Åsikter på min jobbdator-beställning (inkl kringutrustning)

Permalänk
Medlem

Åsikter på min jobbdator-beställning (inkl kringutrustning)

Hej. Har beställt ett gäng grejer för ett nytt jobb där de delegerade ut det på mig att beställa grejerna till mig själv. Det är beställt, men finns fortfarande möjlighet att byta om något är katastrof : )
Tänkte kolla vad experterna på sweclockers säger.
Jag tog dell-skärmar för att jag haft det innan, och en thinkpad för att de erbjöd på platsen service som tillbehör.

Lenovo ThinkPad T480s Core i7 16GB 512GB SSD 14" 1 st 15 440 kr 15 440 kr
Lenovo Thinkplus Epac 3YR Depot To 3YR Onsite NBD 1 st 636 kr 636 kr
Dell Ultrasharp U2415 24.1" 1920 x 1200 16:10 2 st 2 299 kr 4 598 kr
Lenovo ThinkPad USB-C Dock 90W USB-C Dockningsstation 1 st 1 627 kr 1 627 kr
Logitech MX Master 2S Laser 4000dpi Mus Grå 2 st 770 kr 1 539 kr
Logitech K350 Nordiska länderna Svart 2 st 542 kr 1 084 kr
Sennheiser PXC 550 Wireless Svart 1 st 2 099 kr 2 099 kr
dbramante1928 Marselisborg 14" Läder 1 st 799 kr 799 kr
Lenovo Kensington MicroSaver Security Cable Lock 1 st 462 kr 462 kr
Jabra SPEAK 510 for UC 3 st 919 kr 2 758 kr
Logitech HD Webcam B525 1 st 419 kr 419 kr
Kingston DataTraveler 50 32GB USB 3.1 1 st 85 kr 85 kr
Steelseries QcK 1 st 0 133 kr 133 kr

Permalänk
Medlem

@Burbank: Det framgår inte vad du jobbar med, men jag hade aldrig velat ha färre än två externa skärmar. Med din enda skärm kommer dockan antagligen fungera, men var uppmärksam på att de olika dockorna klarar väldigt olika skärmkonfigurationer. Om du inte redan har gjort det, dubbelkolla också att tillverkarens artikelnummer på dockan du köper är kompatibel med T480. Lenovos dockor är en jävla djungel och den ÅF jag misstänker att du tänker köpa ifrån har en webbsida som gör att det är lätt att köpa något som inte är kompatibelt.

Tre Jabra? Extern webbkamera är väl bara jobbigt, kör på laptopens? (ja den är sämre)

Skärmen på datorn kan också vara intressant, det finns med och utan anti-glare. Batterikapacitet skiljer sig också. Köper man direkt från Lenovo har man konfigurationsmöjligheter, köper man från ÅF får man ta de paket som finns.

Permalänk
Medlem

1920x1200 är nog lite lågt idag, finns det skärmar med betydligt högre upplösning. Skall du hantera mycket dokumentation och 'papper' så vill du ha rejäl upplösning och stor yta, är foto och färg viktig så förstås skärm passande för det med kalibrerade färgkurvor och tillräckligt stor Gammut (= färgomfång) - skärm(ar) är din arbetsmiljö och är inget som skall snålas på - samma sak med tangentbord och mus ...och bra kontorsstol och arbetsbord som givetvis skall vara lätt ställbart även i höjdled.

antiglare (eller annan antireflexbehandling) är för mig ett villkor - blank skärm gör sig inte besvär (och blank skärm hittas oftast i den billigare regionen av paneler eller är pek-skärm, notera att denna information kan vara märkvärdigt svår att hitta för att försäkra sig om att modellen man tittar på är antiglare - står det inget så kan man utgå ifrån att det finns inget utan är blank skärm)

två skärmar (dvs 2 skärmar utöver laptopens egna) är extremt behändigt och har man vant sig vid sådana vill man inte backa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

@Burbank: Det framgår inte vad du jobbar med, men jag hade aldrig velat ha färre än två externa skärmar. Med din enda skärm kommer dockan antagligen fungera, men var uppmärksam på att de olika dockorna klarar väldigt olika skärmkonfigurationer. Om du inte redan har gjort det, dubbelkolla också att tillverkarens artikelnummer på dockan du köper är kompatibel med T480. Lenovos dockor är en jävla djungel och den ÅF jag misstänker att du tänker köpa ifrån har en webbsida som gör att det är lätt att köpa något som inte är kompatibelt.

Tre Jabra? Extern webbkamera är väl bara jobbigt, kör på laptopens? (ja den är sämre)

Skärmen på datorn kan också vara intressant, det finns med och utan anti-glare. Batterikapacitet skiljer sig också. Köper man direkt från Lenovo har man konfigurationsmöjligheter, köper man från ÅF får man ta de paket som finns.

Jabra är alltså till konferensrummen lol. Webkameran var ett "tips" från chefen : ).

Jag vet att jag får det mindre batteriet men det är jag ok med. Dockan skall vara kompatibel & stödja skärmarna, men det var krångligt att kolla upp.

Jag har beställt 2 ext skärmar då jag alltid har en i porträtt för att läsa artiklar, bra poäng med upplösningen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

1920x1200 är nog lite lågt idag, finns det skärmar med betydligt högre upplösning. Skall du hantera mycket dokumentation och 'papper' så vill du ha rejäl upplösning och stor yta, är foto och färg viktig så förstås skärm passande för det med kalibrerade färgkurvor och tillräckligt stor Gammut (= färgomfång) - skärm(ar) är din arbetsmiljö och är inget som skall snålas på - samma sak med tangentbord och mus ...och bra kontorsstol och arbetsbord som givetvis skall vara lätt ställbart även i höjdled.

antiglare (eller annan antireflexbehandling) är för mig ett villkor - blank skärm gör sig inte besvär (och blank skärm hittas oftast i den billigare regionen av paneler eller är pek-skärm, notera att denna information kan vara märkvärdigt svår att hitta för att försäkra sig om att modellen man tittar på är antiglare - står det inget så kan man utgå ifrån att det finns inget utan är blank skärm)

två skärmar (dvs 2 skärmar utöver laptopens egna) är extremt behändigt och har man vant sig vid sådana vill man inte backa.

Skrivbord & stol är de betydligt snålare med, kmr få kämpa för ett ordentligt ståskrivbord tyvärr men men…

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma och tänka på är att dockan bara verkar klara 2 skärmar totalt fast den har 2x displayport 1x VGA, https://www.lenovo.com/gb/en/accessories-and-monitors/home-of....
Vill du i framtiden köra tre externa skärmar kommer du då behöva köra en skärm direkt i datorn eller köpa en ny docka, kanske kan vara värt att spendera lite extra på dockan nu istället för att köpa en helt ny sen tänker jag då.

Permalänk
Medlem

Vi har börjat skippa dockan och använder oss av Lenovos skärmar istället.
Lenovo p27h kan du använda för att få ström/usbkontakter från och köra daisy chain till andra skärmen med DP kabel så behövs ingen docka.

2 * https://www.dustin.se/product/5011024703/thinkvision-p27h

Sen går det att köpa till 2 år extra garanti, vi kör på 5 år onsite och den kostar ett par hundringar mer. Sen går det att köra 24 gb ram om det är nåt du behöver.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

16x10-skärmar! UNDERBART!!!! Är den modellen flicker free? Enligt mycket snabb sökning. ja! 4k 16x10-skärmar hade varit det bästa alternativet men finns väl inte ens på marknaden.