Permalänk

TP link Deco M5 som router?

Hej.

Jag hade tänkt att jag skulle pensionera min Comhemrouter som följde med uppkopplingen och istället bara köra min TP Link Deco M5 meshrouter som router, och den koppla in en Switch i denna för att få lite fler LAN portar.

Problemet är att när jag pluggar in Deco M5 pucken direkt i min mediaomvandlare (Jag har öppet villafiber) så får inte Deco M5 någon uppkoppling? Har provat reset och allt men de vill sig inte.

När jag kopplar in Comhems egna router funkar de fint igen...

Är de någon som har erfarenhet av att använda Deco M5 som enda router i hushållet?
Är de tänkt att de ska funka. Ja menar, de finns ju ett "Router mode" läge i inställningarna så de borde ju funka...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du testat om det funkar att "surfa" trots att den visar att den lyser rött och säger att den inte ha någon uppkoppling? Har liknande problem hos en kompis (öppenfiber/viasat med M9+) där fungerar routern som den ska (verkar det som iaf) men felmeddelanden gör att man inte kan lägga till fler enheter/noder (därmed försinner ju vitsen med Mesh...).
Jag är väldigt intresserad om du hittar en lösning (skriver såklart om jag löser/identifierar problemet).
(edit) En fundering till: Min kompis har en LAN-port i mediaomvandlaren som används för IP-TV har även du det?

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Skrivet av tttomte:

Hej!