Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ska göra precis det här bytet om några månader, hoppas det går smidigare än vad det gjort för en del i tråden... Visst kan man byta tillbaka till annan operatör senare utan att det kostar något? (oftast?)

Har en fundering. Hur tänker ni andra kring routern från Huawei? Vågar man köra Huawei som enda fiberkonverterare/router? Brukar inte vara speciellt paranoid men man har ju läst mycket om Huawei och deras koppling till kinesiska staten. Kommer de övervaka allt man gör på internet liksom? 😆

Det hjälper väl inte att sätta en egen router efter den direkt heller ur sekretessynvinkel?

Jag känner inte till deras villkor men du får kolla avtalet för inget i lagen hindrar att de har bindningstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner inte till deras villkor men du får kolla avtalet för inget i lagen hindrar att de har bindningstid.

Jag tänkte mer efter att bindningstiden, som är 24 månader, har löpt ut. Tänkte mest på att de kopplar över en till sitt eget fibernät, om det innebär problem att byta nät i framtiden? Det borde det väl inte göra?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tänkte mer efter att bindningstiden, som är 24 månader, har löpt ut. Tänkte mest på att de kopplar över en till sitt eget fibernät, om det innebär problem att byta nät i framtiden? Det borde det väl inte göra?

Kan innebära problem utifall det inte finns plats hos den andra operatören du tänkt byta till för det är ju en fysisk sak och inte en konfigureringsfråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan innebära problem utifall det inte finns plats hos den andra operatören du tänkt byta till för det är ju en fysisk sak och inte en konfigureringsfråga.

Okej ja så borde det ju vara iofs. Får väl hoppas att det finns plats om man vill byta i framtiden. De borde ju kunna utöka kapaciteten om de vill ha en som kund också iofs. Trist att operatörerna inte kan samsas om samma fibernät utan att det ska kosta dyr nätavgift...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej ja så borde det ju vara iofs. Får väl hoppas att det finns plats om man vill byta i framtiden. De borde ju kunna utöka kapaciteten om de vill ha en som kund också iofs. Trist att operatörerna inte kan samsas om samma fibernät utan att det ska kosta dyr nätavgift...

Vi äger vårt eget nät och har överdimensionerat lite (enligt oss rimligt) men skulle det börja byggas nya hus i större antal så kommer ju inte platserna i rack att vara problemet utan att vi inte har nån byggnad att ha racken i utan det skulle kräva betydligt större ändringar än att bara montera in en switch, att slänga in en switch är ju inget som är så jobbigt och fiberledare har vi också dragit fram i betydligt större antal än det vi idag använder och vad som får plats i racken.
Men när racket är fullt och det behövs en annan byggnad blir det värre och då lär det ju ta betydligt längre att lösa det.
Alla har nog en viss överdimensionering men att det kan ta länge eller kanske bli orimligt dyrt är nått som kan hända, även om det är osannolikt är det inte omöjligt.

Det är väl egentligen bra att det finns flera fysiska närt dragna men trist att de inte samordnas utan operatörerna själva har monopol i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bytte till Bahnhof från Telia 250/250 för någon månad sedan och är helnöjd. Har bara nytjt deras gigabit-hastighet ännu men vid mätning kommer jag upp i runt 950/950 och det mer än duger.
Nästa steg är att hitta en 10Gb switch, för enkelhetens skull vill jag ha en med RJ45 in (varför har alla sfp+?) och minst 4 st 10Gb-portar. Allt RJ45. Har hittat EN klockren, Ubiquiti UniFi Flex XG Switch som har fyra 10Gb RJ45 och en likadan in.

Visst, kan tänka mig att skaffa en med SFP+-portar men då måste jag ha likadana nätverkskort, och dra en SFP+-kabel mellan huvudbyggnaden och stugan där all hårdvara finns.
Från Huawei´s router är det väl bara SFP+ in, och sedan RJ45 på alla portar ut, right?

Vad tjänar jag på att sätta en adapter på Huawei-10Gb-utgången så den konverteras till SFP+, sedan dra det till stugan och till en sådan router, och slutligen sfp+ från routern till likadana nätverkskort? Att det blir dyrare tar jag som självklart, men fins det något att vinna på det?

