DDR4 minnen vill inte köra i Dual channel

Permalänk
Medlem

DDR4 minnen vill inte köra i Dual channel

Hej!

Precis byggt ihop datorn nu, för att köra mina i dual channel så ska jag trycka i minnena i slot a2 och b2, men då dyker bara ena stickan upp.. däremot om jag stoppar de direkt brevid varandra funkar båda men då kör de single channel. Någon som vet hur jag kan få de att köra i dual channel?

Specs:
Asus tuf z370-plus gaming
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (2x8)

Permalänk
Medlem

@178: Prova platserna a1 och b1 om det är så dom heter. För det låter som någon ddr4 slot är defekt

Permalänk
Inaktiv

Råkat böja någon pin i cpu sockeln? Prova annars att montera om cpun om det är dålig kontakt.

Finns minnena med i minneslistan för moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har lyckats med detta i en dator där kylaren satt precis för hårt så den måste varpat sockeln eller något, släppte lite och då fungerade det. Så sjukt små marginaler.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Den ena finns med när jag kör dualchannel slotsen, både finns med när jag kör single channel båda slotsen längst till höger

Permalänk
Medlem

@Axel95: Ska pröva de, däremot står det i bios manulen att dual channel rek att köras a2 b2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

@Axel95: Ska pröva de, däremot står det i bios manulen att dual channel rek att köras a2 b2

Brukar stå så.
Hade lika gärna kunnat stå a1 och b1.

Prova som @Axel95 skriver och återkom.

Sen kan vi prova med ett minne i taget, o se om en minneslot är trasig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Brukar stå så.
Hade lika gärna kunnat stå a1 och b1.

Prova som @Axel95 skriver och återkom.

Sen kan vi prova med ett minne i taget, o se om en minneslot är trasig.

Verkar som båda slotsen närmast cpun inte ger någon signal alls. Kan de vara så att jag fått ett defekt moderkort från netonnet?

Permalänk
Medlem

Orkar man bry sig? Tappar jag mycket prestanda om jag struntar i det och två 8gb stickor som single channel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

Orkar man bry sig? Tappar jag mycket prestanda om jag struntar i det och två 8gb stickor som single channel?

Jo, man tappar prestanda. Men, det beror mycket på vilket test eller program man kör. Här några där skillnaden syns:

Skillnaden mellan Single och Dual, från https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-...

I spel syns inte så stor skillnad:

Här skillnaden mellan Dual och Quad, från https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=threadrip...

Så, skillnader finns.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

Orkar man bry sig? Tappar jag mycket prestanda om jag struntar i det och två 8gb stickor som single channel?

Jo i många spel tappar man väldigt mycket prestanda om man kör i single channel. Se om du har någon böjd pin i CPU-sockeln. Om du har det så försök räta ut den. Om du inte lyckas räta ut den så att det börjar fungera köp ett nytt moderkort. Om ingen pin är böjd reklamera moderkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

Verkar som båda slotsen närmast cpun inte ger någon signal alls. Kan de vara så att jag fått ett defekt moderkort från netonnet?

Mer troligt att det gått fel vid montering.
Har en gång stött på en cpu som varit felande också, men 4ggr har det berott på böjda pins.

Permalänk
Medlem

@milkab: det kan alltså också vara CPUn som inte fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem

@anon298854: Vart är det jag ska kika? Montera loss kylare och CPU och kollar efter böjd pin där CPUn ska sitta?

Permalänk
Medlem

Har för mig det finns en bra karta över vilka pins som går till vilken minneskanal så du enkelt ser vilka pins du ska leta efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 178:

@Ister: Vart är det jag ska kika? Montera loss kylare och CPU och kollar efter böjd pin där CPUn ska sitta?

Låter som en bra början, finns det inte det så är antagligen moderkort eller CPU sönder.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en blyertsstiftpenna kan vara ett bra verktyg för att räta upp böjda pins.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p