i5-6400 sitter jämt på 100% vid gaming

Permalänk

i5-6400 sitter jämt på 100% vid gaming

Som titeln säger är mitt i5-6400 konstant på 100% när jag spelar vissa spel och det orsakar ofta lagg. Jag försöker spela Apex Legends som nyligen kommit ut, på lägsta inställningar, men i5-an hoppar fortfarande upp till 100% konstant och orsakar muslagg, vilket gör spelet rätt ospelbart ibland...

Jag rengjorde precis min dator och det verkar inte ha hjälpt ett dugg.

Jag har en bra del processer på i bakgrunden, därför undrar jag om det finns något typ av program som kan döda alla processer förutom de nödvändiga så man inte behöver göra det manuellt, för det hade varit jobbigt att behöva googla alla en åt gången medan de flyger upp och ner på aktivitetshanteraren.

Omformatering får vara last resort, för jag hade så mycket skit på min dator jag hade behövt göra back-up på.

Har alltid hört att majoriteten av i5:or är helt OK för gaming, så jag är förvånad att det ger mig så mycket problem.

Permalänk
Medlem

Har du ett hyfsat vättigt grafikkort ska den ligga på 100%

Permalänk
Medlem

@Royal inferno:
Har du problem i några andra spel? Andra program?
Det behöver inte vara processorn som får det att rycka. Med mkt processer igång i bakgrunden kan det lika gärna vara RAM som tar slut, eller HDD/SSDn som blir flaskhalsar. Även om du inte omformaterar datorn så rensa den på program du inte använder och kolla aktivitetshanteraren efter program som spikar i resursallokering när du får rycken du nämner.
Har du kört 3DMark eller dylikt för att kolla att din dator presterar som den ska? Tänker mig att någon av komponenterna (oftast CPU/GPU) kan klocka ner p.g.a. hetta, s.k. thottling. Det kan uppkomma även om du har gjort rent. Kolla CPU/GPU temps och klocks medans du stresstestar datorn.

Permalänk

@Agitax GTX 1060 6gb just nu

@Icecrystal Jag antar att det är CPU-relaterat eftersom att det är den som jämt sitter på 100% medan minnet har det bättre. Har 8gb RAM.
Jag fixade nyss mina start-up settings och har avaktiverat alla processer förutom Windows-processerna. Det verkar ha hjälpt, antalet processer är lägre och jag spelade nyss ett game utan att märka av något riktigt lagg.

Ska kolla med 3DMark.

Permalänk
Medlem

@Royal inferno: Min går upp till 100% på alla kärnor korta stunder men upplever inget lagg. Mitt grafikkort håller förmodligen tillbaka mig lite...
Borde kunna få de att flyta rätt bra med din i5:a, jag tycker nog du får satsa på en formatering. Känns jobbigare än det är att spara ner de man behöver och blåsa ur datorn. När gjorde du det senast?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ska ligga på 100%, inte CPU:n.

Det verkar som att CPU:n throttlar, sitter processorns kylare på ordentligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Fyrkärniga processorer verkar användas rätt flitigt i Apex Legends av vad jag har sett. Min egna sexkärniga 8600K på 4,8 GHz ligger t.e.x på runt 60% när jag spelar i runt 100+FPS.

Det ska dock sägas att jag också har märkt av lite halvtaskiga frametimes från och till i Apex Legends. Antagligen delvis p.g.a att Nvidia inte släppt en officiell drivrutin för spelet än. Jag tror därför inte att det är din processors fel per se, utan att det är spelets/Nvidias "fel" i det här fallet.

Med det sagt finns det absolut andra CPU-tunga spel som kan bi begränsade på riktigt av en i5 6400 idag, till och med när ett GTX 1060 används.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

Har du ett hyfsat vättigt grafikkort ska den ligga på 100%

Skrivet av saturday_sun:

Grafikkortet ska ligga på 100%, inte CPU:n.

Det verkar som att CPU:n throttlar, sitter processorns kylare på ordentligt?

