Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Bättre" TV än Sony Bravia KD-65XF9005 för priset?

Permalänk
Medlem

"Bättre" TV än Sony Bravia KD-65XF9005 för priset?

Hej,

Titeln är kanske lite missvisande. Men är i köptagen för en TV (vill ha 64") då jag i dagsläget inte har en TV överhuvudtaget (för att spara pengar på TV-licensen + hade inget behov tidigare då jag bodde själv). Men nu bor jag tillsammans med min fru.

Jag har funderat på OLED, exempelvis LG's C8/B8 men dom är lite väl dyra i 65" och 55" känns som litet (hade en 50" plasma för många år sedan) så tyvärr ser OLED inte ut att vara ett alternativ om jag inte går på 55". Alternativen för LED är ju Samsungs Q7FN för ca 15K vilket är en tusenlapp dyrare än Sonyn, fördelen är väl en mer estetiskt snygg TV och bättre OS + är väl kabeldragningen enklare om man hänger upp den. Men läst/set klipp på problemen som Samsung har med undertexter vilket gör att jag inte känner mig sugen på den även om jag annars gillar TV'n.

Nackdelen med Sonyn verkar ju vara blooming och OS'et samt att benen ser rätt groteskt fula ut. Känns som jag övertänker det hela. Men har ingen aning om vilken TV jag hade blivit mest nöjd med. Android TV verkar på pappret vara segt jämfört mot alternativen. LG verkar ha riktigt bra OS men dom satsar ju mest på OLED. Alternativet där är väl 65SK8100P men den verkar vara ett rätt dåligt köp bildmässigt.

Vet att C8 i 55" förmodligen är bäst TV då den går att köpa för 12 990kr med en förmodligen rätt dålig soundbar (men garanterat bättre ljud än det som finns i TV'n) på köpet som kostar 1990kr separat. Men frugan är sjukt rädd för inbränningar samt så skulle jag hellre ha en 65".

Så vad gör jag? Köper en XF9005 och hoppas jag inte hatar Android TV och lever med att benen är fula som stryk? Eller köper en Q7FN och hoppas Samsung fixar problemen med subtitles? Eller tittar på en annan TV i samma prisklass (ej över 15K)?

Permalänk
Medlem

Jadu; det problemet har vi nog alla.
Själv undviker jag nog OLED pga. ljust rum och rädslan för inbränning när barnen lämnar tv:n på ganska ofta.

Jag undrar hur en KD-65XF9005 förhåller sig till LG 65SK8100PLA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Hej,

Titeln är kanske lite missvisande. Men är i köptagen för en TV (vill ha 64") då jag i dagsläget inte har en TV överhuvudtaget (för att spara pengar på TV-licensen + hade inget behov tidigare då jag bodde själv). Men nu bor jag tillsammans med min fru.

Jag har funderat på OLED, exempelvis LG's C8/B8 men dom är lite väl dyra i 65" och 55" känns som litet (hade en 50" plasma för många år sedan) så tyvärr ser OLED inte ut att vara ett alternativ om jag inte går på 55". Alternativen för LED är ju Samsungs Q7FN för ca 15K vilket är en tusenlapp dyrare än Sonyn, fördelen är väl en mer estetiskt snygg TV och bättre OS + är väl kabeldragningen enklare om man hänger upp den. Men läst/set klipp på problemen som Samsung har med undertexter vilket gör att jag inte känner mig sugen på den även om jag annars gillar TV'n.

Nackdelen med Sonyn verkar ju vara blooming och OS'et samt att benen ser rätt groteskt fula ut. Känns som jag övertänker det hela. Men har ingen aning om vilken TV jag hade blivit mest nöjd med. Android TV verkar på pappret vara segt jämfört mot alternativen. LG verkar ha riktigt bra OS men dom satsar ju mest på OLED. Alternativet där är väl 65SK8100P men den verkar vara ett rätt dåligt köp bildmässigt.

Vet att C8 i 55" förmodligen är bäst TV då den går att köpa för 12 990kr med en förmodligen rätt dålig soundbar (men garanterat bättre ljud än det som finns i TV'n) på köpet som kostar 1990kr separat. Men frugan är sjukt rädd för inbränningar samt så skulle jag hellre ha en 65".

