Permalänk

Får inget ljud. Drivrutinsproblem?

Hej!
Köpte ny dator för bara några månader sen och sen och jag kan inte påminna mig om vad som hände när ljudet försvann. Skulle starta datorn idag och ljudsymbolen nere i högra hörnet visar att det inte finns något ljudenhet att konfigurera/justera volymen.
Har provat att installera tillhörande drivrutiner genom moderkortstillverkarens hemsida då datorn saknar CD-/DVD-läsare. Har installerat om windows idag på en nyformaterad SSD och det är samma problem, före som efter.

Riggen är iallafall:
Intel Core i7-8700
ASUS TUF B360-Pro Gaming (WI-FI), S-1151
Gainward RTX 2070 Dual Fan
Corsair TX550M
Samsung PM981 SSD 256GB M.2 PCIe SSD
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB x 2 = 32Gb
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
Seagate Barracuda 4TB 3.5" HDD
Noctua NH-U9S CPU Kylare
Microsoft Windows 10 pro

Jag verkar inte kunna ersätta drivrutinen som windows själv har valt. Enheterna (det finns två) i enhetshanteraren heter "High definition Audio Controller" och bara den ena (den andra fungerar korrekt) visar denna text:
"Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

{Åtgärden kunde inte utföras}
Det gick inte att utföra begärd åtgärd."

Dessa enheter finns under Systemenheter i enhetshanteraren.
Under Ljud- Video- och spelenheter finns ytterligare en som fungerar korrekt, enligt windows.

[EDIT1] Oklart om det har något samband men när jag stänger av datorn via Windows så verkar burken inte vilja stängas av. Får hålla ner power-knappen. När man gör en omstart av datorn, och jag har gjort mååånga ikväll, så stänger datorn av sig i en sekund för att sedan starta. Jag är van vid att fläktar och belysning fortfarande är igång under hela reboot-processen, inte stängs av en stund.

Permalänk
Medlem

@superduperkille: Låter som du skulle kunna ha någon/några lösa sladdar till moderkortet.

Prova även uppdatera ljud drivrutinen via enhetshanteraren.

Kan även högerklicka på högtalarsymbolen och välja Ljudinställningar för att kolla så dom inställningarna är rätt.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@superduperkille: Låter som du skulle kunna ha någon/några lösa sladdar till moderkortet.

Prova även uppdatera ljud drivrutinen via enhetshanteraren.

Kan även högerklicka på högtalarsymbolen och välja Ljudinställningar för att kolla så dom inställningarna är rätt.

Tack för svar!

Idag när jag startade upp datorn så verkade drivrutinerna ha "smält in" i maskineriet. Ljudet funkade vid första uppstart och det sista jag gjorde igår kväll var att skapa posten med mitt problem. Hur problemet löste sig eller vad kan jag inte svara på men nu verkar det fungera. Behöver nog göra ett gäng reboots innan jag är tillräckligt säker på att det fungerar i längden.