Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Ah så du tänker att staten kommer gå in och finansiera det eller hur tänkte du att det skulle gå till?

Snarare låta gamla fordon bli så dyra att det det blir billigare med nya. idag finns ju redan Bonus malus men man kommer snart inte att äga en bil privat utan transport blir en tjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

självkörande är en viktig del av att lösa problemen med p platser och laddning av elfordon.

Det där är ju mycket intressant.
Men vad som kommer att hända är att folk kliver ur sin bil mitt i stan, och låter bilen åka runt själv tills dom handlat/fikat/tränat/whatever.
För självkörande bilar kommer ju inte att ha lättare att hitta en p-plats än människor.
Snarare tvärtom då människor kan vara lite mer kreativa när dom parkerar.
Så resultatet blir då att du har tomma bilar som snurrar runt på stan och gör trafiken än mer olidlig än den redan är.
Och skräckscenariot är ju bilar som skjutsar sin ägare till jobbet på morgonen, åker "hem" och laddar för att sedan hämta upp ägaren efter jobbet.
Då har du ju dubblat antalet bilar på vägarna.
Rusningstrafiken kommer att bli extrem när horder förvirrade bilar försöker att lösa trafikstockningar av sig själva

Nej, innan ansvarsfrågan vid olyckor är löst och förankrad i lagar så kommer självkörande bilar bara att vara en utopi.
Tror själv att ett totalförbud är mer sannolikt, i alla fall på kort sikt.
Det krävs ju bara en enda uppmärksammad olycka för att myndigheter skall sätta stopp för allt för lång tid framöver.
Ett överkört barn där bilen handlat mindre bra.

Permalänk
Medlem

För att bilen ska bli godkänd för att säljas inom EU så får mätaren aldrig visa för litet. (Gäller inte gamla bilar). För mycket är tillåtet men gränserna varierar beroende på hastighet.
Har för mig att reglerna även finns inskrivna i svensk lag för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Snarare låta gamla fordon bli så dyra att det det blir billigare med nya. idag finns ju redan Bonus malus men man kommer snart inte att äga en bil privat utan transport blir en tjänst.

Transport som tjänst (Taxi, uber osv) finns ju redan men det är knappast stort. Visst priserna lär sjunka lite men känns ändå som att du verkar bo i någon megacity 100 år i framtiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Det där är ju mycket intressant.
Men vad som kommer att hända är att folk kliver ur sin bil mitt i stan, och låter bilen åka runt själv tills dom handlat/fikat/tränat/whatever.
För självkörande bilar kommer ju inte att ha lättare att hitta en p-plats än människor.
Snarare tvärtom då människor kan vara lite mer kreativa när dom parkerar.
Så resultatet blir då att du har tomma bilar som snurrar runt på stan och gör trafiken än mer olidlig än den redan är.
Och skräckscenariot är ju bilar som skjutsar sin ägare till jobbet på morgonen, åker "hem" och laddar för att sedan hämta upp ägaren efter jobbet.
Då har du ju dubblat antalet bilar på vägarna.
Rusningstrafiken kommer att bli extrem när horder förvirrade bilar försöker att lösa trafikstockningar av sig själva

Nej, innan ansvarsfrågan vid olyckor är löst och förankrad i lagar så kommer självkörande bilar bara att vara en utopi.
Tror själv att ett totalförbud är mer sannolikt, i alla fall på kort sikt.
Det krävs ju bara en enda uppmärksammad olycka för att myndigheter skall sätta stopp för allt för lång tid framöver.
Ett överkört barn där bilen handlat mindre bra.

Du förutsätter att bilden inte används utan ska ägas som idag, någon annan kommer att bruka bilen, du har som sagt transport som tjänst.

Skrivet av BergEr:

Transport som tjänst (Taxi, uber osv) finns ju redan men det är knappast stort. Visst priserna lär sjunka lite men känns ändå som att du verkar bo i någon megacity 100 år i framtiden.

Nej, det har kört bussar på testslingor och den första lastbilen har fått tillstånd att gå i trafik och de första bilarna kommer också ut i år, Göteborg och Jönköping är inga megacities idag men kanske om 100år...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, det har kört bussar på testslingor och den första lastbilen har fått tillstånd att gå i trafik och de första bilarna kommer också ut i år, Göteborg och Jönköping är inga megacities idag men kanske om 100år...

Du verkar missa detaljen med hur man behöver röra sig för att ett sånt system ska fungera.
Att leva utan bil går inte utanför stora städer så alla behöver sin egna bil.

T.ex jag kan inte ens åka buss till jobbet, närmsta tid går sex timmar före jag börjar och skulle få gå några kilometer från hållplatsen.

Nästan all trafik lär vara självkörande, men om 30-40 år imo. Det kommer ta en 30år innan vi ens fått bort bensin och disel från vägarna (att en majoritet går på EL dvs).

Göteborg kommer förövrigt att glida in på titeln megacity inom några år, gränsen ligger på en miljon i Sverige.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

@videopac: Nej, jag menar centrifugalkraften. Centripitalkraften verkar mot centrum av hjulet.

