Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag är fett sugen på denna skärmen! Har aldrig spelat på högre än 27”. Alltid dreglat lite på 34”. Tänkte mest köra i 1440p. Blir det för suddigt? Sitter nära skärmen. 3k kanske det blir i dåligt optimerade spel där man ändå inte får 144fps. Tänkte köpa antingen 3080 eller 6800XT också men 2080 super ska driva 1440p lätt

Kör på, jag ångrar inte mitt byte från min 165Hz IPS till denna en endaste sekund, trots en död pixel
spelar mest Lol och wow på den, och det känns mycket bättre alltihop

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

34" ultrawide är samma storlek som 27" fast bredare. samma ppi.

Ofan men dåså 😃

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kör på, jag ångrar inte mitt byte från min 165Hz IPS till denna en endaste sekund, trots en död pixel
spelar mest Lol och wow på den, och det känns mycket bättre alltihop

haft liknande byte, gick från MG279Q (som nu snällt agerar sekundär skärm!). spelat shadow och rise of the tomb raider samt lite wow och ultrawide är verkligen mycket trevligare. älskar hur synfältet fylls upp av skärm, blir en helt annan inlevelse tycker jag.

Permalänk
Medlem

Beställde den! Kunde inte låta bli för det priset. Hoppas elgigantens lagerstatus stämmer. Slut överallt men dom har 100+ i webblager tydligen. Borde i så fall komma på tisdag 😍

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Beställde den! Kunde inte låta bli för det priset. Hoppas elgigantens lagerstatus stämmer. Slut överallt men dom har 100+ i webblager tydligen. Borde i så fall komma på tisdag 😍

Jag beställde en från Netonnet, sen kom Elgiganten med ett helgerbjudande så då köpte jag en från Elgiganten också och tänkte lämna tillbaka den jag köpte på Netonnet. Men dom är så prisvärda så jag behöll båda 😄 Har stativ där jag kan stapla skärmarna ovanpå varandra, kommer nog bli bra. Och på sidan får jag ha min Dell 43". 😄
Men som sagt, sjukt prisvärd skärm. Riktigt skönt med 144Hz, färgrik och bra kontrast och svartnivå.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Beställde en på Elgigantens rea för 4k jämt, var mycket besviken. Tyckte att alla svarta tecken, som bokstäver, omgavs av ett blurrigt lila-grönt skimmer. Inte imponerad över färger, och lärde mig att jag inte kommer väl överrens med kurvade skärmar. Lämnade tillbaka efter 30min, faktiskt aldrig varit med om en sämre bildupplevelse på tio år (provade alla möjliga kalibreringstekniker). Köpte två Philips E275 eller vad de heter istället, 1440p 27" 75Hz, väldigt nöjd, bägge kostade lika mycket tillsammans.

Undrat om det bara var mitt ex, eller om fler av denna skärm är så dåliga. Grattis till alla er som är nöjda iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Beställde en på Elgigantens rea för 4k jämt, var mycket besviken. Tyckte att alla svarta tecken, som bokstäver, omgavs av ett blurrigt lila-grönt skimmer. Inte imponerad över färger, och lärde mig att jag inte kommer väl överrens med kurvade skärmar. Lämnade tillbaka efter 30min, faktiskt aldrig varit med om en sämre bildupplevelse på tio år (provade alla möjliga kalibreringstekniker). Köpte två Philips E275 eller vad de heter istället, 1440p 27" 75Hz, väldigt nöjd, bägge kostade lika mycket tillsammans.

Undrat om det bara var mitt ex, eller om fler av denna skärm är så dåliga. Grattis till alla er som är nöjda iaf!

har suttit här lite nu och försökt se något färgglatt skimmer över bokstäver men kan inte se något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Beställde en på Elgigantens rea för 4k jämt, var mycket besviken. Tyckte att alla svarta tecken, som bokstäver, omgavs av ett blurrigt lila-grönt skimmer. Inte imponerad över färger, och lärde mig att jag inte kommer väl överrens med kurvade skärmar. Lämnade tillbaka efter 30min, faktiskt aldrig varit med om en sämre bildupplevelse på tio år (provade alla möjliga kalibreringstekniker). Köpte två Philips E275 eller vad de heter istället, 1440p 27" 75Hz, väldigt nöjd, bägge kostade lika mycket tillsammans.

Undrat om det bara var mitt ex, eller om fler av denna skärm är så dåliga. Grattis till alla er som är nöjda iaf!

