Någon med erfarenhet av Primare CD15?

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Primare CD15?

Hej!

Någon som erfarenheter av Primares nya CD15 (alternativt DD15 vilket är samma drive mekanik, utan DAC)?
Sjukt sugen på ny CD-spelare och vill göra ett större hopp av kvalité direkt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=primare+cd15&p=5018375

Permalänk
Avstängd

Bra spelare. Bytte upp mig från 15 till 32. Grymt nöjd med båda

Permalänk
Rekordmedlem

Varför överväger du en cd drive idag, är det för designen ?
Funktionsmässigt är det en utdaterad produkt för att rippa skivorna och använda en pc som matar dacen är bättre lösnnig ljudmässig och funkar ju dessutom som en gigantisk cd växlare.

Jag har själv haft en del 2-3 delade cdspelare på 80-90 talet då de var relevanta för att få bättre ljud men för ca 20 år sedan började pc baserade system bli bättre.
Jag tycker du ska använda en dator, har du ingen som passar så bygg en ljudlös med ett bra digitalinterface som matar dacen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laebdata:

Bra spelare. Bytte upp mig från 15 till 32. Grymt nöjd med båda

Intressant! Vad fick dig att byta till en äldre produkt?

Skrivet av mrqaffe:

Varför överväger du en cd drive idag, är det för designen ?
Funktionsmässigt är det en utdaterad produkt för att rippa skivorna och använda en pc som matar dacen är bättre lösnnig ljudmässig och funkar ju dessutom som en gigantisk cd växlare.

Jag har själv haft en del 2-3 delade cdspelare på 80-90 talet då de var relevanta för att få bättre ljud men för ca 20 år sedan började pc baserade system bli bättre.
Jag tycker du ska använda en dator, har du ingen som passar så bygg en ljudlös med ett bra digitalinterface som matar dacen.

Lite för design men mest för att jag inte är super-insatt i rippning. Vilken CD-läsare rekommenderar du i så fall?
Och fungerar det lika bra att mata en DAC via USB från iMac (2019)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanax:

Intressant! Vad fick dig att byta till en äldre produkt?

Lite för design men mest för att jag inte är super-insatt i rippning. Vilken CD-läsare rekommenderar du i så fall?
Och fungerar det lika bra att mata en DAC via USB från iMac (2019)?

Ska du rippa funkar i princip vilken läsare som helst för man kan låta ripprogrammet verifiera att det gjort rätt så chansen att det kan uppstå fel som det inte larmar om är närmast obefintlig men ska du ha det bästa så får du leta reda på en gammal Plextor. Jag hoppas att det gäller även för mac, olika interface för att ansluta en dac finns det även för mac men du kan ju bygga en dedikerad uppspelningsdator för under 15 000 och det kan ju bara ett alternati.v

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte hört nya serien. Äger en CD22 som tuffar på. Känns gammal, däremot fortfarande bättre än att köra Tidal som är så himla populärt nu för tiden. Tycker nya Primare med AK chipen har blivit allt för dyra. Tipset är att ha is i magen och köpa när Primare REA:s ut. Primare är bra byggda däremot är priset som vanligt galet högt. Du kan ju titta ifall det finns någon CD21/CD22 på blocket. De modellerna håller än idag.