Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Ingen i skåne som känner att de hellre hade haft en 27" 165Hz IPS?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Response time har jag satt på High, och motion response time har jag ställt på Off.

Tack, response time high känns lite motsägelsefullt måste jag säga men man får hoppas att det innebär en snabbare respons. Manualen var ju inte något vidare tyvärr.

Permalänk
Medlem

En fundering som jag fick, har MIStore "bara" 1 år fabriksgaranti? Ser ut att stämma med Mediamarkt oxå, men på inet (som inte har den ännu men på produktsidan står det 3 år fabriksgaranti.) Även på Xiaomis officiella produktsida för skärmen står det "3 year global warranty" . Konstigt att inte MIstore erbjuder detta.

Visst kanske man får ta de pga de lägre priset men jämfört med konkurrerande modeller med 2,3 år garanti känns de inte riktigt så bra.
Är 2 + år garanti är värt 1500:- extra i pengar(AOC 34CU2X)
Eller hur känner alla andra här? Jag är nog för tveksam till om priset är så pass nära men garantin är ganska mycket sämre än AOC så jag kommer nog avstå skärmen dessvärre.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Påtala det för Mistore, de kanske har skrivit fel?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Påtala det för Mistore, de kanske har skrivit fel?

Absolut. Kan mycket väl vara så. Ska skicka ett mail till dom. Princip det som gör om jag kommer behålla eller inte

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Står på Mistore att det är 1 års garanti + 2 års reklamationsrätt och det är ju ganska kort tid med tanke på att många andra tillverkare har 3 års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

@tOPO: Bra att man våga prova.. Har du hittat nån alternativ med IPS då? Verkar kostar betydligt mera med IPS för samma UW format. Jag själv undra om att vänta en generation till och går till 32" 4K 144hz. Just nu kostar den 20 lax(3080 + skärm).

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Fick svar nu. Det är dessvärre bara 12-månaders fabriksgaranti på dessa skärmar.. Lite synd, gillar designen som fan men kan inte köpa en skärm som jag vet är prisvärd och "lågt" pris pga QC som Xiaomi troligtvis har. Eller är jag mesig? Hade jag betalat 3500 som jag sett många med rabatt gjort hade jag inte brytt mig men nu är det ändå fullpris det handlar om, som förvisso är lägre än konkurrerande modeller.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Drog en beställning igår jag också. Var i kontakt med Mistore och de skulle få in fler skärmar i veckan. Det jag undrar nu är det här med Monitor-arm. Är det någon som har något tips på en som klarar en sån här skärm och där priset inte är 1000 kr eller mer? Tycker det känns saftigt för en hållare till en skärm. 😁 Har även planer på att ha en 27" vid sidan av denna, så om det finns en arm som klarar två i samma grepp vore det ju kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Fick svar nu. Det är dessvärre bara 12-månaders fabriksgaranti på dessa skärmar.. Lite synd, gillar designen som fan men kan inte köpa en skärm som jag vet är prisvärd och "lågt" pris pga QC som Xiaomi troligtvis har. Eller är jag mesig? Hade jag betalat 3500 som jag sett många med rabatt gjort hade jag inte brytt mig men nu är det ändå fullpris det handlar om, som förvisso är lägre än konkurrerande modeller.

Låter ju jättekonstigt. Aldrig varit med om att det endast är ett års garanti. På deras globala hemsida står det dessutom 3-års garanti. Ta print och spara? 😊

Permalänk
Medlem

@Viktorph:
Länkade faktiskt en direktlänk till just sidan där det stod 3 year warranty. Skrev även att Inet har noterat 3, och MM har noterat 1, och undrade vad som faktiskt gällde.

Kanske är lite paranoid, har väl alltid velat kika på så de finns en Acceptabel garanti-period "ifall" något med varan skulle hända utan att man ens gjort något. Sen om jag kollar överlag på saker jag köpt som plötsligt slutat fungera så kan jag faktiskt vara ärlig och säga aldrig, inte på stora saker ifall som TV, Mobil, skärm, dator osv.

Kanske fungerar reklammationsrätten som ska vara i 3 år från iköp minst lika bra i Sverige, då vi verkar ha en ganska stabil sådan här medans världen över så är det inte alls lika generöst, därav lite längre garanti?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Drog en beställning igår jag också. Var i kontakt med Mistore och de skulle få in fler skärmar i veckan. Det jag undrar nu är det här med Monitor-arm. Är det någon som har något tips på en som klarar en sån här skärm och där priset inte är 1000 kr eller mer? Tycker det känns saftigt för en hållare till en skärm. 😁 Har även planer på att ha en 27" vid sidan av denna, så om det finns en arm som klarar två i samma grepp vore det ju kanon.

enligt en reddit tråd verkar den väga mellan 5.8kg och 7.7kg utan stödet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Drog en beställning igår jag också. Var i kontakt med Mistore och de skulle få in fler skärmar i veckan. Det jag undrar nu är det här med Monitor-arm. Är det någon som har något tips på en som klarar en sån här skärm och där priset inte är 1000 kr eller mer? Tycker det känns saftigt för en hållare till en skärm. 😁 Har även planer på att ha en 27" vid sidan av denna, så om det finns en arm som klarar två i samma grepp vore det ju kanon.

