Massbeställa från ebay och återförsälja på tradera?

Permalänk
Avstängd

Massbeställa från ebay och återförsälja på tradera?

Hej, jag är 16 år och har kommit på en idé som ett alternativ till ett "vanligt" sommarjobb (dvs. ett 9-15 jobb)
Tanken är att jag ska beställa någon typ av produkt som är svår att få tag på i Sverige, i stor kvantitet från ebay (kina), och sedan sälja det vidare på tradera för ett högre pris.
Varför skulle någon vilja köpa samma vara för ett högre pris? För att frakttiden skulle vara 1-3 dagar istället för 1-2 månader.
Tanken är att jag ska sälja något som får plats i ett brev då jag har cirka 200m till en postlåda.
Anledningen till att jag startade tråden var mest för att fråga, Är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Ja det är möjligt, men svårt att få det att gå runt med vinst idag iom såpass många gör just detta.

Du får tänka på att du måste skaffa företag och skatta/momsa för allt med, dvs du måste sälka för en rejäl summa i månaden för att öht kunna ta ut en lön.

Du har även problemet att mycket i Kina följer inte Svensk/Eu lag, tex Kemikalielagstiftning (allt från Kläder till lim går under detta) och det är du som blir ansvarig för att det följs.

Skall du ge dig på detta så kika på andra sidor än Ebay, tex Aliexpress som har bättre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Definitivt möjligt. Många etablerade på Tradera som redan gör det. Kan du konkurrera med dem? Är det något som många i Sverige har behov av, säljer säkert någon det på Tradera redan, kan du ha lägre priser än dem? Många erbjuder fri frakt, har du råd att ge bort kuvert och frimärken?

Och förutom vad varan du importerar kostar, och importavgifter/tull på det, så tar även Tradera 10% provisionsavgift, och lägger du upp fler än 100 annonser tar de en uppläggningsavgift också. Andra avgifter om du registrerar dig som företag.
Så du måste sälja ganska så bra för att tjäna lika mycket som ett "riktigt jobb". Och säljer du så bra lär nog Skatteverket vilja ha lite pengar från dig.

Nu vet jag att jag låter väldigt negativ här, men jag tycker det är kul att du funderar på alternativa sommarjobb

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hatar att vara negativ, men en bra grundregel när man funderar på affärsidéer är att man antingen måste komma på något helt nytt, eller utföra en gammal idé bättre än befintliga aktörer, för att det ska gå att tjäna pengar värda besväret på det. Den där sortens arbitragehandel är väl förmodigen en av de äldsta affärsidéer som finns, och den kräver inget särskilt för att komma igång och hålla på med.

I korthet: vilken pellejöns som helst kan göra det du funderar på, och därmed är marknaden [över]mättad. Timpenningen kommer vara synnerligen liten.

Tidigare skribenter har tagit upp stora delar av de byråkratiska problemen kring det (om du inte kommer på nåt sätt att få det att glida under kriterierna för näringsverksamhet), men vill också inflika att man nog inte ska underskatta hur struligt det kan vara att sälja till privatpersoner. Ta en kik i Sweclockers konsumenträttsforum, så hittar du ett inte så litet axplock potentiella konfliktsituationer du kan hamna i.

Jag hade kort sagt funderat vidare om jag vore i dina skor

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om du främst vill ha erfarenheten av företagsamhet och administration så är det en bra ide.

Är tanken att tjäna pengar så är nog ett ”vanligt” sommarjobb bättre.

Skickades från m.sweclockers.com