Så vad gör jag? Köper en XF9005 och hoppas jag inte hatar Android TV och lever med att benen är fula som stryk? Eller köper en Q7FN och hoppas Samsung fixar problemen med subtitles? Eller tittar på en annan TV i samma prisklass (ej över 15K)?

Har själv XF9005 dock 55", Blooming märks framför allt av om man har undertexter på i HDR/Dolbyvision material. Android TV tycker jag fungerar sjukt bra. Är en chrome cast ultra som är inbyggd i tvn.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-lg-sk80...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Har XE9305 som delar mycket med XF9005 och älskar TVn förutom blooming som blir under HDR med undertexter. Annars märker jag aldrig av blooming, bara med HDR material och undertexter.

T.ex. den där skräckserien på Netflix som kom i höstas, minns inte vad den heter nu. Den gick inte att kolla på i HDR med undertexter, blev alldeles för mycket blooming, så fick stänga av undertexterna. Det har jag aldrig behövt göra igen, men för väldigt mörka serier/filmer så är man nästan tvungen till det.

Annars har jag bara bra saker att säga, använder dock inte AndroidTV då jag har en Chromecast Ultra.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Jadu; det problemet har vi nog alla.
Själv undviker jag nog OLED pga. ljust rum och rädslan för inbränning när barnen lämnar tv:n på ganska ofta.

Jag undrar hur en KD-65XF9005 förhåller sig till LG 65SK8100PLA.

Ja precis, kommer få barn själv snart och frugan är ju en sådan som kan låta TV'n stå på annars medan hon gör annat. Eller börjar titta på ett youtube klipp, pausar och sen låter det stå på medans hon tar en tupplur eller liknande (enligt henne själv när vi bodde separat).

Så min tanke är att ha denna TV i många år tills micro LED eller vad det hette blir mer mainstream.

Skrivet av HaBBarN:

Har själv XF9005 dock 55", Blooming märks framför allt av om man har undertexter på i HDR/Dolbyvision material. Android TV tycker jag fungerar sjukt bra. Är en chrome cast ultra som är inbyggd i tvn.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-lg-sk80...

Du upplever inte att Android TV är segt eller långsamt att använda? Mest det jag läst problem om + att google lagt med reklam i någon uppdatering som gick att avinstallera. Vet inte om det påverkade sverige dock.

Skrivet av isbjoern:

Har XE9305 som delar mycket med XF9005 och älskar TVn förutom blooming som blir under HDR med undertexter. Annars märker jag aldrig av blooming, bara med HDR material och undertexter.

T.ex. den där skräckserien på Netflix som kom i höstas, minns inte vad den heter nu. Den gick inte att kolla på i HDR med undertexter, blev alldeles för mycket blooming, så fick stänga av undertexterna. Det har jag aldrig behövt göra igen, men för väldigt mörka serier/filmer så är man nästan tvungen till det.

Annars har jag bara bra saker att säga, använder dock inte AndroidTV då jag har en Chromecast Ultra.

Hmm okej, verkar vara ett vanligt tema med problem med undertexter även om det inte är så extremt som för Samsung då. Ska nog googla lite på det och se. Vad jag sett för Sonyn är problemet med undertexterna att dom är extremt ljusa men inte att hela bilden blev ljusare som dom visade för Samsungen.

Permalänk
Medlem

@Rorax: Vill tipsa om detta inlägget innan @Laxpudding kommer hit och tar nöjet ifrån mig!
https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man ändra undertexterna till Netflix via Webbläsaren kan man ändra inställningar för sådant som textning och där till exempel välja gul text istället vilket inte slår igenom lika besvärligt med local dimmingen. Verkar inte fungera med alla Netflixklienter dock och det kan ta en stund innan ändringen syns. Men det är värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Rorax: Vill tipsa om detta inlägget innan @Laxpudding kommer hit och tar nöjet ifrån mig!
https://www.sweclockers.com/artikel/26529-sweclockers-guidar-...