Ni vet väl att så fort processorn eller grafikkortets belastning slår i 100% så har man en flaskhals. Framförallt om spelet bland annat inte kan leverera en bra upplevelse utan stutter eller om man har dålig FPS.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv

4-kärniga i5or är alldeles för svaga för många spel idag. Apex är hyfsat tungt på CPU och jag ser peaks uppåt 100% även på min 8400.

Men för att utreda om det kan vara någonting annat, vad har du för FPS?

Permalänk
Medlem

En i5-6400 är ju rätt lågt klockad, bara 2.7/3.3. Testa istället att dra upp inställningarna för att sätta mer press på GPUn, alternativt också sätta på vsync för att begränsa antalet frames/sec.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

@Royal inferno:

8 GB ram verkar vara i minsta laget om du har massor av andra program igång. Minimumkrav för spelet är 6 GB, rekommenderat är 8 GB...du tummar nog på marginalen där. E.g. Chrome är väldigt duktigt på att sluka minne, kan ta upp gigabyte(s) på egen hand

Fundera även på om på settings-->video settingen Texture Streaming Budget är satt för högt, experimentera med att sätta den lägre. Den verkar vara påverkad av mängden ledigt ram enligt, se https://www.game-debate.com/news/26536/apex-legends-pc-performance-breakdown-and-most-important-graphics-options

Permalänk
Medlem

Fler prestandatips:
- ställ ner grafikeffekter som drar mycket cpu, e.g. explosionseffekter & ragdolls, till minimum (hjälper ifall din cpu är flaskhals)
- kolla i bios att ditt ram kör på deras speccade hastighet, dvs slå på att bios använder XMP-profile (gratis prestanda, och kan hjälpa både mot cpu- & ramflaskhalsar)

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte går att balansera sitt system så att både cpu och gpu drar lika tungt i alla spel så kan gpu, i vissa spel, gå upp på 100% usage medan cpu:n inte har några problem alls att spotta ut bilderna vid bara 60% load. Har man ett apel som inte kan dra nytta av alla kärnor i sin cpu så kan man inte stirra sig blind på cpu usage. Den kan felaktigt visa lägre usage, eftersom vissa kärnor "vilar". Då får man se hur varje kärna belastas. Har man tex ett 2080ti och kör very low 1080p på allt så kommer den gpu:n knappt belastas medan den 8600k man har till går på för fullt. Sätter man istället allt på ultra och kör 4k raytracing ultra så kommer mest troligt cpu ha det ganska lugnt och skönt då den får vänta på en tungt lastad gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ni vet väl att så fort processorn eller grafikkortets belastning slår i 100% så har man en flaskhals. Framförallt om spelet bland annat inte kan leverera en bra upplevelse utan stutter eller om man har dålig FPS.

Går grafikkortet på 100% har du ingen annan flaskhals och när det gäller tyngre spel är det helt normalt.

Går processorn på 100% är något fel, vilket jag skrev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saturday_sun:

Går grafikkortet på 100% har du ingen annan flaskhals och när det gäller tyngre spel är det helt normalt.

Går processorn på 100% är något fel, vilket jag skrev.

Grafikkortet i sig kan visst vara en flaskhals och framför allt om de belastas till 100% och man får stutter och/eller dålig FPS i spelet medans processorn arbetar i 50% och man fortfarande har ledigt RAM att utnyttja. Då är grafikkortet en flaskhals och spelet är GPU-bundet!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Grafikkortet i sig kan visst vara en flaskhals och framför allt om de belastas till 100% och man får stutter och/eller dålig FPS i spelet medans processorn arbetar i 50% och man fortfarande har ledigt RAM att utnyttja. Då är grafikkortet en flaskhals och spelet är GPU-bundet!

Absolut, då får man byta ut kortet, men ett GTX 1060 som går på 100% i t.ex. Battlefield 5, är helt normalt. Det är inget fel på systemet.
Ställer du in grafikinställningarna rätt så behöver man varken ha stutter eller låg FPS.

MEN, om inte kortet går på 100% i den situationen, ja då är det något fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.