur den kontrollerar volymen?

Permalänk
Medlem

Du kan även köpa Schiit's produkter i EU/UK om du vill, borde få ner priset lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Så OS på maxvolym, amp så högt som möjligt eftersom den är så kraftfull och inte bör användas på högre volymer för mina hörlurar, och dac:ens volymkontroll är den jag använder för att ändra volym när jag lyssnar då den inte påverkar ljudkvaliten (eller åtminstone inte lika mycket) om den har digitalt kontrollerad analog. Har jag förstått det rätt? Vet du var jag kan hitta den informationen för Pro-ject dac:en, hur den kontrollerar volymen?

En amp som maxas låter förjävligt pga distortion.
Det är en A/B amp så den drar mindre ström med lägre volym.

Du vill köra ampen så lågt som möjligt utan att du märker channel imbalance.
Vad DACen kan göra är att:
1) Sänka volymen utan att påverka channel imbalance, likt OS.
2) Kanske sänka volymen losslessly, olikt OS.
3) Förhindra ampen från att spränga lurarna, likt OS.
4) Förhindra OS från att spränga lurarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla gärna in iFi audio. Jag har själv den förra modellen av denna https://ifi-audio.com/products/micro-idsd-bl/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag funderar lite så här, är tanken att hela riggen ska vara för dina HD6XX eller kommer det fler lurar? Rent spontant tycker jag det känns som overkill att driva dom med A-100. Hade fattat om det var ett par HE-6:or eller liknande. Det är inte det att jag inte tycker att HD650 sjunger något bättre med fin förstärkning, det är snarare så att jag tycker man generellt får mer ljud för slantarna genom att lägga det på lurar. Och beroende på det så är det enklare att ge råd kring DAC tänker jag.. Jag har också läst mycket positivt om A-100 som budgetlösning kring riktigt trögdrivna lurar dock!

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP