Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Permalänk
Medlem

Byta till Bahnhof villafiber från Telia öppen fiber?

Har idag Telia Öppen fiber och Telia som leverantör. 250/100 och får ca 287/120 när jag mäter.
Är lite sugen på att byta till Bahnhofs villafiber istället. Hos oss betyder det antagligen bara att
byta fiberkonverter från Telia öppen fibers till Bahnhofs.
Antagligen kan jag inte få 10Gpbs heller ännu, eftersom det enbart verkar finnas för kunder
i Stokabs nät i Stockholm.
Dock är det ju ganska förmånligt pris även på 1Gbps-uppkopplingen.
Jag är varken i behov av 10Gbps eller 1Gbps, men hastighet till bra pris är ju alltid trevligt.
Telia har just nu kampanj på 500Mbps/500Mbps för skapliga pengar.
Så jag är lite villrådig vilket jag ska välja.. Behålla Telia öppen fiber med Telia eller
byta helt från Telia öppen fiber till Bahnhof villafiber.
Värt att notera är att jag aldrig någonsin haft några som helst problem med nedtid
eller hastighet från Telia. De har fungerar ypperligt under de 4 år vi haft dom.
Bahnhof verkar det lite mer si och så med, även fast de tydligen får bra betyg
i kundundersökningar.

Här hemma streamas det en hel del från de mest kända streaminglevereantörerna såsom
Netflix, Viaplay, Cmore, Youtube, Spotify samt surfninng. Även backup av familjens filer går på kvällarna
från deras hem hit till oss. Vi har en backupserver här hemma alltså.
Jag tankar ingenting (mer än lagliga grejer), så integritetsgrejen med Bahnhof spelar väl ingen
större roll egentligen, mer än principen att jag inte tycker operatörer ska lämna ut surfuppgifter
till höger och vänster.

Vad hade ni valt? Motivera gärna

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Baserat på det du skriver så hade jag valt att behålla det jag vet fungerar, så länge prisskillnaden inte är enorm. Det är inte så roligt att byta för att spara en hundralapp och sedan ha någon timmes nedtid varje vecka/månad när det har fungerar klockrent innan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Eftersom Telia fungerar stabilt hade jag fortsatt med det. 500Mbps räcker långt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Att gå från Telia som är statligt till Bahnhof känns som en självklarhet om du får chansen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Bahnhof switchar lär ju sitta på samma station blir väl bara för skanova att patcha om dig på station, så dom delar ju samma reservkraft och allt ändå..
Lär ju vara samma upptid
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Lite olika bud här nu alltså. Japp, får fundera på om det är värt att byta. Blir ju en lite jobbigare historia att byta tillbaka till öppen fiber om jag inte skulle vara nöjd.
Med öppen fiber har man ju ett antal olika leverantörer att välja på, därav bahnhof också, men till andra priser.
Som @CyberNerd skrev räcker 500Mbps långt, mer äm vad jag behöver.
Men Telia har kampanj och samma pris på alla abb upp till 500Mbps för 349:-/månad i 12 månader.
Bahnhof har 24 månaders bindning, Telia 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl knappast välja det själv för du äger inte nätet och nätägaren har säkerligen nått avtal om nätdriften ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis det här bytet från öppen fiber till Bahnhof och är helnöjd. Det blev mycket billigare, 298:- under bidningstiden för 1000/1000 istället för 450:- innan för 250 / 100 (också från bahnhof fast vi öppen fiber). Enda nackdelen är att det kostar ca 2000:- att byta tillbaka till öppen fiber om man nu skulle vilja det men jag sparar in mer än så under de 24 bundna månaderna..

Hastighetsmässigt får jag ut ca 700-800.

Permalänk
Skrivet av narya:

Jag gjorde precis det här bytet från öppen fiber till Bahnhof och är helnöjd. Det blev mycket billigare, 298:- under bidningstiden för 1000/1000 istället för 450:- innan för 250 / 100 (också från bahnhof fast vi öppen fiber). Enda nackdelen är att det kostar ca 2000:- att byta tillbaka till öppen fiber om man nu skulle vilja det men jag sparar in mer än så under de 24 bundna månaderna..

Hastighetsmässigt får jag ut ca 700-800.

