Frågor om Sweclockers buffertvanor; Har du en? Hur stor är den? Var finns den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

På dina 25k med en 0.6% ränta så får du hela 150 kr i ränta, sen på detta betalar du 45 kr i skatt. Så för dina 25k får du ut 105 kr.

Personligen anser jag att den låga räntan ger inget värde för mig och jag värderar istället att ha smidigheten att på en sekund flytta över pengarna till de konto mitt visa kort är kopplat till för att göra det tillgängliga direkt i en nödsituation.

Personligen känns det som att om man lägger man tid på att jag ränta på buffert kontot så lägger man sig energi på fel sak.

I teorin håller jag med dig men i praktiken så har jag lagt kanske 2-3 timmar genom åren på att sätta upp och managera kontot och tjänat ett par tusen (det låg betydligt mer pengar på kontot under sökandet efter bostad) så som timlön betraktat över 5+ år har det varit en mycket bra investering.

Även utan den tillfälliga ökningen och en buffert på 50k hade det lätt varit värt min tid över 5 år (säg 300kr i timmen efter skatt för min tid)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har flera separata konton med specifika ändamål.

Min syn på ett buffert konto:
Det skall vara tillgängligt vid en akut oförutsedd händelse så att det är det självklara valet jämfört med alla andra källor på pengar (kompisar, matkonto-kortet eller swish från släkten).

Bufferten har egentligen endast uppgiften att hindra mig nalla från övriga investeringar om det akut behövs tillförsel, det är inte en buffert jag tar från för att jag konsumerar mer än månadens inkomst. Där har jag ett annat konto för "skoj & konsumtion med realistisk summa på.

Bufferten är i dagsläget motsvarande cirka tre månaders levnadskostnader. På sikt kan jag se en högre tidsram för bufferten men då jag inte har några direkta löpande kostnader som är måsten, (bil, barn eller lån) är detta bort prioriterat till förmån av långsiktigare investeringar.

Jag och sambon har även ett gemensamt buffertkonto.

Övrigt sparar jag löpande i 6 olika investeringskonton (Depå/ISK/KF).

Jag är student utan speciellt hög inkomst men har inte heller några direkta dyra vanor eller ovanor. Prioriterar bort mycket.

Har även löpande sparande tillsammans med sambo som används för större inköp så som resor eller varför inte möbler.

Om jag har andra tillgångar? Räknas åldrande datorhårdvara?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör tvådelat:

1. Mer långsiktigt sparande för sparande till bostad och dylikt. I dagsläget är detta i form av en ISK.
2. Tidigare rent buffert-konto som var tänkt att hålla mellan 2-3 månadslöner i netto men på sistone har det också blivit att resterande pengar som blir över skjuts in där. Ska antagligen rätt snart ta ut det extra därifrån för att lägga in på en till fond/ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Om ja:
Hur stor är den?
Ca 450 000:-

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Sparar ca 10.000 varje månad beroende på lönen, varierar en del då jag jobbar en hel del övertid.

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Sparkonto med 0.75% ränta samt även ISK med fonder.

Övrigt:
Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
1000 till sparkonto, resten till ISK.

Har du avsevärda reella tillgångar?
Nej

Vad tjänar du?
Snittlön på 42.000:-

Detta kan ju vara lite "roligt" med en uppdatering med tanke på hur allt ser ut i världen, hur går det för oss?

För min del;
Om ja:
Hur stor är den?
Ca 1.1m

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Sparar ca 15.000 varje månad, dock är "bufferkontot" klart.

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Sparkonto med 3,50% ränta samt även ISK med fonder.

Övrigt:
Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
5000 sparkonto för nöjen och resor, 10.000kr för fonder

Har du avsevärda reella tillgångar?
Nej

Vad tjänar du?
Bytt jobb, numera 58.000/månad