Dator utslagen och startad av åskväder???

Permalänk
Skrivet av frong:

Såhär säger @Lifooz:

det där tror jag inte på, ledningarna är nergrävda både till och från transformatstationen, skulle trots allt blixten slå ner i någon 110,000Volt ledning långt bort så kommer så sitter man ändå rätt säker bakom transformatorstationen, kommer det trots allt någon spik fram till huset då tar spänningsskydden och framförallt UPS hand om detta.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Problemet är att detta är en 10 år gammal DELL alltså en "märkesdator". Ser ut att vara en DELL Studio XPS. Manual hittar jag inte för tillfället och när det är 10 år på nacken kan det bli svårt att hitta något. Ska försöka hitta fram modell namn och filma hur datorn låter när jag startar den. Läste nånstans att man kan om hårddiskarna är hela koppla in den till en Linux dator och på så sätt rädda alla filer?

Gamingdatorn känns som vanligt nu typ att den i strök med är ett under men den var o andra sidan inte kopplad med nätverkskabel utan usb nätverksticka och endast strömkabel i ett grenuttag 2 som var kopplat till grenuttaget 1 där den utslagna datorn var kopplad.

Anledningen att jag gärna skulle vilja få igång den kraschade utslagna DELL datorn är för att där finns bilder, filmer från 10 år tillbaka och massa minnen, semester och sånt. De lite synd om allt det går till spillo men är man dum så är man dum. Brukar alltid dra ut allt när det varnas för åska eller om det känns i luften att åska är på gång. Men just denna gång kom åskan från ingenstans och helt oväntat dessutom när jag såklart inte hade möjlighet att åka hem.

Bor i Västra Götaland

Permalänk
Medlem

Modellnamn står på chassit/datorlådan. Servicehandbok hittar du på Dells hemsida.

Hittar du inte bygeln för att nollställa CMOS/BIOS så kan du alltid ta ut batteriet, men det framgår också av manualen vart bygeln sitter.

Förmodligen startar den upp som vanligt efter du rensat CMOS (och ställt in datum i BIOS).

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Modellnamn står på chassit/datorlådan. Servicehandbok hittar du på Dells hemsida.

Hittar du inte bygeln för att nollställa CMOS/BIOS så kan du alltid ta ut batteriet, men det framgår också av manualen vart bygeln sitter.

Förmodligen startar den upp som vanligt efter du rensat CMOS (och ställt in datum i BIOS).

Tror du verkligen det efter ett åsknedslag det låter lite för positivt? Elektronik är ju känsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Tror du verkligen det efter ett åsknedslag det låter lite för positivt? Elektronik är ju känsligt

Tror bara det är CMOS som blivit korrupt i samband med att strömmen försvann och kom tillbaka. Blixten har knappast slagit ner i anläggningen. Att det skulle påverkat moderkortet mer än så är inte troligt, din router fungerar förmodligen också om du skaffar annan adapter.

Som sagt, börja där. Det är ett vanligt problem som drabbar datorer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror bara det är CMOS som blivit korrupt i samband med att strömmen försvann och kom tillbaka. Blixten har knappast slagit ner i anläggningen. Att det skulle påverkat moderkortet mer än så är inte troligt, din router fungerar förmodligen också om du skaffar annan adapter.

Som sagt, börja där. Det är ett vanligt problem som drabbar datorer.

Nej routern fungerar inte den är stendöd då den var kopplad till ADSL jacket för vi har telefoni via det. ADSL, kopparledningen leder ju ström och det slog ut en router tidigare för länge sen. Men nätverkskabeln till den utslagna Dell Datorn fungerar konstigt nog. Men Dell Datorn låter ju som en hårtork också numera och ingen bild. På routern, modemet är enda lampan som lyser Power. Men själva nätverksporten som kopplas till fiberdosan fungerar men ingen av nätverksportarna på routern, modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Nej routern fungerar inte den är stendöd då den var kopplad till ADSL jacket för vi har telefoni via det. ADSL, kopparledningen leder ju ström och det slog ut en router tidigare för länge sen. Men nätverkskabeln till den utslagna Dell Datorn fungerar konstigt nog. Men Dell Datorn låter ju som en hårtork också numera och ingen bild. På routern, modemet är enda lampan som lyser Power. Men själva nätverksporten som kopplas till fiberdosan fungerar men ingen av nätverksportarna på routern, modemet.