Jag behöver egentligen bara 2 nätverksuttag här; två burkar behöver kunna dela filer snabbt mellan varann och utifrån, och 10Gb-uttaget är deras att dela.

Länge sedan jag höll på med det är, SFP, PoE och mycket annat är nytt för mig..

Finns det några andra prisvärda switchar mer än den jag nämnde?

Nyfiken
Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Bytte till Bahnhof från Telia 250/250 för någon månad sedan och är helnöjd. Har bara nytjt deras gigabit-hastighet ännu men vid mätning kommer jag upp i runt 950/950 och det mer än duger.
Nästa steg är att hitta en 10Gb switch, för enkelhetens skull vill jag ha en med RJ45 in (varför har alla sfp+?) och minst 4 st 10Gb-portar. Allt RJ45. Har hittat EN klockren, Ubiquiti UniFi Flex XG Switch som har fyra 10Gb RJ45 och en likadan in.

Visst, kan tänka mig att skaffa en med SFP+-portar men då måste jag ha likadana nätverkskort, och dra en SFP+-kabel mellan huvudbyggnaden och stugan där all hårdvara finns.
Från Huawei´s router är det väl bara SFP+ in, och sedan RJ45 på alla portar ut, right?

Vad tjänar jag på att sätta en adapter på Huawei-10Gb-utgången så den konverteras till SFP+, sedan dra det till stugan och till en sådan router, och slutligen sfp+ från routern till likadana nätverkskort? Att det blir dyrare tar jag som självklart, men fins det något att vinna på det?

Jag behöver egentligen bara 2 nätverksuttag här; två burkar behöver kunna dela filer snabbt mellan varann och utifrån, och 10Gb-uttaget är deras att dela.

Länge sedan jag höll på med det är, SFP, PoE och mycket annat är nytt för mig..

Finns det några andra prisvärda switchar mer än den jag nämnde?

Stor anledning är att sfp+ är väldigt mycket billigare än RJ45. Jag letade också RJ45-switchar först men gav upp för det blev så dyrt. Likaså är nätverkskorten dyrare. Nu kör jag SFP+ och fiber ända ut till vissa datorer eller DAC-kablar. Fungerar ypperligt med billiga Mellanox Connect-X3 från amazon.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Bytte till Bahnhof från Telia 250/250 för någon månad sedan och är helnöjd. Har bara nytjt deras gigabit-hastighet ännu men vid mätning kommer jag upp i runt 950/950 och det mer än duger.
Nästa steg är att hitta en 10Gb switch, för enkelhetens skull vill jag ha en med RJ45 in (varför har alla sfp+?) och minst 4 st 10Gb-portar. Allt RJ45. Har hittat EN klockren, Ubiquiti UniFi Flex XG Switch som har fyra 10Gb RJ45 och en likadan in.

Visst, kan tänka mig att skaffa en med SFP+-portar men då måste jag ha likadana nätverkskort, och dra en SFP+-kabel mellan huvudbyggnaden och stugan där all hårdvara finns.
Från Huawei´s router är det väl bara SFP+ in, och sedan RJ45 på alla portar ut, right?

Vad tjänar jag på att sätta en adapter på Huawei-10Gb-utgången så den konverteras till SFP+, sedan dra det till stugan och till en sådan router, och slutligen sfp+ från routern till likadana nätverkskort? Att det blir dyrare tar jag som självklart, men fins det något att vinna på det?

Jag behöver egentligen bara 2 nätverksuttag här; två burkar behöver kunna dela filer snabbt mellan varann och utifrån, och 10Gb-uttaget är deras att dela.

Länge sedan jag höll på med det är, SFP, PoE och mycket annat är nytt för mig..

Finns det några andra prisvärda switchar mer än den jag nämnde?

Instämmer med föregående talare. Sedan jag började med 10Gbit kör jag det via fiber (SFP+) istället och är helnöjd. En av de bättre sakerna som skedde var att det eliminerade krypströmmar så det blev mer driftsäkert. Kör du mellan två byggnader så är fiber att rekommendera före koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Stor anledning är att sfp+ är väldigt mycket billigare än RJ45. Jag letade också RJ45-switchar först men gav upp för det blev så dyrt. Likaså är nätverkskorten dyrare. Nu kör jag SFP+ och fiber ända ut till vissa datorer eller DAC-kablar. Fungerar ypperligt med billiga Mellanox Connect-X3 från amazon.