Jag har beställt en för ca 30 euro på Amazon. Skall försöka komma ihåg att skriva om den funkar bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

@tOPO: Bra att man våga prova.. Har du hittat nån alternativ med IPS då? Verkar kostar betydligt mera med IPS för samma UW format. Jag själv undra om att vänta en generation till och går till 32" 4K 144hz. Just nu kostar den 20 lax(3080 + skärm).

Jag är riktigt otaggad på 4k om jag ska vara ärlig. 1440p är fortfarande mer än nog för mig. Jag har inte tittat på någon annan UW med IPS men är beredd på att lägga åtminstone dubbelt än vad denna xiaomin kostar, när tiden kommer dvs. Är rätt nöjd än så länge.
Tillägga är att jag lämnade tillbaka monitorn på mistore.se i bromma (deras kontor) och de var alla sjukt trevliga och pratglada. De nämnde att de tagit in 500 st skärmar som direkt gick åt förra veckan. Väldigt poppis skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag har beställt en för ca 30 euro på Amazon. Skall försöka komma ihåg att skriva om den funkar bra.

Toppen. Återkom gärna om du kommer ihåg!

Vad tror ni om följande arm? 300 kronor är ju inte så farligt. Jag skulle vilja kunna peta in min 27" bredvid som sagt, men hur fungerar det rent "breddmässigt" är ju frågan? 34 tummaren är 81 cm bred och min 27" tänkte jag ha som Pivot så den blir cirka 30 cm bred. Någon expert på området? Hittar ingen info om när skärmarna eventuellt "slår i" varandra på bredden. Viktmässigt fungerar ju dock då ingen av skärmarna väger mer än 10 kilo styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Toppen. Återkom gärna om du kommer ihåg!

Vad tror ni om följande arm? 300 kronor är ju inte så farligt. Jag skulle vilja kunna peta in min 27" bredvid som sagt, men hur fungerar det rent "breddmässigt" är ju frågan? 34 tummaren är 81 cm bred och min 27" tänkte jag ha som Pivot så den blir cirka 30 cm bred. Någon expert på området? Hittar ingen info om när skärmarna eventuellt "slår i" varandra på bredden. Viktmässigt fungerar ju dock då ingen av skärmarna väger mer än 10 kilo styck.

Faktiskt just Bontec jag beställt :D. Jag sket dock i att försöka få det på samma arm och köpte två styck.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01MZ70QJB/ref=ppx_yo_d...

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01N4GYD5F/ref=ppx_yo_d...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Faktiskt just Bontec jag beställt :D. Jag sket dock i att försöka få det på samma arm och köpte två styck.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01MZ70QJB/ref=ppx_yo_d...

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01N4GYD5F/ref=ppx_yo_d...

Ja det är kanske smidigare att göra så. Då kan man ju dessutom skjuta den lite mer åt sidan om man inte är nöjd med hur "standardarmen" blir. Bontec verkar ju tämligen vara populärt, eller så är det Amazon som för oss in på det omedvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja det är kanske smidigare att göra så. Då kan man ju dessutom skjuta den lite mer åt sidan om man inte är nöjd med hur "standardarmen" blir. Bontec verkar ju tämligen vara populärt, eller så är det Amazon som för oss in på det omedvetet

Jag försökte ändå kolla runt ett tag innan jag valde den. Jaja, vi får se.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag försökte ändå kolla runt ett tag innan jag valde den. Jaja, vi får se.

Okej. Återkom gärna med en bild sen när du fått dit den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Drog en beställning igår jag också. Var i kontakt med Mistore och de skulle få in fler skärmar i veckan. Det jag undrar nu är det här med Monitor-arm. Är det någon som har något tips på en som klarar en sån här skärm och där priset inte är 1000 kr eller mer? Tycker det känns saftigt för en hållare till en skärm. 😁 Har även planer på att ha en 27" vid sidan av denna, så om det finns en arm som klarar två i samma grepp vore det ju kanon.

Jag har den här från netonnet och den fungerar fint, så klarar armen 6kg är det lugnt.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Jag har den här från netonnet och den fungerar fint, så klarar armen 6kg är det lugnt.

Okej. Tack för tipset!

Permalänk

@Viktorph: Jag fick min Xiaomi idag, sitter tillsammans med en 24" på denna;

stativ

Ser ut att vara av samma fabrikat som dom andra som blev länkade, återkommer med bild!
Värt att notera är att på detta ställ får man inte plats med större än 24" på sidan, är redan ganska så trångt.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

Beställde från Mistore på tisdag, skickades på torsdag och kom fram idag.

Bilden är ok, inga döda pixlar, BLB är inte så farlig. Min måttstock är dock inte mycket värd, då jag jämför med min sju år gamla budgetskärm från Samsung.
Nöjd med tanke på priset, har dock inte haft möjlighet att testa någon gaming på den.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

@Viktorph: Jag fick min Xiaomi idag, sitter tillsammans med en 24" på denna;

stativ

Ser ut att vara av samma fabrikat som dom andra som blev länkade, återkommer med bild!
Värt att notera är att på detta ställ får man inte plats med större än 24" på sidan, är redan ganska så trångt.

Tusen tack för informationen.

Jag beställde typ en likadan från Amazon, men får väl i värsta fall gå ner på 24" då istället för 27". Lite synd då jag är extremt nöjd med min Dell.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem med min nya skärm.

Jag jobbar en del hemifrån och då kör jag en HP Elitebook som sitter i en dockningsstation. Den har 2 DP-kontakter.
Dock vill inte min nya skärm komma överens med min HP.

När jag kopplar in DP-kabel mellan dockan och skärmen får jag ingen bild alls.
När jag kopplar in hdmi-kabel mellan skärm och docka med hdmi-dp adapter (till dockan) får jag bild, dock kan jag bara köra i 50hz (inte 60hz). Dessutom flimrar bilden när jag kör helskärm på program och webbläsare.

Jag har provat med flera olika kablar och de är inte defekta.
Kan det vara någon inställning?
Skärmen fungera perfekt på min stationära dator med Vega 56 grafikkort.
Jag har även testat flera andra skärmar så dockan är hel.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Jag har stött på lite problem med min nya skärm.

Jag jobbar en del hemifrån och då kör jag en HP Elitebook som sitter i en dockningsstation. Den har 2 DP-kontakter.
Dock vill inte min nya skärm komma överens med min HP.

När jag kopplar in DP-kabel mellan dockan och skärmen får jag ingen bild alls.
När jag kopplar in hdmi-kabel mellan skärm och docka med hdmi-dp adapter (till dockan) får jag bild, dock kan jag bara köra i 50hz (inte 60hz). Dessutom flimrar bilden när jag kör helskärm på program och webbläsare.

Jag har provat med flera olika kablar och de är inte defekta.
Kan det vara någon inställning?
Skärmen fungera perfekt på min stationära dator med Vega 56 grafikkort.
Jag har även testat flera andra skärmar så dockan är hel.

Har typ samma problem med min skärm/docka. har också en HP dator som jag använder nu när jag jobbar hemma. Min skärm blinkar svart med jämna mellanrum, tyckte också att kontrasten såg lite halvkass ut och var rätt missnöjd ett tag. Testade sedan att koppla in till min egen dator med ett 980Ti, galet stort skillnad. Kändes som att textrendering och allt var mycket mycket bättre.

Min gissning är att denna upplösning är på gränsen till vad dockan/grafikkretsen i laptopen klarar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Bildexpert 📺

Dockor för kontorsdatorer tenderar att dra sin funktionella gräns vid 60 Hz på 2560x1440-paneler. För det är vad som det finns säkert miljarden av på skrivborden runt om.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Dockor för kontorsdatorer tenderar att dra sin funktionella gräns vid 60 Hz på 2560x1440-paneler. För det är vad som det finns säkert miljarden av på skrivborden runt om.

Vad händer efter det? Jag får liksom bild osv ändå men kvaliten känns sämre än på min egna dator, kan det blir något "fel" på den utskickade signalen?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du bara får 50Hz över HDMI bör vara pga versionen på HDMI-utgången. Den klarar helt enkelt inte mer bandbredd.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Bildexpert 📺

Har egentligen inte med HDMI-versioner att göra (även fast alla beskriver det som versioner, fast tillverkarna inte får) utan att om att det sitter kretsar begränsade till en bandbredd om 9 Gbps/300 MHz vilket räcker för 50 Hz i 3440x1440.

Att DP-anslutningen ger knasig bild kan ibland förklaras med att den inte överför hela signalen. Skärmen skalar sedan från en inkomplett signal. En annan skärm hade kanske slängt fram en "no signal" eller "out of range"-ruta.