AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Hade ingen koll på att det fanns nyare, gick in i windows update, där fanns inget, men under optional updates....nu har jag 20H2, men ingen skillnad....

Provade köra lite cinebench singlecore, och är fortfarande högst förbryllad varför den använder ccd1 med dom sämre kärnorna. Den vägrar alltså köra på ccd 0 vad det verkar som.

Sen bilden på powerplan som du visar, min skärm ser helt annorlunda ut, och ingen slider finns....

Aktiverat CPPT? i bios? Hette den så? Är inte hemma och kan se exakt vad den hette. Men ska ligga under CPU inställningar. De ska hjälpa Windows att känna igen de bästa kärnorna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Aktiverat CPPT? i bios? Hette den så? Är inte hemma och kan se exakt vad den hette. Men ska ligga under CPU inställningar. De ska hjälpa Windows att känna igen de bästa kärnorna.

Gick in och kollade, den var på auto som jag misstänkte, vilket ska innebära på, men satte enabled på den manuellt, har provkört, ingen skillnad är jag rädd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Gick in och kollade, den var på auto som jag misstänkte, vilket ska innebära på, men satte enabled på den manuellt, har provkört, ingen skillnad är jag rädd.

CPU-Z ska köra på core 0, detta oavsett drivare eller cppc eller win version. Det är by design. Har du kollat i ryzen master eller HWiNFO vilka av dina kärnor som ska nyttjas först? Du kan se det i HWiNFO vid "Core # Clock (perf #x/x)" där ett lågt värde för X anger högre boostande kärnor, ju lägre tal desto högre prestanda. De med 1/1 eller 1/2 kommer nyttjas först av CPPC, för mitt ex gäller det kärna 2 och 4 enligt bilden här och det är också vad windows lägger jobb på som kan flyttas.

Har du 1/1 eller 1/2 eller 2/2 på CCD1 istället för CCD0 så kommer jobb hamna där.

En sak jag misstänker i ditt fall är om du har någon mjukvara igång som ställer till precision boost, det finns gott om applikationer som gör det, en är exempelvis discord, sen finns det andra så som de flesta RGB kontroll mjukvarorna men även saker som fläktstyrning osv. Andra saker som kan påverka är overlays och andra saker i bakgrunden.

Du kan ju kika om kärnor går ner i spänning som de ska med hjälp av HWiNFO och om de går ner i frekvens som de ska, om alla håller en konstant hög frekvens så kommer det ge en lägre boost för enstaka kärnor då det inte finns varken temp eller ström utrymme för det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

CPU-Z ska köra på core 0, detta oavsett drivare eller cppc eller win version. Det är by design. Har du kollat i ryzen master eller HWiNFO vilka av dina kärnor som ska nyttjas först? Du kan se det i HWiNFO vid "Core # Clock (perf #x/x)" där ett lågt värde för X anger högre boostande kärnor, ju lägre tal desto högre prestanda. De med 1/1 eller 1/2 kommer nyttjas först av CPPC, för mitt ex gäller det kärna 2 och 4 enligt bilden här och det är också vad windows lägger jobb på som kan flyttas.

https://i.imgur.com/ArwuZsb.jpg

Har du 1/1 eller 1/2 eller 2/2 på CCD1 istället för CCD0 så kommer jobb hamna där.

En sak jag misstänker i ditt fall är om du har någon mjukvara igång som ställer till precision boost, det finns gott om applikationer som gör det, en är exempelvis discord, sen finns det andra så som de flesta RGB kontroll mjukvarorna men även saker som fläktstyrning osv. Andra saker som kan påverka är overlays och andra saker i bakgrunden.

Du kan ju kika om kärnor går ner i spänning som de ska med hjälp av HWiNFO och om de går ner i frekvens som de ska, om alla håller en konstant hög frekvens så kommer det ge en lägre boost för enstaka kärnor då det inte finns varken temp eller ström utrymme för det.

Jag har alltid undrat vad 1/1, och 1/2 innebar, även om jag misstänkte att de hade med prestandan på en kärna, då mina 2 bästa är just 1/1 och 1/2.