Låter grymt, jag har nästan bestämt mig!
Funderar på att använda ett nätverkskort med fyra portar och köra det som switch, borde funka med rätt kort.. Har läst en del om det och det går att konfa många kort som man vill; ett quad-kort hade varit perfekt, i huvuddatorn sitter quad-kortet och en DAC-kabel in från routern med 10G, sedan en kabel till dator två som har ett kort med1 port, och resten som reserver... För att spara pengar kanske räcker med ett dual-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Låter grymt, jag har nästan bestämt mig!
Funderar på att använda ett nätverkskort med fyra portar och köra det som switch, borde funka med rätt kort.. Har läst en del om det och det går att konfa många kort som man vill; ett quad-kort hade varit perfekt, i huvuddatorn sitter quad-kortet och en DAC-kabel in från routern med 10G, sedan en kabel till dator två som har ett kort med1 port, och resten som reserver... För att spara pengar kanske räcker med ett dual-kort.

Funkar säkert. 🙂 En annan sak med SFP+ är att det är flexibelt. Om du skulle behöva köra RJ45 ut till någon dator så sätter du bara i en sådan modul i SFP+-porten och så har du ett RJ45-uttag ut från switchen. Obs att dom modulerna inte är helt gratis heller, kostar ca 6-700. Jag har några sådana i min setup. Jag kör både fiber, dac-kablar samt vanliga nätverskablar med rj45 i min setup där hastigheten är 10Gbps. 🙂👍

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Funkar säkert. 🙂 En annan sak med SFP+ är att det är flexibelt. Om du skulle behöva köra RJ45 ut till någon dator så sätter du bara i en sådan modul i SFP+-porten och så har du ett RJ45-uttag ut från switchen. Obs att dom modulerna inte är helt gratis heller, kostar ca 6-700. Jag har några sådana i min setup. Jag kör både fiber, dac-kablar samt vanliga nätverskablar med rj45 i min setup där hastigheten är 10Gbps. 🙂👍

Åh, vilken härlig blandning! Gött att det funkar iaf.
Jag står i valet och kvalet; jag vill ju göra som jag skrev, ett quad sfp+ nätverkskort som switch, DAC-kabel till dator två som har ett 1-ports kort (om jag inte hittar ett billigt dubbelt). Sedan vill jag ha några RJ45 också, men det kan jag ju lösa genom en sfp+ till rj45 transciever och min gamla switch på andra sidan. Jp, det funkar ju.. Alt. kör jag en extern switch som har både SFP+ och RJ45.. Suck, så många val...
Det tråkigaste blir att få till en kabel mellan de två byggnaderna, nuvarande är cat6 och tyvärr ganska tråkig att dra men man får väl bita ihop. Det är ingen brådska så jag tar det när det passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Funkar säkert. 🙂 En annan sak med SFP+ är att det är flexibelt. Om du skulle behöva köra RJ45 ut till någon dator så sätter du bara i en sådan modul i SFP+-porten och så har du ett RJ45-uttag ut från switchen. Obs att dom modulerna inte är helt gratis heller, kostar ca 6-700. Jag har några sådana i min setup. Jag kör både fiber, dac-kablar samt vanliga nätverskablar med rj45 i min setup där hastigheten är 10Gbps. 🙂👍

Skrivet av ponutz:

Åh, vilken härlig blandning! Gött att det funkar iaf.
Jag står i valet och kvalet; jag vill ju göra som jag skrev, ett quad sfp+ nätverkskort som switch, DAC-kabel till dator två som har ett 1-ports kort (om jag inte hittar ett billigt dubbelt). Sedan vill jag ha några RJ45 också, men det kan jag ju lösa genom en sfp+ till rj45 transciever och min gamla switch på andra sidan. Jp, det funkar ju.. Alt. kör jag en extern switch som har både SFP+ och RJ45.. Suck, så många val...
Det tråkigaste blir att få till en kabel mellan de två byggnaderna, nuvarande är cat6 och tyvärr ganska tråkig att dra men man får väl bita ihop. Det är ingen brådska så jag tar det när det passar.