Äger ingen sådan skärm, men det kan också ha varit ett måndagsexemplar? Har svårt att tro att Philips E275 skulle vara en bättre skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Beställde en på Elgigantens rea för 4k jämt, var mycket besviken. Tyckte att alla svarta tecken, som bokstäver, omgavs av ett blurrigt lila-grönt skimmer. Inte imponerad över färger, och lärde mig att jag inte kommer väl överrens med kurvade skärmar. Lämnade tillbaka efter 30min, faktiskt aldrig varit med om en sämre bildupplevelse på tio år (provade alla möjliga kalibreringstekniker). Köpte två Philips E275 eller vad de heter istället, 1440p 27" 75Hz, väldigt nöjd, bägge kostade lika mycket tillsammans.

Undrat om det bara var mitt ex, eller om fler av denna skärm är så dåliga. Grattis till alla er som är nöjda iaf!

Låter som måndagsexemplar alternativt för gammal displayport-version på ditt graffe.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Färgskimmer över text" är ofta något av följande:

• Cleartype-inställningarna i Windows behöver ses över då det ska ändras för olika typer av skärmar och subpixelstrukturer
• Det körs en subsamplad signal till skärmen, likt YCbCr 4:2:2. Ofta som följd av att man inte kan köra önskad bandbredd

Såväl Microsoft som grafikkortstillverkarna är rätt usla på att signalera och framhäva att dessa saker kan bli en situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag är fett sugen på denna skärmen! Har aldrig spelat på högre än 27”. Alltid dreglat lite på 34”. Tänkte mest köra i 1440p. Blir det för suddigt? Sitter nära skärmen. 3k kanske det blir i dåligt optimerade spel där man ändå inte får 144fps. Tänkte köpa antingen 3080 eller 6800XT också men 2080 super ska driva 1440p lätt

Skärmen är ju verkligen bra Bang for the buck. Det är rätt häftigt att spela typ cod eller andra spel där man kan utnyttja 21:9. För att surfa webben, kika på youtube etc så föredrar jag fortfarande 16:9. Det känns som det blir för stort om man bara kör en applikation på skärmen, men för rörigt om man kör 2 eller fler.

Jag sitter lite för nära min skärm när jag spelar och blir lätt yr när jag försöker spela. Skrivbordet är 60cm, skulle behöva 20 cm extra för att det ska bli bekvämt för min del. Av den anledningen kommer jag lämna tillbaka skärmen. 21:9 var inte för mig.

Hoppas detta hjälper. Skärmen är fantastisk om man ser till kvalitet och specifikationer för priset.

Permalänk
Medlem

Tror ni mitt gamla
ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 kommer stå pall för denna skärm?
Spel som jag brukar spela & som är mest krävande är:
- Overwatch
- CsGo
- Valorant

/ Y

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Tror ni mitt gamla
ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 kommer stå pall för denna skärm?
Spel som jag brukar spela & som är mest krävande är:
- Overwatch
- CsGo
- Valorant

/ Y

>Det där är lättdrivna spel så det borde inte vara några problem!

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Beställde en på Elgigantens rea för 4k jämt, var mycket besviken. Tyckte att alla svarta tecken, som bokstäver, omgavs av ett blurrigt lila-grönt skimmer. Inte imponerad över färger, och lärde mig att jag inte kommer väl överrens med kurvade skärmar. Lämnade tillbaka efter 30min, faktiskt aldrig varit med om en sämre bildupplevelse på tio år (provade alla möjliga kalibreringstekniker). Köpte två Philips E275 eller vad de heter istället, 1440p 27" 75Hz, väldigt nöjd, bägge kostade lika mycket tillsammans.

Undrat om det bara var mitt ex, eller om fler av denna skärm är så dåliga. Grattis till alla er som är nöjda iaf!

Se Laxpuddings svar ovan för orsak till ditt problem. Det är alltså inte skärmen som är problemet utan signalen ut från din dator så du skulle tagit dig en titt på det innan du lämnade tillbaka skärmen. Det blir ofta begränsad utsignal på lite större skärmar med hög upplösning och innan man fixat det i inställningarna så ser det inget bra ut. Dock, som sagt, inte skärmens fel.
Mina skärmar har inga tendenser till det du beskriver, men jag kör också RGB ut och inte t.ex. YCbCr 4:2:2.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av MeckarN:

>Det där är lättdrivna spel så det borde inte vara några problem!

Jag har ett GTX1070 och det fungerar utmärkt med denna skärmen.

Permalänk

hej!
har kopplat in min nya skärm till jobblaptopen, via hdmi, står att jag får upplösning 3440x1440, men bara 49hz??
känns redan efter 10minuter med skärmen att jag blir helt snurrig i huvudet, kommer mest jobba med skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshien:

Tror ni mitt gamla
ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 kommer stå pall för denna skärm?
Spel som jag brukar spela & som är mest krävande är:
- Overwatch
- CsGo
- Valorant

/ Y

Jag lirar på allt ddär i full res med mitt R9 390 utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

hej!
har kopplat in min nya skärm till jobblaptopen, via hdmi, står att jag får upplösning 3440x1440, men bara 49hz??
känns redan efter 10minuter med skärmen att jag blir helt snurrig i huvudet, kommer mest jobba med skärmen

Min jobbaptop kommer upp i 60hz vid 3440x1440, vad har datorn för processor/grafikkort?

