Permalänk

Uppkopplingsproblem, dålig täckning!

Tjenare SC! Det var typ 4 år sedan jag frågade er något men nu är det så här att morsan köpt ny kåk.

En ny kåk ja, fast miiitt i skogen. Så uppkopplingen är fruktansvärt dålig. Hon var tvungen att ta över förra ägarens mobila bredband för att Telia inte ville göra ett nytt abonnemang åt henne.

Då hade hennes Huawei b525s router 2 pluppar när den stod i vardagsrummet. Min iphone X btw har 0 kanske 1 plupp teckning ibland.

Nu har jag köpt en 16 dBi antenn och kopplat in mot en 3g mast. Den gav 4 av 5 pluppar men den hoppar till 5 pluppar. Ca 7 ner och 7 upp. Hon betalar för bredband bas 2-10mbit. Juste innan antennen var inkopplad så var det ca 3,5 mbit ner o upp.

Nu är routern inställd på 3g only. När jag ställde in routern på 4g only och flyttade antennen mot 4g masten fick jag 3 pluppar och ca 3mbit ner och 3,5mbit upp, och då antar jag att 3g uppkopplingen är bättre för oss?

Jag är inne på att köpa en extender och igentligen en helt ny router också att sätta i simkortet i.

En fråga till jag har, tror ni att mina 4-5 pluppar på routern kan bli stabila 5 pluppar om jag flyttar antennen yttepytte åt något håll? Den är inställd sådär med min mobils kompass. Med ”exakta” grader då. Men Telia e så tråkiga så dem vill inte säga exakt var masten är men dem kan ge mig grader.

I network cell info har routern(eller mobilen?) -50 RSSI, dBm.

Kanske missat nåt, ställ följdfrågor då! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Nu är routern inställd på 3g only. När jag ställde in routern på 4g only och flyttade antennen mot 4g masten fick jag 3 pluppar och ca 3mbit ner och 3,5mbit upp, och då antar jag att 3g uppkopplingen är bättre för oss?

När du ställde på 4G only, låste du frekvensen också?
Om inte prova att låsa till 900, 800 eller 700Mhz.

Detta föresätter iofs. att den externa antennen har dessa (4G) frekvenser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

När du ställde på 4G only, låste du frekvensen också?
Om inte prova att låsa till 900, 800 eller 700Mhz.

Detta föresätter iofs. att den externa antennen har dessa (4G) frekvenser.

Tror inte att det går att låsa frekvensen i Huaweis app... är det kanske möjligt i admin grejen i en dators webläsare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Tror inte att det går att låsa frekvensen i Huaweis app... är det kanske möjligt i admin grejen i en dators webläsare?

Jag använde mig inte av appen när jag hade en B525, utan loggade in på den via en dator så det är fullt möjligt att man inte kan göra det via appen utan måste använda sig webgränssnittet, vilket bör att gå att göra från en mobil också, det kan dock vara relativt begränsat då, så att göra det från en dator är förmodligen bäst.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så finns det en "custom" mjukvara i windows du kan använda för att komma åt dolda inställningar i b525. Har för mig att det fanns inställningar att låsa 4g frekvenser där. Men helt ärligt, det var så länge sedan så jag minns inget av proceduren/var jag hittade infon.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Mx4Hunterz:
Kan du inte åka i rätt riktning och hitta masten? Svårt att dölja den, om de inte borrat in grankvistar i masten

Permalänk
Skrivet av joalin:

@Mx4Hunterz:
Kan du inte åka i rätt riktning och hitta masten? Svårt att dölja den, om de inte borrat in grankvistar i masten

Jag behöver ju inte hitta den :’) men exakt position hade varit skönt att ha.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Jag använde mig inte av appen när jag hade en B525, utan loggade in på den via en dator så det är fullt möjligt att man inte kan göra det via appen utan måste använda sig webgränssnittet, vilket bör att gå att göra från en mobil också, det kan dock vara relativt begränsat då, så att göra det från en dator är förmodligen bäst.

Jag ska kolla i veckan!☺️

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Om jag inte minns fel så finns det en "custom" mjukvara i windows du kan använda för att komma åt dolda inställningar i b525. Har för mig att det fanns inställningar att låsa 4g frekvenser där. Men helt ärligt, det var så länge sedan så jag minns inget av proceduren/var jag hittade infon.

Ett program som går att ladda ner eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Du kan ju försöka hitta den med google maps eller något om du vet ungefärlig riktning.

Permalänk
Medlem

För att få upp farten får man pilla en del.
Först gäller det att ha så kort sladd som möjligt mellan antenn(er) och router/modem.
Sedan är det ju oftast bra att få upp antennen så högt som möjligt.
Inte helt lätta att förena dessa två.
Kan vara lättare att ha ett modem som kopplas via USB till routern.

OpenSignal appen för android kan ge en ungefärlig rikting mot masten.
Att rikta in antennen är rätt tidsödande man får vrida en bit, vänta en minut, kolla värdena.

