Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung lanserar SSD-enheter med sjätte generationens V-NAND

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar SSD-enheter med sjätte generationens V-NAND

Massproduktion av SSD-enheter med sjätte generationens Flash-minne V-NAND har inletts, som blir först med att stapla över 100 lager i en minneskrets.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Latens uppges vara 450 mikrosekunder för skrivningar och under 45 mikrosekunder för läsningar."
En halv sekunds latency för skrivning? Det låter ju inte särskilt hett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"Latens uppges vara 450 mikrosekunder för skrivningar och under 45 mikrosekunder för läsningar."
En halv sekunds latency för skrivning? Det låter ju inte särskilt hett

mikrosekund inte millisekund.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Spiffman:

"Latens uppges vara 450 mikrosekunder för skrivningar och under 45 mikrosekunder för läsningar."
En halv sekunds latency för skrivning? Det låter ju inte särskilt hett

Du tänker nog på millisekunder?
1000 mikrosekunder = 1 millisekund.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Samsung brukar alltid leverera när det gäller SSD diskar.

Skrivet av Nyhet:

Massproduktion av SSD-enheter med sjätte generationens Flash-minne V-NAND har inletts, som blir först med att stapla över 100 lager i en minneskrets.

Läs hela artikeln här

Låter grymt bra, ser fram emot detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

"Latens uppges vara 450 mikrosekunder för skrivningar och under 45 mikrosekunder för läsningar."
En halv sekunds latency för skrivning? Det låter ju inte särskilt hett

Jag reagera med på det 450 µs är helt sjukt. ***bort/mod***

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Önskar en 4TB SATA-SSD!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Önskar en 4TB SATA-SSD!

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Har kollat lite på deras QVO, som kommer i en 4TB-variant, men tycker det är för dyrt för vad det är. Jag är bara ute efter bulklagring som inte är en hårddisk, så jag hoppas att den här nya blir några tusenlappar billigare, för i så fall blir det ett köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sen tål dom säkert 10tb skrivningar innan den börjar bli kass... Meh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Önskar en 4TB SATA-SSD!

Slog ni inte till på en 4TB 850Evo för 3990kr när Inet och CDON sålde ut dem i juni?
#17948301
(Det gjorde jag )

Men jo, nya diskar lär bli billigare förstås!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Roger W:

Slog ni inte till på en 4TB 850Evo för 3990kr när Inet och CDON sålde ut dem i juni?
#17948301
(Det gjorde jag )

Men jo, nya diskar lär bli billigare förstås!

Kliade lite i fingrarna när den dök upp förut men är fasen såld på att köra rent m.2 och slippa kablar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Roger W:

Slog ni inte till på en 4TB 850Evo för 3990kr när Inet och CDON sålde ut dem i juni?
#17948301
(Det gjorde jag )

Men jo, nya diskar lär bli billigare förstås!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4681393
Vadå helt rimligt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hoppas ingen köper, så de lär sig!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja och även om du länkat till rätt disk så var priset "rimligt"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Samsung+860+evo+Series+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mmm, Pro har alltid varit överprisade, men i och för sig så är det ju MLC istället för TLC, så det finns ju åtminstone visst fog för ett högre pris... Men det där är ändå lite fånigt högt.

(Jag kör en 512tb 850 PRO som "primärdisk" i min burk som hängt med sen 2016 och känner mig väldigt trygg med den )

Skrivet av MacAllan:

Ja och även om du länkat till rätt disk så var priset "rimligt"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Samsung+860+evo+Series+...

Ouch, fortfarande alldeles för dyrt. Får mig att känna mig rätt nöjd med mitt 4TB 850EVO köp

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, Pro har alltid varit överprisade, men i och för sig så är det ju MLC istället för TLC, så det finns ju åtminstone visst fog för ett högre pris... Men det där är ändå lite fånigt högt.

(Jag kör en 512tb 850 PRO som "primärdisk" i min burk som hängt med sen 2016 och känner mig väldigt trygg med den )

Ouch, fortfarande alldeles för dyrt. Får mig att känna mig rätt nöjd med mitt 4TB 850EVO köp

Ja och skall vi nu vara riktigt noga och faktiskt kolla på 850:n där den ev kan köpas så är ditt pris ännu bättre
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Samsung+850+evo+Series+...