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

hej!
har kopplat in min nya skärm till jobblaptopen, via hdmi, står att jag får upplösning 3440x1440, men bara 49hz??
känns redan efter 10minuter med skärmen att jag blir helt snurrig i huvudet, kommer mest jobba med skärmen

Dubbelkolla vilken generation av HDMI du har på laptopen, skulle tippa på att den du har inte är tillräckligt för att dra full res 144hz

Permalänk

Grafikprocessor Intel UHD Graphics 620
kan inte läsa ut vad det är för hdmi port, men kan det vara kabeln?
datorn är en ASUS ZenBook 14 UX433FA

har ruggigt låg kunskap i det här känner jag

Permalänk
Skrivet av arjansbralla:

Grafikprocessor Intel UHD Graphics 620
kan inte läsa ut vad det är för hdmi port, men kan det vara kabeln?
datorn är en ASUS ZenBook 14 UX433FA

har ruggigt låg kunskap i det här känner jag

Hittar inte vilken HDMI-version den laptopen har, men om man googlar på Intel UHD Graphics 620 får jag fram HDMI 1.4, vilket borde stödja 75hz-120hz i 1440p. Har du en 1.4 HDMI-kabel?

Permalänk
Medlem

På vissa webb-sidor blir färgen konstig på bakgrund och text när man scrollar. Just bara när man scrollar gör det hela mycket märkligt. Inte minsta problem vid annan användning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arjansbralla:

Grafikprocessor Intel UHD Graphics 620
kan inte läsa ut vad det är för hdmi port, men kan det vara kabeln?
datorn är en ASUS ZenBook 14 UX433FA

På en laptop är HDMI-anslutningen normalt fast på 2009 års nivå i fråga om bandbredd (9 Gbps) och då får du ut 50 Hz som högst på 3440x1440. Laptopmodeller med en diskret GPU för spelande brukar klara det dubbla med 18 Gbps och då får du ut 100 Hz.

För att använda skärmen fullt ut behöver du köra Displayport och om det inte finns på din laptop (vilket det sällan gör) kan det eventuellt gå att köra Displayport via USB-C, så kallad Displayport alt mode. Men det framgår sällan ifall så är fallet.

Asus har i alla fall lite info: https://www.asus.com/support/FAQ/1042843/

Du behöver också köpa en USB-C-till-Displayportkabel och de kostar en del och är inte helt vanliga.

Ifall du har en fungerande modell som kan trycka ut Displayport kan du räkna med 120 Hz på skärmen. Har du en Zenbook-modell som inte är lika villig med bild ut via USB-C bör du byta skärm till något enklare – eller byta laptop om möjligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scienta:

På vissa webb-sidor blir färgen konstig på bakgrund och text när man scrollar. Just bara när man scrollar gör det hela mycket märkligt. Inte minsta problem vid annan användning.

Det är så eftersläp fungerar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av arjansbralla:

känns redan efter 10minuter med skärmen att jag blir helt snurrig i huvudet, kommer mest jobba med skärmen

Detta kan ha andra orsaker än att du bara får 49 Hz. Skärmen är mycket större än på laptopen. Det är en VA-panel och kan ha eftersläp du är ovan med. Den kan också ha en pixelstruktur som är segmenterad vilket påverkar hur text ser ut. Framför allt är den förmodligen mer ljusstark och större än laptopen vilket är bländande/tröttande för ögonen. Så sänk ljusstyrkan och se om det blir bättre.

Permalänk

tack laxpudding för riktigt fina svar! värmer

kanske får testa usb c displayport lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är så eftersläp fungerar

Endast specifika webbsidor och inte i andra program?
Är det några kombo av färger som kan vara mer benäget till eftersläp?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Endast specifika webbsidor och inte i andra program?
Är det några kombo av färger som kan vara mer benäget till eftersläp?

Jag märker av eftersläp på text när jag har Windows night light igång (så att skärmen blir orange). Blir lite rött runt texten när man scrollar. Vilka färger rör det sig om för dig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scienta:

Endast specifika webbsidor och inte i andra program?
Är det några kombo av färger som kan vara mer benäget till eftersläp?

Det som ligger mot en mörk bakgrund släpar – rent av svansar efter – med VA-paneler. Till exempel forumets orange detaljer i "Nytt i forumet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Beställde den! Kunde inte låta bli för det priset. Hoppas elgigantens lagerstatus stämmer. Slut överallt men dom har 100+ i webblager tydligen. Borde i så fall komma på tisdag 😍

Jag tvekade också, men den stämmer. Fick min idag Sjukt nöjd. Från en 24" 144hz IPS.