Det känsligaste på en router/gateway brukar vara AC/DC-adaptern, det är inte alls säkert att det är telefonledningarna som dödat den efter en storm. Även om det är spik på telefonledningen som dödat routern finns det ingen anledning för att det skulle påverkat nätverksportarna och allt inkopplat till dessa. I ditt fall ger ju adaptern spänning, så då kanske det är modemet som är grillat. Spikar på teleledningar får du utan att blixten slår ner i denna. Att datorn stod och lät är för att strömmen bröts och när den kom tillbaka är datorn inställd på att starta upp efter strömbortfall. Har CMOS blivit korrupt brukar inte datorn POST:a, alltså ingen bild, inga pip.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det känsligaste på en router/gateway brukar vara AC/DC-adaptern, det är inte alls säkert att det är telefonledningarna som dödat den efter en storm. Även om det är spik på telefonledningen som dödat routern finns det ingen anledning för att det skulle påverkat nätverksportarna och allt inkopplat till dessa. I ditt fall ger ju adaptern spänning, så då kanske det är modemet som är grillat. Spikar på teleledningar får du utan att blixten slår ner i denna. Att datorn stod och lät är för att strömmen bröts och när den kom tillbaka är datorn inställd på att starta upp efter strömbortfall. Har CMOS blivit korrupt brukar inte datorn POST:a, alltså ingen bild, inga pip.

Det låter som att du har begränsad erfarenhet hur det är att leva med gamla telefonledningar, speciellt ute på landet. Det behövs inte ens en direktträff för att bränna sönder modem - ansluten switch - ansluten dator. Hänt många gånger där jag bor. Telefonledningen leder in strömmen och datorns nätaggregat jordar i den andra änden. Allt trasigt på vägen dit.

Senast det hände var proppen urdragen men hängd i närheten (ca 10cm från uttaget). Åskan hoppade över och brände både modem/router och första switchen vid det tillfället. Fortfarande inte direktträff i ledningarna utan ca 3km bort och jag har 1km till stationen, varav 1/3 luft.

Av kanske 15-20 brända modem senaste 20 åren så har aldrig AC-adaptern gått sönder. Inte en enda gång. Tar alltid vägen via nätverket.

Edit: Har betydligt längre utsatta elledningar, men aldrig fått en träff där som orsakat skada. Kan delvis bero på UPS och grenskydd överallt numera men inget av de har gått sönder, så jag tvivlar på träff där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det låter som att du har begränsad erfarenhet hur det är att leva med gamla telefonledningar, speciellt ute på landet. Det behövs inte ens en direktträff för att bränna sönder modem - ansluten switch - ansluten dator. Hänt många gånger där jag bor. Telefonledningen leder in strömmen och datorns nätaggregat jordar i den andra änden. Allt trasigt på vägen dit.

Senast det hände var proppen urdragen men hängd i närheten (ca 10cm från uttaget). Åskan hoppade över och brände både modem/router och första switchen vid det tillfället. Fortfarande inte direktträff i ledningarna utan ca 3km bort och jag har 1km till stationen, varav 1/3 luft.

Av kanske 15-20 brända modem senaste 20 åren så har aldrig AC-adaptern gått sönder. Inte en enda gång. Tar alltid vägen via nätverket.

Edit: Har betydligt längre utsatta elledningar, men aldrig fått en träff där som orsakat skada. Kan delvis bero på UPS och grenskydd överallt numera men inget av de har gått sönder, så jag tvivlar på träff där.

Nu får du lugna ner dig tror jag. Innan #17986592 så framgår det inte att han kör med DSL.

Hoppar det 10 cm i luften är det minst ~100 kV det handlar om, inga inducerade spänningar där. Det finns fortfarande ingen anledning att tro att blixten slagit ner i telefonledningarna här och att det skulle bränt något över nätverket. Kretsen i modemet har inte mycket till skydd däremot, så DSL-routern är körd såklart. Det finns inget som talar för att blixten skulle slagit ner i ledningar av det som framgått, så det är bara att börja med vanlig felsökning när det gäller datorn.