Tack, var intressant läsning. Lutar nog trots allt åt XF9005 för min del, verkar vara en riktigt bra TV.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall man ändra undertexterna till Netflix via Webbläsaren kan man ändra inställningar för sådant som textning och där till exempel välja gul text istället vilket inte slår igenom lika besvärligt med local dimmingen. Verkar inte fungera med alla Netflixklienter dock och det kan ta en stund innan ändringen syns. Men det är värt att testa.

Tack för tipset! Ska ha det i åtanke i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall man ändra undertexterna till Netflix via Webbläsaren kan man ändra inställningar för sådant som textning och där till exempel välja gul text istället vilket inte slår igenom lika besvärligt med local dimmingen. Verkar inte fungera med alla Netflixklienter dock och det kan ta en stund innan ändringen syns. Men det är värt att testa.

Fortfarande som en sol på min XF9005 I HDR då har jag Gul med svart skuggning, märks extremt mycket i mörka scener, men ser oftast utan undertext.

Sen har jag märkt att vissa serier har extremt mycket blooming i HDR/Dolbyvison medans i vissa märks det inte av.

@Rorax ang Android tv så upplever jag inte segt. dock har jag inte prövat något annat.

Reklamen dom pratar om är "suggested apps/channels" ska gå att få blankt om man vill trixa lite, men inget som jag störs av.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 val framför mig antigen x9005 eller oled b7 har mest varit sugen på oled å så blev fallet. Jag kollade enbart på lg för 1-2 år sen då jag gillar deras smart samt fjärrkontroll jag är super nöjd. Köpte tv förra sommarn lg b7 55 tum för 12990 då fick jag med 5 års garanti. Hade nog köpt en lika dan till sovrummet eller 9005 om det skillde 4-5000kr

Philips köper jag helst inte då jag vet flera som har deras o dem har varit väldigt buggiga skillnad förr deras tjock tv apparater höll i evigheter Samsung har snålat flera gånger på kondensatorerna så dem pajar visserligen billigt å bara löda dit nya men gillar inte att dem gör så så det märke går bort för min del köper endast ssd av dem förutom deras ny med qlc minnen.

Lg b7 har ju skärmsläckare så inbränning minskas väl tack vare det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Fortfarande som en sol på min XF9005 I HDR då har jag Gul med svart skuggning, märks extremt mycket i mörka scener, men ser oftast utan undertext.

Sen har jag märkt att vissa serier har extremt mycket blooming i HDR/Dolbyvison medans i vissa märks det inte av.

Verkar vara fall till fall vissa har problem med blooming och andra inte med XF9005.

Har själv 55tummarn och jag har inga problem med blooming men har sett att någon tråd dyker upp nu och då här på swe om att man har problem med blooming men det är princip som din att vissa scener finns det men i nästa så är de borta. Så jag själv vet inte längre om det är panelen som brister eller om det är själva kameran som man spelar in scenen med som brister i längden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Fortfarande som en sol på min XF9005 I HDR då har jag Gul med svart skuggning, märks extremt mycket i mörka scener, men ser oftast utan undertext.

Sen har jag märkt att vissa serier har extremt mycket blooming i HDR/Dolbyvison medans i vissa märks det inte av.

Vilken ljusstyrka kör du med på din tv? Övriga bildinställningar?

Kör själv med en KD65-XF9005 och har endast i undantagsfall upplevt problem med blooming kring undertexter. Har dock ljusstyrkan ganska lågt ställd då TVn står i ett dunkelt rum.

Är mycket nöjd med min tv, bortsett från betraktningsvinkeln. Fast den var å andra sidan ingen överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Verkar vara fall till fall vissa har problem med blooming och andra inte med XF9005.

Har själv 55tummarn och jag har inga problem med blooming men har sett att någon tråd dyker upp nu och då här på swe om att man har problem med blooming men det är princip som din att vissa scener finns det men i nästa så är de borta. Så jag själv vet inte längre om det är panelen som brister eller om det är själva kameran som man spelar in scenen med som brister i längden.