Edit: Om någon är sugen finns det en i öppnad förpackning på Inet, 3990:-
https://www.inet.se/produkt/x119114/samsung-850-series-evo-4t...

Permalänk
Medlem

När PS5 lanseras kanske det kommer prisvärda SSDs med stort lagringsutrymme. Rykten säger att den redan ska ha en SSD men tror inte att den kommer bli speciellt stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jehuty: inte bara rykten, det är officiellt bekräftat att den använder en SSD Storlek, lagringsgränssnitt och annat är fortfarande okänt, men att både Microsofts och Sonys maskiner använder SSD-lagring är bekräftat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"Latens uppges vara 450 mikrosekunder för skrivningar och under 45 mikrosekunder för läsningar."
En halv sekunds latency för skrivning? Det låter ju inte särskilt hett

Beror vad du jämför med. Tidiga SSDer på SLC teknik skröt om mindre än 0,1millisekunder, eller 100mikrosekunderi läsning (skrivning var 500+ oftast). Många av dem dock klarade knappt hålla 200. Att kunna skriva TLC på den tiden är faktiskt enorm bra, då man ofta måste skriva TLC i 2-3 steg.

Du kan jämföra det med Microns första gen 3D NAND här:
https://www.micron.com/~/media/documents/products/product-fly...
Prog (Typ/Max). MLC läge, 1300µs/2500µs - TLC läge, 1630µs/5000µs.
R (typ) (läsning). MLC: 77µs och TLC: 100µs.

Om dessa nivåer kunde göra Intels 600p och Crucials MX300 "okej" enligt vissa, är 450µs/45µs i TLC snabbt som tusan jämfört...

Sen ja... milli, micro, nano

Skrivet av Cadzon:

Sen tål dom säkert 10tb skrivningar innan den börjar bli kass... Meh

Skickades från m.sweclockers.com

Enda de gjort är ta de cellerna de har, och staplat dem med ny teknik. Samsungs V-NAND lagrar sina elektroner i isoleringsskalet. Detta har inte ändrats (vad jag sett iaf).
860 EVO har 5 års garanti på diskar med detta lager och 600TB/TB disk. Och NANDet lär tåla hel del mer, då detta är liksom inte Enterprise klass, utan "sämre" NANDet.

Tittar vi enterprise på samma NAND, får vi troligen ex som 1725b.
Denna disk har en endurance på 3DWPD i 5 år, dvs du kan skriva hela diskens storlek, varje dag i 5 år. Så en 1,6TB disk kan skriva 1,6TB*365*5 = ca 2,9PetaByte med data, med 4k random som är värsta fall, inom garantin.

Du kan se Dell OEM version av disken här:
https://i.dell.com/sites/csdocuments/Learn_Docs/en/poweredge_...
De har tom tagit till på 8.76PB på den lilla 1,6TB SSDn på sin garanti.

Mao... tror inte pålitligheten i antal skrivningar är ett problem här. Även om de skulle försämra det med 50%, är det ändå väldigt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kliade lite i fingrarna när den dök upp förut men är fasen såld på att köra rent m.2 och slippa kablar.

Skulle vara otroligt skönt men tyvärr har man ju fortfarande lagringsdiskar. Vet inte riktigt hur jag ska få bort dessa än även med 250/250 anslutning. Skönt att ha viss data lokalt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Skulle vara otroligt skönt men tyvärr har man ju fortfarande lagringsdiskar. Vet inte riktigt hur jag ska få bort dessa än även med 250/250 anslutning. Skönt att ha viss data lokalt

Bygg en NAS? Släng in några 6bTB diskar i raid och tadaa.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy Det är en möjlighet men det blir fort pengar om jag inte missat något. Har cirka 12 tb lagrnig som jag gärna har kvar så en NAS+diskar drar iväg en del för egentligen ingen förändring förutom att slippa kablar i ett chassi.