i5-6400 sitter jämt på 100% vid gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

i5-6400 sitter jämt på 100% vid gaming

Som titeln säger är mitt i5-6400 konstant på 100% när jag spelar vissa spel och det orsakar ofta lagg. Jag försöker spela Apex Legends som nyligen kommit ut, på lägsta inställningar, men i5-an hoppar fortfarande upp till 100% konstant och orsakar muslagg, vilket gör spelet rätt ospelbart ibland...

Jag rengjorde precis min dator och det verkar inte ha hjälpt ett dugg.

Jag har en bra del processer på i bakgrunden, därför undrar jag om det finns något typ av program som kan döda alla processer förutom de nödvändiga så man inte behöver göra det manuellt, för det hade varit jobbigt att behöva googla alla en åt gången medan de flyger upp och ner på aktivitetshanteraren.

Omformatering får vara last resort, för jag hade så mycket skit på min dator jag hade behövt göra back-up på.

Har alltid hört att majoriteten av i5:or är helt OK för gaming, så jag är förvånad att det ger mig så mycket problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Jun 2011

Har du ett hyfsat vättigt grafikkort ska den ligga på 100%

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

@Royal inferno:
Har du problem i några andra spel? Andra program?
Det behöver inte vara processorn som får det att rycka. Med mkt processer igång i bakgrunden kan det lika gärna vara RAM som tar slut, eller HDD/SSDn som blir flaskhalsar. Även om du inte omformaterar datorn så rensa den på program du inte använder och kolla aktivitetshanteraren efter program som spikar i resursallokering när du får rycken du nämner.
Har du kört 3DMark eller dylikt för att kolla att din dator presterar som den ska? Tänker mig att någon av komponenterna (oftast CPU/GPU) kan klocka ner p.g.a. hetta, s.k. thottling. Det kan uppkomma även om du har gjort rent. Kolla CPU/GPU temps och klocks medans du stresstestar datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

@Agitax GTX 1060 6gb just nu

@Icecrystal Jag antar att det är CPU-relaterat eftersom att det är den som jämt sitter på 100% medan minnet har det bättre. Har 8gb RAM.
Jag fixade nyss mina start-up settings och har avaktiverat alla processer förutom Windows-processerna. Det verkar ha hjälpt, antalet processer är lägre och jag spelade nyss ett game utan att märka av något riktigt lagg.

Ska kolla med 3DMark.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@Royal inferno: Min går upp till 100% på alla kärnor korta stunder men upplever inget lagg. Mitt grafikkort håller förmodligen tillbaka mig lite...
Borde kunna få de att flyta rätt bra med din i5:a, jag tycker nog du får satsa på en formatering. Känns jobbigare än det är att spara ner de man behöver och blåsa ur datorn. När gjorde du det senast?

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce GTX 970 OC Strix | Samsung 850 series EVO 250GB | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Grafikkortet ska ligga på 100%, inte CPU:n.

Det verkar som att CPU:n throttlar, sitter processorns kylare på ordentligt?

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Fyrkärniga processorer verkar användas rätt flitigt i Apex Legends av vad jag har sett. Min egna sexkärniga 8600K på 4,8 GHz ligger t.e.x på runt 60% när jag spelar i runt 100+FPS.

Det ska dock sägas att jag också har märkt av lite halvtaskiga frametimes från och till i Apex Legends. Antagligen delvis p.g.a att Nvidia inte släppt en officiell drivrutin för spelet än. Jag tror därför inte att det är din processors fel per se, utan att det är spelets/Nvidias "fel" i det här fallet.

Med det sagt finns det absolut andra CPU-tunga spel som kan bi begränsade på riktigt av en i5 6400 idag, till och med när ett GTX 1060 används.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av agitax:

Har du ett hyfsat vättigt grafikkort ska den ligga på 100%

Skrivet av saturday_sun:

Grafikkortet ska ligga på 100%, inte CPU:n.

Det verkar som att CPU:n throttlar, sitter processorns kylare på ordentligt?

Ni vet väl att så fort processorn eller grafikkortets belastning slår i 100% så har man en flaskhals. Framförallt om spelet bland annat inte kan leverera en bra upplevelse utan stutter eller om man har dålig FPS.