Jag tror att det är extremt individuellt med hur mycket man stör sig på sådant. Vissa tycker det är enormt irriterande medan andra inte ens lägger märke till det. Sedan är vilken belysning man har i rummet också viktigt.

Personligen så har jag en Oled. Ingen blooming alltså, men det är enormt irriterande att ha undertext när man tittar på HDR-material då TVn blåser på med belysningen på max. Outhärdligt ljus text. Där borde det gå att kompensera med lite mörkare grå undertext, men det går inte om man inte tittar genom min medieburk och VLC eller liknande uppspelningsprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror att det är extremt individuellt med hur mycket man stör sig på sådant. Vissa tycker det är enormt irriterande medan andra inte ens lägger märke till det. Sedan är vilken belysning man har i rummet också viktigt.

Personligen så har jag en Oled. Ingen blooming alltså, men det är enormt irriterande att ha undertext när man tittar på HDR-material då TVn blåser på med belysningen på max. Outhärdligt ljus text. Där borde det gå att kompensera med lite mörkare grå undertext, men det går inte om man inte tittar genom min medieburk och VLC eller liknande uppspelningsprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt jagat efter blooming på min tv men har inte lyckas få så extremt som man har satt på bilder som andra har fått och då har jag tittat vanligt och via mobilen som brukar förstärka blooming effekten mycket men utan framgång. Men jagade fortsätter för min del.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har försökt jagat efter blooming på min tv men har inte lyckas få så extremt som man har satt på bilder som andra har fått och då har jag tittat vanligt och via mobilen som brukar förstärka blooming effekten mycket men utan framgång. Men jagade fortsätter för min del.

Sluta jaga omedelbart. Det är en sådan sak som när man väl har sett det så önskar man att det var "osett".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att en Sony i fabriksläge med Bildläge "Standard" kommer att pumpa ljuset uppåt och nedåt ganska extremt. Så laborera med inställningarna där Bio-lägena och med Avancerad Ljusskontroll (local dimmingen) och att X-tended Range-inställningen står på "mellan" snarare än "hög".

Jag använder testmönster som tydligt lyser upp panelen i sådana här situationer. Det har med Sonys 9-modeller inte varit någon besvärlig blooming efter den typen av justeringar. Men det märks ju så klart mer från sidan än rakt framifrån.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HaBBarN:

Fortfarande som en sol på min XF9005 I HDR då har jag Gul med svart skuggning, märks extremt mycket i mörka scener, men ser oftast utan undertext.

Experimentera gärna end del med alternativen. Blå färg är till exempel bara 7% av ljusstyrkan hos vitt under D65 vilket också kan hjälpa beroende på hur algoritmerna ser ut. Testa semi-transparent text.

Netlix skulle behöva ett par gråa alternativ i deras färglista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Experimentera gärna end del med alternativen. Blå färg är till exempel bara 7% av ljusstyrkan hos vitt under D65 vilket också kan hjälpa beroende på hur algoritmerna ser ut. Testa semi-transparent text.

Netlix skulle behöva ett par gråa alternativ i deras färglista.

Märkte att det var nästan ingen blooming alls när man satt rakt framför tvn, kikar man från sidan blir det mycket blooming.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vilken ljusstyrka kör du med på din tv? Övriga bildinställningar?

Kör själv med en KD65-XF9005 och har endast i undantagsfall upplevt problem med blooming kring undertexter. Har dock ljusstyrkan ganska lågt ställd då TVn står i ett dunkelt rum.

Är mycket nöjd med min tv, bortsett från betraktningsvinkeln. Fast den var å andra sidan ingen överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

HDR/Dolbyvison skickar ljusstyrkan på full, annars är den ställd på typ 10 tror jag.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Tog och beställde en XF9005. Lär väl komma om en vecka eller så då den inte fanns i lager. Men behöver nog fixa en större TV bänk också till dess.

Permalänk
Medlem

Dagens OLED har inte problem med inbränningar. Jag har själv en LG 55b7 som i stort sett alltid är på..har inga problem alls. Skönt att ha bästa bilden

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Spännande, tror jag har min XE9305 på standard idag men med egna inställningar, ska testa att hoppa över till Bio-läget istället med samma inställningar!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED