Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Sådär, då var en beställning lagd.

Letade ny skärm inför RTX 3080 släppet, och hade efter lite sökande först ställt in mig på AOC CU34G2 sedan lade ju Elgiganten upp Asus ROG Swift PG349 för 7490kr på sin medlemshelg. Betydligt dyrare men med IPS panel. Dock gick det ju inte hitta en enda vettig recension av den och att föregångaren inte direkt har fått lysande rekommendationer gjorde ju att man tvekade en del.

Hittade sedan denna tråden och skärmen som, åtminstone baserat på speccs/vad folk har skrivit i tråden, verkar leverera likvärdig/liknande prestanda för betydligt mindre än de andra två. Så fick bli ett köp. I vilket fall som helst lär det inte vara sämre än mina sex år gamla Philips 272C4.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

@thompson: Har läst mycket om dessa skärmar och det verkar som att AOC:n har samma Samsung-panel som Xiaomin.
Har själv en på g. Hoppas den skickas på söndag och att de inte fick sånt ordertryck att de inte kan leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzan:

@thompson: Har läst mycket om dessa skärmar och det verkar som att AOC:n har samma Samsung-panel som Xiaomin.
Har själv en på g. Hoppas den skickas på söndag och att de inte fick sånt ordertryck att de inte kan leverera.

Jo så verkar det vara, dock så är ju AOC'n speccad till 1 ms och denna 4 ms sedan om det är någon skillnad i praktiken är väl en annan sak. Även om AOC är lite snabbare så tvivlar jag på att jag kommer märka någon skillnad, har ju som sagt suttit på en gammal 60Hz skärm med oklar responstid.

Söndag är väl lite väl optimistiskt att hoppas på att de skickar, men förhoppningsvis på måndag.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

@thompson: 4 vs 1 ms är bara marknadsföring, AOC:n är ingen 1 ms skärm. Uppskattar mer när tillverkaren är ärlig.
Ja menade måndag givetvis, blivit någon whiskey för mycket

Permalänk
Medlem

@Danzan: Håller med.
Blev väldigt fundersam när dom marknadsför den som 1MS, när dem har exakt samma Samsung panel.
Dom kanske räknar in overdrive på max ? Ingen aning hur det räknas in men helt klart fulspel av AOC.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

@Don Stroker: Ja, det är precis vad de gör, med den på max får du istället ghosting eller så kallad overshoot. Så det är en icke användbar inställning i riktiga scenarion.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inga "1 ms"-skärmar. Det är ett marknadsföringsknep på från början till slut som i bästa fall speglar en specifik jämförelse. Bär ingen som helst relevans eller garanti för hur skärmen kommer upplevas eller ge eftersläp. Idag är nästan alla spelskärmar "1 ms" eftersom det måste stå "1 ms" för att sälja.

Går igenom detta i bildskärmsguiden: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns inga "1 ms"-skärmar. Det är ett marknadsföringsknep på från början till slut som i bästa fall speglar en specifik jämförelse. Bär ingen som helst relevans eller garanti för hur skärmen kommer upplevas eller ge eftersläp. Idag är nästan alla spelskärmar "1 ms" eftersom det måste stå "1 ms" för att sälja.

Går igenom detta i bildskärmsguiden: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Bra förtydligande.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

En av mina favorit-reviewers på Youtube har recenserat skärmen precis: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=JWo34Cf4E3I&f...

Brukar vara väldigt sakliga och detaljerade tester han släpper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

En av mina favorit-reviewers på Youtube har recenserat skärmen precis: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=JWo34Cf4E3I&f...

Brukar vara väldigt sakliga och detaljerade tester han släpper.

Ha! Gick precis in för att tipsa om just denna review av skärmen. Finns inte så många bra där ute. Skön snubbe - ingen jag tidigare använt mig av. Tack!

Får se om skärmen kommer nu i veckan även till oss som inte fått någon bekräftelse ännu.

Permalänk
Medlem

Skärmen är nu nästan framme, blir nog inkoppling ikväll

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Var väl inte helt oväntat att MediaMarkt skulle skjuta upp sitt prel leveransdatum. Webhallen trodde 2-3 veckor när jag chattade med dem imorse. Inet säger ju prel. i deras lager nästa vecka. Blir kanske att lägga en beställning hos Mediamarkt och Webbis idag så får man se vem som klarar leverans först.

Permalänk
Medlem

Mi Store säger att de nu har över 20st i lager, men jag har fortfarande inte fått någon leveransbekräftelse trots att jag beställde den 30/8. Börjar blir smått otålig, ser så mycket fram emot denna 😁

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

@MeckarN: Var ju farligt nära på att lägga en beställning där men chillar nog iom att folk här inte fått sina skickade ännu. Dessutom betydligt mer praktiskt med Webhallen eller MM då jag har 10 mins promenad till deras butiker

Permalänk
Medlem

Beställde också 30/8 och inte heller fått något trots 20+ i lager.

Edit:
Från Mi Store

Citat:

Hej

De börjar skeppas imorgon

Mvh/Best regards, Mi Store Support

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Härligt, hoppas dem kommer innan helgen!

