Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja Samsungs QLED QE55Q9FN från 2018 eller QLED QE55Q70R från 2019

Permalänk
Medlem

Välja Samsungs QLED QE55Q9FN från 2018 eller QLED QE55Q70R från 2019

Hej,

Ska köpa ny TV och har fastnat för Samsung efter många om och men.
Nu står jag dock inför sista valet, går för den bättre modellen men förra årets modell eller välja en nyare men sämre grundmodell?
Då jag inte vill betala 25.000kr för årets modell av Q90.
QLED QE55Q9FN - 17.000kr
QLED QE55Q70R - 15.000kr
Ska inte användas till spel utan som TV

Min tanke vara att mjukvaran trots allt uppdateras men att hårdvaran kanske är bättre på den bättre modellen trots att den är äldre?

Tar tacksamt emot åsikter

Permalänk
Bildexpert 📺

@HammarW: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q9fn-vs-samsu...

Q9FN från 2018 är den bättre av de två på i stort sett alla punkter utom latensnivåer i spelläget. Är HDR en prioritet så definitivt Q9FN. Enda sättet att klå Q9FN är egentligen att välja Q90R.

Permalänk

Jag kan komma på ett par saker där den nyare Q70R klår den äldre "flagships"-modellen.
Q70R har bättre dimming och därmed bättre kontrast.
Q9FN är ljusstarkare, men om man inte oftast tittar på den i fullt dagsljus är skillnaden inte enorm.
Q9FN har bättre fot (mindre "footprint") och använder OneConnect (som alla flagships-modeller).
Q9FN har något bättre ljud, men ljudet (även basen) är verkligen inte dålig på Q90R. Vill man ha bättre ljud utgåt jag ifrån att man använder externt högtalarsystem i alla fall.
Q9FN har aningen bättre bildkvalité overall, men med samma HDR-stöd och bättre kontrast föredrar jag trots allt Q90R.
Ingen av dom har Dolby Vision eller 3D.
Båda är 120 Hz.
Jämförelse av specifikationerna: Displayspecifications.com

Den största skillnaden är dock priset.
Jag köpte en 49-tums Q70R för dryga 7000 (tillfälligt erbjudande) för ett tag sedan. Så att få en 55-tums modell runt 9-10000 om man passar på vid en av dessa otaliga priserbjudanden (ofta efter jul) ser jag som mycket troligt.
Tittar jag just nu så ligger en 55-tums Q9FN på 16000 till 30000.

Visa signatur

NZXT Phantom (röd) * ASUS Maximus VI Formula * i7-4770K * be quiet! Dark Rock Pro 2 * 16 GB Corsair Dominator Platinum * Gainward GeForce GTX 780 Phantom GLH * 2x Samsung 840 Pro (OS+Spel) + 3x WD Caviar Green 3TB (lager) * Corsair AX1200 * ASUS PB278Q + Eizo L985EX * Gigabyte Aivia Osmium + Func MS-3 Gaming Mouse (Trådlöst: Logitech K800 + Razer Mamba) * W7 x64