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

4-kärniga i5or är alldeles för svaga för många spel idag. Apex är hyfsat tungt på CPU och jag ser peaks uppåt 100% även på min 8400.

Men för att utreda om det kan vara någonting annat, vad har du för FPS?

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002

En i5-6400 är ju rätt lågt klockad, bara 2.7/3.3. Testa istället att dra upp inställningarna för att sätta mer press på GPUn, alternativt också sätta på vsync för att begränsa antalet frames/sec.

4770K, Gigabyte Z87 HD3, 16GB DDR3, 500 BX100 ssd, Sapphire 280, Qnix 2710 // 4770K, Asrock Z87 extreme3, 16GB DDR3, 250 840 ssd, Gainward 960, Sony HW40 // 2500K, Z68 Asrock pro3-m, 8GB DDR3, 250 840 ssd, 750ti, Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

@Royal inferno:

8 GB ram verkar vara i minsta laget om du har massor av andra program igång. Minimumkrav för spelet är 6 GB, rekommenderat är 8 GB...du tummar nog på marginalen där. E.g. Chrome är väldigt duktigt på att sluka minne, kan ta upp gigabyte(s) på egen hand

Fundera även på om på settings-->video settingen Texture Streaming Budget är satt för högt, experimentera med att sätta den lägre. Den verkar vara påverkad av mängden ledigt ram enligt, se https://www.game-debate.com/news/26536/apex-legends-pc-performance-breakdown-and-most-important-graphics-options

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Fler prestandatips:
- ställ ner grafikeffekter som drar mycket cpu, e.g. explosionseffekter & ragdolls, till minimum (hjälper ifall din cpu är flaskhals)
- kolla i bios att ditt ram kör på deras speccade hastighet, dvs slå på att bios använder XMP-profile (gratis prestanda, och kan hjälpa både mot cpu- & ramflaskhalsar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Eftersom det inte går att balansera sitt system så att både cpu och gpu drar lika tungt i alla spel så kan gpu, i vissa spel, gå upp på 100% usage medan cpu:n inte har några problem alls att spotta ut bilderna vid bara 60% load. Har man ett apel som inte kan dra nytta av alla kärnor i sin cpu så kan man inte stirra sig blind på cpu usage. Den kan felaktigt visa lägre usage, eftersom vissa kärnor "vilar". Då får man se hur varje kärna belastas. Har man tex ett 2080ti och kör very low 1080p på allt så kommer den gpu:n knappt belastas medan den 8600k man har till går på för fullt. Sätter man istället allt på ultra och kör 4k raytracing ultra så kommer mest troligt cpu ha det ganska lugnt och skönt då den får vänta på en tungt lastad gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

8600k @5Ghz - 1.28V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3000Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av HC-8315:

Ni vet väl att så fort processorn eller grafikkortets belastning slår i 100% så har man en flaskhals. Framförallt om spelet bland annat inte kan leverera en bra upplevelse utan stutter eller om man har dålig FPS.

Går grafikkortet på 100% har du ingen annan flaskhals och när det gäller tyngre spel är det helt normalt.

Går processorn på 100% är något fel, vilket jag skrev.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av saturday_sun:

Går grafikkortet på 100% har du ingen annan flaskhals och när det gäller tyngre spel är det helt normalt.

Går processorn på 100% är något fel, vilket jag skrev.

Grafikkortet i sig kan visst vara en flaskhals och framför allt om de belastas till 100% och man får stutter och/eller dålig FPS i spelet medans processorn arbetar i 50% och man fortfarande har ledigt RAM att utnyttja. Då är grafikkortet en flaskhals och spelet är GPU-bundet!

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8600K. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av HC-8315:

Grafikkortet i sig kan visst vara en flaskhals och framför allt om de belastas till 100% och man får stutter och/eller dålig FPS i spelet medans processorn arbetar i 50% och man fortfarande har ledigt RAM att utnyttja. Då är grafikkortet en flaskhals och spelet är GPU-bundet!

Absolut, då får man byta ut kortet, men ett GTX 1060 som går på 100% i t.ex. Battlefield 5, är helt normalt. Det är inget fel på systemet.
Ställer du in grafikinställningarna rätt så behöver man varken ha stutter eller låg FPS.

MEN, om inte kortet går på 100% i den situationen, ja då är det något fel.