Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Molntjänst istället för server för litet företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Nej, vi skulle flytta våran licensepool från dedikerad till en av Citrix servrarna, slutade med att en IBM tekniker fick clona MAC från ett Fysiskt kort han sen slängde. Men olika företag gör säkert olika, att på SweC lova ett företag att något skall fungera är dock lite vanskligt kan jag tycka.

Lite som att rekommendera en server med Raidkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, man ska alltid kolla med tillverkaren innan man gör sådana förändringar, om det finns begränsningar eller krav. Kan ju också vara så att tillverkaren är otydlig och inte skriver ut att begränsningen.

Men är det typ lmflex är det inga problem.

Permalänk
Medlem

@jocke92: njae, det va just lmflex i vårat fall.. med licensefiler kryptografiskt hashade mot mac adressen på nätverkskortet. om mac adressen inte va publikt listad gick företaget inte med på att använda det

Permalänk
Medlem

Är ni någorlunda seriösa med AutoCad så lär ni väl skaffa Autodesk Vault. Varför krångla med någon budget-NAS lösning. Längesedan jag körde Vault men sitter i andra PDM-system nu, alltid värt att ha en kontrollerad och seriös revisionshantering(vilket jag har för mig att Vault har) än att knövla med det på en NAS och utforskaren.
Är väl bättre att kontakta en it-firma samt eran CAD-leverantör än Swec(även om det finns kunnigt folk här).

Vet inte vad ni ritar för något men en del ritningar kan ju vara känsliga och då kan ju slutkund ha krav att det absolut inte får lagras hos någon 3:e part.
Ritar själv "känsliga" produkter och vi får absolut inte lägga ut CAD-filer hos 3:e part.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimmies86:

Hej.

Har sökt länge i olika forum men ej hittat svar på det jag undrar, så jag testar att starta en tråd, med goda förhoppningar med tanke på vilka som kommer läsa detta.

Mitt företag ska köpa in en molntjänst för att enkelt kunna dela all information mellan två fysiska kontor i olika städer utan att behöva blanda in fysiska servrar och behov av VPN.

Vi jobbar med Autocad samt ett annat litet program. Detta mindre program använder sig av en nätverkslicens (flytande licens).

Utöver detta har vi samtliga möten via Skypeoch jobbar i klassiska officeprogrammen (Outlook, Excel, Word.

Vår tanke var att använda oss av Microsofts lösning med onedrive då vi där får tillgång till Skype för företag samt Office 365 och därmed täcker vi många av våra programbehov. Nu till mina frågor. (Med reservation för felaktigheter, då kunskapen inte är jättestor):

- är det möjligt att lägga en nätverkslicens i onedrive och kunna hämta den från de olika kontoren eller måste vi ändå ha en fysisk server och koppla oss via denna?

- kan man dela hela mappar i onedrive med kontinuerlig synkronisering, eller kommer mappdelningen enbart innehålla de filer man hade i mappen när man delade dem? Vi vill exempelvis att alla på ekomoniavdelningen ska ha full tillgång till mappen Ekonomi, där sedan det ska kunna skapas, ändras osv i filerna och alla som fått tillgång till mappen ska få detta synkroniserat. Går det eller måste man jobba via SharePoint, vilket vi absolut inte vill.

- varför finns ens SharePoint? Varför gör inte onedrive som Dropbox och kör allt direkt i dropboxen?

- om vi nu ändå behöver en fysisk server för att bägge kontoren skal kunna nå nätverkslicenser, vad bör vi satsa på? Företaget har 5-10 anställda på två orter. Vi har ej tid eller intresse av komplicerade lösningar med raspberry pie, linuxprogrammering etc utan vill isf kunna köpa en färdig burk, koppla in den och ge tillgång till det andra kontoret (Hur gör man det? Måste vi ha VPN då?)

Ursäkta långt inlägg men säkert några felaktigheter. Hoppas ni väljer att ge mig svar på frågorna och inte kritiserar min okunskap

Mvh 
Jimmie

Kolla på Office 365 de bör fungera bra för er.
Och för dom program som krävs kan ni köra en terminal server hos valfri leverantör

Skickades från m.sweclockers.com