Raytracing med ett annat dedikerat grafikkort

Permalänk
Medlem

Raytracing med ett annat dedikerat grafikkort

När man läste om DirectX raytracing börja man direkt fundera på hur det var med Physicx innan Nvidia köpe upp det.
Det kördes på dedikerat extern kort som skötte alla beräkningar.
Borde det icke fungera med DirectX raytracing..?

Alltså, jag har ett nytt GTX 1080TI som kör grafiken, och sedan har jag ett GTX980 som sköter RayTracing beräkningarna...
Går ju idag att bestämma vilken enhet som skall göra alla physicx beräkningarna, CPU eller GPU1-2-3 osv.. Fungerar finemang..!
Borde väl icke va några problem att implementable den funktionen?

Borde ge bättre Raytracing prestanda än RTX korten, och billigare för fickan...

Permalänk
Medlem

Jag läste något om att dedikerade kort för Ray Tracing inte skulle fungera något bra, just därför man inte gått den vägen. Sedan är ju kärnorna Nvidia har speciellt utvecklade för RT, så du skulle behöva specifika RT-kort just för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Skulle säkert gå att göra. Det var ju så de första 3D-korten fungerade - ett kort för 3D och ett för 2D.

Billigare tvivlar jag på att det skulle bli. Man skulle ju behöva två kort - ett för "vanlig" 3D- och 2D- grafik och ett för raytracing.
Återanvända gamla kort skulle nog inte funka så bra dock, man behöver hårdvara designad för att jobba med raytracing.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan sak som är värd att tänka på är att marknaden för ett spel som använde den typen av teknik skulle vara väldigt liten. Hur många har datorer med två grafikkort i, ett nyare och ett äldre? I mitt moderkort går det inte ens att montera två grafikkort ens om jag ville.

Så även om något vore teknisk möjligt så kanske inte den kommersiella potentialen finns där.

Permalänk
Medlem

Borde ha läst på lite innan man starta tråden...
Raytracing behöver en annan sorts beräkning. Vilket GTX generationen icke klarar av så bra..
Dock känns det lite som att denna RTX generation icke är där än..
Vad säger ni, är det bäst att vänta 2 år på nästa generation eller köpa ett RTX 2080TI..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Borde ha läst på lite innan man starta tråden...
Raytracing behöver en annan sorts beräkning. Vilket GTX generationen icke klarar av så bra..
Dock känns det lite som att denna RTX generation icke är där än..
Vad säger ni, är det bäst att vänta 2 år på nästa generation eller köpa ett RTX 2080TI..?

Att köpa ett kort idag för raytracing känns lite meningslöst pga prestandan. Vill du däremot ha ett väldigt bra grafikkort och ta raytracing som en bonus så..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Raytracing behöver en annan sorts beräkning. Vilket GTX generationen icke klarar av så bra..

Du menar när du titta på nyheten om att de släpper raytracing fritt till GTX kort i 10 och 16 serien?
Visst RTX-korten har specifika kärnor för Raytracing. Men om man som du säger kan ha ett kort helt dedikerat GTX kort till att bara gör Raytracing så tar man ju bort den övriga grafikbelastningen som värdena i den nyheten är baserade på.
Vem vet ett GTX1080 som bara beräknar Rays kanske till och med är snabbare än var RT-coresen i ett RTX 2080.
Att göra en tvåkortslösning kan ju vara en lösning för att få bra prestanda på högupplästa skärmar med tekniken vi har idag.
Kanske skalar mycket bättre än vad SLI gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du menar när du titta på nyheten om att de släpper raytracing fritt till GTX kort i 10 och 16 serien?
Visst RTX-korten har specifika kärnor för Raytracing. Men om man som du säger kan ha ett kort helt dedikerat GTX kort till att bara gör Raytracing så tar man ju bort den övriga grafikbelastningen som värdena i den nyheten är baserade på.
Vem vet ett GTX1080 som bara beräknar Rays kanske till och med är snabbare än var RT-coresen i ett RTX 2080.
Att göra en tvåkortslösning kan ju vara en lösning för att få bra prestanda på högupplästa skärmar med tekniken vi har idag.
Kanske skalar mycket bättre än vad SLI gör.

exakt det jag tänkt på, ett GFX som jobbar i grafik, är oftast belastat till 80-90%, såklart raytracing icke har spelrum då, då den bara har 10-20% utav GFX att leka med..
Lite så Nvidia har löst problemet, genom att använda dedikerade kärnor, som bara skall jobba med det och ingen grafik.

titta bara på detta:
https://www.techspot.com/news/79221-much-rtx-crytek-reveals-r...

AMD, ingen dedikerad hårdvara, men istället är grafiken nedbantad och FPS låst, men RT fungerar finemang ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att köpa ett kort idag för raytracing känns lite meningslöst pga prestandan. Vill du däremot ha ett väldigt bra grafikkort och ta raytracing som en bonus så..

Skickades från m.sweclockers.com

köper du 2x beggade 1080TI eller 1070Ti, billigare, och nästan 70-100% mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Mig veterligt så vet vi inte exakt vad som behövs för att få motsvarande eller bättre prestanda i ett dedikerat kort mot prestandan vi får i RT med ett 2080ti.

Kanske det inte behövs så mycket när det är enbart RT det gör? Bättre kod än nu och dedikerad hårdvara lär avlasta enormt.
Jag hellre se det inbyggt i kommande moderkort om det vore möjligt.
Då skulle vi få en krets som står sig något år som kan uppgraderas med firmware och mjukvara.
Jag menar naturligtvis som ett komplement till grafikkort, inte att det enbart ska köras på moderkort framöver.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vem vet ett GTX1080 som bara beräknar Rays kanske till och med är snabbare än var RT-coresen i ett RTX 2080.

Enligt NVIDIAs whitepaper om Turing så krävs det ungefär 10 TFLOPS för att beräkna 1 Gigarays/s på CUDA-kärnorna, så GTX 1080 hamnar på ca 0.9 Gigarays/s medan 1080 Ti ligger på ca 1.1 Gigarays/s. Enbart RT-kärnorna i ett RTX 2080 ligger istället på 8 Gigarays/s, d.v.s. ca 9x snabbare än ett 1080.

En viktig detalj som visas i figur 19 och 20 i papperet (sid 31) är att med Turing så sker ray tracing-beräkningarna simultant med shader-beräkningarna, vilket inte är möjligt på tidigare arkitekturer eftersom man där använder samma hårdvara för allting. Och detta är väl också en orsak till att det kan vara svårt att ha ett separat ray tracing-kort. För ray tracingen i hybrid-rendering är inte en fristående process utan en integrerad del i renderingen, så prestandan skulle troligtvis sjunka som en sten om varje ray tracing-förfrågan skulle behöva skickas till ett annat kort p.g.a. latensen.

Däremot borde det vara möjligt att köra ray tracing med SLI, och det verkar som att det fungerar i t.ex. Shadow of the Tomb Raider. Men spel som stödjer både ray tracing och multi-GPU kommer nog vara relativt sällsynta, SLI fungerar väl t.ex. fortfarande inte i BF5 med DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

köper du 2x beggade 1080TI eller 1070Ti, billigare, och nästan 70-100% mer prestanda?

Jag hade hellre köpt ett 2080Ti. Att köra SLI är inte helt smärtfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.