Och CPPC vad det, inte CPPT som jag skrev.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av tellus82:

CPU-Z ska köra på core 0, detta oavsett drivare eller cppc eller win version. Det är by design. Har du kollat i ryzen master eller HWiNFO vilka av dina kärnor som ska nyttjas först? Du kan se det i HWiNFO vid "Core # Clock (perf #x/x)" där ett lågt värde för X anger högre boostande kärnor, ju lägre tal desto högre prestanda. De med 1/1 eller 1/2 kommer nyttjas först av CPPC, för mitt ex gäller det kärna 2 och 4 enligt bilden här och det är också vad windows lägger jobb på som kan flyttas.

https://i.imgur.com/ArwuZsb.jpg

Har du 1/1 eller 1/2 eller 2/2 på CCD1 istället för CCD0 så kommer jobb hamna där.

En sak jag misstänker i ditt fall är om du har någon mjukvara igång som ställer till precision boost, det finns gott om applikationer som gör det, en är exempelvis discord, sen finns det andra så som de flesta RGB kontroll mjukvarorna men även saker som fläktstyrning osv. Andra saker som kan påverka är overlays och andra saker i bakgrunden.

Du kan ju kika om kärnor går ner i spänning som de ska med hjälp av HWiNFO och om de går ner i frekvens som de ska, om alla håller en konstant hög frekvens så kommer det ge en lägre boost för enstaka kärnor då det inte finns varken temp eller ström utrymme för det.

Mycket intressant, jag hade tidigare reagerat på att hwinfo bara visar 8 kärnor, men det är säkert bara för att versionen inte är ny nog, så här ser det ut just nu. Ska installera nyaste strax, och återkommer.

När jag ändå har minneskungens uppmärksamhet, borde inte följande innebära bättre än 59.2 ns i latens? Såg att aida ansåg att cpufrekvens vid testet inte blev mer än 3400mhz, vilket är basfrekvensen, här borde ju 4800 ha varit det minsta.

Edit, installerade nyaste hwinfo, men den visar fortfarande bara 8 cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Mycket intressant, jag hade tidigare reagerat på att hwinfo bara visar 8 kärnor, men det är säkert bara för att versionen inte är ny nog, så här ser det ut just nu. Ska installera nyaste strax, och återkommer.
https://i.imgur.com/9jJ0tHs.png

När jag ändå har minneskungens uppmärksamhet, borde inte följande innebära bättre än 59.2 ns i latens? Såg att aida ansåg att cpufrekvens vid testet inte blev mer än 3400mhz, vilket är basfrekvensen, här borde ju 4800 ha varit det minsta.

https://i.imgur.com/hjpa58Z.png

Edit, installerade nyaste hwinfo, men den visar fortfarande bara 8 cores.

Hur många cores ser du i aktivitetshanteraren? Du kan behöva ändra grafvisning där men texten anger också antal. Vad gäller latens så ger viss agesa/bios lite högre latens så det kan vara det so orsakar det men 59 är i sig inte illa, du borde rimligen få lite bättre dock med dina timings/frekvens men det hänger också på cpu frekvens och specifikt max boost.

Inte så att du aktiverat game mode eller något i ryzen master förresten?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Hur många cores ser du i aktivitetshanteraren? Du kan behöva ändra grafvisning där men texten anger också antal. Vad gäller latens så ger viss agesa/bios lite högre latens så det kan vara det so orsakar det men 59 är i sig inte illa, du borde rimligen få lite bättre dock med dina timings/frekvens men det hänger också på cpu frekvens och specifikt max boost.

Inte så att du aktiverat game mode eller något i ryzen master förresten?

Har hela tiden haft 32 cores (16x2) i aktivitetshanteraren, och inget konstigt igång i Ryzen Master, så inget där att hämta sorgligt nog.

Hm, innan jag postade det som står ovan så tänkte jag bäst att köra en till aida, och den här gången fick jag 4850 angivet som processorfrekvens vid latenstest, med resultat 62 ns (har massa fönster öppna så det är säkert ok jämfört med 59ns som det ska vara)

Så det innebär att tillbaka på ruta ett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Har hela tiden haft 32 cores (16x2) i aktivitetshanteraren, och inget konstigt igång i Ryzen Master, så inget där att hämta sorgligt nog.

Hm, innan jag postade det som står ovan så tänkte jag bäst att köra en till aida, och den här gången fick jag 4850 angivet som processorfrekvens vid latenstest, med resultat 62 ns (har massa fönster öppna så det är säkert ok jämfört med 59ns som det ska vara)

Så det innebär att tillbaka på ruta ett...