Om du bara behöver en RJ45-port och det duger att den är gigabit, som exempelvis för skrivare, så fungerar det att stoppa in en SFP-modul för 100-150 kr istället (de går att hitta än billigare begagnade), samt att du ställer in i routern att den inte ska auto-neg utan kör den 1G rakt av. Sedan byter du bara ut den (och stänger av 1G) när du i framtiden behöver 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Om du bara behöver en RJ45-port och det duger att den är gigabit, som exempelvis för skrivare, så fungerar det att stoppa in en SFP-modul för 100-150 kr istället (de går att hitta än billigare begagnade), samt att du ställer in i routern att den inte ska auto-neg utan kör den 1G rakt av. Sedan byter du bara ut den (och stänger av 1G) när du i framtiden behöver 10G.

Har SFP- moduler för upplänk till mitt gigabitnätverk också. Det är ju inte tvång att alla enheter sitter i 10Gbps-switchar. Wi-Fi och Iot-enheter har sitt eget VLAN här, brandväggat från annat. SFP-modulerna är ju mer prisvärda. Hoppas 10Gbps-modulerna går ner lite i pris snart med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen till Bahnhof villafiber (10Gbps) och efter några dagars strul kom det igång och har funkat bra sedan dess.

Jag lyfte in SFP-modulen från bahnhofs router direkt i WAN-porten på min Ubiquiti UDM-Pro vilket funkar utmärkt, använder alltså inte Huawei routern från bahnhof. Nu har jag för skojs skull testat ISP hastigheten med det inbyggda verktyget ”speed test” i Ubiquiti routern och får ganska nedslående resultat, 1.5/0.5Gbps.

Routern indikerar 10G vid LEDen på WAN-porten liksom i gränssnittet och Bahnhof hävdar att det är fullt blås i min lina.
Undrar om det är UDM som är flaskhalsen eller dess ”speed test” som mäter fel eller nåt helt annat.

Jag hade tidigare Bahnhof 100/100Mbps via öppen fiber och då visade ”speed test” korrekt.

Nån som har kollat att man verkligen får 10/10Gbps med villafibern?
Själv är jag inte kunnig nog att göra det på ett tillförlitligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadbois:

Nån som har kollat att man verkligen får 10/10Gbps med villafibern?
Själv är jag inte kunnig nog att göra det på ett tillförlitligt sätt.

Kör precis samma setup som du - SFP modul från huawei routern in i UDM Pro. Speed test i UDM pro visar just nu 5500 Mbps upp och 5900 Mbps ner (mot RETN) så nått skumt är det hos dig. Tror jag fått max 7000-nånting när jag kört speedtest.

Har du nån dator med 10 Gbit nätverkskort så ladda ner speedtest.net-app på den och testa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

Kör precis samma setup som du - SFP modul från huawei routern in i UDM Pro. Speed test i UDM pro visar just nu 5500 Mbps upp och 5900 Mbps ner (mot RETN) så nått skumt är det hos dig. Tror jag fått max 7000-nånting när jag kört speedtest.

Har du nån dator med 10 Gbit nätverkskort så ladda ner speedtest.net-app på den och testa där.

Tack, ja nåt fel är det.
Vilken firmware har du på UDM Pro om jag får fråga? Min kör 1.10.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadbois:

Tack, ja nåt fel är det.
Vilken firmware har du på UDM Pro om jag får fråga? Min kör 1.10.0.

Samma här.

Permalänk

Flyttade från Telias så fort vi fick fiber till bahnhofs villafiber 1Gbe för 395:-/mån för 2-3 år sedan. och nu har dom aktiv kampanj för 10Gbe för 350~kr/mån. Helt sjukt slog till direkt. Aldrig haft problem med nätet hos dom varit nere kanske 1-2 gånger på 2-3 år. Pingen i spel är bra också runt 3-5 ms. Kör dock Asus 10gbit routern och inte bahnhofs router tog bara SFP+ tranceviern från den.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Flyttade från Telias så fort vi fick fiber till bahnhofs villafiber 1Gbe för 395:-/mån för 2-3 år sedan. och nu har dom aktiv kampanj för 10Gbe för 350~kr/mån. Helt sjukt slog till direkt. Aldrig haft problem med nätet hos dom varit nere kanske 1-2 gånger på 2-3 år. Pingen i spel är bra också runt 3-5 ms. Kör dock Asus 10gbit routern och inte bahnhofs router tog bara SFP+ tranceviern från den.

