Permalänk
Medlem

Först problem PCI-E och nu CPU?

Okej, till att börja med så kan jag inte särskilt mycket när det kommer till felsökande då det nu är min andra monterade dator. Jag har även maximalt otur när det gäller teknik och borde nog betalt för montering. Hur som helst..

Jag beställde datorkomponenter (se signatur) och monterade allt den 5 oktober. Allt var frid och fröjd till en början. Satte allt i sin rätta plats och lade in så att minnena skulle gå i rätt hastighet. Har kunnat spela utan problem men märkte efter ett tag att jag vid videotittande (ex. YouTube) fick, efter längre tids tittande kort, "stutter" i videon som om den buffrade till och ibland blåskärm med den fantastiskt beskrivande stoppkoden "VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR". Hurra.

Fick tips om att kolla att grafikkortet hade rätt gen istället.
Stod på auto i UEFI så ändrade till gen 3. Blåskärm vid enstaka videos fortsatte.

Kontrollerade med GPU-Z och det framgick då att kortet supports PCI-Express x16 4.0 och att den går i x8 4.0.

Efter lite Google med inriktning på moderkortet som bov istället för grafikkortet framgick det att Bios version 30 fått äran att fungera i liknande fall som en lösning. Hade 32 på moderkortet, så testade först 33 (löste ej problem med PCI-Express) och sedan 30 vilket heller inte löste det. Detta gjordes idag kväll. Lite omstarter för att kontrollera att allt fungerade och ordnade så att fläktarna inte gick fullt etc.

Nu vill dock inte datorn längre gå vidare till Windows utan det lyser rött för CPU. Grafikkortet lyser inte alls och jag får ingen bild.
Vid varje uppstart med biosversionerna har jag kontrollerat GPU-Z och fått lite olika svar, samtliga att kortet stödjer x16 4.0 men sedan att den går i x8 4.0, x16 1.1, x16 3.0 (kort stund och sedan åter 1.1 och 3.0 men mestadels 1.1).

På enhetshanteraren stod det utropstecken på "PCI-enhet", "PCI-enhet" och "PCI-styrenhet för kryptering och dekryptering.
Jag misstänker nu CPUn men då grafikkortet inte lyser och åtminstone ger bild, kan det vara moderkortet också?

Tips mottages. Saknar andra delar att testa med så kommer behöva lämna in den troligaste boven i dramat.

Edit: Alla fläktar snurrar, även för CPU, om det nu har någon betydelse? Arbetsminnena kan jag inte uttala mig om då de är utan LEDs men lampan för fel för dem lyser inte.

Språkbättringar.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv

PCI-E visar bara max när den behöver bandbredden, så när den idlar visar den den lägsta.

Permalänk
Medlem

@anon42512: Då måste krascherna berott på något annat antar jag? Provade innan uppdatering av bios att ominstallera drivrutinerna för grafikkortet men de fortsatte dock sporadiskt vid videotittande. :/

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Inaktiv

Ja, det lär inte berott på att PCI-E skiftade på det sättet iaf.
Som det är nu har du alltså ingen bild alls? Kommer inte ens in i BIOS?

Permalänk
Medlem

@anon42512: Nej, tyvärr.

Just nu: Chassifläktarna snurrar, moderkortet lyser, lampan för CPU lyser rött, CPU-fläkt snurrar, GPU lyser inte alls och fläktarna står still.

Edit: Skrev med support nu på morgonen. Funderade först på billigaste APU för att felsöka ytterligare men kunde lämna in moderkort, processor och grafikkort för felsökning så gör det för att spara mig huvudbry då jag saknar reservdelar.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]