Jag körde också ett snabbtest med fönster i webbläsaren, discord och lite annat igång, fick då också 62ns. Kör 3733mhz cl14. Misstänker att du inte kan köra högre än 3733mhz. Men de kommer förhoppningsvis snart bättre bios, Agesa 1.2.0.0 ligger i beta stadie just nu på gigabyte moderkort.

53.2ns fick jag med minnet ställt på 4000mhz. Detta i en beta bios. Read & Write på 62gb.

Testa få ner tRRDL till 4 istället för 6 som du kör.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Jag körde också ett snabbtest med fönster i webbläsaren, discord och lite annat igång, fick då också 62ns. Kör 3733mhz cl14. Misstänker att du inte kan köra högre än 3733mhz. Men de kommer förhoppningsvis snart bättre bios, Agesa 1.2.0.0 ligger i beta stadie just nu på gigabyte moderkort.

Ålright, men bara för att förtydliga mitt svammel, menade alltså att 62 var förväntat när windows var kört en lång stund och med en bunt grejor startade, och att det var pga att jag trodde att Aidaresultatet på 59 kunde bli bättre då det tidigare såg ut som att cpu-hastigheten bara var 3400 vid test som jag sa att det såg mörkt ut, när det nu visar sig att den går i det den ska, dvs 4800+, så är det fortsatt mörkt för att tro på dom ca 55ns som jag hoppats på .

Skrivet av TaunyTiger:

53.2ns fick jag med minnet ställt på 4000mhz. Detta i en beta bios. Read & Write på 62gb.
https://i.imgur.com/9YPrW4T.jpg

Testa få ner tRRDL till 4 istället för 6 som du kör.

Testade nystartad, och det gick från 59.2 till 57.8, men, blir lite ostabilt, klarar bara 3 minuter av Aida64 stabilitetstest (kör då bara memory+cache)

Kanske med bättre bios, och kan nämna att jag "bara" kör 1.44 volt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snickarboa:

Ålright, men bara för att förtydliga mitt svammel, menade alltså att 62 var förväntat när windows var kört en lång stund och med en bunt grejor startade, och att det var pga att jag trodde att Aidaresultatet på 59 kunde bli bättre då det tidigare såg ut som att cpu-hastigheten bara var 3400 vid test som jag sa att det såg mörkt ut, när det nu visar sig att den går i det den ska, dvs 4800+, så är det fortsatt mörkt för att tro på dom ca 55ns som jag hoppats på .

Testade nystartad, och det gick från 59.2 till 57.8, men, blir lite ostabilt, klarar bara 3 minuter av Aida64 stabilitetstest (kör då bara memory+cache)

Kanske med bättre bios, och kan nämna att jag "bara" kör 1.44 volt också.

Hastigheten är ju något aida64 läser av vid 1 tillfälle, sen skrivs denna. Min hastighet kan också variera beroende på boost vid avläsning. Så de har inget med de och göra.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Har börjat kontemplera att köpa en värre kylare, även om det känns osannolikt att det är vad som är problemet.
Letade lite recensioner, och snubblade över denna:

Greg ska göra sig lustig över hur dålig en stockkylare är på en 5950x, och det roliga här är att han liksom mig bara får fram 8 cores i Aida64. Den andra roliga grejen är när han ska visa hur mycket bättre en fet 360 AIO är så blir han väldigt besviken, får lika dålig eller tom sämre allcore boost jämfört med mig, får 9500 i cinebench där jag får 10300 med min lilla Noctua.

Nu är videon från november och han kör alltså med mycket äldre agesa, vilket är en försvårande omständighet för mig som har den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

be quiet! Pure Rock.
Är lite sugen på att uppgradera till en Noctua NH-D15 ändå, med tanke på att jag antagligen kan ha den kvar länge. Fortsätter de skicka med fästen till nya processorer gratis eller sälja dem billigt så.

Tror det skulle vara en riktigt trevlig uppgradering. Började mitt Ryzenäventyr med en Pure Rock Slim till min 3700X jag hade tidigare och fick ungefär samma temps som du har med din 5800X, det är en bra kylare men upplevede att den var undermålig för den TDP:n.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gigabyte har plockat bort F31 non beta. :S
Ny bios bör trilla in antagligen inom 24h.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Boostar ryzen 5000 serien högre och längre med bättre kylning, likt en GPU? Tänker om det är värt med lite bättre kylning, även om man inte ska köra någon OC? För som jag förstått det förlorar man maximalt möjliga boost om man OCar för lite lägre men all cores?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Boostar ryzen 5000 serien högre och längre med bättre kylning, likt en GPU? Tänker om det är värt med lite bättre kylning, även om man inte ska köra någon OC? För som jag förstått det förlorar man maximalt möjliga boost om man OCar för lite lägre men all cores?