Dethär va precis vad jag ville höra. Jag får absolut inte plats med bahnhofs router i mitt patch skåp... Så du tog bara trancivern o stoppa den i en annan router med sfp+? Jag var orolig att de inte skulle funka pga att de skicakr ip telefoni osv där också. Vilken asus router är det du kör? och tror du att de borde funka med vilken router somhellst som har sfp+ ? typ https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag tänkte mer efter att bindningstiden, som är 24 månader, har löpt ut. Tänkte mest på att de kopplar över en till sitt eget fibernät, om det innebär problem att byta nät i framtiden? Det borde det väl inte göra?

Telia tar en avgift för att flytta tillbaka dig till Telia Öppen Fiber och installera sin mediaomvandlare igen.

Permalänk
Skrivet av bksonnn:

Dethär va precis vad jag ville höra. Jag får absolut inte plats med bahnhofs router i mitt patch skåp... Så du tog bara trancivern o stoppa den i en annan router med sfp+? Jag var orolig att de inte skulle funka pga att de skicakr ip telefoni osv där också. Vilken asus router är det du kör? och tror du att de borde funka med vilken router somhellst som har sfp+ ? typ https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in

Köpte ASUS RT-AX89X. Tyvärr så tror jag inte det funkar ifall du har telefoni & TV osv. via bahnhof då måste man använda deras router om du inte hittar någon som stödjer det men oklart ifall det funkar då, har inte någon koll på de typer av tjänster riktigt. Mitt hem är TV & fast telefoni fritt, kör bara streamings tjänster x)
Enligt bahnhof ska de inte vara några problem att köra vilken router som helst som har en SFP+ port i sig så länge man bara ska ha nätverk.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Köpte ASUS RT-AX89X. Tyvärr så tror jag inte det funkar ifall du har telefoni & TV osv. via bahnhof då måste man använda deras router om du inte hittar någon som stödjer det men oklart ifall det funkar då, har inte någon koll på de typer av tjänster riktigt. Mitt hem är TV & fast telefoni fritt, kör bara streamings tjänster x)
Enligt bahnhof ska de inte vara några problem att köra vilken router som helst som har en SFP+ port i sig så länge man bara ska ha nätverk.

Jag använder inga av dom tjänsterna. Dethär är ju toppennyheter för mig . Nu måste jag bara hitta en router med sfp+ som passar. Tack för info!

Permalänk
Skrivet av bksonnn:

Jag använder inga av dom tjänsterna. Dethär är ju toppennyheter för mig . Nu måste jag bara hitta en router med sfp+ som passar. Tack för info!

Ingen fara, det enda som kan vara kompatibel problemet är vilken transceiver man använder men brukar vara ganska universellt såvidare man inte kör ngn typ av cisco router.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Mycket bra info här, funderade på att dra en fiber från huset där den är monterad till huset bredvid och sätta bahnhof-routern där.

Den enda kruxet jag har är då att Jag bara har en enda 10GbE-port på BH-routern så antingen byter jag till ett nätverkskort med dual ports och som kan kan koppla ihop med en annan dator i port nummer två och det då funkar som en switch.
Hade kunnat tänka mig att köra sfp+ från routern till n-kortet och mellan datorerna, är det billigare generellt med DAC-kablar isf?

Skulle vara mycket intresserad om någon känner till något dual/quad nätverkskort som går att ha som en mini.switch.
Även tips på routern som kan ersätta bahnhof-routern.

Alternativt så pressar jag cat6-kabeln och det är ju 15.-20 meter bara så den borde klara 10GbE enligt internetz, dessvärre är RJ45-routern dyr, 3695:- för 5 portar. Sedan två näterkskort, 1000:- styck. Men enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Mycket bra info här, funderade på att dra en fiber från huset där den är monterad till huset bredvid och sätta bahnhof-routern där.

Den enda kruxet jag har är då att Jag bara har en enda 10GbE-port på BH-routern så antingen byter jag till ett nätverkskort med dual ports och som kan kan koppla ihop med en annan dator i port nummer två och det då funkar som en switch.
Hade kunnat tänka mig att köra sfp+ från routern till n-kortet och mellan datorerna, är det billigare generellt med DAC-kablar isf?