Med två st c:a 1 meter långa Yagi antenner och 2 m antenn sladd kopplade till ZTE MF910 lyckades jag gå från 4/1 mbit/s till 70/10 mbit/s.
Detta genom att få tillräcklig bra signal på 2600 MHz bandet.
Fick bättre värden på 900 Mhz men sämre fart, c:a 30/10 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Antenner är avsedda för en viss frekvens eller frekvensband och fungerar sämre på andra frekvenser så man behöver välja rätt, antenner med högre förstärkning är för det mesta mer känsliga för hur de riktas så att ta reda på vilka frekvensområden det finns signal på och i vilken riktning masten finns bör man göra innan man väljer antenn om det ska bli bra.
Ju högre förstärkning antennen har desto viktigare blir det att den är avstämd rätt och pekar i rätt riktning.
Vill man ha det riktigt bra så monterar man modem/router utomhus på maströret och har mycket korta kablar till antennerna och drar in en vanlig nätverkskabel i huset i stället för att hålla på med långa antennkablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

2 saker. 1. Du kan ju också ringa Telia o se om du kan få ut information om i vilken riktning/vart närmsta mast finns. 2. Ni har inte testat med andra operatörer? Det kan ju vara så att Tele2/Telenor eller 3 har bättre täckning just på denna plats

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

För att få upp farten får man pilla en del.
Först gäller det att ha så kort sladd som möjligt mellan antenn(er) och router/modem.
Sedan är det ju oftast bra att få upp antennen så högt som möjligt.
Inte helt lätta att förena dessa två.
Kan vara lättare att ha ett modem som kopplas via USB till routern.

OpenSignal appen för android kan ge en ungefärlig rikting mot masten.
Att rikta in antennen är rätt tidsödande man får vrida en bit, vänta en minut, kolla värdena.

Med två st c:a 1 meter långa Yagi antenner och 2 m antenn sladd kopplade till ZTE MF910 lyckades jag gå från 4/1 mbit/s till 70/10 mbit/s.
Detta genom att få tillräcklig bra signal på 2600 MHz bandet.
Fick bättre värden på 900 Mhz men sämre fart, c:a 30/10 Mbit/s.

Min MiMo-antenn 16dBi sitter på hustaket längst upp över skorstenen. Antenkabeln är 5m och snor inte så mycket signal, kan inte ha en kortare men har ju fortfarande typ 10-12dBi. Är det 4g eller 3g på 2600 bandet? Ska googla på den frågan, har glömt😅 ska kolla med dator imorgon på webläsaren samt öka från bredband bas till bredband plus för att se hur mycket jag kan få ut, kommer vara nöjd vid 20-30, är det 15mbit/s så skiter jag nog i plus o fortsätter på 7mbit. Ska låsa frekvensbandet på lite olika. O mäta mot både 3g o 4g masterna.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

2 saker. 1. Du kan ju också ringa Telia o se om du kan få ut information om i vilken riktning/vart närmsta mast finns. 2. Ni har inte testat med andra operatörer? Det kan ju vara så att Tele2/Telenor eller 3 har bättre täckning just på denna plats

Jag har riktningen till 4 master, 1 3g som är närmast, näst närmast 4g och dem 2 andra 3g master längre bort. Nån av dem var så långt borta som 5km!! Ingen operatör vill ju sälja abonnemang här pga dålig teckning. Men ska få igång allt med antennen o få bra täckning så jag kan kolla vidare, men är bunden i 11 mån till också.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antenner är avsedda för en viss frekvens eller frekvensband och fungerar sämre på andra frekvenser så man behöver välja rätt, antenner med högre förstärkning är för det mesta mer känsliga för hur de riktas så att ta reda på vilka frekvensområden det finns signal på och i vilken riktning masten finns bör man göra innan man väljer antenn om det ska bli bra.
Ju högre förstärkning antennen har desto viktigare blir det att den är avstämd rätt och pekar i rätt riktning.
Vill man ha det riktigt bra så monterar man modem/router utomhus på maströret och har mycket korta kablar till antennerna och drar in en vanlig nätverkskabel i huset i stället för att hålla på med långa antennkablar.

Tack! Ska tänka på det vid nästa montering eller om detta går åt skogen, men tänker ha detta som en temporär lösning iaf. Med router på våning 2 och 5m kabel till antennen på taket över våning 2. Blev ju 100% bättre som det är nu än förut, men hopps på 200% i förbättring nu när jag ska be telia höja till bredband plus imorgon 10-300mbit/s. Startade på ca 3mbit/s, har 7mbit/s nu, och hoppas på minst 15-20 men gärna ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Min MiMo-antenn 16dBi sitter på hustaket längst upp över skorstenen. Antenkabeln är 5m och snor inte så mycket signal, kan inte ha en kortare men har ju fortfarande typ 10-12dBi. Är det 4g eller 3g på 2600 bandet? Ska googla på den frågan, har glömt😅 ska kolla med dator imorgon på webläsaren samt öka från bredband bas till bredband plus för att se hur mycket jag kan få ut, kommer vara nöjd vid 20-30, är det 15mbit/s så skiter jag nog i plus o fortsätter på 7mbit. Ska låsa frekvensbandet på lite olika. O mäta mot både 3g o 4g masterna.

Det är 4G på 2600mhz. 4G frekvenser hos Telia är 700(på få ställen, har nyss fått lov o bygga på denna frekvens)800/1800/2600. 3G: 900 och 2100

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Vilken channel ska jag ha?? Det är autosetting på både channel och wifi bandwidth..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mx4Hunterz:

Vilken channel ska jag ha?? Det är autosetting på både channel och wifi bandwidth..

Man väljer kanalen som har minst störningar så det går inte att säga vad som är bäst där just du befinner dig utan att vara på plats och mäta/testa.

Ökad kanalbredd kan ge högre hastighet men det ökar också risken för störningar och kompatibilitetsproblem så...
Det går inte att säga vad som är bäst där just du befinner dig utan att vara på plats och mäta/testa.

Wifi är komplicerat om det ska optimeras, det är därför man drar kabel, enkelt och optimalt ...
Eller så skaffar en wifikontroller som sköter om en del av jobbet med optimeringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.