Unifi VPN i mobiltelefon som ska delas över wifi till webbradio

Permalänk

Unifi VPN i mobiltelefon som ska delas över wifi till webbradio

Hej

Jag har ett problem som jag behöver hjälp med: Jag har ett eget VPN i min mobiltelefon som ska delas över wifi så att wifi klienterna till mobilen kommer åt det interna nätverket över vpn uppkopplingen.

Hemma har jag en Logitech Media Server med ip 192.168.21.123:9002. Jag har en unifi setup med usg router med remote user vpn uppsatt och fungerande.
Hemma nätet i range 192.168.21.xxx
VPN klienter i range 192.168.22.xxx

Jag vill inte använda port forwarding över wan ip:9002 i detta fallet då LMS inte stödjer https:// och "lömska ip adresser från ryssland" osv. gör massa inloggningsförsök på mina andra tjänster såsom nas som är port forward mot wan ip.

På jobbet har jag en Logitech Squeezebox webbradio som behöver få tillgång till LMS servern på mitt interna nätverk hemma. Jag har en gammal mobil Microsoft Lumia 550 med mobilabonnemang som agerar wifi router.

Mobilen är ansluten till mitt VPN vilket fungerar. I webbläsaren på mobilen kommer jag åt webbgränssnittet på min nas, LMS servern m.m. på interna 192.186.21.xxx adresser när jag är på jobbet. Mobilen har en ip i 192.168.22.xxx range när den är uppkopplad mot vpn.

Webbradion ansluter till mobilen via Wifi och kommer åt internet men däremot kommer den inte åt det interna nätverket hemma. Helst hade jag velat att den skulle fått en 192.168.22.xxx adress men jag hittar inga inställningar i telefonen att ändra IP range och mobilens hotspot delar ut ip adresser i range 192.168.137.xxx.

Har någon tips eller förslag på hur jag löser detta? Jag är lekman så jag uttrycker mig kanske inte med rätt termer

Jag klurar på om detta går: Ska jag lägga upp ett nytt påhittat nät 192.168.137.1/24 som lan 2 i min cloudkey och på något sätt öppna för trafik i brandväggen mellan 192.168.21.xxx/24 och 192.168.137.1/24 eller måste den öppningen ske som "port forwarding" mellan wan 192.168.22.xxx/lan 192.168.137.xxx i mobiltelefonen? Jag hittar tyvärr inte några direkta inställningar i mobilen att ändra.

Tacksam för input!

Mårten

Stavfel
Visa signatur