Det finns ingen centrifugalkraft, det är bara en upplevd "kraft" som är motriktad centripetalkraften.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Om jag inte mins helt fel så skulle det i Stockholm endast behövas 5 000 bilar om ditt scenario blir sant. Hittar tyvärr inte källan på detta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Självkörande bilar är förstås en självklar del av teknikutvecklingen framåt, men jag tror vi är längre ifrån att de tar över än vad många anser. Kostnaden för sensorer och liknande är ett kraftigt hinder idag. Jag jobbar med självkörande truckar och deras sensorer kostar ett par hundra tusen per truck, trots att de ju inte har i närheten av de krav som en självkörande bil har, framför allt på grund av den låga hastigheten de kör i och att miljön är mycket mer kontrollerad än vad den är i trafiken.

Tekniken kommer förstås att bli billigare med tiden men det kommer dröja innan det blir såpass billigt att en vanlig privatperson köper det till sin nya bil. Yrkestrafiken är förstås något helt annat dock. Kan en lastbil, buss, taxi eller spårvagn köra själv så sparar man in mycket i lönekostnader och relativt den besparingen är inte kostnaden så stor.

Men, sen har vi ju problemet med mjukvaran. Jag vill inte ge mig djupt in i den diskussionen men min uppfattning är i alla fall att vi har väldigt långt kvar innan mjukvara kan garanteras fungera som förväntat i alla situationer. All mjukvara har en massa buggar om den inte är extremt simpel och vi är helt enkelt inte tillräckligt bra på utveckling på långa vägar för att nå dit. OS, spel, affärssystem, betallösningar, alla kommer ut med buggar ofta rent katastrofala sådana, och kraven där är ändå extremt mycket lägre än på den typ av mjukvara som krävs i en självkörande bil för att analysera all indata i realtid. Vi har blivit bättre, långsamt, på att få kritiska system att fungera hyfsat men de är fortfarande ganska långt ifrån stabila och/eller säkra.

I slutändan handlar det dock om allmänhetens acceptans av tekniken. För att de ska överlåta körningen åt en dator krävs det sannolikt att den är extremt säker. Det spelar inte så stor roll att den är säkrare än den genomsnittliga bilföraren för varenda olycka som inträffar kommer att dras upp som exempel på teknikens misslyckande. Människor får göra misstag, men en dator som man överlåter sin säkerhet till får inte göra det i alls samma utsträckning. Många kommer inte heller att vara så intresserade av att slippa köra själv då många gillar att köra bil eller anser att de är bättre än en dator eller för den delen snittföraren.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte en bil men min moped ja hade gjorde ca 110 på mätaren om man räknade ut det (var uppmätt till 80km/h) men gick 87km/h efter en gps

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brajonk:

Nu är det inte en bil men min moped ja hade gjorde ca 110 på mätaren om man räknade ut det (var uppmätt till 80km/h) men gick 87km/h efter en gps

Hmm, du bör mnog kolla definitionen på moped....

De sa just på nyhertena.

Nya säkerhetskrav på alla nya fordon som säljs inom EU
De nya kraven kan komma att införas om några år och om parlamentet får som de vill måste de nya fordon som säljs bland annat ha hastighetssystem som varnar om föraren kör över hastighetsgränsen och för alla nya bilar krävs också ett nödbromssystem.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...
Jag tror inte det dröjer spå länge innan föraren är borta eftersom en mänsklig förare är det största problemet med att öka trafiksäkerheten och ju snabbare man slipper inkompetenta, opålitliga och oförutsägbara förare desto bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: trodde att nödbroms redan var ett krav, för alla bilar jag tittade på när jag köpte sist hade det (och även varnar om man kör över hastighetsgräns).

Däremot så är det ju så att vision-system ibland misstolkar det de ser, och då blir det inte så roligt när man möter en sådan bil.
Jag ser hellre att man inför något system där bilar kan prata med varandra som är inom en viss radie, så märker man att 2 bilar är på kollisionskurs till exempel så tar datorn över och bromsar ner bilen för att undvika olyckor.
Men att datorn ska få köra helt själv, nej tack då vill inte jag vara ute på vägarna, men system som kan assistera föraren som kanske tittar åt ett annat håll är jag absolut med på att de ska finnas.
Man ska dock inte förlita sig på dessa system sköter allt åt en så att man kan läsa tidningen medans bilen "kör".

Flygplan kan ju även de flyga själv, och kolla in Boeings givare som skickade fel signaler så en massa människor dog för någon vecka sedan, vet inte om vi behöver sådant även på vägarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Går att ändra i menuerna, den är säkert ställd på +10km/h

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Går att ändra i menuerna, den är säkert ställd på +10km/h

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte många bilar som har den möjligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Oerfarne? Hur tänker du nu?

Jag tänker mig att de som ligger under hastighetsgränsen oftast är lite mindrre erfarna förare, jag kan ha fel dock. Oavsett bör man såklart inte stressa andra förare i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Jag tänker mig att de som ligger under hastighetsgränsen oftast är lite mindrre erfarna förare, jag kan ha fel dock. Oavsett bör man såklart inte stressa andra förare i onödan.

Aha, jag tänker som så att det är ofta oerfarna förare som stressar i trafiken och inte anpassar sin hastighet till de förhållanden som finns.

Självklart finns båda varianterna men min erfarenhet är att de som stressar i trafiken är fler än de oerfarna som håller låg hastighet.