God fredag!
Läste tidigare Gamers Nexus' recension av Intel i5-9600K och fastnade på en intressant sak som jag tidigare inte tänkt på - frametimes:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3407-intel-i5-9600k-cpu...
Far Cry 5 uppmärksammades här där det fanns spikar i frametimes uppemot 100 ms som resulterade i vad vi observerar som mikrofrysningar. Detta är inget jag tidigare tänkt på utan har alltid haft åsikten om att "ju högre FPS desto bättre". Nu när jag tänker efter så är nog frametimes en viktig del också, specifikt dessa spikar.
Ett exempel på detta är något jag upptäckte själv i minnet efter att ha läst artikeln. Jag spelar för närvarande Battlefield V på min gamla PC med en i5-5675C @ 4.2 GHz och GTX 780 i 1080p med grafikinställningar kring medium. Jag får i regel ca 70-80 FPS som medel men har upplevt en hel del mikrofrysningar som inte syns på FPS indikatorn, d.v.s. FPS:en sjunker plötsligt inte ner till 30-50 eller så utan spelet fryser helt enkelt under en mikrosekund. Har tidigare trott att det var spelet i sig, men det verkar även bero på CPU:n, åtminstone sett till artikeln ovan.
Vidare läsning på forum så ser jag att ca ett år efter lanseringen av Ryzen 1000-serien så rekommenderade vissa dessa över i5-8600K p.g.a. just frametime problemet som 8600K med dess 6 kärnor och trådar kan ha i vissa spel. FPS:en var självfallet lägre, men folk hävdade att de fick ett mycket bättre flyt av att spela med fler trådar än 6 i de flesta nyare titlarna än med deras tidigare i5:or.
Är detta något ni som köpt era nya CPU:er tänkt på? Ni som har 8600K eller 9600K (eller kanske t.o.m. 9700K med 8c/8t) - upplever ni problem med era frametimes i diverse spel?