Permalänk

TP link Deco M5 som router?

Hej.

Jag hade tänkt att jag skulle pensionera min Comhemrouter som följde med uppkopplingen och istället bara köra min TP Link Deco M5 meshrouter som router, och den koppla in en Switch i denna för att få lite fler LAN portar.

Problemet är att när jag pluggar in Deco M5 pucken direkt i min mediaomvandlare (Jag har öppet villafiber) så får inte Deco M5 någon uppkoppling? Har provat reset och allt men de vill sig inte.

När jag kopplar in Comhems egna router funkar de fint igen...

Är de någon som har erfarenhet av att använda Deco M5 som enda router i hushållet?
Är de tänkt att de ska funka. Ja menar, de finns ju ett "Router mode" läge i inställningarna så de borde ju funka...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du testat om det funkar att "surfa" trots att den visar att den lyser rött och säger att den inte ha någon uppkoppling? Har liknande problem hos en kompis (öppenfiber/viasat med M9+) där fungerar routern som den ska (verkar det som iaf) men felmeddelanden gör att man inte kan lägga till fler enheter/noder (därmed försinner ju vitsen med Mesh...).
Jag är väldigt intresserad om du hittar en lösning (skriver såklart om jag löser/identifierar problemet).
(edit) En fundering till: Min kompis har en LAN-port i mediaomvandlaren som används för IP-TV har även du det?

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Skrivet av tttomte:

Hej!
Har du testat om det funkar att "surfa" trots att den visar att den lyser rött och säger att den inte ha någon uppkoppling? Har liknande problem hos en kompis (öppenfiber/viasat med M9+) där fungerar routern som den ska (verkar det som iaf) men felmeddelanden gör att man inte kan lägga till fler enheter/noder (därmed försinner ju vitsen med Mesh...).
Jag är väldigt intresserad om du hittar en lösning (skriver såklart om jag löser/identifierar problemet).
(edit) En fundering till: Min kompis har en LAN-port i mediaomvandlaren som används för IP-TV har även du det?

Hos mig funkar de inte alls när den lyser rött. Så sjllvs router funktionen verkar inte funka alls i min deco m5..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Avstängd

TP-Link Deco M5

@slobodan87: Hej, vi på TP-Link Nordic AB skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, då detta är ett problem vi inte hört om förut. Har du möjlighet att maila mig på sales.se@tp-link.com så ska vi försöka avhjälpa detta. Med vänlig hälsning, Carl-Fredrik

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kopplar in det "för snabbt" så leverantören inte hinner släppa ip/macadresser eller hur det nu fungerar?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfdalen:

@slobodan87: Hej, vi på TP-Link Nordic AB skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, då detta är ett problem vi inte hört om förut. Har du möjlighet att maila mig på sales.se@tp-link.com så ska vi försöka avhjälpa detta. Med vänlig hälsning, Carl-Fredrik

Intressant att ni hittat hit, tycker ni borde registrera er på https://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare så man kan ställa frågor och även läsa svar från er där

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@slobodan87: Låter som att din router inte får någon IP. Kanske MAC-låsning hos Comhem, alltså att du låst de IP-adresser du får från dem. I och med att det fungerar då du kopplar tillbaka deras router.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Avstängd

Problem med Viasat

@tttomte: Ang din vän med Viasat och problem med uppkopplingen?

Här kommer lösningen på TP-Links produktproblem med Viasat i Sverige.

Vi har för närvarande flera Viasat bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system. Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur (Telia Open Fiber byter till CG-NAT i vissa områden). Vi på TP-Link arbetar med Viasat för att lösa detta problem med högsta prioritet.
För närvarande finns det två lösningar som kan lösa problemet:

Lösning 1:
Vi rekommenderar att ni ringer Viasats kundtjänst och ber dem att ändra din privata IP-adress till en offentlig / dynamisk IP-adress.

Lösning 2:
Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system. Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
När det gäller kunder som nyligen köpt våra Deco-produkter och misslyckades med att ställa in den på Viasat-linjen, följ följande steg (om du har en gammal router):
1. Anslut din gamla router till Viasat-omkopplaren / modemet, se till att den gamla routern kan få tillgång till internet;
2. Anslut Deco till LAN-porten på den gamla routern och sätt sedan in Deco via Deco-appen.
3. Följ FAQ-länken för att ändra DNS-servern i Deco-appen: https://www.tp-link.com/sv/faq-1855.html
4. Koppla ur den gamla routern, anslut Deco direkt till Viasat-switchen / modemet istället.
Obs! Om du inte har en gammal router, se Lösning 1.

Om du har några frågor angående detta eller fortfarande inte kan lösa problemet efter att ha försökt lösningarna, var god kontakta vår tekniska support, vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

Teknisk support Telefon (EN): +46 (0) 87181088 (Engelska Service, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan)
E-post: support.se@tp-link.com (engelska tjänsten)

Permalänk
Skrivet av xeRoos:

@slobodan87: Låter som att din router inte får någon IP. Kanske MAC-låsning hos Comhem, alltså att du låst de IP-adresser du får från dem. I och med att det fungerar då du kopplar tillbaka deras router.

Detta problemet har jag hemma hos mig, har ownit som leverantör och om jag byter router så måste jag ringa och be dom att frigöra mac-låsningen så att mac-adressen på min nya router registreras.

Permalänk

Fick mycket bra hjälp från TP-links support i Tyskland. Efter mycket felsökning kom vi fram till att IP förnyelse va nödvändigt från min ISP innan Deco routern kunde fungera fullt ut som primär router i min setup. Så för dem som har samma problem: Ring er ISP och be dem förnya er IP, alternativt koppla ur strömmen till Moden/mediaomvandlare över natten (i vissa fall längre) så bör ni förses med en ny IP.

Visa signatur