Inte av sig själv, men har du bättre kylning kan du ha högre PPT/TDC/EDC utan att det överhettar vilket ger högre multicore prestanda. Bra single core kan du få med medioker kylning eftersom en core drar som mest 20W, hög single rör sig mest om kisel lotteriet men stryper du EDC och lägger lite offset i Curve Optimizer kan den öka.

Sen har Ryzen några temperatur gränser för boost, kan du komma under dom kan du få lite bättre boost, men det brukar kräva väldigt bra kylning för att bli någon märkbar skillnad.

Jag har upptäckt att jag kan aldrig får bra poäng i CPUZ single, som alltid kör core 0, eftersom core 0 och 1 är mina sämsta cores och det med marginal. Dom är så dåliga att jag har fått isolera dom i Curve Optimzer per core, annars gör dom hela datorn instabil med WHEA errors. Dock klarar dom en minimal offset på -1, så det kvalificerar nog inte för RMA. Dom överklockar ju fast pyttelite. Alla andra cores är mycket bättre, core 2 och 4 är superbra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Sen har Ryzen några temperatur gränser för boost, kan du komma under dom kan du få lite bättre boost, men det brukar kräva väldigt bra kylning för att bli någon märkbar skillnad.

Gränsen vid 90 grader är värd att nämna dock. Med dålig kylning (eller med 5800X utan grym kylning) kan det vara det som begränsar boostfrekvensen, framför allt vid tung last på ett medelantal trådar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gränsen vid 90 grader är värd att nämna dock. Med dålig kylning (eller med 5800X utan grym kylning) kan det vara det som begränsar boostfrekvensen, framför allt vid tung last på ett medelantal trådar.

Ja, är det sådana temps så begränsar det hårt, jag kommer aldrig över 80C så har inte behövt tänka i dom banorna

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

F32 släppt för Gigabyte, inte testat den själv då den inte ligger på gigabytes hemsida ännu.
Men misstänker Agesa 1.9.0.0 eller 1.2.0.0. Kommer inte flasha ikväll oavsett, lite för sent för de, hockey kl04:00 ju.
Denna länken är för Master kort, enligt länken.
https://download.gigabyte.com/FileList/BIOS/mb_bios_x570-aoru...

Update: Enligt användare på overclock.net så är de fortfarande agesa 1.1.0.0. :/
Kommer testa denna men avvakta tills den ligger på gigabytes hemsida. Kan ju kanske skilja vilken revision man har? Även om jag inte tror att de spelar roll.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen konstaterat var mina WHEA kom ifrån, trodde först att det var ett par cores men det har visat sig att det bara är EN kärna som är dålig. Det är Core 1. Core 0 är ganska ok ändå. Core 1 suger getpung.

Som tur är går den att sminka över med Curve Optimizer, kör -1 på den så håller den sig i schack. Det hade varit värre om det var Core 0 som var dålig men det är illa nog, eftersom den klarar pyttelite OC i form av CO -1 kan man inte direkt säga att den är defekt.

Med Core 1 isolerad är det inga problem att dra tex -15 på dom andra. Nu är benchmarks tillbaka på normalt igen, och utan WHEA och jag kan inte klaga på bios med AGESA 1.2.0.0

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte av sig själv, men har du bättre kylning kan du ha högre PPT/TDC/EDC utan att det överhettar vilket ger högre multicore prestanda. Bra single core kan du få med medioker kylning eftersom en core drar som mest 20W, hög single rör sig mest om kisel lotteriet men stryper du EDC och lägger lite offset i Curve Optimizer kan den öka.

Sen har Ryzen några temperatur gränser för boost, kan du komma under dom kan du få lite bättre boost, men det brukar kräva väldigt bra kylning för att bli någon märkbar skillnad.