Vad kostade det att byta från Öppen fiber till Bahnhof? Jag har Telia öppen fiber just nu men kör Bahnhof som ISP pga att de faktiskt värnar om kundens uppgifter..

Visste inte ens att man kunde byta till Bahnhof fiber, men kan man det och också få högre hastighet till billigare peng så har jag inget emot det!

/M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har också gått från Telia Open Fiber till Bahnhof 10Gbps och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Får nu 10Gbps för samma pris som jag tidigare hade 250Mbps från Telia. Stabilitetsmässigt så har det fungerat bra. Se bara till att skaffa den nya routern (Huawei) då Tilginroutern inte var speciellt bra.

Det kostade inget att gå från Telia till Bahnhof, har inte tittat på vad det skulle kosta att gå tillbaka. Den dagen den sorgen, om det nu inträffar.

Det enda jag saknar från Teliatiden är deras TV-box, i Bahnhof så är det Sappa som gäller och de har inte (ännu) funktionen att starta ett program från början om man råkar byta kanal till en där programmet redan börjat. De har sagt att det är på gång, men jag tror det när jag ser det

@Slapinator: gå in på Bahnhofs hemsida och mata in din adress så får du se om du kan få deras villafiber. Det är inte alla som kan få det även om de sitter på open fiber (så har jag förstått det i alla fall).

Permalänk
Medlem

Tja har du behov av 10Gbps och det inte betyder några stora kostnader så why not.

Har också Telia öppen fiber med Ownit som leverantör, känner inget behov utav att byta alls
Föredrar Ownit på alla sätt också efter haft massa jäkla strul med Bahnhof och värdelös + långsam support flertalet gånger vid tidigare boende senaste åren.

Men visst, om det någonsin kommer 10gbps hit så kanske (lär inte hända i denna lilla orten dock, fick precis hit fiber förra året )

Permalänk
Skrivet av videopac:

...

@Mustaf: gå in på Bahnhofs hemsida och mata in din adress så får du se om du kan få deras villafiber. Det är inte alla som kan få det även om de sitter på open fiber (så har jag förstått det i alla fall).

Så mao om jag inte ser några andra priser än de jag alltid haft så har jag ingen möjlighet att byta till deras fiber? Såhär ser det ut för mig:
https://i.imgur.com/AKaQP9P.gif

/M

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Kostade ingenting för själva bytet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Byt till Bahnhof bättre integritet lägre pris och högre hastigheter.
Som någon skrev innan är det förmodligen Skanova som sköter driften av ditt nät vare sig det står Telia eller Bahnhof på din räkning.
Så har du stabilt nät idag kommer det inte bli varken bättre eller sämre men Bahnhof ska ha en bragd för vad dom gör mot integriteten i Sverige.

EDIT: Jag sitter på 1000/1000 idag och fattade inte vad jag skulle ha det till men sedan upptäcker man fördelarna.
Ska man patcha ett spel eller slänga upp ett par gb på nätet så går det på sekunder istället för minuter/timmar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har idag Telia Öppen fiber och Telia som leverantör. 250/100 och får ca 287/120 när jag mäter.
Är lite sugen på att byta till Bahnhofs villafiber istället. Hos oss betyder det antagligen bara att
byta fiberkonverter från Telia öppen fibers till Bahnhofs.
Antagligen kan jag inte få 10Gpbs heller ännu, eftersom det enbart verkar finnas för kunder
i Stokabs nät i Stockholm.
Dock är det ju ganska förmånligt pris även på 1Gbps-uppkopplingen.
Jag är varken i behov av 10Gbps eller 1Gbps, men hastighet till bra pris är ju alltid trevligt.
Telia har just nu kampanj på 500Mbps/500Mbps för skapliga pengar.
Så jag är lite villrådig vilket jag ska välja.. Behålla Telia öppen fiber med Telia eller
byta helt från Telia öppen fiber till Bahnhof villafiber.
Värt att notera är att jag aldrig någonsin haft några som helst problem med nedtid
eller hastighet från Telia. De har fungerar ypperligt under de 4 år vi haft dom.
Bahnhof verkar det lite mer si och så med, även fast de tydligen får bra betyg
i kundundersökningar.