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob14:

Var väl inte helt oväntat att MediaMarkt skulle skjuta upp sitt prel leveransdatum. Webhallen trodde 2-3 veckor när jag chattade med dem imorse. Inet säger ju prel. i deras lager nästa vecka. Blir kanske att lägga en beställning hos Mediamarkt och Webbis idag så får man se vem som klarar leverans först.

Typiskt 🙄 när man tittar på MMs sida kan jag inte se något datum bara ordet "Förbokning". Skulle ändå misstänka att dom har dom i lager men att det dröjer någon extra dag, står ju att dom har fördröjd leveranstid pga ombyggnation i deras lager.

Är det 2-3v som du säger så kommer jag nog avboka och köra AOC istället. Orkar inte vänta längre 😂

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Viking
Skrivet av Don Stroker:

Är det 2-3v som du säger så kommer jag nog avboka och köra AOC istället. Orkar inte vänta längre 😂

MiStore har ju över 20 st på lager...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Don Stroker: Pratade med deras support imorse. Frågade om skärmen då det stod 14/9 igår om de hade någon ny prel. leveranstid eller vadsomhelst. Han sa bara att den var för förhandsbokning och att han kunde hjälpa mig att boka om jag inte ville göra det online genom att "trycka på förhandsbokningsknappen". Så deras support har ivf 0 koll på leveransdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

MiStore har ju över 20 st på lager...

Misstänker att den siffran kommer krympa med tanke på att det verkar vara rätt många här inne som beställt därifrån.
Sen vill jag helst ta MM ifall jag måste returnera pga felaktig skärm etc då finns förhoppningen att man kan lämna i butiken.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob14:

@Don Stroker: Pratade med deras support imorse. Frågade om skärmen då det stod 14/9 igår om de hade någon ny prel. leveranstid eller vadsomhelst. Han sa bara att den var för förhandsbokning och att han kunde hjälpa mig att boka om jag inte ville göra det online genom att "trycka på förhandsbokningsknappen". Så deras support har ivf 0 koll på leveransdatum.

Haha låter som deras kundtjänst 🤦
Ser så udda ut att först står det ett leveransdatum/datum där de får in till sitt lager. Sen dagen det står så står det istället bara förbokning... Udda. Medans proshop har den 29de, inet den 22.
Men bara mistore som fick en batch denna helgen..
Får se hur det hela utspelar sig

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Lägger nog själv en beställning hos MiStore under morgondagen beroende på vad folk här skriver ang sina beställningar.

Permalänk
Medlem

Avbokade faktiskt min här i förmiddags. Mest för att jag är rädd att bli besviken av att gå från IPS till VA panel och inte vill hålla på och trassla med returer och liknande..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Beställt från MM (11 sept) och Mistore imorse (14 sept). Får se vilken som skickas först.

Permalänk
Medlem

Precis dragit igång skärmen, kört typ 10 minuter. Det första man märker är den tjocka kanten runt om skärmen. Det är som att det bara inte används?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Precis dragit igång skärmen, kört typ 10 minuter. Det första man märker är den tjocka kanten runt om skärmen. Det är som att det bara inte används?

Det är inget du kommer ifrån alla skärmar har något liknande.

Trots att där står super slim inga kanter osv så med andra ord bara marknadsföring.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Det är inget du kommer ifrån alla skärmar har något liknande.

Trots att där står super slim inga kanter osv så med andra ord bara marknadsföring.

Håller med. Min förra skärm en Lenovo 27" IPS marknadsförde sig med både text och bild att det inte fanns några kanter alls på skärmen.

Så där såg det definitivt inte ut i verkligheten.
Så ja bara marknadsföringsskräp dom hittar på

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Håller med. Min förra skärm en Lenovo 27" IPS marknadsförde sig med både text och bild att det inte fanns några kanter alls på skärmen.
https://www.lenovo.com/medias/65E0KAC1TH-1000x1000-1.png?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MTY3NDY5fGltYWdlL3BuZ3xoNTQvaGNhLzEwNTcxNTc1Nzg3NTUwLnBuZ3xiMGRlYTA4NTEyOTU0MjhlZDI5NTE2NDRlZGMyMDI3ZmFjOTZkZjZhZmE3YWNjNDBiZGFlYmM3MTVkNTkxNGZk

Så där såg det definitivt inte ut i verkligheten.
Så ja bara marknadsföringsskräp dom hittar på

Exakt samma historia med min Acer XF270HUA.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Det är inget du kommer ifrån alla skärmar har något liknande.

Trots att där står super slim inga kanter osv så med andra ord bara marknadsföring.

Givetvis, men jag hade nästan föredragit en faktisk ram istället för lur-skärm-yta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av scienta:

Givetvis, men jag hade nästan föredragit en faktisk ram istället för lur-skärm-yta.

Detta är en vanlig fråga som hela tiden ligger i bakhuvudet om att göra en teknikstund om. Det du just observerat är alltså standard för "kantlösa" skärmar sedan många år bakåt. Vanligt att man reagerar just som du gör. Hela skärmbranschen är fylld med begrepp och termer som inte håller särskilt bra vid ett närmare titt.