Skulle vara mycket intresserad om någon känner till något dual/quad nätverkskort som går att ha som en mini.switch.
Även tips på routern som kan ersätta bahnhof-routern.

Alternativt så pressar jag cat6-kabeln och det är ju 15.-20 meter bara så den borde klara 10GbE enligt internetz, dessvärre är RJ45-routern dyr, 3695:- för 5 portar. Sedan två näterkskort, 1000:- styck. Men enklaste lösningen.

Har hittat billiga NIC som går att använda som switch; tydligen gör de flesta det. https://www.ebay.com/itm/143562616899
Hittat andra också, då kan man välja om man vill köpa till kablage eller inte för en spottstyver. Värt att testa.
Det tråkiga är att strömförbrukningen blir mycket högre än en riktig switch tydigen, men jag är så kluven.
Oavsett hur jag vrider och vänder på det så landar jag på runt 6000:- för switch, 2 * kort och lite kablage oavsett om det är SFP+ eller RJ45.
Billigaste lösningen är som jag förklarar överst, och använda min gamla router som accesspunkt. Och så kanske lösningen ovan med nätverkskortet.
Då landar jag på kanske 2000, kommer ändå köpa det andra nv-kortet med en port så det kan jag räkna bort.

Suck, besvärligt..

Permalänk
Medlem

Äh, det blev RJ45 ändå. Hittade UB Flex XG till bra pris och två nätverkskort för 953:- st så landade på lite under 5300. Med SFP+ / fiber hade alla transceivers gjort att det dragit iväg såpass att det känts orimligt.
Och sedan skulle ju mikrotik-switchen bli väldigt varm, hade behövt ha fyra transceivers i den, och det känns sådär.
Nu är det iaf en teknik jag känner till som jag skaffar, jag kan fixa alla kablarna själv, och jag får väl sakta byta i takt med att priserna går ner på den nya tekniken.. *gammal man ojar sig*...

Permalänk
Medlem

Fler som försökt beställa som fått reda på att de inte kan? Skriver jag in min address så får jag upp att jag kan beställa villafiber men ringer jag in så säger de att min station inte är uppbyggd än.

Permalänk
Medlem

@RaW D Coy, det är knasigt. Jag har själv kollat en hel del stadsnätsportaler där det finns många leverantörer. Telia och Comhem ligger konstant betydligt högre i pris jämfört med andra. Det är faktiskt lite konstigt. Det skiljer sig sedan inte så mycket mellan de flesta andra leverantörer. Sedan har jag förstått att skillnad i pris även beror på vem som äger nätet och vad dom i sin tur tar betalt för att leverantörerna ska skicka ut sina tjänster i nätet.

Jag tänkte också byta till Bahnhof förut men fastnade för A3 som på den tiden hade IP-Telefoni, sedan finns det inte kvar numera och är bredband2 och det har funkat riktigt bra under lång tid. Det märkligaste är att priset är så lågt numera på de högre hastigheterna. Det var ju länge som 1Gbit kostade runt 900kr per månad som billigast. Galet att priserna rasat så mycket egentligen.

1000/1000 kostar 549kr/mån från Bahnhof. Det lustiga är att 100/100 och 250/250 numera nästan är samma pris, det skiljer bara i genomsnitt 40kr mer per månad från de flesta leverantörer att ta steget upp till mer fart. Tittar man på Telia ska dom ha 1000kr/mån för 1000/1000 och för bara 100/100 är det 500kr/mån det är ju helt galet egentligen hur dom kan vara SÅ mycket dyrare än flertalet andra bolag i just det IP-only nät jag är ansluten till.

Hur är det möjligt man kan skaffa 10gigabit från Bahnhof, de flesta fiberdoser i stadsnät har väl inte stöd för den farten eller är det bara vissa platser som kan få den farten ?

Permalänk
Medlem

Har själv genomgått exakt samma byte för ett par år sedan och har aldrig ångrat det, funkar utmärkt och bra hastighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Hur är det möjligt man kan skaffa 10gigabit från Bahnhof, de flesta fiberdoser i stadsnät har väl inte stöd för den farten eller är det bara vissa platser som kan få den farten ?

Bahnhof hyr kabeln som går till kunden och kopplar upp den med deras egna utrustning både hos kunden och noden.