Datorn startar inte utan ”Clear CMOS”

Permalänk

Datorn startar inte utan ”Clear CMOS”

Sen jag uppdaterade BIOS fick jag problem med att starta datorn. Jag har nu gått tillbaka en version, men problemet kvarstår tyvärr.
För det mesta räcker det att hålla inne Clear CMOS baktill på moderkortet men ibland hjälper inte ens det och jag måste dra ut strömmen till nätagget och låta den stå så ett tag.
Lite drygt att behöva göra det varje dag för jag förlorar ju alla settings i BIOS varje gång.
Jag försökte även byta batteri till moderkortet och det kanske hjälpte i några dagar men sen var problemet tillbaks.

Att starta om datorn eller att stänga av den i några minuter är inga problem men över natten så är problemet tillbaks.

En inställning jag gör i BIOS varje gång är att stänga av CPU C-States för att moderkortet/coils ger ifrån sig ett märkligt ljud. Ett problem vissa har med liknande moderkort och egentligen är det tecken på defekt men det är för sent att lämna tillbaks.
Kan den inställning ha någon påverkan?

Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på? Problemet är ju lite oregelbundet och jag har provat lite olika inställningar men utan framgång.

Jag kör utan clock just nu. Allt är standard egentligen. Bara XMP, C-States och fläktarna.

- Asus Rampage IV Formula
- 3930k
- Corsair Dominator GT 8GB
- 980ti
- Corsair AX850W

Permalänk
Medlem

Antar du testat att beteendet kvarstår även när du inte ändrat något? Då menar jag även XMP, C-states och fläktar.
C-states kan klart ha en påverkan.

Ren av skulle jag dock gissa att det är ditt nätagg som bråkar och inte moderkortet (om inte en kondensator har gått på det), för det du beskriver låter som att nätagget har en dålig kodis.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag ska prova köra utan C-States nu då samt lämna allt default i BIOS men får som sagt svar som tidigast imorgon då. Tack

Jag misstänker också nätagget. Kan man på något vis kontrollera hur PSUn mår?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går att kolla men det är inte direkt lätt rakt av då det kan vara saker som bara dyker upp under load etc och du måste in och mäta medan det är belastat, om du inte har god el-vana och vet vad du gör ska du inte göra det då du faktiskt kan råka riktigt illa ut.
Lättaste sättet för PSU och egentligen alla delar är om du har möjlighet att byta ut den temporärt och sätta in en annat PSU, funkar det då så vet du ju vad som är fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Jag ska prova köra utan C-States nu då samt lämna allt default i BIOS men får som sagt svar som tidigast imorgon då. Tack

Jag misstänker också nätagget. Kan man på något vis kontrollera hur PSUn mår?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte säkert att nätdelen är dålig.
Ibland fungerar vissa nätdelar dåligt med vissa moderkort.
Enklast är nog att testa med en annan nätdel.

Permalänk

Tyvärr har jag ingen extra PSU att testa med och jag har ingen el-vana så det är inget jag kan testa.

I samband med problemet och BIOS-uppdateringen bytte jag chassi. Jag ska kika in i datorn vid ett senare tillfälle men kan det vara ett glapp i någon kontakt som påverkar problemet något? Antingen in en kabel till PSUn eller till moderkortet. Det känns inte så rimligt eftersom datorn funkar ju när den är igång och problemet bara uppstår vid uppstart.

Jag bytte till ett Fractal Design Meshify C och PSUn är insatt så att fläkten pekar neråt. Är det korrekt eller ska den peka uppåt i chassit och det kan vara en anledning till överhettning?

Permalänk
Medlem

@ChrisMANEY: Den ska vara nedåt för att dra in "kall" luft.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Tack! Då kan jag utesluta det med.

Det verkar inte vara:
Batteriet
Glapp i någon kabel

Nu är allt default i BIOS så imorgon får jag förhoppningsvis svar ifall det skulle vara problemet.
Annars låter det ju som om att PSUn är på väg ut (den är 6 år gammal). Finns det någon risk med att fortsätta köra med det här problemet till den dag att den dör helt och behövs bytas? Bör man byta ut den innan detta sker?

Om någon har fler förslag så uppskattas det, annars återkommer jag med resultat imorgon. Tack!

Permalänk
Medlem

Riskfritt är det inte att köra med en trasig del, dock har datorer idag väldigt mycket olika skydd inbyggt så risken att något allvarligt skulle ske är ganska liten. Jag skulle gissa på att det är en kondensator som håller på att ge upp, troligtvis så har den problem att hålla spänningen stabil vilket gör att antingen får moderkortet inte nog spänning eller så blir det för stor svängningar vilket gör att moderkortets egna skydd direkt klipper av.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Hej igen!

Idag ville datorn inte starta alls. Alltså var mina inställningar i BIOS ej problemet då jag lämnade allt default igår.
Fick tipset att om datorn ej ville starta så skulle jag dra ut elkabeln till PSU och trycka på Power. Ingen framgång, datorn ville ändå inte starta efter detta.
Jag provade istället att lämna PSUn utan kabel och med switchen av i några minuter men den ville ändå inte starta.

Idag ville den bara starta med Clear CMOS. Vad betyder det? Är det moderkortet som är problemet då?