Låg belastning på både CPU och GPU men får endast 50FPS

Permalänk

Låg belastning på både CPU och GPU men får endast 50FPS

Har köpt det nya Satisfactory och efter ett tag av spelande började FPSen bli lägre och lägre, senast var de mellan 45- 60FPS vilket jag tyckte var för dåligt. Så jag startade MSI afterburner och kollade på RAMen som endast var på 7,5gb av mina 16gb, CPUn som bara jobbade ungefär 22% och min GPU som var ungefär på 55%. Tempsen var också ok(CPU 72C, GPU 76C). Och jag fick genast huvudvärk.

När jag byggde min dator var det samma problem i CS (problemet kvar står än idag ) jag trodde problemet låg i drivrutinerna eftersom 2080 var nytt. Men månaderna gick och jag såg ingen förbättring i hur mycket min CPU eller GPU jobbade. Så nu ställer jag frågan vad är problemet? för långsamt minne?

Specs:
CPU: Ryzen 7 2700x
GPU: 2080 från PNY
RAM: Corsair VENGEANCE RGB PRO 16GB 3000MHz
PSU: 1000W från EVGA
Moderkort: Asus ROG STRIX b450-f Gaming

Skärmen är 1080p 144hz 27tum med gsync

Jag använde MSI afterburner och Winows taskmanager

//Mvh Alvin

Permalänk
Medlem

Ett spel kommer aldrig kunna belasta en CPU med många kärnor till fullo. Hur ser den individuella cpu-kärnebelastningen ut?

Stalltipset är att ladda ner de senaste drivrutinerna för chipset, grafik m.m. om du inte redan har det.
Lita inte på att windows update väljer den senaste drivrutinen, leta själv reda på den på www.amd.com / www.asus.com och www.geforce.com

Csgo är ett bra exempel på ett spel som både är generellt dåligt optimerat, och föredrar få starka kärnor, tillskillnad från de många kärnor rysen erbjuder.
Det går att själv optimera detta. Jag såg någon tråd på Reddit där en snubbe hade klämt ur nästan 500fps med Ryzen och CSGO genom att välja vilka kärnor som skulle användas med CPU affinity m.m.
Ska se om jag kan hitta den tråden igen.

edit: denna tänkte jag på:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6870gn/for_those_intere...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cookiebeast99: Kolla också så att du kör minnena i dual channel, t.ex. genom att köra CPU-Z och kolla att det står "Dual" i Memory->Channel #.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cookiebeast99:

Har köpt det nya Satisfactory och efter ett tag av spelande började FPSen bli lägre och lägre, senast var de mellan 45- 60FPS vilket jag tyckte var för dåligt. Så jag startade MSI afterburner och kollade på RAMen som endast var på 7,5gb av mina 16gb, CPUn som bara jobbade ungefär 22% och min GPU som var ungefär på 55%. Tempsen var också ok(CPU 72C, GPU 76C). Och jag fick genast huvudvärk.

När jag byggde min dator var det samma problem i CS (problemet kvar står än idag ) jag trodde problemet låg i drivrutinerna eftersom 2080 var nytt. Men månaderna gick och jag såg ingen förbättring i hur mycket min CPU eller GPU jobbade. Så nu ställer jag frågan vad är problemet? för långsamt minne?

Specs:
CPU: Ryzen 7 2700x
GPU: 2080 från PNY
RAM: Corsair VENGEANCE RGB PRO 16GB 3000MHz
PSU: 1000W från EVGA
Moderkort: Asus ROG STRIX b450-f Gaming

Skärmen är 1080p 144hz 27tum med gsync

Jag använde MSI afterburner och Winows taskmanager

//Mvh Alvin

Tittar du på belastning per kärna när du säger att CPUn jobbar 22%?
Det kan ju mycket väl vara så att den belastar en kärna till max och sen har lite strö-belastning på övriga kärnor. Då spelar det ingen roll att du har massa ledig kapacitet hos de andra kärnorna, den tyngst belastade sätter gränsen.

Annars låter det som att du har V-Sync eller FPS-begränsning på i någon form satt till 60 FPS - då skulle du också få liknande symptom.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@henkiii: Jag kollade på de individuella kärnorna och såg att de flesta kärnonra låg mellan 4-6%, tre av de återstående 4 mellan 15-50% och den sista kärnan var mellan 80-95%. Så jag antar att bara hälften av kärnorna används. Är det värt att uppgradera CPUn? Fast det känns som om en Ryzen 2700x inte borde vara en flaskhals med en 2080.

Permalänk
Medlem

Rekommenderat är:

”Windows 7 or later (64-Bit)
Processor Ryzen 5 1500x 3.5 GHz or i5 7500k 3.4 GHz Quad-Core
Memory 16 GB RAM
Graphics GTX 1060 6GB or AMD equivalent
Network Broadband Internet connection
Storage 20 GB available space

Dold text

Så borde ju maxa det på en 2700x med ett 2080 och få rejäla fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@perost: Japp, det står dual.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cookiebeast99:

@henkiii: Jag kollade på de individuella kärnorna och såg att de flesta kärnonra låg mellan 4-6%, tre av de återstående 4 mellan 15-50% och den sista kärnan var mellan 80-95%. Så jag antar att bara hälften av kärnorna används. Är det värt att uppgradera CPUn? Fast det känns som om en Ryzen 2700x inte borde vara en flaskhals med en 2080.

Om en tråd går fullt och dom andra bara jobbar litegrann (med bakgrundsprocesser) betyder det att spelet bara kan utnyttja en av dina trådar. Och om spelet bara använder en kärna/tråd kommer du inte så mycket längre med att byta till annan Ryzen-cpu. Och 2080 kan ju knappast vara otillräckligt.

Men det låter ju ändå sjukt dåligt, är det någon drivrutin eller uppdatering som spökar måntro?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

@Cookiebeast99: Har du tankat och installerat alla Drivers samt BIOS från https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/Hel... ?

Edit: För att svara på din fråga. Jag tycker inte att du ska uppgradera CPUn innan det är uteslutet att mjukvaran eller inställningar är boven.

Permalänk

Har laddat ner programmet Geeks3d furmark för att kolla ifall min GPU kunde gå till 100%, vilket den kunde. Men det jag såg var att Gpu power limit var på 100% enligt Geeks3D. Kan det vara problemet?

Permalänk
Medlem

en snabb googling visar att spelet verkar sagga ner efter att man spelat det ett tag.
när man startar en ny save-file så hoppar spelet upp i hög fps igen, har du testat det för att se om det är felet?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Troligen dålig kod som inte har saker i rätt minne (L1-3 cache/RAM) vilket gör att processorn ständigt är undernärd på minne. En indikator på att saker av någon anledning inte ligger i RAM som borde ligga där är hard faults/sec i resource monitor. Skalan bör var 0-100 och värdet bör mestadels ligga på 0. Man är tyvärr lite i händerna på windows minneshanterare som programmerare. En annan siffra du kan titta på där är mängden stand-by och free, dessa två tillsammans utgör vad du kallar ledigt minne, om Windows har mycket standbyminne hittar den oftast data i RAM och onödiga laddningar från lagringsminne undviks.