Är dvd och blurayläsare regionsfria?

Permalänk
Medlem

Är dvd och blurayläsare regionsfria?

Hejsan
Jag funderade på detta eftersom jag velat köpa några filmer från Amerika och sedan "rippa"(kopiera filmerna till en hårddisk). Jag vill undvika och ha två bluerayspelare.

Har ni haft problem att göra detta med en vanlig blu-ray eller dvd läsare?

Jag hittade tyvärr bara trådar från typ 2008 så behöver lite mer uppdaterad info.

För att vara övertydlig menar jag en sådan här: länk

Jag läser kommentarer om t.ex denna och tycker det är blandade svar. Så jag hoppas ni kan ge lite mer klarhet i det hela.

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Du kan byta region 5 gånger på merparten av enheterna. Sen är det låst. Fanns folk som utvecklade regionsfria firmwares förr men det verkar värre med den varan idag. Finns programvara för regionsfrihet också. Anydvd är ett exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Det finns en spärr i dessa enheter så byte får göras max 5ggr sedan låses den till sista valet.
Men detta händer bara när du väl spelar upp en film via enheten.

Själv sitter jag med en äldre Samsung USB Blu-ray spelare och rippar mina filmer i MakeMKV utan problem oberoende region.

Så med andra ord. Så länge du inte spelar upp filmen från skivan i någon spelare på datorn är det lugnt.

Rippa på för glatta livet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har rippat ett tiotal dvder som är USA region. Använde MakeMKV och denna läsare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2166675

I enhetshanteraren kunde man se hur många gånger man kan byta region på den och den siffran rubbades inte

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det finns en spärr i dessa enheter så byte får göras max 5ggr sedan låses den till sista valet.
Men detta händer bara när du väl spelar upp en film via enheten.

Själv sitter jag med en äldre Samsung USB Blu-ray spelare och rippar mina filmer i MakeMKV utan problem oberoende region.

Så med andra ord. Så länge du inte spelar upp filmen från skivan i någon spelare på datorn är det lugnt.

Rippa på för glatta livet.

Vad är det som händer om man spelar upp skivan direkt från blurayläsaren i typ VLC? Det går ju bra med filmer från Sverige. Om detta inte går borde med andra ord betyda att blurayläsare köpta från Sverige inte är regionsfri.

Aha okej! man måste rippa först innan man får spela upp filmen annars blir det problem.

Skrivet av lambdan:

Jag har rippat ett tiotal dvder som är USA region. Använde MakeMKV och denna läsare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2166675

I enhetshanteraren kunde man se hur många gånger man kan byta region på den och den siffran rubbades inte

Aha, tack. Bra att det finns hopp.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Alla optiska enheter (BD och DVD-rom) är upplåsta men har inbyggt i firmware att ändra region beroende på film som startas. Efter 5e bytet av region låses firmware till region den hamnar på sist och man börjar få felmeddelanden istället att man försöker spela upp film från fel region.

Anledningen till 5 tillfällen är för att kunna sälja samma optiska enhet världen över istället för att göra en för varje region.

Det var väldigt vanligt under DVD-rom-perioden att det satt folk och gjorde modifierad firmware för att kringå detta. Nu inte lika vanligt då det finns andra sätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller