Gigabyte 2080 Super RGB funkar inte?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 2080 Super RGB funkar inte?

Jag har nyligen köpt en ny dator och grafikkortet jag köpte är ett Gigabyte GeForce RTX 2080 SUPER 8GB AORUS. Enda problemet jag har är att RGBn inte funkar det är alltså helt mörkt, ingenting ändras i programvaran RGB fusion 2.0 som är deras programvara för sånt här, har sökt på google och allt men det verkar som att det är väldigt svårt att få det här att funka, programvaran är tydligen väldigt dålig. Någon som vet någon lösning?

Permalänk
Skrivet av olars:

Jag har nyligen köpt en ny dator och grafikkortet jag köpte är ett Gigabyte GeForce RTX 2080 SUPER 8GB AORUS. Enda problemet jag har är att RGBn inte funkar det är alltså helt mörkt, ingenting ändras i programvaran RGB fusion 2.0 som är deras programvara för sånt här, har sökt på google och allt men det verkar som att det är väldigt svårt att få det här att funka, programvaran är tydligen väldigt dålig. Någon som vet någon lösning?

Dum fråga, men snurrar fläktarna? Om dom ej gör det så lyser ej rgb belysningen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (vattenkyld)
GPU: RTX 5080
Minnen: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Bass:

Dum fråga, men snurrar fläktarna? Om dom ej gör det så lyser ej rgb belysningen

Du menar om grafikkortet är helt kass ?
För annars har inte fläktarna nått med Rgb belysningen att göra, har man semipassiva fläktar så är dem helt stilla vid låg temp och/eller power draw, men rgb lyser givetvis ändå. EDIT: FEL AV MIG. tänkte helt fel här. Tänkte bara på Rgb belysningen på kortet inte just på "fläktarna"

Edit: just det kortet du skriver står det inte att det är semipassiva fläktar på deras hemsida.
i min fantasivärld är det detta kortet
Gigabyte

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Du menar om grafikkortet är helt kass ?
För annars har inte fläktarna nått med Rgb belysningen att göra, har man semipassiva fläktar så är dem helt stilla vid låg temp och/eller power draw, men rgb lyser givetvis ändå.

Snurrar ej fläktarna så lyser ej dessa utan enbart loggan på grafikkortet (äger själv det mindre 2070s kortet så därav jag är ganska säker på detta ).
Då man startar datorn så borde ts se om belysningen fungerar på kortet då alla fläktar varvar upp.

= Vill man leka med belysningen så får man belasta gpu så tempen ökar å fläktarna startar därav man fråga till trådskaparen om fläktarna snurrar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Bass:

Snurrar ej fläktarna så lyser ej dessa utan enbart loggan på grafikkortet (äger själv det mindre 2070s kortet så därav jag är ganska säker på detta ).
Då man startar datorn så borde ts se om belysningen fungerar på kortet då alla fläktar varvar upp.

Ok. Verkar finnas 2 versioner av samma kort dessutom. där den ena har semipassiva fläktar men inte den andra.
GeForce® RTX 2080 SUPER™ GAMING 8G (rev. 1.0) <-Sempassiva fläktar
GeForce® RTX 2080 SUPER™ GAMING 8G

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Techno_Bass: Inget fel på kortet, enda som inte funkar är rgbn, alltså loggan på backplaten lyser ingenting ens alltså inte loggan så vettefan hur man löser detta ens :/

Permalänk
Skrivet av olars:

@Techno_Bass: Inget fel på kortet, enda som inte funkar är rgbn, alltså loggan på backplaten lyser ingenting ens alltså inte loggan så vettefan hur man löser detta ens :/

Hmm okey då blir det svårare. Vad har du för moderkort? Det jag hade gjort i din sits då är testa grafikkortet i en kompis dator och funkar det ej där så är det kontakta företaget du köpte av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Techno_Bass: Har ett ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING moderkort, aa jag får väl testa få se då, tack för hjälpen