Här hemma streamas det en hel del från de mest kända streaminglevereantörerna såsom
Netflix, Viaplay, Cmore, Youtube, Spotify samt surfninng. Även backup av familjens filer går på kvällarna
från deras hem hit till oss. Vi har en backupserver här hemma alltså.
Jag tankar ingenting (mer än lagliga grejer), så integritetsgrejen med Bahnhof spelar väl ingen
större roll egentligen, mer än principen att jag inte tycker operatörer ska lämna ut surfuppgifter
till höger och vänster.

Vad hade ni valt? Motivera gärna

Min fråga är så här till dig, om du inte haft några problem och är nöjd med den tjänst du har levererad av Telia, varför vill du tänka på att byta?

Du har inte skrivit ut specifikt att det blir billigare hos Bahnhof eller om det bara var att de har billigare 1 Gbps.

Bindningstiden är för mig A och O. Om någon annan leverantör dyker upp med ett bra erbjudande vill jag kunna ringa min operatör och förhandla till mig samma pris hos dem vilket jag lyckats med alla gånger utom en vilket ledde till att jag bytte och har varit kvar sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av narya:

När jag söker på den sidan får jag upp en dropdown där jag kan välja både Bahnhof villafiber samt Telia öppen fiber villa.
Väljer jag Bahnhof villafiber så får jag valen 1Gpbs samt 10Gpbs som alternativ. Vad jag förstått så är det bara några få adresser som kan få 10Gpbs i dagsläget? Jag bor inte i stockholm så förstår inte varför jag får det som alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

När jag söker på den sidan får jag upp en dropdown där jag kan välja både Bahnhof villafiber samt Telia öppen fiber villa.
Väljer jag Bahnhof villafiber så får jag valen 1Gpbs samt 10Gpbs som alternativ. Vad jag förstått så är det bara några få adresser som kan få 10Gpbs i dagsläget? Jag bor inte i stockholm så förstår inte varför jag får det som alternativ?

Är det inte så att man kan få 10 Gbit/s lite varstans i Sverige så länge man har en fiberkabel som Bahnhof kan utnyttja (Som inte är låst till en specifik leverantör)?

Pratet om Stockholm är väl att alla lägenheter som är anslutna till Stokab kan få 10 Gbit/s?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Är det inte så att man kan få 10 Gbit/s lite varstans i Sverige så länge man har en fiberkabel som Bahnhof kan utnyttja (Som inte är låst till en specifik leverantör)?

Pratet om Stockholm är väl att alla lägenheter som är anslutna till Stokab kan få 10 Gbit/s?

Så kanske det är. Ser ju ut som jag kan få 10Gpbs iaf

En annan fråga, om man byter till deras vilafiber, får man en publik ip? För det måste jag ha. Måste kunna komma åt servrar och VPN-server på mitt eget nät..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

En annan fråga, om man byter till deras vilafiber, får man en publik ip? För det måste jag ha. Måste kunna komma åt servrar och VPN-server på mitt eget nät..

Ja. Om du inte får det direkt så pratar du bara med deras kundtjänst så löser det sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Om man väljer Bahnhofs villafiber där man tidigare haft Telia Öppen fiber via Telias egna nätdel Skanova så är det fibern mellan station/nod som Bahnhof hyr av Skanova. På stationen hyr dom plats för egna switchar, kraft, etc. Därifrån har man inget med Telias utrustning eller switchar att göra. Så man kan inte säga att Bahnhof kommer ha samma driftsäkerhet som du haft med Telia. Visst, det kan vara lika bra eller bättre eller sämre. Men man kan absolut inte veta vilken kvalitet du får på tjänsten utifrån vad du idag har.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Byt till bahnhof
Om inte för att de levererar bättre och billigare..
Gör det för att de behandlar sina kunder rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@videopac: vilken del av sthlm?
ska flytta till villa som inte har något installerat för tillfället. Har fått erbjudande från telia öppen, men tänkte om det inte var lika bra att köra med bahnhof direkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kanelbullah:

@videopac: vilken del av sthlm?
ska flytta till villa som inte har något installerat för tillfället. Har fått erbjudande från telia öppen, men tänkte om det inte var lika bra att köra med bahnhof direkt.