Jag har upptäckt att jag kan aldrig får bra poäng i CPUZ single, som alltid kör core 0, eftersom core 0 och 1 är mina sämsta cores och det med marginal. Dom är så dåliga att jag har fått isolera dom i Curve Optimzer per core, annars gör dom hela datorn instabil med WHEA errors. Dock klarar dom en minimal offset på -1, så det kvalificerar nog inte för RMA. Dom överklockar ju fast pyttelite. Alla andra cores är mycket bättre, core 2 och 4 är superbra.

Stort tack! Fantastiskt svar.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nu har jag äntligen konstaterat var mina WHEA kom ifrån, trodde först att det var ett par cores men det har visat sig att det bara är EN kärna som är dålig. Det är Core 1. Core 0 är ganska ok ändå. Core 1 suger getpung.

Som tur är går den att sminka över med Curve Optimizer, kör -1 på den så håller den sig i schack. Det hade varit värre om det var Core 0 som var dålig men det är illa nog, eftersom den klarar pyttelite OC i form av CO -1 kan man inte direkt säga att den är defekt.

Med Core 1 isolerad är det inga problem att dra tex -15 på dom andra. Nu är benchmarks tillbaka på normalt igen, och utan WHEA och jag kan inte klaga på bios med AGESA 1.2.0.0

Ja, jag blev lite avundsjuk på dig. Så satte -10 på mina 2 bästa cores för att testa, resten står på -0. Och still going strong, idlat i 6:30h.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja, jag blev lite avundsjuk på dig. Så satte -10 på mina 2 bästa cores för att testa, resten står på -0. Och still going strong, idlat i 6:30h.

DÅ gäller det bara att hitta din dåliga core/cores, den/dom är dom enda som behöver stå på 0 dom andra kan du köra offset på allihop

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

DÅ gäller det bara att hitta din dåliga core/cores, den/dom är dom enda som behöver stå på 0 dom andra kan du köra offset på allihop

Ja, idlat i 11h22min just nu. Så man får väl testa en core i taget och sen låta den idla iallafall 6-10h.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Boostar ryzen 5000 serien högre och längre med bättre kylning, likt en GPU? Tänker om det är värt med lite bättre kylning, även om man inte ska köra någon OC? För som jag förstått det förlorar man maximalt möjliga boost om man OCar för lite lägre men all cores?

Skrivet av the squonk:

Inte av sig själv, men har du bättre kylning kan du ha högre PPT/TDC/EDC utan att det överhettar vilket ger högre multicore prestanda. Bra single core kan du få med medioker kylning eftersom en core drar som mest 20W, hög single rör sig mest om kisel lotteriet men stryper du EDC och lägger lite offset i Curve Optimizer kan den öka.

Sen har Ryzen några temperatur gränser för boost, kan du komma under dom kan du få lite bättre boost, men det brukar kräva väldigt bra kylning för att bli någon märkbar skillnad.

Jag har upptäckt att jag kan aldrig får bra poäng i CPUZ single, som alltid kör core 0, eftersom core 0 och 1 är mina sämsta cores och det med marginal. Dom är så dåliga att jag har fått isolera dom i Curve Optimzer per core, annars gör dom hela datorn instabil med WHEA errors. Dock klarar dom en minimal offset på -1, så det kvalificerar nog inte för RMA. Dom överklockar ju fast pyttelite. Alla andra cores är mycket bättre, core 2 och 4 är superbra.

Eh - jo Ryzen fortsätter boosta bättre och bättre med lägre temperatur. GamersNexus har några intressanta observationer när de kollar boost clock vid olika temperaturer i sina LN live streams.

https://www.youtube.com/watch?v=g94rNe4XSGU
https://www.gamersnexus.net/news-pc/3492-ryzen-cpu-thermals-m...

Öppnar jag fönstret över natten nu på vintern och kör benchmarks direkt efter boot när min vattenkylning är riktigt kall så får jag betydligt bättre resultat än i "rumsvärme".

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Eh - jo Ryzen fortsätter boosta bättre och bättre med lägre temperatur. GamersNexus har några intressanta observationer när de kollar boost clock vid olika temperaturer i sina LN live streams.

https://www.youtube.com/watch?v=g94rNe4XSGU
https://www.gamersnexus.net/news-pc/3492-ryzen-cpu-thermals-m...

Öppnar jag fönstret över natten nu på vintern och kör benchmarks direkt efter boot när min vattenkylning är riktigt kall så får jag betydligt bättre resultat än i "rumsvärme".