Edit: När jag läser om tråden så tror jag inte han kör ADSL, han kör fiber och sen hemtelefoni via bredbandet (låter det som) via operatörens router. Fiberkonvertern lever, Xbox 360 lever – båda var inkopplade till routern.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nu får du lugna ner dig tror jag. Innan #17986592 så framgår det inte att han kör med DSL.

Hoppar det 10 cm i luften är det minst ~100 kV det handlar om, inga inducerade spänningar där. Det finns fortfarande ingen anledning att tro att blixten slagit ner i telefonledningarna här och att det skulle bränt något över nätverket. Kretsen i modemet har inte mycket till skydd däremot, så DSL-routern är körd såklart. Det finns inget som talar för att blixten skulle slagit ner i ledningar av det som framgått, så det är bara att börja med vanlig felsökning när det gäller datorn.

Edit: När jag läser om tråden så tror jag inte han kör ADSL, han kör fiber och sen hemtelefoni via bredbandet (låter det som) via operatörens router. Fiberkonvertern lever, Xbox 360 lever – båda var inkopplade till routern.

Hej ja vi kör telefoni via fiber men använder en splitter kabel, DSL kabel till som kopplas till telejacket och som sedan kopplas med en grå och grön kabel till routern, modemet. Kan måla i Paint hur allt är kopplat. Detta eftersom eftersom det är en äldre telefon som är kopplad i ADSL.

Permalänk

Här kommer lite info om själva datorn.

StudioXPS 8100 : Intel Core i5 Processor 660 (3.33GHz, 4MB)
Resource DVD : Studio XPS 8100
Memory : 8192MB (4x2GB) 1333MHz DDR3 Dual Channel 1 S
Hard Drive : 2TB (2x1TB) Serial ATA Non Raid (7200RPM)Dual HDD 1 S
Heatsink : 65W Processor Heatsink 1 S
Optical Drive : 6X Blu-Ray ROM Combo (Blu-Ray read only, DVD, CD read & write) Drive (Win 7 Only)
Graphics Card - Single 1GB Nvidia GeForce GTS 240 1 S
Inbyggt ljudkort med Dolby Digital 7.1-kapacitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Här kommer lite info om själva datorn.

https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_deskto...

Sid 46-47 visar var bygeln för att rensa CMOS sitter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_deskto...

Sid 46-47 visar var bygeln för att rensa CMOS sitter.

Läste du de näst senaste jag skrev? Ska försöka mig på detta till helgen.

Citerar mig själv här "Hej ja vi kör telefoni via fiber men använder en splitter kabel, DSL kabel till som kopplas till telejacket och som sedan kopplas med en grå och grön kabel till routern, modemet. Kan måla i Paint hur allt är kopplat. Detta eftersom eftersom det är en äldre telefon som är kopplad i ADSL."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Läste du de näst senaste jag skrev? Ska försöka mig på detta till helgen.

Citerar mig själv här "Hej ja vi kör telefoni via fiber men använder en splitter kabel, DSL kabel till som kopplas till telejacket och som sedan kopplas med en grå och grön kabel till routern, modemet. Kan måla i Paint hur allt är kopplat. Detta eftersom eftersom det är en äldre telefon som är kopplad i ADSL."

Ja och det är oviktigt. Eftersom du inte kör ADSL eller telefonabonnemang bör inte ens teleledningarna var kopplade till någon utrustning, men kan såklart bränna din bredbandsrouter vilket som. Det är inte viktigt vilket som, då inget tyder på att blixten slagit ner direkt i ledningarna utifrån vad du sagt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja och det är oviktigt. Eftersom du inte kör ADSL eller telefonabonnemang bör inte ens teleledningarna var kopplade till någon utrustning, men kan såklart bränna din bredbandsrouter vilket som. Det är inte viktigt vilket som, då inget tyder på att blixten slagit ner direkt i ledningarna utifrån vad du sagt.

Men en telefonjackkabel, splitterkabel med en grå och grön kabel är kopplad till routern, modemet från telefonjacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Men en telefonjackkabel, splitterkabel med en grå och grön kabel är kopplad till routern, modemet från telefonjacket.

Har du nollställt CMOS än?

Har du anslutet den gråa kontakten så har du anslutit din gateway till telenätet. Koppla nästa gång enbart in den gröna (eller motsvarande). När du kör med fiber/lan/koax behöver du självklart inte koppla utrustningen till telenätet med allt vad det innebär.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du nollställt CMOS än?