Du bör först ta reda på vilka nät som fysiskt existera i området om du inte ska behöva vänta länge på att få nått ingrävt eller att det ska bli oerhört dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör först ta reda på vilka nät som fysiskt existera i området om du inte ska behöva vänta länge på att få nått ingrävt eller att det ska bli oerhört dyrt.

Jag har ringt runt. Stokab och telia äger nätet i området, andra hus i området kör telia. Vad det sen betyder rent krasst är jag alldeles för okunnig. kommer ringa bahnhof imorn för att reda ut vad som egentligen gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanelbullah:

@videopac: vilken del av sthlm?
ska flytta till villa som inte har något installerat för tillfället. Har fått erbjudande från telia öppen, men tänkte om det inte var lika bra att köra med bahnhof direkt.

Jag bor inte i Stockholm. Tror nog gången ändå är open fiber och sedan till Bahnhof villafiber. Men det borde ju gå att kontakta deras kundtjänst för att få reda på vilken väg som är bäst att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag bor inte i Stockholm. Tror nog gången ändå är open fiber och sedan till Bahnhof villafiber. Men det borde ju gå att kontakta deras kundtjänst för att få reda på vilken väg som är bäst att gå.

Har öppen fiber här i Göteborg. Bytte just nu från Telia 500/500 till Bahnhof 500/500.
Gick helt smärtfritt, kopplades över på tjugo minuter eller så. Dvs. tiden mitt nätverk gick över på 4G som det gör vid avbrott. La inte ens märke till bytet, men beror nog på mitt redundanta system.

Nu är det Bahnhof 500/500, och det enda jag kan klaga på är att bredbandskollen visar 15 mS i "pingtid" med Bahnhof istället för 0,75mS som det var med Telia. Pingtiden har alltså försämrats med 20x.

Bahnhof verkar också vara lite "svajigt", då Telia gav 550/550 på mitt gamla 500/500, medan Bahnhof "bara" verkar ge 520/450 vid koll nu i natt. Har dock inte startat om min router eller mitt nätverk här hemma, så felet kan ligga på min sida av "internet". Dock är jag väldigt nöjd spontant, då Bahnhof är rejält billigare än Telia. Men just pingtiderna är inte vrålviktiga för mig.
15mS känns dock som "ADSL" rent mätmässigt. "Såå 2010!".

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt byta till bahnhof 500/500 men kunde förhandla ner priset med telia med hot om byte. Var svårt att motivera byte till bahnhof när telia 500/500 blev billigare.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Har öppen fiber här i Göteborg. Bytte just nu från Telia 500/500 till Bahnhof 500/500.
Gick helt smärtfritt, kopplades över på tjugo minuter eller så. Dvs. tiden mitt nätverk gick över på 4G som det gör vid avbrott. La inte ens märke till bytet, men beror nog på mitt redundanta system.

Nu är det Bahnhof 500/500, och det enda jag kan klaga på är att bredbandskollen visar 15 mS i "pingtid" med Bahnhof istället för 0,75mS som det var med Telia. Pingtiden har alltså försämrats med 20x.

Bahnhof verkar också vara lite "svajigt", då Telia gav 550/550 på mitt gamla 500/500, medan Bahnhof "bara" verkar ge 520/450 vid koll nu i natt. Har dock inte startat om min router eller mitt nätverk här hemma, så felet kan ligga på min sida av "internet". Dock är jag väldigt nöjd spontant, då Bahnhof är rejält billigare än Telia. Men just pingtiderna är inte vrålviktiga för mig.
15mS känns dock som "ADSL" rent mätmässigt. "Såå 2010!".

Mmm, nu har jag inte funderat på pingtiderna då jag inte spelar, har inte märkt något sådant med andra ord. Kan ju testa i kväll och se vad jag får. Dock var det inte så mycket att fundera på då jag fick 10Gbps/10Gbps för samma pris som Telias 250Mbit/250Mbit. Och Telia kunde inte ge mer än 1Gbps som mest (och då blev det ganska dyrt )

Permalänk
Medlem

Bump*
Är alla nöjda fortfarande? Jag tänkte byta från Telia öppen fiber till Bahnhof Villafiber, dels för lägre pris men också högre hastighet..