Jag skriver ju att Ryzen har vissa temperatur gränser, det är samma sak som du säger, men det är en hel del annat som påverkar. Tillgång till ström och effekt påverkar mer, men givetvis får det inte bli överhettat så då är man tillbaka på bra kylning. Men att bara förbättra kylning utan att ändra något annat gör ingen jätteskillnad om man inte har kass kylning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Testade att köra curve optimiser idag. Sänkte alla cores med 20.
Jag får ca 4800 hz ibland men jag upplever inte att tempsen sjunkit något märkbart. Idle runt 50 och ca 75 när jag spelar.
Får testa lite mer.
Ibland gör den pikar upp långt över 80 grader fast man är i menyer eller så, mycket märkligt. Bara någon sekund..sen går tempen tillbaka igen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Testade att köra curve optimiser idag. Sänkte alla cores med 20.
Jag får ca 4800 hz ibland men jag upplever inte att tempsen sjunkit något märkbart. Idle runt 50 och ca 75 när jag spelar.
Får testa lite mer.
Ibland gör den pikar upp långt över 80 grader fast man är i menyer eller så, mycket märkligt. Bara någon sekund..sen går tempen tillbaka igen.

Det är det du kan styra i PBO med PPT/TDC/EDC, du kan skruva in exakt hur varm den kommer att bli under last genom att sätta gränser för ström och effekt. Svalare = kräver mindre kylning = tystare = win win. Prestandaskillnaden brukar inte vara särskilt stor, Ryzen 5000 ligger nära max redan från början.

Är den svalare under last kommer den rätt säkert även att spika mindre, nu ska Ryzen boosta snabbt men fläktarna kan vara för snabba ibland och hänga med. Viktigt att dom har en fördröjning om man vill ha lugnare ljudmiljö.

Sen kan det vara bra att sätta en templimit på 85C i PBO så behöver man aldrig oroa sig för överhettning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Testar just nu detta.

PTT/TDC/EDC - Disabled
PBO + 200
Auto Scalar
Curve optimizer -10 på starkaste kärnorna och -15 på alla andra.

Core 1 - 5000
Core 2 - 5075
Core 3 - 5050
Core 4 - 5025
Core 5 - 4925
Core 6 - 4975
Core 7 - 4900
Core 8 - 4925
Core 9 - 4900
Core 10 - 4900
Core 11 - 4900
Core 12 - 4900

Temps ligger på 65-70c i CR20
Ligger på ungefär 8500/635 när jag stänger ner allt i bakgrunden och kör test.
CPUZ - 9715/682

Skulle vilja få upp singlecore score mer. Men får se om skiten håller ^^ 6800XT anländer idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Testade att köra curve optimiser idag. Sänkte alla cores med 20.
Jag får ca 4800 hz ibland men jag upplever inte att tempsen sjunkit något märkbart. Idle runt 50 och ca 75 när jag spelar.
Får testa lite mer.
Ibland gör den pikar upp långt över 80 grader fast man är i menyer eller så, mycket märkligt. Bara någon sekund..sen går tempen tillbaka igen.

Vad har du för PBO limits?
Spikar är dock normala så inget att orora sig över, det är så processornera fungerar.
Ända spelet som bomar värme som jag känner till är COD.. AVX instruktioner som får prollen att bli varm som attans.

Permalänk
Skrivet av Cxod:

Testar just nu detta.

PTT/TDC/EDC - Disabled
PBO + 200
Auto Scalar
Curve optimizer -10 på starkaste kärnorna och -15 på alla andra.

Core 1 - 5000
Core 2 - 5075
Core 3 - 5050
Core 4 - 5025
Core 5 - 4925
Core 6 - 4975
Core 7 - 4900
Core 8 - 4925
Core 9 - 4900
Core 10 - 4900
Core 11 - 4900
Core 12 - 4900

Temps ligger på 65-70c i CR20
Ligger på ungefär 8500/635 när jag stänger ner allt i bakgrunden och kör test.
CPUZ - 9715/682

Skulle vilja få upp singlecore score mer. Men får se om skiten håller ^^ 6800XT anländer idag!

Helt sjuka siffror säger en som har fått ett skräpexemplar av 5950x.

Men var det inte så att man kör mest negativ CO på dom bästa kärnorna och mindre negativ CO på dom sämsta?