Har du anslutet den gråa kontakten så har du anslutit din gateway till telenätet. Koppla nästa gång enbart in den gröna (eller motsvarande). När du kör med fiber/lan/koax behöver du självklart inte koppla utrustningen till telenätet med allt vad det innebär.

Håller på just nu faktiskt och försöker skruva isär chassit. Har inskaffat ett ESD armband. Så hittade en video på Youtube hur man skulle öppna chassit.

Update jäkligt trångt och svårt men fick inte lås själva mynt silvriga "Batteriet" men de två CMOS fick jaf loss men är osäker på om jag satte dom tillbaka på rätt sätt för minns inte exakt hur dom satt. Guldfiskminne...

Permalänk

Update datorn låter som fasen och det kom ingen bild men en intressant sak när jag skruvade isär datorn var att det fanns en dold DVI port till modekortet och 2 st till grafikkortet. Filmade lite, la örat emot när datorn var isärskruvad och hårddiskarna verkar låta som vanligt och hårtork ljudet verkar komma från grafikkortet. Provade då DVI moderkort uttaget och fick bild där det stod CMOS error nånting klickade vidare till Boot meny och kom in i Windows 7 Boot meny. Så nu har jag bild via modekortet och jag verkar komma åt filerna på hårddisken då de låter typ som vanligt eftersom det verkar vara grafikkortet som dött och överröstar de hårddiskarna som inte är så tysta precis. Så det blir att göra backup på allt ifall när jag har tid. Sammanfattat hårtork ljudet kommer från grafikkortet men modekortet verkar kunna ge bild också. Alltså verkar det som att allt fungerar på datorn förutom grafikkortet, routern som blev utslagen och telefon. Har förvisso inte provat ansluta datorn med nätverksport ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=sSAVAVdGKXs
Denna videon kollade jag på.

Tack för hjälpen alla och nu vet ni att det var grafikkortet som tog stryk av vad jag kan märka en så länge.

Permalänk
Medlem

POST:ar inte moderkortet så spinner nog fläkten på grafikkortet för fullt, så möjligen även chassi/cpu-fläktar kopplade till moderkortet. Det är fullt möjligt att grafikkortet fungerar efter du nollställt CMOS och satt tillbaka grafikkortet även om det nu givetvis kan ha gett upp, det kräver mer felsökning för att avgöra vilket. Du kan givetvis ta din backup innan du felsöker vidare.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

POST:ar inte moderkortet så spinner nog fläkten på grafikkortet för fullt, så möjligen även chassi/cpu-fläktar kopplade till moderkortet. Det är fullt möjligt att grafikkortet fungerar efter du nollställt CMOS och satt tillbaka grafikkortet även om det nu givetvis kan ha gett upp, det kräver mer felsökning för att avgöra vilket. Du kan givetvis ta din backup innan du felsöker vidare.

Hur menar du? För övrigt var nätverksporten död den fungerade inte. Men ska köpa en stor extern hårddisk göra säkerhetskopia och sedan får vi se vad det blir av med datorn. Den är ju ändå 9-10 år gammal. Inte värt att kosta på att laga den om grafikkortet nu gett sig, nätverksporten är död. Internet kan jag förvisso få via usb nätverkskort efter att en ny router inskaffats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur menar du? För övrigt var nätverksporten död den fungerade inte. Men ska köpa en stor extern hårddisk göra säkerhetskopia och sedan får vi se vad det blir av med datorn. Den är ju ändå 9-10 år gammal. Inte värt att kosta på att laga den om grafikkortet nu gett sig, nätverksporten är död. Internet kan jag förvisso få via usb nätverkskort efter att en ny router inskaffats.

Vad kopplar du in nätverksporten i? Kopplar du in direkt i fiberomvandlaren/tjänstefördelaren så kan du inte vänta dig att få IP om du precis var ansluten med en annan dator.

Startar inte moderkortet upp för att det har korrupt CMOS (vilket är vanligt förekommande) så får du ingen bild och alla fläktar som kontrolleras av programvara (grafikkort, chassi-fläktar och CPU-fläkt) står och snurrar i full hastighet. Att moderkortet startade upp efter att du tog ut grafikkortet betyder inte att grafikkortet nödvändigtvis är dött.