Vertical banding på ny LG OLED 45GX950A - Försvann plötsligt?

Permalänk
Medlem

Vertical banding på ny LG OLED 45GX950A - Försvann plötsligt?

Köpte LGs nya 45" OLED för typ 25 lax och märkte vid första starten att den hade ganska omfattande vertical bandingproblem över hela skärmen. Om det är det det kallas..? Ljusare och mörkare streck/vertikala områden av olika tjocklekar över skärmen, som syns framförallt i gråa färgtoner.

Märkliga är att när jag startar den nu på test Dag 2 så är bandingen borta. Någon som har erfarenhet av detta?
Kan man verkligen va trygg i detta? Hur bör jag tänka ang. retur? Är det sannolikt att den kan återkomma då och då eller är detta något fenomen att det finns en gång och sen garanterat är borta för all framtid?

Permalänk

Hade det på min 45GS95QX också men det försvann efter första pixel clean. LG rekommenderar att man ska köra en pixel clean innan man använder skärmen första gången.

Sen körs det automatiskt efter man har använt skärmen i 4 timmar.

Jag gjorde det i veckan och det försvann 🙂

USING THE MONITOR

• When using the monitor for the first time or reusing it after long-term storage, execute [OLED Image
Cleaning] before use. (Go to [Settings] > [General] > [OLED Image Cleaning])

Permalänk
Hedersmedlem

Det är rätt vanligt att det syns tydligt i början. Hade samma på min TV, vertical banding och även tydlig black crush. Efter säg 12-16 timmar och några rensningscykler var båda borta, och jag har inte sett det nu på 2 år. Du kan nog vara rätt trygg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack för hjälpen!